Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 08:40

Interessante topic, mijn idee is dat het moeilijk vergelijken is met een x aantal jaren terug. Toen werden paarden iid niet of nauwelijks op de foto gezet. Ander fokbeleid, en noem nog maar een aantal dingen....
Maar kijk ook eens naar medicijnen, sommige producten die vroeger gegeven werden mogen nu niet meer.
Ben ook zeer zeker van mening dat er nu veel meer mensen een paard hebben dan vroeger. Lastig om een goed beeld te krijgen over of het nu meer voorkomt dan vroeger.
Maar ben zeer zeker van mening dat er meer onkunde is bij veel mensen met een paard, zeg bewust geen paarden mensen. Daarbij leven we zoals eerder genoemd is in een prestatie wereld. Alles moet snel, maar paardrijden leer je niet snel, is voor vele ruiters een langdurig proces van trainen onder toezicht van een kundige trainer. Natuurlijk zijn er mensen met aanleg voor de paardensport, maar ben van mening dat het gros dat niet heeft. Maar het gros wil zich wel meten aan die gene met aanleg. En lukt dat niet dan ligt het aan het paard.... En dus komt er een onkundige training voor het paard. Dan wordt het kunstjes leren ipv trainen om het best mogelijke uit een paard te halen. En denk juist van de kunstjes dat dit geen positieve invloed heeft op oa artrose.
Voor ik iets te horen/vragen krijg over wat ik bedoel met kunstjes: daar versta ik onder dat alles wat niet vanzelf spekend vrijwillig en met alle gemak uitgevoerd wordt door het paard. Oefeningen in de dressuur zijn er met een doel, is geen doel op zich.

germie

Re: Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:09

Je kunt ook gewoon veel pech hebben. De door mij gefokte ruin heeft heel veel buiten gelopen in z'n jonge jaren. Maar ik was hem 2 keer bijna kwijtgeweest. Toen hij 2 was moest hij z'n kaak breken. Netjes geopereerd, ik heb het bij toeval ontdekt. Dier kwam dagelijks in handen, maar pas toen hij uit z'n mond begon te stinken zijn we er achter gekomen. Breuk was toen al dag of 4 oud. Hij at gewoon. Achteraf zeg ik van hij heeft die dagen een aantal keren gericht geslagen toen ik hem aan het halster corrigeerde. Maar ja, dat had natuurlijk een oorzaak. Maar met eten of verder in z'n gedrag merkte je er niets van. Had hij in opfok gelopen met alleen evne controle vanaf de kant, dan was de breuk nooit ontdekt en dus ook niet goed genezen.

8 weken later lag hij in de sloot. Een sloot met 30 cm water, 1.5m. drek. Muurvast zat hij. Brandweer erbij met 3 auto's, maar nooit grip op hem te krijgen, een band onder de buik door lukte niet. Ondertussen waren we flink bezig om z'n hoofd boven water te houden, want hij had het zelf al opgegeven, oogjes dicht, hoofd laten hangen. Veearts was er al. En uiteindelijk het besluit genomen om maar touwen om z'n voorbenen te doen en te kijken of we hem er zo uit konden krijgen. Andere optie was inslapen in de sloot. Nu hadden we een kans, en een kans dat we hem gewoon kapot zouden trekken. Maar ik wilde de kans op een gezond paard toch aangrijpen. Toen begon het voorzichtig trekken. Hij viel op z'n kant en uiteindelijk kon ik in de sloot om een band om z'n buik te doen. Daarna is hij aan de kogels voor en aan de band om z'n buik op de kant getrokken. 2.5 uur in het water. Gelukkig was het 30 graden buiten, hij was niet onderkoeld, niets was uitgerekt of beschadigd. Hij heeft alleen nog een week gestonken van de modder.:D
Maar ook hier, niet op tijd ontdekt, paard dood.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 09:14

schoentje, bij beroepsmensen denk ik eigenlijk oa aan instructeurs. Maar misschien was ik niet duidelijk. Wat ik wel zie, is dat instructeurs (en vaak ook jury) onvoldoende alert is op problemen in het bewegingsapparaat. Met name betreft het vroeg herkennen. Ik zie regelmatig instructeurs die het advies geven er 'doorheen' te rijden, terwijl het paard lichamelijk niet in orde is.
Ik denk dat in handelsstallen met sportpaarden te veel op het spel staat, financieel, om daar slordig mee om te springen.

