Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:30

Ik heb gisteren een baal stro gehaald (ze staan hier op vlas) en een baaltje heel droog weidehooi. Daar heeft de haf gisteren van gegeten (niet dat ze het lekker vindt, maar het moet even). En het helpt inderdaad. Gisterenavond was haar mest weer mooie ronde stevige ballen en vandaag nog steeds. Dus bij ons ligt het echt aan de baal voordrooghooi die ik nu voer.

Misschien dat stro bijvoeren ook voor jouw pony tot verbetering leidt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:25

Ragdollcat:sorry maar die huis-tuin-keuken-troep vind ik echt geen oplossing voor zulke problemen. Het speelt al een tijdje en die zooi helpt in mijn ogen allemaal niet. Moet ieder voor zich weten maar ík doe het niet.

Russel/JP: De DA wil gewoon een vitaminekuur geven en heeft dit aangeraden. Waarschijnlijk deels omdat zij dat nu eenmaal verkopen in hun kliniek maar ook zal ze er wel over nagedacht hebben. Of ik nou een pot met een goedje bij een winkel koop of via hun dat maakt mij geen moer uit. Liever in overleg met mijn DA omdat zij ook in het traject betrokken zijn.
Verder heeft de HB van mijn paard tot 2x niet aan suiker gelegen maar aan andere zaken, daarbij is hij niet IR dus dat gaat wel goedkomen met die mega-blud, en áls hij z'n voetjes gaat ontlasten zie ik dat gelijk.

Geerke: ik vraag me soms af of iedereen die een reactie geeft wel al mijn antwoorden leest....sorry hoo,r maar het ontwomingsverhaal heb ik al een aantal keer uitgelegd en verteld, zowel hier als in het HB topic...dit is op dit moment absoluut niet van toepassing
Maar goed: Hij is voorgaande keer ontwormd met Ivermectine omdat Het woud een lichte besmetting van bloedworm aangaf. En nu is hij voor de zekerheid preventief ontwormd met Equest hoewel zowel bloedonderzoek én mestonderzoek GEEN wormbesmetting aangaven.

Janouk, stro of hooi maakt niet zoveel uit, heb vrij grof hooi en denk dat het niet uitmaakt of ik nu hooi of stro geef.
Ik voer op dit moment gewoon hooi, hetzelfde als altij, dezelfde partij van dezelfde wei...

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:27

Hey meis, heb je ook gekeken naar stress..
Bij zillion is dat gebleken na bloedonderzoek (magnesium tekort) dus hij is te gestresst en daardoor heeft die vaak zulke rare reacties van zijn darmen..
Magnesium kuur ertegenaan en hopelijk krijgen we hem gauw rustiger...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:41

ElCamino schreef:
Ragdollcat:sorry maar die huis-tuin-keuken-troep vind ik echt geen oplossing voor zulke problemen. Het speelt al een tijdje en die zooi helpt in mijn ogen allemaal niet. Moet ieder voor zich weten maar ík doe het niet.

Russel/JP: De DA wil gewoon een vitaminekuur geven en heeft dit aangeraden. Waarschijnlijk deels omdat zij dat nu eenmaal verkopen in hun kliniek maar ook zal ze er wel over nagedacht hebben. Of ik nou een pot met een goedje bij een winkel koop of via hun dat maakt mij geen moer uit. Liever in overleg met mijn DA omdat zij ook in het traject betrokken zijn.
Verder heeft de HB van mijn paard tot 2x niet aan suiker gelegen maar aan andere zaken, daarbij is hij niet IR dus dat gaat wel goedkomen met die mega-blud, en áls hij z'n voetjes gaat ontlasten zie ik dat gelijk.

Geerke: ik vraag me soms af of iedereen die een reactie geeft wel al mijn antwoorden leest....sorry hoo,r maar het ontwomingsverhaal heb ik al een aantal keer uitgelegd en verteld, zowel hier als in het HB topic...dit is op dit moment absoluut niet van toepassing
Maar goed: Hij is voorgaande keer ontwormd met Ivermectine omdat Het woud een lichte besmetting van bloedworm aangaf. En nu is hij voor de zekerheid preventief ontwormd met Equest hoewel zowel bloedonderzoek én mestonderzoek GEEN wormbesmetting aangaven.

