Mijn paardje Indy, door het oog van de naald gekropen......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:36

Hoi Joyce,

ik heb mijn paard afgelopen woensdag op mogen halen uit de kliniek (utrecht) hij had een gaskoliek gekregen omdat hij een insult heeft gehad aan zijn blinde darm waardoor de peristaltiek niet goed meer was.

wat mij aan hem opviel was dat hij daar die 4 dagen in opperste staat van paraadheid heeft doorgebracht, als z'n knie bv een kraakje gaf schrok hij zich een hoedje, hij was heel allert.het was een heel ander paard geworden en door alle slangen en onderzoeken en prikken vertrouwde hij het niet zo heel erg meer.
ik ben wel elke dag op bezoek geweest en heb hem lekker geborstelt en gemasseerd en gekriebeld en daar genoot ie wel van, maar toch

daardoor ben ik gaan twijfelen of een operatie wel zo eerlijk was voor hem(net zoals je zei omdat je op voorhand niet weet hoe ze er uit komen,en omdat ik nooit zo iets heb meegemaakt) ,maar als ik jouw Indy zo zie staan ben ik zo verbaasd, en heel erg benieuwd hoe zij en jij de tijd na de operatie hebben meegemaakt.

ik heb ook meegemaakt dat mijn paard na 2 uur dwars door de pijnstilling doorkwam en ineens heel heftige pijn aangaf het opvoelen gaf ook geen duidelijkheid , dus zijn wij op doorverwijzing naar de kliniek gegeaan, daar hebben ze kunnen zien op een echo dat de darm niet over het nierbandje was.
maar bij Mel kwam er ook geen gas los en geen mest(door de slechte peristaltiek was er toch een verstopping gekomen waar gas achter zat)

wij moesten aangeven als het noodzakelijk bleek of we wilden laten opereren en hebben ook volmondig Ja geroepen. je wilt je vriend niet kwijt en er alles aan doen om hem een kans te geven.
heeft Indy veel pijn gehad na de operatie kun je me daar meer over vertellen?

Tinkielovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:48

Pfff,, das zeker heel erg schrikken!! Gelukkig is ze nu thuis, veel succes en sterkte nog :(:)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:53

Gini schreef:
Het blijft nu jammer genoeg grotendeels giswerk. Zeker omdat de jouwe idd nog mestte, dan zou ik echt al in de 'het-zal-wel-niet-zo-erg-zijn'-modus overschakelen.

Hoe is het nu met haar?

Ja daarom was het ook zo verraderlijk allemaal.
Toch heb ik het tijdens het 2e bezoek toch een aantal keer over een afsluiting gehad, onbewust had ik misschien toch een voorgevoel.
Terwijl de DA dacht dat dit niet zo zou zijn.

Maar in het algemeen:
-hoge pols (hoger dan 60 kan duiden op ernstig koliek, hoger dan 70-80 op zeer ernstig) normaal is deze 28-40 p/min
-onregelmatige hartslag
-rood evt paars kleurige slijmvliezen
-bleke slijmvliezen (bij ernstig bloedverlies)
-temperatuur hoger dan 38.5 (bijvoorbeeld bij darm ontsteking)
-snelle pompende ademhaling
-niet mesten (maar ook wel mesten hoeft niet te betekenen dat er geen afsluiting is)
-overmatig of juist geen darmgeluid, hoogtonige geluiden
-koude extremiteiten (oren, benen etc, kan duiden dat het paard in shock aan het raken is)
(zo ongeveer van wat ik weet, ook vanuit mijn opleiding)

Het gaat (naar omstandigheden natuurlijk) goed met haar! :) Ze accepteert het feit dat ze niet naar buiten mag, maar baalt hier af en toe wel van. Ze eet goed (staat op onbeperkt hooi), drinkt goed, mest goed, plast goed en schuifelt wat heen en weer door de stal.
Blijven haar goed in de gaten houden! Als ik heel vroeg naar bed ga, ga ik 's nachts nog eens controleren bij de stal. 's Morgens voor 7-en ben ik weer bij de stal voor haar 1e keer antibiotica, olie en de algehele check. Die krijgt ze 's avonds rond zelfde tijd nog eens.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:59

piene schreef:
Hoi Joyce,

ik heb mijn paard afgelopen woensdag op mogen halen uit de kliniek (utrecht) hij had een gaskoliek gekregen omdat hij een insult heeft gehad aan zijn blinde darm waardoor de peristaltiek niet goed meer was.

wat mij aan hem opviel was dat hij daar die 4 dagen in opperste staat van paraadheid heeft doorgebracht, als z'n knie bv een kraakje gaf schrok hij zich een hoedje, hij was heel allert.het was een heel ander paard geworden en door alle slangen en onderzoeken en prikken vertrouwde hij het niet zo heel erg meer.
ik ben wel elke dag op bezoek geweest en heb hem lekker geborstelt en gemasseerd en gekriebeld en daar genoot ie wel van, maar toch

daardoor ben ik gaan twijfelen of een operatie wel zo eerlijk was voor hem(net zoals je zei omdat je op voorhand niet weet hoe ze er uit komen,en omdat ik nooit zo iets heb meegemaakt) ,maar als ik jouw Indy zo zie staan ben ik zo verbaasd, en heel erg benieuwd hoe zij en jij de tijd na de operatie hebben meegemaakt.