Fok zal ook meespelen, tita. Maar dat lijkt mij slechts een klein aandeel?

Japeloup, ik kan mij ook erg vinden in jouw post. Het lijkt idd dat vooral veel would-be anky's veel te veel vergen van hun paard, terwijl ze zelf behoorlijk in gebreken laten-

Wat ik mij ook afvraag.... ik zie tegenwoordig erg de tendens dat ieder soort paard in ieder sport moet presteren. Laat ik het zo stellen... er wordt bij de aankoop m.i. maar bar weinig rekening gehouden met de doelstelling.
Sommige paarden zijn bv door hun temperament of bouw niet erg geschikt om dressuurwedstrijden of springwedstrijden te rijden, maar toch worden ze hier ingezet en vaak doorgedouwd.
Dat levert nogal eens gefrustreerde ruiters op die over de grenzen van hun paard gaan.

Zo heb je paarden die door de bouw beperkingen hebben, waar geen rekening mee wordt gehouden omdat met toch wedstrijden wil rijden of paarden die door temperament/psyche rijden in een bak verschrikkelijk vinden (maar bv toppaarden zijn voor buitenritten) waarbij naar allerlei middelen wordt gegrepen om de rotknol te laten lopen.

Dus mijn vraag... kan verkeerde keuze van paard bij ambities niet ook een rol spelen bij het over de grenzen pushen van een paard. Ik bedoel.. lijkt me dat een gefrustreerde ruiter op een paard weinig oog heeft voor het aangeven van kleine signalen van ongemak?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 09:16

germie, je hebt geluk gehad met je paard, maar jouw verhaal heeft niet zoveel te maken met het veelvuldig voorkomen van artrose en ander letsel aan bewegingsapparaat waardoor paarden op jonge leeftijd al rijp zijn voor de slacht.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:25

Ook ik heb een pony die al op jonge leefdtijd ernstige artrose had aan vier benen, rug en hals.
Ik heb haar nog steeds maar ze is niet bruikbaar om te rijden.
Bij haar denk ik dat het te maken heeft dat ze al veel te jong ingereden is.
Ze liep met 3 jaar al manegelessen toen ik haar voor het eerst zag.
Ik wilde een pony en had mijn ouders eindelijk zover en ging proefrijden, ik was 14 jaar en blij met alles wat maar 4 benen had :o
Achteraf bleek ze ook nog eens vaak vreselijk slaag te hebben gehad, ze was best dun doordat ze amper te eten kreeg en dus veel te vroeg aangereden en daarbij kwam ze nauwelijks tot niet op de wei of uberhaupt buiten.
Ik denk dat al deze factoren bij elkaar geen goede start zijn voor een zwaar gestel als dat van een paard.
Als ik toen had geweten wat ik nu wist hadden we haar natuurlijk niet gekocht maar dat is achteraf en wat zijn garanties.
Maar ik denk dat het vaak mis gaat op deze manier, te snel, te veel, te vlug enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:28

Ireen_ schreef:
tita schreef:
@ ireen absoluut niet vroeger kwamen de paarden nog minder vaak uit hun stal, diverse boerse fokkers met goede paarden..komen de paarden soms hele week niet uit hun stal behalve met mesten.

Ja..? Gingen die boeren ook met ieder paard dat niet helemaal fijn liep naar de kliniek om ze op de foto te laten zetten? Hoe was de rontgenapparatuur van toen? En de kennis van de dierenartsen?

Bij mensen is het inmiddels al lang bewezen dat artrose meer te maken heeft met te weinig beweging dan met "slijtage", voor mij is dat 1 + 1 = 2

Artrose ontstaat doordat er meer gewrichtskraakbeen verloren gaat dan er door het lichaam geproduceerd kan worden[1]. Het kraakbeen verslechtert en soms verdwijnt het helemaal. Bij artrose vermindert ook de vloeistof in het gewricht. Deze vloeistof, synovia geheten, is nodig om het gewricht soepel te laten draaien en om schokken te absorberen[2]. Door slijtage van gewrichtkraakbeen en een vermindering van de schokabsorberende vloeistof in de gewrichten kunnen botten over elkaar schuren, wat veel pijn veroorzaakt. Bron: Wikipedia
Dan is ondertussen bekend dat een te zure voeding het kraakbeen oplost, omdat het bloed te zuur blijft. Te veel hedendaagse voedingsmiddelen worden omgezet door de vertering in zure.

