Artrose: Inslapen of met pensioen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:42

rapido schreef:
Als je het dier naar je toe kan halen zou toch fijn zijn!?
En ja als je dan de keuze moet maken of kogel of weiland zou ik ook zeggen lekker op de wei/paddock incl pees blessure. Ik zou hem geeneens op stalrust zetten voor de pees blessure! Laat maar lekker rustig rond banjeren.
Mocht het allemaal echt niet beter worden kun je alsnog de beslissing nemen het dier in te laten slapen.

helemaal mee eens.
maar laat het alsjeblieft geen lijden worden.
neem op tijd de beslissing dat het over is.

in tegenstelling tot wat een hoop mensen beweren ; een paard geniet niet vd wei als hij met pijn rondloopt.
en een paard kan ontzettend goed zijn pijn compenseren.

de eerdere post van iemand "hij loopt in stap goed, in draf en galop is hij kreupel, dus kunnen we best stapritjes maken" geven mij de rillingen.
houden van je paard is afscheid kunnen nemen.

succes met hem :(:)

tita

Re: Artrose: Inslapen of met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:46

ik kan je niet adviseren maar wil wel graag weten hoe het afloop vandaar mijn post

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:47

romeorowan schreef:
Heel goed TS.
Wat Lusitano en Lovely schrijven is dan misschien wel waar, maar waar blijft de menselijke kant, de menselijke gedachte?
Ik ben het type dat niet graag 'wat als' of 'had ik maar' denkt. Proberen kan altijd, niet geschoten is altijd mis.
Daar komt nog bij dat je met het ene dier gewoon meer hebt als met het andere dier.

Eeeeeeh, wij zijn geen mensen??

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:01

Erg moeilijk.
Je zegt zelf al dat je paard het niet fijn heeft op die plek, dat helpt niet mee. Ik denk als je hem een weitje gunt, en jij weet wat hij fijn vindt, dat het licht snel in zijn ogen zal gaan schijnen!! Geef hem nog die paar jaar op een wei.

Vrienden van mij hebben 6 jaar terug een oud paard (17 jr) van de manege gekocht. Hij had 4 dikke benen en was geeste dood. Hij is nu 23 jaar, heeft een hoefbeen verkanteling (staat dus op ijzers), heel veel athrose in de kogels, maar gaat elke dag nog in volle galop door het land. Hij is gelukkig. Krijgt alleen hooi en vitamines. Als hij stopt met eten dan volgt euthanasie, niet eerder.

Als je het geld en of de middelen hebt, geef hem een kans!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:02

Kan je m niet opkopen voor de slachtprijs?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:06

Pinda_Dipje schreef:
En is het uberhaupt fair om hem weer op te lappen, met het risico op pijn tijdens het herstel, en daarna nog wat jaartjes op de weide te laten genieten of te benutten voor wandelingetjes aan de hand? .

Er is geen herstel. Artrose is chronisch en progressief en een peesblessure die terug is gekomen kun je ook als chronisch beschouwen. Suikerziekte is ook blijvend.
Ik heb altijd het idee bij dit soort paarden dat we ze in leven laten omdat wij ze niet kunnen missen. Omdat het afscheid voor ons zo moeilijk is of omdat we denken dat ze het prettig vinden om langer te leven.
"Nog een paar jaar plezier gunnen" is meestal meer "nog een paar jaar laten lijden".
Een paard denkt niet na over hoeveel leven hij nog heeft. Het is geen keuze van "nu moet ik jonger sterven dan normaal" ofzo. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je hun leven "kunstmatig verkort" om ze iets te besparen verderop.
Daarbij heb ik begrepen dat het paard niet meer van jullie is. Ik snap dat je betrokken bent, maar als ze de beslissing hebben genomen om hem te laten slachten, laat het dan bij hen, heb er vrede mee. Je "red" hem niet door hem dan maar te laten leven met zijn kwalen. Uiteindelijk moet hij toch een keer dood, grote kans dat het dan in een crisis is als hij veel pijn of orgaanuitval heeft (daar moet je bij insuline problemen-suikerziekte- wel rekening mee houden). Moet je het zover laten komen?
Gun het paard een vredige dood nu het nog niet zo erg er aan toe is. Hij gaat echt alsnog, later. En dan ben je weer nog meer aan hem gehecht en is het nog moeilijker.[/quote]

