Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:17

Mijn ruin is met 9 maanden gecastreerd. Beide ballen waren goed ingedaald. Heb hem bewust zo vroeg gecastreerd omdat hij bij zijn moeder in het land liep. Ik ben geen fan van de opfok en ik wilde hem ook niet maandenlang uit zijn eigen groep hebben, alleen voor zijn hengstzijn. Dus gecastreerd, ivm tijdsgebrek van de kliniek niet op stal maar op de kliniek zelf (zonder extra kosten). Hij is in april 2008 gecastreerd, hij is van juli 2007. 's Avonds richting kliniek gebracht en de volgende avond mocht ik hem weer halen. Direct in de wei gezet, wond in de gaten blijven houden maar heeft nooit gerommeld of wat.
Hij is nou 4,5 jaar en 1.65m. Beide ouders zijn 1.55m. Of hij zo groot is doordat hij vroeg gecastreerd is of omdat er in de vader of moederlijn (bij beide ouders onbekend) een groot dier zat... geen idee. Hij heeft nooit hengstengedrag vertoont, is al zijn hele leven een onzettend aanhankelijk en vriendelijk dier. Zou het zo weer doen :j

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:21

45-50gr is best warm ja.. heb je geen binnenbak met airco dan?? O:)
Hebben ze geen paardenosteopaat nodig daar _O-

Ben wel benieuwd naar het filmpje eigk :))

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:00

Ik heb nog veel oudere hengsten gezien die gecastreert hadden.
Ook daar gingen de scherpe kantjes er van af.
Plus dat ze niet meer vruchtbaar zijn.

hengsten schrikken veel mensen af.
Al hoewel ik al div keren in praktijk heb gezien dat de eigenaar vaak donders goed weten wat ze in hun handen hebben maar vaak de omgeving laks en onwetend is.

Mijn vriend heeft in dubai gezeten voor dat hij naar afganistan ging en zei dat het echt niet grappig was de warmte.
Trainen jullie dan s avonds laat of s ochtends de paarden?Want dan kan het ook meteen ijskoud zijn begreep ik :+

Moet eerlijk bekennen dat toen we op vakantie waren ik pas om een uur of half 1 ging zonnen in bikini en tegen 4en gingen de lange broeken en shirts aan :+
Was toen rond de 27 graden :o

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:44

onze hengst is ook van mei 2011 en hij wordt in april/mei geruind. Hij is dan (bijna) een jaar dus..

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:09

Sorry voor de late reactie... hier was het weekend donderdag en vrijdag vandaar ! ;-)

De staljongens beginnen rond 6 uur en dan gaan de paarden allemaal in hun groepjes naar buiten en de trainer die begint dan ook met rijden... tja het scheelde vandaag enorm met de temperatuur het was 18 graden! brrrr erg koud !

Het castratie verhaal gaat morgen naar de eigenaar toe.. ben heel erg benieuwd wat hij er van gaat vinden!! Denk dat hij een no go geeft.. maarja dan word het dus een iets risico vollere baan ! ;-)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:48

eigenlijk moet je castreren nadat hij zich uitgezet heeft
en voor de hengstestreken maar dit is meestal moeilijk
sommige paarden blijven dat een fijn beestje met een dunne borstkast
maar de meeste paarden zetten wel nog uit

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 08:24

even over het uit zwaren,dat gaan ze meestal pas rond een leeftijd van 5jr doen,is mijn ervaring

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:03

KimberleyE schreef:
Sorry voor de late reactie... hier was het weekend donderdag en vrijdag vandaar ! ;-)

De staljongens beginnen rond 6 uur en dan gaan de paarden allemaal in hun groepjes naar buiten en de trainer die begint dan ook met rijden... tja het scheelde vandaag enorm met de temperatuur het was 18 graden! brrrr erg koud !

Het castratie verhaal gaat morgen naar de eigenaar toe.. ben heel erg benieuwd wat hij er van gaat vinden!! Denk dat hij een no go geeft.. maarja dan word het dus een iets risico vollere baan ! ;-)

Haha ik zou blij zijn in deze tijd van het jaar met 18 graden :+

Hoe kijken ze eigelijk naar casteratie in die landen?
Ik stond namelijk op een stal waar een hengst balzak breuk had en die eigenaar kwam uit Tjechie en no way dat hij zijn paard wilde laten castereren.
Ondanks dat het arme dier kapot ging van de pijn..

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:28

Onze shetlander is van 19 april 2010 en hij is in oktober 2011 gecastreerd. Volgens mij kan het gelijk nadat de ballen zijn ingedaald.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:48

Ik heb de mijne bij de aankoop laten castreren... 4,5 jaar was hij toen.. heb er totaal geen last, beetje hengstenstreken, maar die zijn makkelijk te corrigeren, maar kan inderdaad niet bij merries samen staan want dan wil hij erop ;)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:53

Interessant! Ik ben op dit moment bezig een afspraak te maken om Mooni op de kliniek te lasten castreren. Hij wordt in mei 3 jaar. Hij kan niet op stal gecastreerd worden omdat zijn ene bal niet volledig ingedaald is.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:47

Ik lees ook even mee...
Zit echt te tobben of ik hem castreer en zo ja, wanneer.
Ik wil hem niet onnodig castreren, ik kan hem sociaal houden, hij is braaf. Maar ik wil ook niet te laat castreren, hengstenstreken etc.
Gráni is 2,5 jaar, braaf, geen hengsten streken (hij weet wel wat hij heeft hangen en waarvoor dat dient, zijn ballen waren ook heel snel ingedaald en echt énorm! :') ) maar geen merrie's gedekt.

