Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ireen_ schreef:tita schreef:@ ireen absoluut niet vroeger kwamen de paarden nog minder vaak uit hun stal, diverse boerse fokkers met goede paarden..komen de paarden soms hele week niet uit hun stal behalve met mesten.
Ja..? Gingen die boeren ook met ieder paard dat niet helemaal fijn liep naar de kliniek om ze op de foto te laten zetten? Hoe was de rontgenapparatuur van toen? En de kennis van de dierenartsen?
Bij mensen is het inmiddels al lang bewezen dat artrose meer te maken heeft met te weinig beweging dan met "slijtage", voor mij is dat 1 + 1 = 2
liljebo schreef:germie, je hebt geluk gehad met je paard, maar jouw verhaal heeft niet zoveel te maken met het veelvuldig voorkomen van artrose en ander letsel aan bewegingsapparaat waardoor paarden op jonge leeftijd al rijp zijn voor de slacht.
Citaat:Artrose ontstaat doordat er meer gewrichtskraakbeen verloren gaat dan er door het lichaam geproduceerd kan worden[1]. Het kraakbeen verslechtert en soms verdwijnt het helemaal. Bij artrose vermindert ook de vloeistof in het gewricht. Deze vloeistof, synovia geheten, is nodig om het gewricht soepel te laten draaien en om schokken te absorberen[2]. Door slijtage van gewrichtkraakbeen en een vermindering van de schokabsorberende vloeistof in de gewrichten kunnen botten over elkaar schuren, wat veel pijn veroorzaakt. Bron: Wikipedia
Dan is ondertussen bekend dat een te zure voeding het kraakbeen oplost, omdat het bloed te zuur blijft. Te veel hedendaagse voedingsmiddelen worden omgezet door de vertering in zure.
liljebo schreef:Japeloup, ik kan mij ook erg vinden in jouw post. Het lijkt idd dat vooral veel would-be anky's veel te veel vergen van hun paard, terwijl ze zelf behoorlijk in gebreken laten-
Wat ik mij ook afvraag.... ik zie tegenwoordig erg de tendens dat ieder soort paard in ieder sport moet presteren. Laat ik het zo stellen... er wordt bij de aankoop m.i. maar bar weinig rekening gehouden met de doelstelling.
Sommige paarden zijn bv door hun temperament of bouw niet erg geschikt om dressuurwedstrijden of springwedstrijden te rijden, maar toch worden ze hier ingezet en vaak doorgedouwd.
Dat levert nogal eens gefrustreerde ruiters op die over de grenzen van hun paard gaan.
Zo heb je paarden die door de bouw beperkingen hebben, waar geen rekening mee wordt gehouden omdat met toch wedstrijden wil rijden of paarden die door temperament/psyche rijden in een bak verschrikkelijk vinden (maar bv toppaarden zijn voor buitenritten) waarbij naar allerlei middelen wordt gegrepen om de rotknol te laten lopen.
Dus mijn vraag... kan verkeerde keuze van paard bij ambities niet ook een rol spelen bij het over de grenzen pushen van een paard. Ik bedoel.. lijkt me dat een gefrustreerde ruiter op een paard weinig oog heeft voor het aangeven van kleine signalen van ongemak?
Ireen_ schreef:russel schreef:Reuma en artrose zijn 2 verschillende dingen..natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Doel je op mijn berichtje of lees ik ergens overheen?
Dan gewoon vol proppen met pijnstillers en de beuk er in. Want dan zo het wel een goed sportpaard worden.
Klinisch gaat het goed dat is het belangrijkste, zoals je klinische HKO hebt heb je blijkbaar ook niet-klinische artrose.Dakotah schreef:Misschien heeft het hele vroege spenen van de veulens er ook iets mee te maken.
Met 4 maand bij de moeder weg, terwijl ze dan nog heel veel drinken, en zo misschien heel belangrijke bouwstoffen missen.
Ze krijgen altijd wel even een terugval na het spenen, maar misschien is die terugval op de leeftijd van 4 maand wel iets te veel.
zowel de moeder als veulen. In de stal lag alleen maar mest, geen strootje meer te bekennen en weide had hij niet echt een paar hele kale zanderige paddocks. Ik weet niet veel van fokken maar volgens mij heeft een fokmerrie wel gras nodig voor de melkproductie ?