Hier ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens.[/quote]

Ik niet. Plezier in leven verzacht de pijn. Niemand die mij willen laten inslpaen. Ik heb ook dagelijks pijn. Oke, kan dit misschien wat beter relativeren. Hij heeft nu extra pijn omdat hij het daar al niet naar zijn zin heeft...Je kunt altijd nog asperinepoeder gaan geven om de steriele ontstekingen (zo dus de pijn/last) tegen te gaan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:53

@Lovely: heb ik geschreven dat jullie niet menselijk zijn? Ik dacht het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:55

romeorowan schreef:
@Lovely: heb ik geschreven dat jullie niet menselijk zijn? Ik dacht het niet.

Je vraagt je toch af waar de menselijke gedachte blijft? Je hebt gelijk dat ik vooral aan het paard denk, maar ik snap niet dat dat de menselijkheid im frage stelt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:59

Lieve mensen: Dit paard heeft GEEN pijn, en gebruikt ook GEEN pijnstillers.

Inmiddels is er nieuws vanaf de eigenaar en de verzekering: Ik kan hem overkopen voor 600,00
Hij behoeft echter orthopedisch beslag ivm de artrose (??) dus ik moet nog zo'n 95 euro p/m extra meenemen in mijn calculatie
Van de behandelend dierenarts mag hij slechts 2x per dag 15min stappen (ivm pees) en de rest van de tijd op stal
Maargoed mijn paarden staan 24/7 op de wei en rennen ook niet eindeloos rondjes; Ze rennen op een drafje de wei op, en gaan vervolgens de gehele dag rustig staan scharrelen.... Een paard dat echter 23 uur per dag opgesloten staat op een stal van 2,5 bij 3 meter en slechts 1x per week een uurtje los mag lopen vraagt natuurlijk om een bomexplosie.... Zeker als hij ook nog eens 3kg krachtvoer per dag krijgt in rust....

Nu zit ik dus in dubio: Denken jullie dat ik het risico moet nemen dat hij zijn pees kapot trapt in de wei/paddock? (omdat hij de 1e paar dagen waarschijnlijk toch uit zijn plaatje zal gaan)
Als de enige remedie is om 2x daags slechts 15min met hem te stappen, dan vind ik dat niet paardwaardig.... En dan laat ik hem gaan namelijk. Zijn artrose wordt dan immers ook erger...

Persoonlijk denk ik nu eigenlijk zo; Ik zet hem gewoon op de wei, snachts op stal.... Neem het risico dat hij zijn pees verrot trapt en straks alsnog op 3 benen staat. In dat geval laat ik hem alsnog inslapen.... Maar heeft hij wel de kans gekregen op herstel. Desnoods door hem de eerste paar dagen licht te sederen zodat de 1e energie er een beetje vanaf gaat zonder gekke sprongen....

Maarja.... Dat geintje gaat me toch mooi meer dan 2000,00 kosten (terugkoop, sedatie, stalling, smid, supplementen, evt. in laten slapen en afvoeren) Dat is dan nog tot daaraantoe maar zeker iets dat ik in mijn overweging meeneem....

*zucht* wat lastig...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:22

Ik zou persoonlijk nooit een paard 23/7 in een stal laten, echte drastische gevallen daar gelaten. Maar met een peesblessure hoor je tegenwoordig steeds vaker dat paarden gewoon op de wei mogen, mits ze rustig blijven. Of soms in een afgezet stuk, zodat het lopen iets beperkt is. Maar mijn persoonlijke mening lijkt het mij beter dat een paard op een grotere weide staat en dan constant rustig rechtdoor kan lopen, dan dat deze kleine rondjes blijft lopen in een kleine ruimte. Dat lijkt mij namelijk erg belastend voor een pees.
Daarnaast denk ik dat je de voor de werkwijze van 1 DA moet kiezen en de ander zijn mening laten varen. Anders krijg je van alles door elkaar.
En is 600 echt de max prijs? Want als ze m laten slachten krijgen ze veel minder. Mijn inziens dus proberen je paard voor minder te krijgen.