Het is erfelijk, maar iedereen krijgt het, de ene sneller dan de andere, maar vaak gaan mensen die gewrichten minder gebruiken omdat het pijn doet en dan atroiferen de spieren

Wat mij opvalt dat de jonge fok die juist op beweging is gefokt, erg soepel en veel beweging, te jong te zwaar worden belast door ruiters die net niet goed genoeg kunnen rijden en dus die redelijk pittige erg beweeglijke paarden met hulpteugels bij zich proberen te houden en dus lekker in elkaar trekt..niet in de gaten hebben dat deze paarden na een jaar al een stuk minder beweging hebben..maar wel met kraakbeen dat nog niet helemaal is uitgehard, jaa ze zijn zo lekker soepel. De energie die ze nodig hebben voor ontwikkeling wordt gebruikt in de training en de voeding wordt niet aangepast, ze moeten afgetraind er uit zien, geen spoortje hooibuik en vooral niet te veel brok anders zijn ze te fel...en natuurlijk MOETEN paarden elke dag beweging, want dat is goed...zeker als ze 20 uur per dag op een stal van 3 x 3 staan...

Hierdoor creëer je dus roofbouw dat zich binnen een paar jaar laat zien...net zoals bij mensen, maar dat daar zit een aantal jaar verschil in...gelukkig worden paarden geen 80, dan zou er pas een ramp zijn...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:35

liljebo schreef:
germie, je hebt geluk gehad met je paard, maar jouw verhaal heeft niet zoveel te maken met het veelvuldig voorkomen van artrose en ander letsel aan bewegingsapparaat waardoor paarden op jonge leeftijd al rijp zijn voor de slacht.

Maar wel met dat men beweert dat de gemiddelde leeftijd zo laag is. Dit paard heeft gelukkig geen artrose.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:00

Ik denk dat het bij sommige paarden al in de opfok gebeurt. Ik heb die van mij bijvoorbeeld rechtstreek van de fokker gekocht en was licht ingereden en kon dus inprincipe hierdoor niet echt iets hebben, hij werd 3/4x in de week gereden en ze hebben hem pas met de 4 beleerd omdat hij zo groot was.
Toen ben ik eens gaan vragen in welke groep hij in de opfok heeft gestaan, hij mij de weide aangewezen, naja weide een grote modder poel en daar stonden zoon 100 paarden op. Nu kan ik me dus voorstellen dat doordat hij telijkens tot halverwegen in de modder weg zakte hij daardoor zwaar overbelast is geraakt.

Ik heb hem nu dan ook 2 maanden terug verkocht naar ergens waar hij lekker zijn leventje kan lijden en afentoe gereden word, ik moest namelijk een keuze maken tussen 2 paarden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:40

Citaat:
Artrose ontstaat doordat er meer gewrichtskraakbeen verloren gaat dan er door het lichaam geproduceerd kan worden[1]. Het kraakbeen verslechtert en soms verdwijnt het helemaal. Bij artrose vermindert ook de vloeistof in het gewricht. Deze vloeistof, synovia geheten, is nodig om het gewricht soepel te laten draaien en om schokken te absorberen[2]. Door slijtage van gewrichtkraakbeen en een vermindering van de schokabsorberende vloeistof in de gewrichten kunnen botten over elkaar schuren, wat veel pijn veroorzaakt. Bron: Wikipedia
Dan is ondertussen bekend dat een te zure voeding het kraakbeen oplost, omdat het bloed te zuur blijft. Te veel hedendaagse voedingsmiddelen worden omgezet door de vertering in zure.

Ja, het proces in het gewricht zelf kun je slijtage noemen (niet helemaal een juiste benaming, degeneratie is net wat anders, maargoed), maar het is niet slijtage in de zin van "teveel gebruikt". Het doet denken alsof bewegen zorgt voor slijtage en dus artrose, zo werkt het niet. Wel is bewezen dat immobilisatie van een gewricht een oorzaak kan zijn van artrose, een gewricht dat langdurig in gips gezet wordt bijvoorbeeld.
Dat stukje over voeding had ik nog nooit gehoord, maar behandel ook al een paar jaar geen volwassenen meer dus ben niet niet meer helemaal up to date ;)

Overgewicht bij paarden zelf zal overigens ook wel een risicofactor zijn, heel veel paarden zijn gewoon te dik (inclusief die van mijzelf).

