Leverbot bij paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:55

Ja, huid is bekeken en geschraapt...hij heeft een enting gekregen tegen externe parasieten, dus die zouden nu uitgeroeid moeten zijn. Vandaar dat onze laatste strohalm nu behandelen tegen leverbot is....

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:20

jeuk kan ik me niet herinneren toen mijn paardjes leverbot hadden, maar als ik jou was zal ik de behandeling gewoon proberen.
sterkte ermee!

willemijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:18

Hallo,

het topic is recent niet gebruikt maar ik hoop dat er toch iemand is die mijn vragen kan beantwoorden
mijn paard is vandaag behandelt,
hoelang hebben jullie hem/haar rust gegegeven? met rust bedoel ik niet rijden/longeren etc ;)
mijn paard werd heel agressief, vooral als ik been gaf, herkent iemand dit?
ze kwam ook maar niet aan en daarom mestonderzoek en bloedonderzoek.

nou ik hoop dat er iemand is!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:51

Willemijn_ is er al leverbot geconsteerd ??

Ik heb Hummer na de kuur 2 weken lekker alleen buiten laten lopen zodat alles zijn werk kon doen , maar ik ken ook weer iemand die zijn paard wel licht in training had denk dat je dat even met je DA moet bespreken.

Hummer werd door de leverbot niet aggresief met aansporen maar liet wel duidelijk merken dat hij dit niet lekker vond en werd dan erg chaggerijnig.

nicolanca

Re: Leverbot bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:58

Bij mijn paard heeft het ruim twee maanden geduurd voordat bloedonderzoeken aangaven dat lever niet meer onstoken was en eiwitten die aangeven dat er sprake is van weefselsterfte er niet meer waren, ik denk dat je dit inderdaad het beste met je da kunt bespreken.

willemijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:24

Okee dankjewel
Nou mijn dierenarts zei:
Ja als ik jou was zou ik rustig aan doen, je mag wel doortrainen maar wel voorzichtig.
Hij deed wat vaag over hoe snel ik er weer op kon.
Hij zei dat ik erom moest denken want er moest ook rustig bespiering kunnen komen
Ik wacht liever wat te lang dan te snel erop
Het rijden is nu toch niet zo leuk, want zoals ik al aangaf is ze niet echt braaf bij het rijden
Ze is tijdens het rijden niet echt agressief ofso hoor,
dit alleen als ik met haar deken of zadel aankom, dan moet iker goed om denken
tijdens het rijden ( vooral tijdens het Been geven) gaan haar oren naar achteren, ga ik te lang door dan gaat ze of omhoog of begint te bokken.
Ik hoopte dat er een paar bokkers zouden reageren en die konden vertellen wat hun hadden gedaan
maar ik heb al supersnel 1 antwoord gekregen!! :D Dankjewel
hoop dat nog meer mensen reageren /3

ik geef haar trouwens ook equitop myoplast dit isvoor:
• voor jonge paarden tijdens training
• voor seizoensgebonden training, bijvoorbeeld bij endurance- en eventingpaarden
• voor lastig te berijden paarden en bij verminderde prestaties door onvoldoende ontwikkelde bespiering
• voor paarden met pijnlijke spierstijfheid, speciaal in de rug
hethelpt bij de ontwikkeling van spieren, dit kan toch geen kwaad, het is ter ondersteuning?

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:10

Ik zou het lekker even bij buitenritjes houden of wat licht werk aan de longe of onder het zadel.

Hummer krijgt Milk thisle voor zijn lever dit is vloeibaar en helpt de lever met opbouw van nieuwe cellen en het reinigt de lever ( mariadistel) dit is van het merk equimins.

Ook krijgt hij equitop forte vanwege de bloedarmoede die hij de laatste keer had toen we weer prikten. Hummer xijn leverwaardes waren weer een stuk slechter dit kan duiden op eitjes die toch nog zijn uitgekomen.
Laatst bijgewerkt door Dees1980 op 29-12-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:14

Ik denk dat het afhankelijk is van hoe ernstig je paard besmet is.
Zowel Billy als Ben moeten beide nog een keer behandelt worden. Billy rij ik momenteel rustig want zodra ik been geef wil hij ook niet aanspringen. Ben daar doe ik nu niets mee want die is niet vooruit te branden en wil niet eens meer wandelen.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:16

Hummer is ook weer behandelt met farsinex omdat het kan dat er toen nog eitjes waren blijven zitten en zijn waardes nu ook weer hoog waren .