En speciaal beslag, overleg dat ook eerst met je eigen HS. En waarom 95 euro elke maand? Beslag kan toch 6 a 8 weken blijven zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:25

Heb je ook aan de veearts gevraagd voor hoelang de boxrust bedoeld was? Je moet je namelijk wel realiseren dat je het dubbele van die periode moet rekenen dat je niet bang meer hoeft te zijn dat hij een misstapje maakt of in een kuiltje gaat staan. Je veearts heeft waarschijnlijk niet aangeraden hem 1 keer de week een uurtje los te zetten en in de tussentijd dagelijks 3 kg krachtvoer te geven ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:37

Persoonlijk zou ik zeggen... de wei in (desnoods eerst op een afgezet stuk) en snachts op stal, bergen ruwvoer geven en absoluut geen brok (als je perse iets wil geven, geef dan iets wat geen energie levert zoals bv wat slobber of zo) en geen beslag. Ik zie daar onder de huidige omstandigheden echt de meerwaarde niet van in. Over het nut van speciaal beslag verschillen de meningen al als het paard nog gereden wordt. In jouw geval gaat het paard met pensioen, dus zou ik daar niet aan beginnen.
En dan maar op hoop van zegen...
Het kan goed gaan of niet. Maar dat risico heb je toch wel.

Regelmatig meenemen op een wandeling is toch wel goed. Maar opsluiten...nou nee. Zeker weten dat de artrose dan veel erger wordt...(om over de brokken van een gepensioneerd paard nog maar te zwijgen)

Een meid die al jaren paarden met gebreken opvangt doet het altijd op deze wijze. Paarden de wei in zonder krachtvoer en met zeer veel ruwvoer, geen ijzers, helemaal niets. En in de regel knappen die paarden heel goed op.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:56

Lovely schreef:
Heb je ook aan de veearts gevraagd voor hoelang de boxrust bedoeld was? Je moet je namelijk wel realiseren dat je het dubbele van die periode moet rekenen dat je niet bang meer hoeft te zijn dat hij een misstapje maakt of in een kuiltje gaat staan. Je veearts heeft waarschijnlijk niet aangeraden hem 1 keer de week een uurtje los te zetten en in de tussentijd dagelijks 3 kg krachtvoer te geven ;).

Die eens per week een uurtje los en 3kg krachtvoer is hetgeen wat hij nu bij die andere eigenaren nog krijgt he....
Deze veearts behandeld een paard zoals dat een jaar of 8 geleden nog heel gebruikelijk was; 1e weken boxrust, dan 2x daags 10 minuten stappen gedurende 4 weken, dan 2x daags 15 minuten stappen gedurende 4 weken, dan 2x daags 20 minuten stappen gedurende 4 weken etc.
En dan eens per 3 maanden scannen om de progressie te meten.

Maargoed ik heb met deze oude heer al eens voor hete vuren gestaan. Sterker nog, in 2006 werd mij vertelt dat het bijna 100% zeker was dat hij in moest slapen ivm een zeer ernstige peesblessure aan een ander been (aan ditzelfde been had hij er al eens gehad, en net herstelt is iemand zonder mijn toestemming een 1.40 parcours met hem gaan springen.... Met alle gevolgen van dien). Eigenwijs als ik toen was heb ik dit paard toen juist aan de fiets eindeloos meegenomen, gemasseerd en dag in dag uit gekoeld met ice-packs onder stalbandages.
Bij de 1e echo stonden de artsen voor een raadsel, de pees was namelijk genezende... 9 maanden later werd hij goedgekeurd als sportpaard.... (met de intentie zijn oude werk van ZZL te hervatten....). Zijn gegevens zijn toen zelfs nog gebruikt bij de dierenkliniek in Utrecht omdat het erg uniek was, en inzicht verschafte in nieuwe behandelingswijzen. Uiteindelijk heeft hij dus vanaf 2007 tot nu nog redelijk probleemloos uren per dag manegelessen gelopen... Terwijl mij in 2006 op het hart werd gedrukt dat het beter was om dit paard te laten gaan....

