Hoevaak krijgen jullie paarden nu ruwvoer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: Hoevaak krijgen jullie paarden nu ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:46

Ik denk dat ze na een aantal uren achter elkaar al last krijgen van hun maag...
Langer dan 2 uur is het hier in ieder geval bijna nooit.

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:03

Hier twee keer per dag, per keer hebben ze het met een uurtje op.
Schiet niet op, stallen doen meestal anders dan ze beloven.
Naar iets anders zoeken, maar op alle stallen gaat het bijna hetzelfde of ze komen in de winter amper buiten of geen ruwvoer.
Toch vraag ik me af er zijn in Nederland zo ontzettend veel paarden die maar 1 of 2 keer een plukje hooi krijgen.
Maar wel kilo's brokken.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:08

ze staan smorgens van 8 tot 5 uur smiddags buiten dus daar hebben ze genoeg gras savonds als ze binnen worden gezet krijgen ze ruwvier maar ik weet niet precies hoeveel en na het rijden krijgen ze hand biks

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:45

NeverGiveUp schreef:

je hebt vaak dat paarden een dag niks mogen eten.bv bij een slokdarm verstopping.dat zou dan toch eigenlijk ook niet moeten kunnen.mijn paarden hebben altijd ruwvoer ik zou ook nooit meer op een stalling willen staan of half pension dat je zelf kunt voeren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:35

Medische redenen zijn vaak tijdelijk, en is wat anders dan structureel :)

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:52

3 keer per dag, maar aangezien hij meer dan genoeg krijgt ligt er eigenlijk altijd wel ruwvoer in zn stal

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 02:29

Verhuisd en nu krijgen ze vrijwel de hele dag!! Veel hebben een xl net en die vullen ze helemaal. Paarden gaan na ochtend maal op de paddock en daar krijgen ze ook. Op stal zit er in zo een net nog voldoende. Dus ik ben erg happy!! Moet er wel zo een 35km voor rijden, maar stal heeft alle voordelen, dus het is het waard!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 02:46

keona schreef:
NeverGiveUp schreef:

je hebt vaak dat paarden een dag niks mogen eten.bv bij een slokdarm verstopping.dat zou dan toch eigenlijk ook niet moeten kunnen.mijn paarden hebben altijd ruwvoer ik zou ook nooit meer op een stalling willen staan of half pension dat je zelf kunt voeren.

Ja dat heb ik hier ook gehad, maar dat is medisch he :)
Dan ga je natuurlijk niet zeggen dat je alsnog gaat geven, dan moet dat gewoon even.
Ze gaan er ook niet dood aan, even niet eten :P
Maar wat ik geleerd heb is dat ze ruwvoer moeten kauwen om speeksel aan te maken, om weer het maagzuur te neutraliseren. Dus maagpijn als dat niet gebeurt.
Beknopt gezegt.

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 03:01

2 keer per dag een grote berg, je mag altijd bijgeven als het op is. Eigenlijk onbeperkt dus...

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 03:04

Ik geef mijn paard twee keer pad dag krachtvoer. Tussen de middag en s'avonds.

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:23

superpony schreef:
Verhuisd en nu krijgen ze vrijwel de hele dag!! Veel hebben een xl net en die vullen ze helemaal. Paarden gaan na ochtend maal op de paddock en daar krijgen ze ook. Op stal zit er in zo een net nog voldoende. Dus ik ben erg happy!! Moet er wel zo een 35km voor rijden, maar stal heeft alle voordelen, dus het is het waard!

Nou dat rijden had ik er ook wel voor over.
Super dat je zo'n fijne plek hebt gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:47

Op dit moment krijgen de pony's ook overdag op de weide nog hooi bijgevoerd..
Dus 4x.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:57

als ik vrij ben iets van 6 keer per dag en als ik werk minimaal 3 keer. Dat is het hele jaar zo. weer of geen weer!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:55

Op dit moment krijgt meneer 4 keer per dag een spacyton gevuld. Vaak krijgt hij het nog niet eens op. Hij krijgt om 10 uur in de avond met een beste kop er op. Om 9 uur ochtend. 2 uur middaags en 7 uur avond.

Ofwel bijna onpeberkt dus

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:27

ik snap niet dat mensen zeggen dat als ze uit slowfeeders krijgen en dan de hele dag zoet zijn, dat ze dan eigenlijk onbeperkt krijgen, want dat is dus zeker niet onbeperkt... Ook al zijn ze er lang mee bezig ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:04

Petpet schreef:
ik snap niet dat mensen zeggen dat als ze uit slowfeeders krijgen en dan de hele dag zoet zijn, dat ze dan eigenlijk onbeperkt krijgen, want dat is dus zeker niet onbeperkt... Ook al zijn ze er lang mee bezig ;)

Dat is misschien wel zo, maar ze kunnen onbeperkt eten als de slowfeeder altijd vol is, dus ze staan nooit zonder en dat is toch wel belangrijk.
Ik stond eerst met 3x daags en dan mag je op veel stallen al erg blij zijn. Ze waren er vrij oke en rustig onder. Toen werd het 2x daags en ook nog eens veel minder. Dat was echt waardeloos en zijn we direct een andere plek gaan zoeken. Nog meer redenen, maar goed..........
Tijdens die zoektocht ging ik wel extra ruwvoer uit zak bijvoeren.
Omdat ze honger hebben en er zo lang tussen zit gaan ze echt vreten. Om het op te vullen, gaf ik dus bij, maar kwam ik wel over de minimale behoefte. Zeker bij een pony die bevangen is geweest. Maar hij vrat ook zijn stal leeg. Ik zag hem liever lang op ruwvoer kauwen uit zak dan.En zoveel mogelijk beweging uiteraard. Ze stonden alleen ook steeds korter buiten, dus dat schiet ook totaal niet op dan. Rijden deed ik wel vrijwel dagelijks, juist voor de eweging en dan wat extra waar kon.

Nu hebben we een groot xl net vol en kunnen ze eten over de hele dag/avond/nacht wanneer ze in de stal staan. Nu blijft er zelfs over en daar ben ik blij om, want dan krijgt ie niet meer teveel en toch heeft hij geen hongergevoel. Ze krijgen op onze nieuwe stal ook 3x hardvoer en dan zet ik nog wel de ruwvoer klaar met muesli erdoor. Je mag in principe pakken hoeveel je nodig hebt en we moeten nog even zien wat de beste hoeveelheid is. We komen niet elke dag om dezelfde tijd, dus wil beetje overhouden, maar als ze die rust hebben dat er eten is, is dat prima.

Dat vind ik dus ook onbeperkt. Meer dan voldoende kunnen aanbieden 24/7

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:07

onbeperkt met slowfeeders

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:11

s'ochtends om 8 uur een klein beetje net voor het eten,om 9uur op het land,om 12 uur,om 3 uur,om 5 uur binnen met voer,om 8 uur en om 11 uur...
Wat een werk eigenlijk,als deze dood zijn ga ik cavia's houden :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:26

@ Geerke; als je minder vaak, maar meer geeft (in slowfeeders) is dat niet wat? Heb je er minder werk van (nou ja, in de trant van erheen gaan, want het vullen is misschien wat langer dan gewoon plakjes pakken.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:30

Ik voer één keer per dag en dan hebben ze genoeg voor 24+ uur..

Op het moment heb ik één slowfeeder hooi-net en krijgen ze de rest nog van de grond.
Als mijn schuilstal straks klaar is komt daar een slowfeeder net van 3m x 1m en eentje van 1m x 1m bij en krijgen ze die ook gevuld met (graszaad)hooi :)