Janouk, stro of hooi maakt niet zoveel uit, heb vrij grof hooi en denk dat het niet uitmaakt of ik nu hooi of stro geef.
Ik voer op dit moment gewoon hooi, hetzelfde als altij, dezelfde partij van dezelfde wei...

sorrie hoor....dat hij NU ontwormd is ging het mij om. ;)

ElCamino

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:55

Geerke: Bedoelde het niet zo Geerke....maar heb het al steeds verteld aan zoveel mensen, sorry als het onaardig overkwam, was niet zo bedoeld!

Ravenna:Stress??, haha, deze heeft geen stress meer hoor....wandelt buiten...doet wat hij wil...
ik rij al vanaf 21 augustus niet meer doordat mijn knie stuk is en ik nu 2x geopereerd ben, ze staan dus al even vakantie te houden...
choot zelfs door mijn hoofd of het niet juist daardoor kwam....niks meer doen, maar dat denk ik toch niet, ze staan al lnger stil dan dat dit probleem speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:49

In de wintermaanden ontwormen heeft geen zin, de wormen slapen dan, hebben zich ingekapseld. In het voorjaar des te belangrijker.

Ben er achter gekomen dat mijn blubberbips alles eet wat hij tegen komt, en nu het schaars is buiten, laat hij zelfs zijn hooi liggen om worteltjes van het gras, andere duistere zaken die hij uit de aarde plukt op eet...aangezien hij snel aan de blubber gaat, dus ook van gras en weidehooi, zie ik ook dit als een reden...niet te verwaarlozen het zand wat hij dan ook binnen krijgt.

Hoe is dat met jouw paard ElCamino, want die loopt overdag ook buiten...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:22

Wij hadden hier ook een paard met last van "spetterpoep"
Zijn stal ruikt ook anders, zelfs nu nog met normale mestballen.
Ik geef hem opti-form bij zijn eten. Is van "Mijten"
Voor de rest ook binnenste buiten gekeurd, alles normaal.
Het is gelukkig opgelost met zijn voeding maar het 'geurtje' hangt nog in zijn stal...dit is voor ons ook een raadsel.
Opti-form is een mengsel van grassen en kruiden met levende gistbacteriën die zorgen voor een betere opname en vertering.
Als we gaan rijden blijft hij wel dunne ontlasting hebben onderweg en loopt er ook vocht uit...stress?
Het blijft zoeken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 11:28

Rusel: hij loopt 24/7 in de rijbaan en de boxdeuren staan open. Ze hebben op stal onbeperkt hooi en eten dat dan ook. Heb geen blaadjes, boompjes, grasjes etc bij de bak waar ze van kunnen eten. Er zit ook geen zand in zijn mest.
bloed te trekken en Equest te ontwormen zegt mijn DA. Omdfat het woud ook niet alles kan zien ( wat ingekapseld zit). dus als ze uit de wei komen liefst met Equest.
Ik had dus met Ivermectine ontwormd in aug en nu waren ze weer aan de beurt. Omdat ik al dat mestprobleem had heb ik geen mest opgestuurd maar de DA advies gevraagd en die heeft preventief, juist voor de eventuele ingekapselde wormen/eitjes Equest voorgeschreven.

Ze worden gewoon via regulier schema ontwormd indien nodig. Dus ik geef wéér aan dat de wormen het probleem niet zien. Zaten ook niet in bloed, en verschil in bloed zie je pas na 2 maanden volgens Faculteit Utrecht. Waardes kunnen nl 2 mnd in het bloed te zien zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:11

Weet je wat de mest van mijn paard verbeterd heeft? Bietenpulp.
Ik gebruik bp van Dodson&Horrell "Kwikbeet" - beide paarden krijgen er mooie stevige mestballen van.
Wellicht de moeite waard om 's mee te experimenteren?
Kwikbeet is superhandig: geen melasse er in, 10 minuten weken in warm water en voeren.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:03

Dat is handig dat je het maar 10 minuten hoeft te weken. In een ver verleden heb ik ook wel eens bietenpulp gevoerd, dat moest je 12 uur van tevoren in de week zetten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:47

Daar heb je gelijk in ! vroeger voerden we de paarden dit ook wel eens.
Durf het nooit te halen, ben altijd bang dat iemand "even" goed bedoeld die droge brokjes voert aan mijn paarden.
Van het weekend ga ik even kijken bij de verhandelaar....durf het vriensdje niet te laten halen, die heeft geen idee...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:36