Artrose komt overigens ook bij mensen voor op jonge leeftijd, maar wat ik zelf heb gezien alleen na jeugdreuma, ernstig trauma, heupafwijking, bottumoren en 1 meisje van 11 met zeer ernstig overgewicht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:50

Daar kijk ik niet van op. Veel dingen zijn hier al genoemd, van wat het zou kunnen veroorzaken.

Maar wat dacht je van mineralenarme bodem, als ze lekker in de opfok staan? dat kan ook meespelen.

En natuurlijk er wordt niet altijd naar de gezondheid gekeken bij het fokken.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:02

liljebo schreef:
Japeloup, ik kan mij ook erg vinden in jouw post. Het lijkt idd dat vooral veel would-be anky's veel te veel vergen van hun paard, terwijl ze zelf behoorlijk in gebreken laten-

Wat ik mij ook afvraag.... ik zie tegenwoordig erg de tendens dat ieder soort paard in ieder sport moet presteren. Laat ik het zo stellen... er wordt bij de aankoop m.i. maar bar weinig rekening gehouden met de doelstelling.
Sommige paarden zijn bv door hun temperament of bouw niet erg geschikt om dressuurwedstrijden of springwedstrijden te rijden, maar toch worden ze hier ingezet en vaak doorgedouwd.
Dat levert nogal eens gefrustreerde ruiters op die over de grenzen van hun paard gaan.

Zo heb je paarden die door de bouw beperkingen hebben, waar geen rekening mee wordt gehouden omdat met toch wedstrijden wil rijden of paarden die door temperament/psyche rijden in een bak verschrikkelijk vinden (maar bv toppaarden zijn voor buitenritten) waarbij naar allerlei middelen wordt gegrepen om de rotknol te laten lopen.

Dus mijn vraag... kan verkeerde keuze van paard bij ambities niet ook een rol spelen bij het over de grenzen pushen van een paard. Ik bedoel.. lijkt me dat een gefrustreerde ruiter op een paard weinig oog heeft voor het aangeven van kleine signalen van ongemak?

Denk het zeker. Dat hoort denk ik ook bij het stukje wat ik zei over een paard kunstjes laten doen. Ipv trainen om het best mogelijke uit jullie als combinatie halen. De oefeningen zijn geen doelen, maar middelen om het doel, fijne samenwerking met je paard, te behalen wat los staat van evt wedstrijden. Er zijn mensen die wedstrijden rijden met maar 1 doel, winnen, om zo snel mogelijk hogerop te komen (heeft vaak ook te maken met eens tukje status). En er zijn mensen die wedstrijden rijden om hun trainings vorderingen te toetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:04

Reuma en artrose zijn 2 verschillende dingen..natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:42

russel schreef:
Reuma en artrose zijn 2 verschillende dingen..natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Doel je op mijn berichtje of lees ik ergens overheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:47

Ireen_ schreef:
russel schreef:

Doel je op mijn berichtje of lees ik ergens overheen?

Ja, eigenlijk wel, je noemt artrose in een zin met jeugdreuma. Ik heb artrose, maar geen reuma. Dan blijken er een heleboel soorten reuma te zijn.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:03

Er staat ook na jeugdreuma, niet dat het hetzelfde is. Door reuma kun je artrose krijgen, niet andersom. Wat ik er mee wil zeggen is dat artrose bij jonge mensen (dan bedoel ik onder de 20, 25) wel voorkomt, maar vrijwel alleen met een duidelijke oorzaak. Bij jonge paarden is dat niet altijd zo.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:10

Als je gaat kijken naar 'oudere' mensen zie je ook vaak in het verleden dezelfde dingen die hier genoemd worden bij jonge mensen. Alleen komt het later tot uiting, maar vrij vaak zijn er dezelfde dingen in het spel.

Ik heb het topic vluchtig doorgelezen, dus misschien mis ik wat. Maar ik las wel de reden dat het komt doordat paarden op jonge leeftijd al hoog in de sport lopen.
Maar hoe verklaren jullie dan dat je juist moet bewegen om gezond te blijven? Welke redenatie zit hier achter?

