Pinda_Dipje schreef:Lieve mensen: Dit paard heeft GEEN pijn, en gebruikt ook GEEN pijnstillers.
Inmiddels is er nieuws vanaf de eigenaar en de verzekering: Ik kan hem overkopen voor 600,00
Hij behoeft echter orthopedisch beslag ivm de artrose (??) dus ik moet nog zo'n 95 euro p/m extra meenemen in mijn calculatie
Van de behandelend dierenarts mag hij slechts 2x per dag 15min stappen (ivm pees) en de rest van de tijd op stal
Maargoed mijn paarden staan 24/7 op de wei en rennen ook niet eindeloos rondjes; Ze rennen op een drafje de wei op, en gaan vervolgens de gehele dag rustig staan scharrelen.... Een paard dat echter 23 uur per dag opgesloten staat op een stal van 2,5 bij 3 meter en slechts 1x per week een uurtje los mag lopen vraagt natuurlijk om een bomexplosie.... Zeker als hij ook nog eens 3kg krachtvoer per dag krijgt in rust....
Nu zit ik dus in dubio: Denken jullie dat ik het risico moet nemen dat hij zijn pees kapot trapt in de wei/paddock? (omdat hij de 1e paar dagen waarschijnlijk toch uit zijn plaatje zal gaan)
Als de enige remedie is om 2x daags slechts 15min met hem te stappen, dan vind ik dat niet paardwaardig.... En dan laat ik hem gaan namelijk. Zijn artrose wordt dan immers ook erger...
Persoonlijk denk ik nu eigenlijk zo; Ik zet hem gewoon op de wei, snachts op stal.... Neem het risico dat hij zijn pees verrot trapt en straks alsnog op 3 benen staat. In dat geval laat ik hem alsnog inslapen.... Maar heeft hij wel de kans gekregen op herstel. Desnoods door hem de eerste paar dagen licht te sederen zodat de 1e energie er een beetje vanaf gaat zonder gekke sprongen....
Maarja.... Dat geintje gaat me toch mooi meer dan 2000,00 kosten (terugkoop, sedatie, stalling, smid, supplementen, evt. in laten slapen en afvoeren) Dat is dan nog tot daaraantoe maar zeker iets dat ik in mijn overweging meeneem....
*zucht* wat lastig...
lekker op de wei laten, werkt het niet kan je altijd de beslissing nog nemen en heb jij meer dan je best gedaan.
Mijn merie had ook artrose maar stond er niet voor op speciaal beslag en dat ging prima hoor.
Het speciale beslag was er wel maar tijdelijk
moeilijke keuze sta je voor inderdaad