ik heb ook meegemaakt dat mijn paard na 2 uur dwars door de pijnstilling doorkwam en ineens heel heftige pijn aangaf het opvoelen gaf ook geen duidelijkheid , dus zijn wij op doorverwijzing naar de kliniek gegeaan, daar hebben ze kunnen zien op een echo dat de darm niet over het nierbandje was.
maar bij Mel kwam er ook geen gas los en geen mest(door de slechte peristaltiek was er toch een verstopping gekomen waar gas achter zat)

wij moesten aangeven als het noodzakelijk bleek of we wilden laten opereren en hebben ook volmondig Ja geroepen. je wilt je vriend niet kwijt en er alles aan doen om hem een kans te geven.
heeft Indy veel pijn gehad na de operatie kun je me daar meer over vertellen?

Ik had eigenlijk 5 minuten de tijd om een beslissing te maken en heb zonder twijfel 'opereren' gezegd, ondanks dat ik me zelf egoïstisch voelde dat ik dat wou, want de DA gaf me weinig kans.

Ze krijgen direct pijnstilling, dus de pijn wordt wel verlicht. Ze komen wel echt rillerig en sneu uit de operatie, maar ja ze weten ook echt niet wat ze is overkomen denk ik. De volgende dag was ze zich eigenlijk al met de hele stal daar aan het bemoeien :o En was ze ook echt druk aan het doen enzo. Maar goed, de pijnstilling doet natuurlijk ook zijn werk, al denk ik niet dat ze helemaal pijnvrij zijn, vergeleken met mij zelf toen ik een buikoperatie heb gehad, dan krijg je ook pijnstillers, maar jeetje ik voelde echt wel spierpijn-pijn over m'n hele buik :o Dat is echt niet lekker. En Indy was open over de gehele buik. Maar ik vond haar aardig dapper. Ze heeft wel wat dipjes gehad natuurlijk, maar over het algemeen was ze wakker en helder. Vond het zelf eng toen ze na 5 dagen van de pijnstillers af ging. Maar ook dat ging prima.

Nee over het geheel heeft ze naast de vervelende sonde's en prikken e.d. het redelijk naar d'r zin gehad, tevens ook vanwege de extra aandacht die ze daar kreeg :)

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:00

Pfoe heftig zeg! Gelukkig dat ze weer lekker thuis is, leuke stippels heeft ze ook!

Vajramani

Re: Mijn paardje Indy, door het oog van de naald gekropen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:58

Pfff, als ik jouw verhaal lees komt alles bij weer boven. Mijn paard is eind augustus geopereerd aan zandkoliek, haar toestand was op dat moment ook zeer kritiek. Dit was ook in Wolvega(topkliniek). Jemig wat duurde het lang voor het verlossende telefoontje kwam. Mijn paard heeft net zo'n mooie ritssluiting gekregen. Ook zo groot omdat haar darmen zo opgezet waren.
Die 6 weken stalrust zijn zo voorbij en ook aan het eind bleef mijn paard rustig op stal.Ruim 3wk terug is ze voor controle geweest en kreeg ze weer groen licht. 1 week stappen aan de hand, wat een feest. 1 week stappen aan de longe, feestje werd nog groter. En daarna mocht ik er weer op. Ik heb 1 week moeten stappen onder het zadel(dat ging beter dan aan de longe) en sinds een paar dagen draaf ik weer wat met haar.
Ik kan je alvast vertellen dat het een genot is om er weer op te mogen. Maar bereid je wel voor, de conditie is compleet weg en mijn merrie is enorm stijf. Niet verwonderlijk, want buiten het stappen bivakeert ze al 12 weken in een stal.
Maar ik ben zo gelukkig dat ik toen ja gezegd heb.

Waar ik me wel over verbaas, mag jij zelf ab geven? Mijn paard mocht pas naar huis toen de kuur afgelopen was. Ze heeft er uiteindelijk 2 gehad.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 08:46

Mijne heeft ook 2 kuren gehad, in totaal dadelijk 16 dagen.

Fijn dat het met de jouwe helemaal goed gekomen is!!

Indy heeft wat last van de huid rondom de wond, de wond zelf bij de nietjes is echt super mooi, alleen er naast is het aan het 'trekken', het wordt wat droog en dit geeft wat kleine wondjes lijkt het. Op 2 plekken is het zelfs wat gelig en hing er een drup geel en drup rood vocht aan. Hoewel er weinig vliegen meer zijn op het moment, zie ik er soms nog wel 1 of 2 er op dat voorkom je niet. Ik ben bang dat ze zichzelf getrapt heeft met het achterbeen vanwege die rotvliegen. Straks maar even de kliniek bellen voor de zekerheid.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:12

Het blijft een ongelovelijk verhaal. Toch vond ik het superfijn dat je ons iedere keer op de hoogte hield, terwijl wij niets anders konden doen dan duimen draaien en kaarsjes opsteken. En ik ben heel erg blij dat ze het na kan vertellen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:12

vraag of je er vetramil op mag smeren Joyce.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 09:12

Dank je :)
Ben iedereen die ons gesteund heeft ook ontzettend dankbaar, zoveel mensen die meeleefden, dat was echt wel fijn.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 09:14

Caira schreef:
vraag of je er vetramil op mag smeren Joyce.