Ik denk dat de werkelijk oorzaak waarom atrose plaats vind en wanneer (helaas) nooit gevonden gaat worden.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:23

mijn pony was altijd te dik. het was een ramp met voeren, overal zag hij wel iets te eten. zelf weeg ik 60 kilo. moest hem helaas op 13 jarige leeftijd in laten slapen wegens arthrose. de dierenarts waarschude mij altijd voor zijn dik zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 19:25

Er is een groot verschil tussen gezonde beweging en overbelasting (zeker op jonge leeftijd) Overbelasting resulteert uiteindelijk in problemen in bewegingsapparaat zoals o.a. artrose (zeker als het niet meteen in de beginfase wordt opgemerkt)
Gezonde beweging, met mate, zorgt gewoon voor een goede ontwikkeling bij jonge dieren(en mensen) en gezonde gewrichten (vandaar dat het ophokken van jonge dieren (eigenlijk alle dieren, maar goed...) zo slecht is voor de ontwikkeling
Bewegingsapparaat krijgt niet voldoende kans om zich optimaal te ontwikkelen en is veel gevoeliger voor overbelasting.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:36

-> MD

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:42

Bij hebben een 3 jarige hengst gehad met ernstige artrose.
Deze hadden we zelf gefokt.
We weten eigenlijk niet precies hoe hij hier aan gekomen is.
Hij is nooit zwaar belast geweest. Eigenlijk altijd als gewoon normaal jong paard behandelt.
Over dag op het weiland en 's avonds naar binnen, normale hoeveelheid voer.
Vanaf twee jaar zijn we rustig begonen met longeren op een goede bodem en nooit langer dan 20 minuten. En dan ook echt niet in de 20 minuten helemaal over werken. Maar gewoon rustig opwarmen, dan beide kant draven beide kant iets van 2 á 3 rondje galop en weer rustig afkoelen.(toen waren we al wat langer aan het longeren)
In zijn familie ken ik ook geen paard die het heeft. Zijn moeder niet, vader niet, broers en zus van moeders kant niet, broers en zussen van vaders kant niet.
Toen we ontdekte dat hij artrose had waren we hem net aan het beleren we waren toen pas net één week bezig met er op gaan zitten.
De week daarna liep hij licht kreupel. Toen hebben we hem een week rust gegeven. In de veronderstelling dat hij waarschijnlijk iets had gedaan zoals een rare sprong in het land.
Na een week nog niet over en daarna erger worden de dierenarts er bij, en nog één, en nog één in één week omdat ze het allemaal niet wisten.
Toen naar de kliniek gegaan en foto's gemaakt. Toen bleek dat hij het in al zijn gewrichten had en het al in een wat verder stadium was.
Een week later nog een keer foto's gemaakt. En toen was het al twee stadiums verder. Het ging hij hem echt ontzetten hard. Terwijl dat meestal toch niet zo snel gaat.
Hij zou waarschijnlijk helemaal niks meer kunnen doen en heel veel pijnstillers moeten krijgen.
Wij had daarom besloten om hem in te laten slapen.
Maar het viel me nog op hoeveel mensen wel niet aan de deur hebben gestaan en gebelt hebben of ze hem niet konden koop. :( Dan gewoon vol proppen met pijnstillers en de beuk er in. Want dan zo het wel een goed sportpaard worden. %)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:34

25jr geleden kocht ik een verwaarloosd veulen, graatmager. Toontredend en ongelijke hoeven, met 3jr was ze al 1.73cm en had ik haar voor de "weet" al op de foto gezet, lage en hoge overhoef, haak op de kogel, HKO RV3-4 LV2-3. Ze was toen nog niet ingereden maar de kwpn keuring was bij ons "om de hoek" en ik wilde dat eens meemaken. Ik werd er misselijk van.
Ze liet zich goed zien en had 1e premie + paard vd dag...
Toen werd ik nog misselijker want de hengsthouder (niet de minste!)die ik had ingehuurd om haar voor te brengen (die ik had verteld van haar benen) bood mij toen aan om haar te laten dekken en het veulen op voorhand te kopen, ongeacht geslacht voor 5000gulden + zou hij alle medische kosten betalen!
Zijn woorden: uit dit soort paarden fok je altijd leuke veulens. Ik heb natuurlijk geweigerd!

Ze heeft heel haar leven overdag op de wei, snachts stal met uitloop gehad. Pas op haar 14 werd ze onregelmatig in draf, sindsdien breakover beslag en nu met 25 gaat het nog steeds goed. Ze heeft een paar mnd geleden een ongeluk gehad, maar normaal rijden we nog 3x per week. Door het ongeluk heeft ze een paar weken op pijnstillers gestaan, maar nooit voor voor de hko of artrose.