Ik heb net een artikel gelezen van The Horse.com waarin verslag gedaan werd van het voeren van bp zonder te weken. Persoonlijk zou ik het risico niet durven nemen - ken toch te veel verhalen van paarden die slokdarmverstoppingen kregen. Mocht je het willen proberen, denk er dan om dat Kwikbeet van Dodson & Horrell en Speedi Beet vanBritish Horse Feeds de enige twee producten zijn zonder toegevoegde melasse en een korte inweektijd. Alle andere bp producten moet je wel lang weken ( 6-8 uur) én er zit extra melasse in.
Kwikbeet is verkrijgbaar via Rene Wielens Diervoeders ( of een van zijn dealers).

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:09

Bietenpulp geven zonder te weken? Ik denk niet alleen aan slokdarmverstopping, maar hoe gaat het in de maag/darmen? Zou de maag niet kunnen knappen? Als ik zie hoeweinig pulp je nodig hebt om na 12 uur weken een volle emmer te hebben. Zou het niet durven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:13

dát zou ik ook echt niet durven....brrrrrr behalve die slokdarmverstopping ben ik idd bang dat het in de maag/darmen uitzet en de boel knapt. BAH! moet er niet aan denken.....

Die mega-blud meurt écht verschrikkelijk..vanille of zo (butterscotch??) Een zelfs in de slobber staat meneer er wantrouwig naar loert en staat te snuiven....maar hij eet het wel op.(nóg wel)
Verder is hij blij...

Zijn die van jullie ook zo maf met die storm? hier rende hij als een debiel door de bak met zijn staart op zijn rug...uitsloven naar dat jonge beest, hij vergeet dan zijn artrose en stijve pootjes even...haha...

Toch schiet door mijn hoofd: Zou die lappe mest ms toch wel te maken kan hebben met stilstaan?
Hij loopt normaal élke dag een rustige buitenrit van een uur met me. Nu staat hij stil vanaf 21 augustus omdat mijn knie aan puin ligt...
punt is: lingferen in de bak kan niet, hij kan niet meer op een cirkel als hij niet los is...zijn artrose laat dat niet toe....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:17

Dat probleem met slokdarmverstopping en evt andere problemen heb je dus niet met de twee merken die ik je noemde. Die zijn 'geprepareerd' en zwellen voldoende op in 10-1 minuten. Niet vergelijkbaar met gewone bp.

Jij hebt toch meerdere paarden? Kun je, om beweging te geven, hem niet als handpaard meenemen terwijl je op een ander paard rijdt? Dan krijgt hij ook beweging en hoef je niet op de cirkel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:33

tja JP, : ik mag niet rijden....ik heb met van mijn paard springen op 21 augustus iets vreemds gedaan denk ik...knie zei "knap" en ik lag op de grond....meniscus stuk, knieband gescheurd en voorste kruisband eraf ( dat as die knap). Inmiddels 2 operaties achter de rug, laatste was 3 weken geleden....ik mag niks, revalidatie duurt 6 maanden.... Dus ik kan pas in het voorjaar er weer op.
Andere paardje is 6, een projectje....is beetje beschadigd in zijn hoofd, is pas 1x mee naar buiten geweest en met hem ging het ook mis op de 21e....kan eerder op die ouwe zitten en hem als handpony meesleuren...hihi.

Daarom is alles zo poedersuiker....ik loop met krukken, paardje in de slappe stront....DA moet met 2 man komen....en ik kan niks......BAH BAH..

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:23

Ik denk dat het toch voornamelijk aan die losse kies ligt. Zoals ik in het begin van het topic zei, die van mij had het ook erg en nu zijn kiezen gevijld zijn is het gewoon drastisch minder. Zelfs zijn mest heeft een mooie donkere kleur gekregen. Misschien dat die tand hem wel in de weg zit en hij die kant ontziet met malen. Een andere optie voor het probleem zou je dierenarts vast wel gezegd hebben. Als het dier verder gezond is, goed eet en drinkt valt het waarschijnlijk wel mee. Gewoon afwachten tot de kies eruit is. Misschien is het ook wel de overgang van het weer wat steeds veranderd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:05

Oh sorry EC... was helemaal vergeten dat je nu zo onthand ( kan beter zeggen 'ontknied') bent.. da's inderdaad zwaar klote. Heb je geen lieve penny in de buurt die bereid is dagelijks een half uurtje aan de hand door de bak te stappen dan?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 13:42