@Sharon: Wel vervelend dat 1 bal niet is ingedaald!
Mijn da wil ook liever niet op stal castreren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:26

In de kliniek laten ontdoen van de mannelijkheid scheeld vaak wel een hoop rompslomp.
Je hebt eigelijk geen naverzorging.
Bijna tot geen complicaties en ze kunnen weer sneller worden opgepakt in eventuele training.

het ziet er trouwens ook veel mooier uit dan wat je soms ziet van die hang zakken zonder ballen :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:29

Mee eens :). Hier is het zelfs wat voordeliger op de kliniek. Opname, operatie en een nachtje overnachten op de kliniek was bij elkaar goedkoper dan naar stal komen en het op stal doen.
Plus dat het daar ook sterieler is, meer voorzieningen als er iets mis gaat etc.
Als de paarden nog jong zijn is het ook minder ingrijpend dan op 3+ leeftijd :).

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:37

Succubi schreef:
Mee eens :). Hier is het zelfs wat voordeliger op de kliniek. Opname, operatie en een nachtje overnachten op de kliniek was bij elkaar goedkoper dan naar stal komen en het op stal doen.
Plus dat het daar ook sterieler is, meer voorzieningen als er iets mis gaat etc.
Als de paarden nog jong zijn is het ook minder ingrijpend dan op 3+ leeftijd :).

Ik was tussen de 400 en 600 euro kwijt.
Hij heeft meer dan 5 dagen op de kliniek gestaan.
Kon hem niet 123 ophalen :+
Daardoor wel een uitgebreide naverzorging gehad.

Kom ook geen prut uit het zaakje zoals je vaak ziet bij staand

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:48

Hier geen 5 dagen (mits gewenst of nodig natuurlijk) :=.
Ik geloof dat op de kliniek, liggend, met 1 nachtje overnachten rond de 300,-/340,-.
En in het land ook liggend rond de 375,-.
Mijn da doet liever niet (of eigenlijk gewoon niet) staand, hoogstens bij jonge veulens. En heeft een voorkeur voor op de kliniek omdat het makkelijk, sterieler en veiliger is.
En een nachtje overnachten is goedkoper dan de voorrijd kosten :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:01

Mijn dierenarts doet het ook niet staand, vanwege alle gevaren die daarbij komen kijken, maar wel gewoon in de wei (165 euro). Er komen dan twee dierenartsen en er word echt rustig de tijd voor genomen. Ik vond het echt een voordeel dat het in de (afgezette) wei gebeurde, want toen hij uit de narcose kwam was hij een beetje onrustig en begon hij te hinniken en toen een van de kudde terug hinnikte werd hij rustig en is hij nog twintig minuutjes blijven liggen, Hij vond het wel gezellig alle aandacht dus toen hij weer ging staan was de narcose zover uit gewerkt dat hij weer fatsoenlijk weg kon lopen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:06

Succubi schreef:
@Sharon: Wel vervelend dat 1 bal niet is ingedaald!
Mijn da wil ook liever niet op stal castreren.

Ja behoorlijk vervelend! Vorig jaar was zijn ene bal al volledig ingedaald en toen heeft de VA er ook al naar gekeken maar ik moest toen nog wachten.
En nu is de bal wel iets verder ingedaald maar nog steeds niet volledig. Plus dat hij nu echt irri wordt moeten ze eruit.

De kosten vallen mij erg mee, alleen jammer dat ik er nu net niet voor verzekerd ben omdat hij geen "normaal" ontwikkeld geslachtsorgaan heeft... :roll:

Afspraak staat! Donderdag ochtend breng ik Mooni weg en vrijdag middag haal ik hem weer op! }>

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:04

Ben blij dat het bij jullie allemaal zo snel gaat ! :)
Hier gaat het allemaal op z'n elfendertigste! eerst toestemming van de eigenaren... dan moet ik maar hopen dat de dierenarts aanwezig is in de praktijk anders hebben we 3 uur voor niks gereden door de woestijn ! :-( Maar laat me even weten hoe het gegaan is met Mooni ben erg benieuwd !

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:04

Zit het normaal wel in het pakket dan?? dan ga ik dat er eens even bijzoeken...
Ik zit hetzelfde als Succubi, alleen taalt die van mij niet naar de merries :n

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:21

Ja ben ook erg blij dat het zo snel geregeld kan worden! Vonden ze bij de opfok ook wel erg fijn! Tuurlijk laat ik het weten! Maak dan wel een nieuw topic!

Cheyentic ik heb er een aparte verzekering toen bij afgesloten toen hij geboren was. Alleen dat geld als hij dus een normaal ontwikkeld geslachtsorgaan heeft.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:27

aha ik dacht al castratie zit er bij mij geloof ik niet in..
Wel vervelend dat hij niet is ingedaald, maar hij zzit er dus wel vrij oppervlakkig? Dan hoeven ze tenminste niet heel de buikholte af te zoeken met alle risico's van dien

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:41

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:26

@Sharon: Spannend! Veel sterkte donderdag!
Mooni is ook wel flink bedeeld! :=.

@KimberleyE: De eigenaren al te pakken kunnen krijgen? Maar als ik het goed begrijp heeft hij de hengsten voor "de heb". Dekken ze ook? Of hebben ze gedekt?

@cheyentic: Gráni taalt ook niet naar merrie's hoor, hij is eerder een beetje gay :o. Hij wil alleen maar gezellig doen met andere ruinen en laat de merrie's links liggen :').
Maar hij heeft al wel geoefend op zijn bal (paardenbal van 1,20m := )

Bij mijn verzekering zit de castratie zelf er niet in, wel evt complicaties na en van de castratie.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:02

_O- zelfs dat doet zie van mij niet :n vind die paardenbal maar eng :+