Ik heb er zojuist Silverlinde wondspray overheen gespoten!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:48

Op de trekkerige, droge huid smeerden wij uiercrème om het soepel te houden.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 09:56

Ja ik denk dat het inmiddels ook wel tijd is om er wat op te mogen smeren, het was belangrijk om er zo veel mogelijk af te blijven in het begin, ook ivm besmettingsgevaar en daarnaast zelfgenezing van de wond zijn gang te laten gaan.

Ik heb toch wat vragen over die huid, dus ik denk dat ik straks even de kliniek bel.
Zeker omdat het nu wat open is, is desinfectie eerst wel even belangrijk voordat ik er dingen ín smeer.

De wondspray komt 'steriel' uit de fles, zonder dat je er aan zit te smeren, dus dat heb ik er eerst maar op gedaan. Is ook heel mooi nevelig en licht van structuur.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:22

De wond bij mijn paard is ook heel mooi genezen. Nu de nietjes eruit zijn, heb ik er moeite mee om te voelen waar het liteken zit.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 14:06

Kan alleen voor spoed bij de kliniek terecht vandaag, dus ik wacht even tot morgenvroeg.

Oh dat is mooi om te horen!! De wond zelf bij de nietjes ziet er ook mooi uit al, er groeien al zelf weer haren terug.

Ik heb ook foto's gemaakt, zal straks even wat plaatsen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 16:54

Afbeelding

<3

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:57

Joyce, wat een geweldige foto! *D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:02

jeetje, dat ze daar nog is uitgekomen! Echt super! :))

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:06

Wauw, wat ontzettend knap dat ze er nog is. En zeker voor jouw dat jij als baas zijnde met haar mee knokt.
Ook petje af voor de kliniek! Veel beterschap nog voor haar.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 08:35

Hier foto's van de buikwond en het rare plekje/wondje waar ik het over had.

Hier het geheel van onder gezien, het plekje zit ter hoogte van de 3e grote stip van links (de grootste dus) en dan omlaag naar de buikwond, dan zie je wat geligs.....
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0359_n.jpg

En hier closeup, dat gele rechts van de buikwond
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4753_n.jpg

Oja, stinkt verder niet, temperatuur is ook nog steeds normaal en mooi laag (=37,4).

Ik kan pas om 8 uur bellen naar de kliniek, dus dat ga ik ook even doen!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:16

Ik moest echt even slikken toen ik je verhaal las. Wat fijn dat je paardje het allemaal zo goed heeft doorstaan.

1,5 maand geleden ben ik mijn merrie aan hetzelfde verloren. Ze was zo doodziek en had enorm veel pijn, dat het niet meer eerlijk naar haar toe was om op de trailer te gaan en naar een kliniek te gaan. De veearts gaf ons amper kans. De mijne had een hartslag van rond de 100, temp van ruim 38.
Ik mis mijn meisje enorm.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:16

Pff jeetje wat erg, sterkte :(:)
Dat is ook écht een hoge hartslag zeg!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:30

Wat fijn dat het nu zo goed gaat met Indy.

Wij zijn vorig jaar een 6 maanden oud veulen verloren tijdens een koliekoperatie. Nu ik er bij stil sta, op 6 dagen na is dat nu exact een jaar geleden. :o Ze gaven hem een redelijk goede kans mits hij geopereerd zou worden, maar hij heeft zelfs de operatietafel niet gehaald. (Hartstilstand gekregen bij het geven van de narcose) Zo zie je maar, het kan verkeren... En inschatten van prognoses is geen exacte wetenschap.
Ook bij hem waarschijnlijk ergens een torsie. En ook hij mestte nog gewoon.
Wat bij ons vooral de alarmbellen liet afgaan en ons deed besluiten hem naar een kliniek te brengen, was het feit dat hij amper reageerde op buscopan. 10 minuten nadat die spuit gezet was, liet hij zich alweer tegen de grond vallen. Dan weet je gewoon dat het mis is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:47

Ah wat sneu zeg.....

Ik besef ook heel erg hoeveel geluk wij hebben gehad tot nu toe.....

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:27

TS Mijn verzorgpony had ook 2 zo'n plekjes moesten ons er toen niet druk om maken en idd advies om er vanaf te blijven maar idd wel goed in de gaten houden of niet erger werd enzo, maar het werd gelukkig niet erger maar al snel minder en uiteindelijk alles mooi dichtgegroeid en met t haar er weer over niks meer van te zien :)

Luckystory idd dat was bij mijn verzorgpony ook bij haar echt gewoon totaal geen reactie op die spuit (2e ook niet) denk dat dat idd ook een goede indicatie is :j
Je veulen het helaas niet gered ;( :(:)

Ankem ;( :(:)