Ik liet zo om de 2jr controle foto's maken, dat doe ik inmiddels niet meer- heeft geen nut. De foto's waren 20jr geleden al desastreus ;) Klinisch gaat het goed dat is het belangrijkste, zoals je klinische HKO hebt heb je blijkbaar ook niet-klinische artrose.

Natuurlijk vraag ik me af waar ze dat aan te danken heeft gehad, die verwaarlozing ? haar grootte (+ 180cm)

wat foto's van vandaag (en dit is geen uitzondering!)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 07:36

Zou het niet zo zijn dat heel veel (de meeste?) paarden afwijkingen hebben als je hen op de foto's zou zetten, maar dat het juist het verkeerd belasten/te jong belasten/te veel eisen/slecht rijden e.d. ervoor zorgen dat de betreffende paarden problemen krijgen met deze afwijking.
Tenslotte blijkt KS ook al in aanleg aanwezig, en is er een groot verschil in de klachten bij paarden.

Wellicht heeft het te maken met te jonge belasting, onvoldoende aandacht voor spieropbouw, onvoldoende aandacht voor biomechanica bij het rijden, te veel te snel willen e.d.

Lijkt me, dat menig paard met afwijkingen in skelet wellicht nooit problemen zou krijgen als er correct mee werd omgegaan.
Hoe vaak hoor je wel niet dat een paard met HKO , KS en andere problemen in handen van een correcte paardeneigenaar met groot verantwoordelijkheidsgevoel en goede kennis van zaken, vaak weer aardig sterk wordt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:14

Ik vermoed idd dat veel paarden afwijkingen hebben zonder dat de eigenaar het weet, KS is ook een goed voorbeelld idd, wie had daar nu 10 jr geleden van gehoord ? Bovendien, in de tijd dat ik nog op de ponyclub zat was het echt niet gebruikelijk om een paard/pony te laten keuren voordat je over ging tot koop. De hele dure wel misschien.

Bij mijn paard wist ik natuurlijk wat er aan de hand was. Hoewel me is afgeraden om er uberhaupt aan te beginnen (zou toch snel einde verhaal zijn) heb ik haar met 4.5 toch ingereden. Maar nooit gesprongen, wel gedressuurd maar nooit overdreven kleine voltes of zijgangen, alles met mate, lange warming up etc. Ook ben ik van mening dat een goede hoefsmid zeer belangrijk is!

Een vriendin van mij vroeger op de ponyclub heeft haar paard ook heel zijn leven bijgehouden. Was een heethoofdje, ze is uiteindelijk wel Z met hem geworden maar ze sprong ook graag. Met springen is ze nooit hoger dan L gekomen omdat hij na een paar sprongen altijd weigerde. Op leeftijd van 16-17 ging het een stuk slechter met hem, knieen vol artrose, hko. Met speciaal beslag en warmte bandages is hij uiteindelijk nog 20 geworden. Zou het er vroeger al gezeten hebben ?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:30

Misschien heeft het hele vroege spenen van de veulens er ook iets mee te maken.
Met 4 maand bij de moeder weg, terwijl ze dan nog heel veel drinken, en zo misschien heel belangrijke bouwstoffen missen.
Ze krijgen altijd wel even een terugval na het spenen, maar misschien is die terugval op de leeftijd van 4 maand wel iets te veel.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:40

Dakotah schreef:
Misschien heeft het hele vroege spenen van de veulens er ook iets mee te maken.
Met 4 maand bij de moeder weg, terwijl ze dan nog heel veel drinken, en zo misschien heel belangrijke bouwstoffen missen.
Ze krijgen altijd wel even een terugval na het spenen, maar misschien is die terugval op de leeftijd van 4 maand wel iets te veel.

De foto van hierboven is met 3.5mnd- het had ook weinig zin om haar nog bij de fokker te laten staan in deze conditie, hij zei dat de moeder te weinig melk had...maar dan kun je ook nog bijvoeren ;( zowel de moeder als veulen. In de stal lag alleen maar mest, geen strootje meer te bekennen en weide had hij niet echt een paar hele kale zanderige paddocks. Ik weet niet veel van fokken maar volgens mij heeft een fokmerrie wel gras nodig voor de melkproductie ?