Maargoed toen was hij 12 jaar oud, inmiddels is hij 18... De tijden zijn verandert, het herstel zal moeizamer gaan en het is een groot risico. Maarja... Toch zegt mijn gevoel dat het de moeite waard is om hem die kans te geven.

Wat zijn jullie ervaringen met een artrose paard zonder ijzers?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:06

Ook ik vind boxrust voor de meeste paarden een achterhaalde therapie. Er zijn gelukkig steeds meer klinieken die een klein weitje (15x15 ofzo) alleen of met een vast maatje een veel beter alternatief vinden.

Nu al laten inslapen of hem een kans geven? Voor hem heb je niks te verliezen dat je het probeert een kans te geven, in het ergste geval gaat hij dood, maar dat gebeurt ook als je het geen kans geeft. Jijzelf daarentegen hebt wel wat te verliezen en da's geld. Alleen jij kunt de inschatting maken of je dat nu kunt betalen/missen. Ook moet jij beslissen dat als je besluit om het niet te doen je geen spijt krijgt. Spijt is onbetaalbaar en kun je nooit meer rechtzetten.

Ik wens je veel sterkte met het maken van je keuze en heb veel respect voor de wijze waarop je de voors en tegens afweegt. Wat je ook besluit, volgens mij ben je een heel goed baasje voor hem (geweest).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:10

3 Kilo biks op een dag zou ik nooit doen, maar ik zou dat ook niet vervangen door slobber bij een paard met een geschiedenis van hoefbevangenheid. Als ik niet zou weten hoe de huidige staat van de pees was, kon ik ook niet beslissen wat het beste regime is om die zo goed mogelijk te laten genezen. Een keer in de week een uurtje los kan natuurlijk nooit iets goeds brengen, dat lijkt me logisch.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:12

Pinda_Dipje schreef:
Lieve mensen: Dit paard heeft GEEN pijn, en gebruikt ook GEEN pijnstillers.

Inmiddels is er nieuws vanaf de eigenaar en de verzekering: Ik kan hem overkopen voor 600,00
Hij behoeft echter orthopedisch beslag ivm de artrose (??) dus ik moet nog zo'n 95 euro p/m extra meenemen in mijn calculatie
Van de behandelend dierenarts mag hij slechts 2x per dag 15min stappen (ivm pees) en de rest van de tijd op stal
Maargoed mijn paarden staan 24/7 op de wei en rennen ook niet eindeloos rondjes; Ze rennen op een drafje de wei op, en gaan vervolgens de gehele dag rustig staan scharrelen.... Een paard dat echter 23 uur per dag opgesloten staat op een stal van 2,5 bij 3 meter en slechts 1x per week een uurtje los mag lopen vraagt natuurlijk om een bomexplosie.... Zeker als hij ook nog eens 3kg krachtvoer per dag krijgt in rust....

Nu zit ik dus in dubio: Denken jullie dat ik het risico moet nemen dat hij zijn pees kapot trapt in de wei/paddock? (omdat hij de 1e paar dagen waarschijnlijk toch uit zijn plaatje zal gaan)
Als de enige remedie is om 2x daags slechts 15min met hem te stappen, dan vind ik dat niet paardwaardig.... En dan laat ik hem gaan namelijk. Zijn artrose wordt dan immers ook erger...

Persoonlijk denk ik nu eigenlijk zo; Ik zet hem gewoon op de wei, snachts op stal.... Neem het risico dat hij zijn pees verrot trapt en straks alsnog op 3 benen staat. In dat geval laat ik hem alsnog inslapen.... Maar heeft hij wel de kans gekregen op herstel. Desnoods door hem de eerste paar dagen licht te sederen zodat de 1e energie er een beetje vanaf gaat zonder gekke sprongen....

Maarja.... Dat geintje gaat me toch mooi meer dan 2000,00 kosten (terugkoop, sedatie, stalling, smid, supplementen, evt. in laten slapen en afvoeren) Dat is dan nog tot daaraantoe maar zeker iets dat ik in mijn overweging meeneem....