Hummer wil ook weinig die loopt 4 uurtjes in de bak met 3 andere paarden en dat vind ik zat want ze jagen hem wel eens op etc en als ik hem dan ook nog ga rijden dat zou teveel zijn voor hem.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:30

Onze paarden zijn afgelopen jaar soort van preventief behandeld, omdat bij twee andere paarden sterk het vermoeden bestond dat zij leverbot hadden.

Nu heeft onze DA de paarden behandeld met tribex. Volgens hem was fasinex een verouderd medicijn. Nu schrijven de meesten van jullie juist wel over fasinex, blijkbaar wordt dat nog veel toegepast. Weet iemand daar meer van?

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:36

Tribex ken ik zelf persoonlijk niet , volgens mij worden de meeste paarden nog steeds met farsinex behandeld want ook de schapen worden er nog mee behandeld.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:42

Fasinex wordt zowel aan schapen als koeien gegeven en zover ik weet is Tribex hetzelfde.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:55

die van mij zijn destijds ook met tribex behandeld, heb toen de behandelingen gegeven (in overleg met de dierenarts) tot de fles op was (2 pony's en 2 paarden), om er zeker van te zijn dat alle eitjes weg waren. destijds had ik contact met iemand met hetzelfde probleem en die sprak ik afgelopen zomer en die geeft het nog steeds prefentief...

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 10:01

Toch zou ik voorzichtig zijn met het preventief geven van Fasinex.
Dit omdat het geen middel voor paarden maar voor herkauwers is. De nieren van het paard moeten erg hard hun best doen om het gif ''want dat is Fasinex'' het lijf weer uit te krijgen. Met andere woorden je kan dan ook weer een nierprobleem veroorzaken bij je paard. Ik zou het persoonlijk alleen geven als je zeker bent van besmetting met leverbot.

Ook wilde ik nog even ingaan op bloedarmoede veroorzaakt door leverbot.
Een kennis van mij heeft ook een paard met leverbot en bloedarmoede. zij geeft nu Red-Cell. Dit is een vitamine suplement wat ook nog eens boordevol ijzer zit, wat dus goed te geven is bij bloedarmoede. Ik geef dit momenteel aan Ben ''als kuur voor één maand'' omdat Ben overduidelijk heel veel last heeft van die botjes en zijn ogen zijn ook nog steeds erg geel. Billy ''die inmiddels drie keer behandelt is, zie begin dit topic'' heeft veel minder last, maar merk ik nog wel dat een laatste behandeling nodig is.

Ook Red-Cell zou ik niet preventief geven juist omdat daar zoveel ijzer inzit. Een teveel aan vitamine is natuurlijk net zo slecht als te weinig. Je kan Red-Cell bij de paardendrogist bestellen maar daar hebben ze alleen een jerrycan van 4 liter. Ik heb het hier besteld http://www.dochorse.nl/FARNAMREDCELL/product/detail(601).aspx zodat je niets hoeft weg te gooien.

Mijn paarden moeten rond 12 januari opnieuw behandelt worden en hopelijk zal dat de laatste keer zijn.
Toen Ben de eerste keer behandelt was liep hij een week later als een trein. Twee weken later was het weer helemaal mis en nu wil hij nog geen 20 meter lopen. Dit had ik de eerste keer ook met Billy. Ben staat nu dus volledig op rust en als hij de volgende behandeling heeft gehad ga ik het weer heel rustig opbouwen met alleen maar wandelen totdat ik merk dat hij weer een beetje tempo krijgt en dan zien we wel. Ook zal ik twee maanden na de laatste behandeling bij beide heren weer een bloedtest laten doen. En dan maar hopen dat ze eindelijk van die kleine monsters verlost zijn.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 11:29

BillyBo schreef:
Dit omdat het geen middel voor paarden maar voor herkauwers is. De nieren van het paard moeten erg hard hun best doen om het gif ''want dat is Fasinex'' het lijf weer uit te krijgen. Met andere woorden je kan dan ook weer een nierprobleem veroorzaken bij je paard. Ik zou het persoonlijk alleen geven als je zeker bent van besmetting met leverbot.