JP: haha geeft niks....ben idd "ontknied" en geloof me.... de buurmeisjes willen héél graag helpen maar die zijn er inmiddels ook achter dat "die brave oude chico" helemaal niet zo braaf is als er wat gedaan moet worden, haha....hij wandelt 1 rondje en dan ben je meer bezig met rondsleuren of met je touwtje meppen want meneer staat dan opeens liever stil haha, zo'n karakterpaard is leuk....maar in dit geval erg lastig...( al wil ik hem voor geen gous ruilen hoor) en naar buiten op hem durf ik ze niet te laten....dan is opeens een boom eng of zo en draait hij om....Hij wil eigenlijk in de bak niks meer....en ik moet zeggen: hij 24, heeft al 17 jaar keihard gewerkt voor me ( en ik soms óp hem..hihi) en hij hoeft niet meer in de bak....we toeren lekker op straat door het dorp, alleen zit ik gewoon werkelijk álle scenario's te bedenken wat hem zou kunnen helpen....en ms blijft het wel gewoon zo.....dan is het niet anders...

MissAmazone: alles is bijgewerkt, kies heeft nergens raakvlakken nu: de kies ervoor is al weg, bovenliggende 2 zijn zover weggevijld dat ze hem niet raken. En ik weet dat hij hem ws zeer doet met malen maar ik hoopte ( en de DA ook) dat het iets zou verbetern, dat gebeurt helemaal niet. Dus we zoeken verder tot hij in feb. de kies kwijt is.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:58

In mijn ogen is het niet logisch dat de mest slapper zou zijn door niet bewegen. Andersom wel, door beweging werken de darmen sneller. Mensen die een kantoorbaan hebben en veel zitten hebben vaak last van obstipathie en mensen die hardlopen, daarvan werken de darmen 7 keer zo snel als normaal.
Ik denk ook dat het aan de kies ligt. Ik merk het aan mijn 3,5 jarige, die overdreven aan het klooien is met wisselen. Zo gauw er weer wat in zijn mond aan de hand is, is zijn mest dunner.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:32

denk ik ook eigenlijk maar ja....je gaat wát verzinnen, haha.

Trouwens, dit hebben ze er al uitgehaald in het verleden:
de kies dmv stempelen in Utrecht, de haken tijdens een vijlbeurt nadat ik van tandarts gewisseld was en de 4 stukjes snijtand bij de eerste gebitscorrectie ( de andere ben ik kwijtgeraakt tijdens verhuizen)
Afbeelding

Afbeelding

En deze wolfstanden zijn ooit getrokken en daar heb ik een hanger van laten maken:
goud, met twee hoefijzertjes op de zetting en veertjes ertussen..

Afbeelding

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:01

Ik heb de mijne van een manege overgenomen omdat hij weg moest, maar hij was al 23 (nu24) en had ook dik 17jaar keihard gewerkt en staat nu ook gewoon stil. Hij kan lopen of rennen wanneer hij zelf wilt, hij heeft een hele wei ervoor. Rijgelegenheden heb ik daar niet, en een buitenrij pony is het niet(alles is zogenaamd eng). Maar hij had ook op de manege die natte drek al, en nu weer dus bij hem is het van bewegen of niet bewegen geen verschil. Eerder dan dat hun slecht zijn gebit verzorgd hebben.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:09

Denk ook dat het er niet aan ligt hoor.... ik heb vanwege de storm nu al 2 dagen de bovenluiken aan kant dicht, iets minder wind op de stallen.....wellicht scheelt dat een beerje, ga nu écht alles proberen.
De mest is overigens nu wel wat smeuiiger, minder vaste ballen maar wél minder last van natte winden...AAAGRRRR, zou dat door de mega-blud komen??? Het stinkt wel verschrikkelijk dat spul zeg....

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:28

Je zou nog kunnen overwegen om iets fijner voordroog te geven.
Mijn paard gaat daar echt super op.
Heeft 3 jaar lang gespetterd toen ie gewoon droog (meestal iets grover) hooi kreeg.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:01

Die van mij heeft ook fijn voordroog. Zijn mest is na het vijlen goed, maar zijn benen zijn wel weer vies van de natte winden. Het is niet continu bij iedere wind maar wel vaak. Weet het ook niet meer. Volgens de arts kon het geen kwaad maarja vind het zo sneu en smerig.