*zucht* wat lastig...

lekker op de wei laten, werkt het niet kan je altijd de beslissing nog nemen en heb jij meer dan je best gedaan.
Mijn merie had ook artrose maar stond er niet voor op speciaal beslag en dat ging prima hoor.
Het speciale beslag was er wel maar tijdelijk

moeilijke keuze sta je voor inderdaad :(:)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:14

Ts

Ik ga even niet in op de andere posts , maar ga je even mijn verhaal vertellen.

Mijn Ruin heb ik 15 jaar geleden gevonden , en 5 jaar later eindelijk mogen kopen,… voor een enorm bedrag. ( nee niet laten keuren dom he )
10 jaar geleden was ik zo trots als wat , eindelijk van mij , hij is indd ook erg bijzonder ;)

Ik kocht hem 19 December, in het voorjaar werd hij kreupel en kreupel en kreupel….
De da kwam uiteindelijk langs en we hebben fotos gemaakt, de waslijst die daar uitkwam deed mijn droom instorten, ik wou nog zoveel
Zoveel jaren samen en nu ? voorbij ?
Athrose, hoekatrol, sesambeentjes kapot, losse bot fladders… ja dat was de uitslag! Ik wist niet waar ik moest beginnen, de Da vroeg mij hoever wil je gaan ?
Ik heb besloten dat zolang ik hem pijnvrij kan houden doe ik het !
Indd athrose is niet te genezen, maar je kan een hoop doen!

En daar gingen we met volle moed, aspirines, pijnstillers, ( giftige kruid ben de naam kwijt ) , inspuiten in zen gewrichten , speciaal beslag ( 60 Euro afrol systeem )
Maar goed ik kon hem niet laten gaan , had ik 9 jaar geleden gekozen voor de prik, dan had hij dus nu 9jaar pijnvrij niet meegemaakt!
we zijn nu 9 jaar verder hij is 21 jaar , staat op beslag van 60 euro en is fit als een 6 jarige , geschoren, in training , en gaan !

Ik zeg niet wat je wel en niet moet doen, maar wil je laten lezen dat ik 9 jaar geleden een doods vonnis kreeg en hij nu nog met frisse blik staat !

Even over speciaal beslag , ook al rij je niet hij moet goed op zijn hoeven staan, hij loopt straks ook op de wei, echt waar dat beslag is het eerste wat je zou kunne proberen!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:24

Ik heb 3 pensionpaarden (van 21, 26 en 27). Staan geen van 3-en meer op ijzers. Veel beweging, goed voer, eventueel glucosamine en voor de 2 die 's nachts op stal staan dikke rubber matten maken van de oude dames krasse knarren. Voor elk paard gold dat ze aanmerkelijk stijver en pijnlijker waren dan nu ze tenminste een jaar bij me staan. Ze worden tenminste elke 8 weken bekapt door een supergoede hoefsmid.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:29

Pinda_Dipje schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met een artrose paard zonder ijzers?

Mijn artrose paard heeft tot 2 maanden terug altijd op blote voeten gelopen, juist omdat ijzers (zonder zooltjes of andere speciale dingen) juist een harde klap geven dan op blote voeten, volgens mijn smit.
Ik moest nu wel ijzers voor, omdat haar hoeven heel slecht groeien en ik toch af en toe op de weg rij, maar ik mag absoluut niet draven op de weg met de ijzers, ivm extra belasting.

Maar mijn paard heeft nog niet zo'n erge vorm van artrose waarschijnlijk, omdat ze eigenlijk nooit (meer) niet goed loopt en ze geen medicijnen of iets dergelijks krijgt. Wel zorgen we er voor dat ze áltijd minimaal 10 minuten in en uitstapt, krijgt ze niet meer dan 1 dag volledig vrij, springen we niet met haar en doen geen heel gekke dingen, staat ze ook in de winter de hele dag buiten en heeft ze een warme winterdeken op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:34

Lovely schreef:
maar ik zou dat ook niet vervangen door slobber bij een paard met een geschiedenis van hoefbevangenheid..

idd. Ik heb niet bij de bevangenheid stil gestaan. Idd... dan geen slobber of ander bijvoer
Biks is ook niets waard bij bevangenheid.
Gewoon ruwvoer is voldoende. En dat in ruime mate.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:34