Een kennis van mij heeft ook een paard met leverbot en bloedarmoede. zij geeft nu Red-Cell. Dit is een vitamine suplement wat ook nog eens boordevol ijzer zit, wat dus goed te geven is bij bloedarmoede. Ik geef dit momenteel aan Ben ''als kuur voor één maand'' omdat Ben overduidelijk heel veel last heeft van die botjes en zijn ogen zijn ook nog steeds erg geel. Billy ''die inmiddels drie keer behandelt is, zie begin dit topic'' heeft veel minder last, maar merk ik nog wel dat een laatste behandeling nodig is.

Ook Red-Cell zou ik niet preventief geven juist omdat daar zoveel ijzer inzit. Een teveel aan vitamine is natuurlijk net zo slecht als te weinig. Je kan Red-Cell bij de paardendrogist bestellen maar daar hebben ze alleen een jerrycan van 4 liter. Ik heb het hier besteld http://www.dochorse.nl/FARNAMREDCELL/product/detail(601).aspx zodat je niets hoeft weg te gooien.

Mijn paarden moeten rond 12 januari opnieuw behandelt worden en hopelijk zal dat de laatste keer zijn.
Toen Ben de eerste keer behandelt was liep hij een week later als een trein. Twee weken later was het weer helemaal mis en nu wil hij nog geen 20 meter lopen. Dit had ik de eerste keer ook met Billy. Ben staat nu dus volledig op rust en als hij de volgende behandeling heeft gehad ga ik het weer heel rustig opbouwen met alleen maar wandelen totdat ik merk dat hij weer een beetje tempo krijgt en dan zien we wel. Ook zal ik twee maanden na de laatste behandeling bij beide heren weer een bloedtest laten doen. En dan maar hopen dat ze eindelijk van die kleine monsters verlost zijn.

Ook wil ik iedereen een gelukkig, gezond en vooral leverbotvrij 2012 wensen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:34

ik heb mijn paard inmiddels verhuist naar een gebied waar de leverbot nog niet eerder vookwam *\o/*
Ik moet zeggen dat dat een hele geruststelling is :j

ook ik wens iedereen een leverbotvrij en vooral gezond en blij nieuwjaar

willemijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:30

Hallo,

Bedankt voor de uitleg,
Ik had m'n paard die eergister is behandeld, gister 3 uren buiten staan
en de rest van de dag heeft ze staan slapen
nu snap ik ook dat haar lichaam aan het vechten is!
ik denk dat ik 2 weken stop met rijden, en als ze dan wat verbeterd is haar dan licht op pak.
Buitenritjes wordt hem met haar nog niet, dan maakt ze zich veel te druk jammer genoeg.
Sowieso maakt ze zich snel druk,. maar daar is het een jong paard voor
ik had nog 1 vraagje
ze heeft het waarschijnlijk bij haar eerste eigenaar gekregen, die heeft haar gekocht toen ze 1 had en tot 4 jaar in het land gehad, maar als ze het bijv. kreeg toen ze 2 was en ze is nu naja vanavond na 12 uur 5 ,
kan ze dan wel weer helemaal opknappen? mijn doel was uiteindelijk toch wel Z te rijden :s

Iedereeeen een fijne jaarwisseling!!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:54

Iedereen ook een fijne jaarwisseling! Ook mijn paard heb ik verhuisd naar een stal waar het weiland goed gedraineerd is en ik dus alle hoop heb dat ze nooit meer besmet raakt.

Willemijn: goed dat je je paard rust geeft, als een beest of beestjes in jouw lever gangen aan het eten zijn (geweest) dan voel je je waarschijnlijk ook niet zo jofel, en zowel de fasinex als de troep die door de stervende leverbot wordt veroorzaakt zullen ook door het lichaam van je paard moeten worden opgeruimd.

Mensen kunnen een groot deel van hun lever missen (je kunt op zich met een derde deel van je lever functioneren) dus ik hoop maar dat paarden ook een flinke "overcapaciteit" hebben; ik denk - maar dat is pure speculatie - dat als ze zich over twee maanden weer lekker voelt ze in ieder geval genoeg onbeschadigde lever over heeft om te functioneren - de andere berichtjes hier op bok lezend geloof ik dat je er wel bij elkaar een half jaar voor moet uittrekken om de conditie weer helemaal op te bouwen.

Ik heb zelf mijn paard met pensioen gestuurd omdat ze toch ook al artrose begint te krijgen en "heel veel kilomers in haar rug heeft" zoals de chiropracter zei - ze is nu 20 en een half- dus over volledig herstal kan ik niks zeggen - behalve dat mevrouw zich nu na bijna vier maanden weer kiplekker voelt - terwijl begin augustus ze een zielig hoopje was dat zich zo beroerd voelde dat ze niet meer wou eten .

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:44

BillyBo schreef:

Dat zij mijn DA inderdaad ook dat preventief behandelen niet goed is , hij heeft het nu nog een keer gekregen omdat we 2 maanden verder zijn maar nu krijgt hij het niet meer of hij moet weer tekenen gaan vertonen van de leverbotten.

Hummer krijgt nu nog 1 x equired van equimins voor zijn bloedarmoede en dan stoppen we ermee en gaan we eerst weer prikken want ik wil het niet gaan geven als het niet meer nodig is.
We zijn nu verhuist naar een stal waar hij ook lekker op goed hooi staat en zijn eigen suikervrije voer krijgt dus ik verwacht dat het weer een stuk beter gaat nu maar eerst over een maand maar weer prikken.

Iedereen hier ook de beste wensen en een gezond gelukkig en leverbotvrij 2012

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:02

Mijn peerd is van zijn leverbotinfectie af :D 1x een spuit Fasinex was dus voldoende :)) (terwijl meneer torenhoge waardes had: de computer kon niet eens aangeven hoe hoog...)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 09:35

Billy en Ben zijn eergisteren voor ''hopelijk'' de laatste keer behandeld met Fasinex.
Billy liet het gewoon weer gebeuren maar Ben was volledig in de stress. Ben houdt er sowieso niet van als je aan zijn bek komt dus laat staan een vreemde. Ben is dus gesedeerd omdat hij zo in paniek was dat er geen praam om zijn bovenlip te krijgen was en ondanks dat hij vastgebonden stond gericht aan het trappen was naar de da.

Over twee maanden laat ik beide heren nog een keer bloedprikken en hopelijk is het leverbotdrama dan eindelijk voorbij. Mijn kereltjes zijn gelukkig al helemaal gewend op hun nieuwe plek dus het zou fijn zijn als we dit hoofdstuk kunnen afsluiten.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 09:42

@Typfoudt: ik ben blij dat alle waardes weer ok zijn, maar heb mijn twijfels of het bij jouw paard om leverbot ging. Spierpijn of tegen spierbevangen aan kunnen ook hele hoge leverwaardes vertonen en ook die symptomen van het kortademige. Geel oogwit hoort practisch bij leverbot omdat die lever zo verschrikkelijk beschadigd wordt door het botje.

Miss. had je paard wel een andere wormbesmetting, je zegt zelf dat je ook met Equimax hebt ontwormd.

Maar goed hoe dan ook is het heel fijn te horen dat je paard weer ok is en hopelijk blijft hij nu gezond.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:50

Typfoudt fijn dat de waardes weer goed zijn.

BillyBo hopelijk is dit inderdaad de laatste keer en is het drama dan eindelijk eens voorbij.

Hummer is een maand geleden behandelt en die knapt nu op zijn nieuwe stalletje enorm op , hij komt weer aan en word steeds levendiger. Hij moet over een maand weer geprikt worden dus ik ben heel benieuwd ik hoop dat we nu ook een klaar zijn met deze ellende !!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 20:25

Ben doet het weer *\o/* !

Twee dagen na de laatste behandeling heb ik mijn beide kereltjes in de longeerbak gezet en Billy begon te rennen en Ben te springen. Billy is gelukkig niet zo ziek geweest ''de laatste keer'' als Ben dus die had wel energie, maar dat Ben begon te springen was voor mij zo`n genoegdoening.Het is ongelofelijk hoe snel dat Fasinex zijn werk doet.

Aangezien het vorige keer een paar dagen had gevroren mochten de pony`s even rennen in de buitenbak. Dus ik gooi mijn kereltjes er in en ja hoor totaal helemaal niets . Ik denk dat ik harder achter hun aan gerend heb met mijn zweep als dat zij hun energie eruit gooide. Miss. hadden ze nog de oud en nieuw nacht in hun hoofd, dat ze daar gewoon lekker mochten rondbanjeren, want van echt rennen was geen sprake..