Hay TS,

Ik heb zelf een merrie van 13 die al 6 jaar artrose heeft. Zij wordt nog gewoon dressuurmatig getraind en heel af en toe spring ik nog wel eens een paar hindernissen, omdat ze dit zo leuk vind. Zij staat in de zomer dagelijks van 9 tot 5 buiten in de wei en in de winter iedere dag een paar uur in de paddock. Haar artrose is al jaren stabiel, en het is zelfs zo dat als je niet weet dat ze artrose heeft, je dit ook niet zou zeggen, omdat er niks te zien is aan haar lopen. Heel soms als het wat kouder is of ze een paar dagen niet gereden is, is ze met rijden de eerste rondjes wat stijf, maar dit is altijd na een paar rondjes weg. In het begin kreeg ze glucosamine, maar omdat dit geen verschil gaf en inmiddels krijgt zij al zeker 5 jaar geen medicijnen meer. Mijn merrie heeft geen ijzers en loopt hier super op.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat atrose absoluut niet het einde betekend, mijn merrie is wel degelijk gelukkig en vind het heerlijk om nog lekker te werken.

Als dat paard bij jou terug komt, kijk gewoon goed wat hij zelf aangeeft. Als je hem zo goed kent merk je wel aan hem als hij niet happy is, maar ik zou hem zeker een eerlijke kans geven.

Heel veel succes met deze moeilijke keus!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:41

lucille schreef:
rapido schreef:
Als je het dier naar je toe kan halen zou toch fijn zijn!?
En ja als je dan de keuze moet maken of kogel of weiland zou ik ook zeggen lekker op de wei/paddock incl pees blessure. Ik zou hem geeneens op stalrust zetten voor de pees blessure! Laat maar lekker rustig rond banjeren.
Mocht het allemaal echt niet beter worden kun je alsnog de beslissing nemen het dier in te laten slapen.

helemaal mee eens.
maar laat het alsjeblieft geen lijden worden.
neem op tijd de beslissing dat het over is.

in tegenstelling tot wat een hoop mensen beweren ; een paard geniet niet vd wei als hij met pijn rondloopt.
en een paard kan ontzettend goed zijn pijn compenseren.

de eerdere post van iemand "hij loopt in stap goed, in draf en galop is hij kreupel, dus kunnen we best stapritjes maken" geven mij de rillingen.
houden van je paard is afscheid kunnen nemen.

succes met hem :(:)

Jeetje meis wat moet je het verduren zeg.. Zit je niet echt mee he de laatste tijd..

Ik hoop dat je hem nog wat mooie jaren kan geven.

Maar ik ben het ook wel een beetje met bovenstaande eens. Bij mij op stal staat een pony van ondertussen 34 jaar. Tot 3 jaar geleden is er nog op gereden, niks aan de hand. Nu staat ze sins 3 jaar met artrose met pensioen op de wei. Hoewel de eigenaresse het niet (wil) ziet(n), zie ik een pony die op is. Ze staat dan ook helemaal alleen 24/7 per dag. Wel met een schuilstal. Maar ik vind het zielig, ze heeft pijn en is op. Er mag elke dag 15 minuten met haar gelopen worden. Dit wordt dan ook een paar keer in de week gedaan. En hoewel ze een super verzorgster heeft die veel met haar troetelt en poetst enzo vind ik dat deze pony geen paardwaardig bestaan heeft. Haar hele leven heeft ze in een kudde gestaan. Dit gaat nu niet meer, want ze jagen haar allemaal weg. Corrigeer me als ik het fout heb maar in het wild worden de zieke, zwakke dieren ook verbannen omdat ze de kudde zwak maken. En deze pony verbergt de pijn ook niet meer, je ziet het dondersgoed, ze krijgt ook al jaren glucosamine, duivelsklauw en weet ik wat nog meer. En 3 jaar geleden was ze ook nog vrolijk, oortjes naar voren etc. De da zei zolang dit zo was dat ze nog wel van haar leventje kon genieten. Maar nu vind ik het een zielig hoopje..Ik kan je vertellen dat als 1 van mijn paarden er zo aan toe zou zijn ik de keuze zou maken om ze te laten gaan. Hoe hard het ook klinkt... Ik zie gewoon het lichtje bij deze pony steeds verder doven, en vind het erg triest..