Maar goed ik dacht ze hebben een beetje hun energie eruit kunnen gooien dus ben ik s,middags met Ben aan de hand in het bos gaan rijden. Ben liep goed door maar wel op afstand van Billy en ik wilde Ben naast Billy laten lopen. Dus ik liet Ben even doorlopen waardoor hij in draf aansprong en Billy dus zoiets had van:'' oh gaan we draven?''Waardoor Ben dus harder ging draven en Billy nog harder ging draven en Ben toen in de galop aan moest springen waarop Billy zei : ja maar dat is niet de bedoeling jij mag niet voorop. Dus Billy springt ook in galop en Ben dacht toen van jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa rennen hiha. En daar gingen we keihard door het bos. .

Dan probeer je in te houden maar als de ene pony aan de hand dan voor komt te zitten is de enige optie loslaten die handel. En dat deed ik toen ook. Met het resultaat dat Ben hard vooruit vloog en Billy onder veel protest in moest houden. Nu luistert Billy gelukkig wel en als het andere paard te ver weg is dan heeft hij ook zoiets van laat maar. Maar Ben die was dus heel jolig doorgerend. Totdat hij besefte dat hij helemaal alleen was in het grote enge bos. Ondertussen riep ik maar Ho Ben en was naar hem aan het fluiten en dat werkte wel. Want op een gegeven moment ging hij toch van galop naar draf en naar stap over en tijdens de stap stapte hij een paar keer op zijn halstertouw. Ik zag ook steeds die oortjes naar achter draaien alsof hij wel begreep dat wij achter hem zaten. Billy stapte gewoon door en opeens draaide Ben zich om en toen wij bij hem waren kon ik zo zijn halstertouw pakken en zijn we verder gegaan.

Dan denk je dat je het gehad hebt, nee dus.
Komen we bij een ander pad een lang pad dacht ik van hier kunnen we miss. nog een keer proberen te draven. En ja hoor daar gingen we weer. Keihard weg, alleen nu zat het halstertouw tussen mijn handen en schoot het einde niet los. Dus dat resulteerde dat Ben een stuk voor ons rende en ik Billy probeerde in te houden maar die werd daardoor meer naar links getrokken en de bomen kwamen steeds dichter langs mij. Nu zal het maar een paar seconde geduurd hebben maar eindelijk schoot het touw tussen mijn handen door en daar ging Ben weer. Alleen was Billy nu pislink en begon te bokken terwijl ik hem inhield. Nu kan ik hem dat niet kwalijk nemen hij had er ook zin in en hij is natuurlijk de baas van het stel en heeft het recht om voor te lopen. Maar goed Billy ging weer stappen en Ben besefte weer doordat hij mij hoorde roepen en fluiten dat hij weer alleen was en ging weer terug naar draf en daarna naar stap. Dit was wel fijn want aan het einde van dat pad moet je een brug over die langs een fietspad en een autoweg gaat. En dus kon ik Ben weer inhalen omdat Billy veel sneller stapt als Ben. En kon ik zo zijn halstertouw weer pakken en reden we rustig verder.

Bo die rent er altijd maar vrolijk achteraan en daar denk ik ook nooit bij na van waar zal die zijn. Die volgt gewoon

Toen we die brug over waren kom ik iemand tegen die zegt: wat heb jij een rooie kop? Ja zeg ik ik ben net aan de kletter gegaan maar met een big smile van hier tot Tokio. Zegt zij: vond je dat leuk dan? Nou niet echt dus maar het is een teken dat mijn paarden weer gezond aan het worden zijn en ik weet nu ook dat Ben luistert :D

De eerste keer dat Ben behandelt was deed hij het één week en toen raakte hij al weer langzaam uitgeblust. Nu zijn we al bijna 3 weken verder en ik heb afgelopen vrijdag met mijn bijrijdster gereden en die Ben begon toch jolig te bokken, die wilde alleen maar harder. Dus dit bewijst weer dat je zeker 2 keer met Fasinex moet behandelen met een tussenpose van twee maanden. Ook is Ben zijn oogwit nog steeds wit en dat betekend dat zijn lever geen schade meer krijgt. Die moet natuurlijk wel herstellen maar wordt niet meer lastiggevallen door die enge platwormen +:)+

willemijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:32

Wat een verhaal, gelukkig dat het goed gaat,
ik vraag me af hoe jij behandelt hebt
1e behandeling en dan bloedprikken
of meteen een 2de behandeling?

ik heb 1 behandeling gedaan maar mijn paardje heeft nu al elke dag superveel energie, ik laat hem 2 maand na de behandeling opnieuw bloedprikken voor onderzoek.
hoe zou jij het voor de rest aanpakken?