Als jouw paardje dadelijk weer vrolijker wordt etc denk ik dat je het vooral proberen! Hopelijk kan je hem nog een mooie paar jaar geve

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 16:04

Het is zo moeilijk, ik denk dat ik hem zaterdag zelf maar eventjes opzoek om te beoordelen hoe hij op dit moment werkelijk is.

mirka1994: Ja we hebben wel eens florisantere tijden gekend, maar 2012 starten we gewoon in vliegende kiep. Goede moed houden, dat is de enige manier om alles te boven te komen. Al begint het me langzamerhand wel mijn strot uit te komen om zoveel concessies te moeten doen omtrent de dieren.... Ik verlang zo erg terug naar de periode dat ik niet over mijn geld na hoefde te denken en ik een situatie als deze als 'vanzelfsprekend' had kunnen nemen. Maar daar heeft het paard op dit moment niets aan.

Ik ga vanavond of morgen ook even bellen met mijn hoefsmid Onno Greud om te zien wat hij ervan denkt... Als hij het aan durft om hem zonder ijzers te zetten, dan durf ik daar op te vertrouwen. En heb ik weer een ding om van mijn lijstje te strepen...

Nog een dubieus punt: De verzekering gaat alleen akkoord met zijn pensioen als ik hem eerst overkoop van de huidige eigenaren incl verzekering, zodat hij weer op mijn naam komt te staan, en daarna moet ik hem door een dierenarts laten afkeuren om uitbetaald te krijgen.... Kortom ik moet eerst betalen & hem daarna alsnog laten keuren... Het is niet mogelijk om hem na afkeuring bij de huidige eigenaar, terug te kopen van hen... Want dan blijven hun op papier aansprakelijk.... En dat willen ze niet... %)
Ohhh man man man, wat een gedoe.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:10

Tsja als jou het qua geld kwestie ook een beetje begint op te breken, zou ik heeeeel goed er over nadenken waar je aan begint. Want je koopt wel een paard met gebreken... En het zal er echt niet goedkoper op worden.
Geloof me als ik zeg dat het onzettend goed zou zijn als je hem een goede oude dag zou geven, maar realistisch gezien is het wel zo dat je wel reeel moet blijven. En is het ook zo dat een paard niet weet dat zijn leven voortijdig word verbroken.
Zou je hem niet een maandje in bruikleen kunnen krijgen om hem nog een fijne laatste maand te geven en hem dan zelf weg brengen of laten inslapen? Zodat je weet dat hij met fijne gedachten weg gaat?! Of dat je hem zelf vanuit de manege naar de slager brengt of laat in slapen? Je paard zal er niets van merken verder, houd dat wel in gedachten. Want zo te horen begint het jou ook op te breken allemaal en er komen een hoop kosten aan en de zorgen om het geld zullen wel blijven. Ook is hij pas 18 en spreek je toch wel over 10/15 jaar dat hij er nog kan zijn als alles goed verloopt...
Ik denk dat je echt nog heeeeel goed moet gaan nadenken.... En niet alleen vanuit je gevoel, maar ook vanuit de realiteit en denkend vanuit JOU positie en je geld...

Zaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:12

Bij mijn oude merrie werd op jonge leeftijd (11 jaar) artrose vastgesteld (door slijtage). De merrie kreeg voedingssupplementen bij en had eigenlijk geen last meer. Op haar 15 kreeg ze een peesblessure, welke spijtig genoeg nooit volledig genezen is. Sinds haar 15de staat ze op pensioen en geniet ze van een welverdiende, mooie, oude dag. De merrie is sinds haar 11de geen dag meer op stal gekomen. Ze werd 24/7 buiten op de weide gehouden. Dagen dat ze last had van haar been, kreeg ze een pilletje buta. Paarden die jaren hun best gedaan hebben moet je in de mate van het mogelijke een mooie, oude dag geven. Die dieren hebben zoveel voor ons gedaan, het is maar een kleine moeite om iets terug te doen ...