Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:36

Wat een goed nieuws! En wat fijn om ze weer allemaal buiten te zien staan *\o/* *\o/*

Nu op naar volledig herstel *D

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:42

Ik had je vandaag al gezien en gesproken, maar fijn dat ze weer naar buiten mogen... Zonlicht en buitenlucht enzo doen ook een hoop goed... ;)

Edit typo

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:41

Ha, hoe is het nu met haar? Begint de wond al te sluiten? Wat vond de hoefsmid er eigenlijk van, is die nog een keer komen kijken?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 16:17

paafke schreef:
Ha, hoe is het nu met haar? Begint de wond al te sluiten? Wat vond de hoefsmid er eigenlijk van, is die nog een keer komen kijken?

Gaat best goed.. spoelen en zalven gaat ene keer wat makkelijker dan andere keer. Ze wil graag weg }>
Nu beetje rekening houden met reden waarom je stal in komt, dus ook ff gewoon leuke aandacht voor ze.

Wat de hoefsmid ervan vind weet ik niet.... niets meer van gehoord...

Foto van de wond vanmorgen.
Afbeelding

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:40

Nou dat is al een hele verbetering met vorige week. Je kunt duidelijk zien dat alle moeite waard is..

Joke13

Re: Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:12

amai, dat begint mooi te genezen!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:02

kijk, dat gaat er al beter uit zijn, fijn!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:21

dat ziet er al netjes uit, is ook nog aardig snel gegaan dan.

ben nog wel benieuwd naar reactie van de smid!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:53

één tip voor de volgende keer : laat de smid het veulen in een bak kappen ..gewoon met moeders erbij ..zels al gaan ze onwijs klieren , omhoog of zich laten vallen ..ze komen altijd zacht terecht en kunnen zich niet verwonden of in het ergste geval , nek of wervel breken

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:34

En dan het risico lopen dat mams zich ermee gaat bemoeien.
En ik weet wat een merrie doet als haar veulentje iets aangedaan wordt.

Ik ga er van uit dat een veulen tot minimaal één jaar niet naar de smid hoeft.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:46

JaBa schreef:
Zulke wondes zien er spectaculair uit, maar ze genezen doorgaans heel goed! Ik vind het wel jammer dat je DA zoveel moeite doet om te hechten en dat hij dan niet eens het haar wat scheert om steriel te kunnen naaien, maar dit tussen haakjes. Hou je veulen zeker 14 dagen binnen en zal perfect genezen. Geen zorgen over maken!

Zo'n wond is toch al niet steriel meer, scheren maakt dan toch nog weinig uit?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:52

In de bak is goed bedacht, maar dan alleen voor de ondergrond. De stal is ook zachte landing evt.
De bak is te vrije omgeving...
Mams is niet zo bemoeierig. Als we nu af en toe in gevecht raken, blijft ze ook gewoon rustig.
Gisteren en vandaag werkt veulen Ruby niet echt mee, grrrr. Heel maf, hoop verzet enz. En als ik dan na veel aaien enz bij dr wond zit en dan ook ineens met zalf door en over de wond ga, staat ze stil. Meeste is puur mentaal. 8-)

Maar dat je er vanuit kunt gaan dat een veulen niet naar de smid hoeft.. is helaas niet zo. Dan zal ie uiteindelijk heel raar gaan lopen }>

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 06:47

Lotte1990 schreef:
JaBa schreef:
Zulke wondes zien er spectaculair uit, maar ze genezen doorgaans heel goed! Ik vind het wel jammer dat je DA zoveel moeite doet om te hechten en dat hij dan niet eens het haar wat scheert om steriel te kunnen naaien, maar dit tussen haakjes. Hou je veulen zeker 14 dagen binnen en zal perfect genezen. Geen zorgen over maken!

Zo'n wond is toch al niet steriel meer, scheren maakt dan toch nog weinig uit?

Het is net de bedoeling dat de DA voor het naaien een zo steriel mogelijke wonde creëert. Dat doen ze door eerst het haar weg te scheren (anders kan je nooit wondranden netjes tegen elkaar gaan brengen om te naaien zonder dat er haar tussen zit!), daarna snijden ze een mm weg van de randen en daarna (dat doet onze DA toch) schraapt hij van de hele wonde met een klein instrument (currette) een minuscuul laagje af, tot de wonde mooi roze is en licht bloedt. Vervolgens nog ontelbare keren spoelen met steriel water, dan antibiotica spray er in en dan pas hecht hij. Als de wonde heel vuil was, of er zit een dode plaats in, dan steekt hij ook nog een drain voor een paar dagen, tot er geen wondvocht meer uitkomt. Ook altijd antibiotica en stalrust.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:37

@ Ariebren, ben ik niet met je eens. zowiezo valt of staat een latere gezonde beenstand met goede voeten, maar minstens zo belangrijk is om een jong veulen al te laten wennen aan behandeling door hoefsmid e.d.

dat maakt zijn latere leven onder mensen makkelijker, aangezien het dan niet meer allemaal nieuw is. ik heb de afgelopen jaren diverse dure potentiële sportpaarden zien langskomen waarbij het hoefonderhoud op jonge leeftijd tamelijk karig is geweest, en dat kon je zelfs op (veel) latere leeftijd nog zien.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:42

Ariebren schreef:

wat een hele nare uitspraak ..gelukkig denken heel veel fokkers niet zoals jij !!
de meeste beenproblemen en verkeerde beenstanden komen voort uit het feit dat jonge paarden ( onder 1 jaar ) nooit of veel te weinig een smid zien !!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:57

Hey!
Ik heb niet het hele topic gelezen dus ik weet niet of het al eerder gezegd is...
Misschien is het volgende te proberen als de hoefsmid weer komt. En aangezien de eerste hoefsmid een hele rustige is, denk ik wel dat hij wil meewerken.
Je kunt proberen om (let wel onder toezicht van de hoefsmid!!) de hoeven zelf te doen. Als je de hoefsmid bijvoorbeeld iets regelmatiger laat komen, hoef je dikwijls alleen te vijlen. Het veulen is gewend aan jou en dat jij de voetjes optild, dus misschien werkt het wel..
En als de hoefsmid zegt wat je precies moet doen, lijkt me dit ook niet echt een probleem..

Je kan ook proberen om je vriend of vader (of ander mannelijk familielid) met het veulen om te laten gaan. Ook voetjes optillen ed. Dan went het veulen aan een man aan zijn lijf.
Ik heb wel eens gezien dat een shetlander helemaal gek werd van een mannelijke hoefsmid. De smid vroeg of ik het wel kon optillen en ik kon het meteen doen.. Dus misschien ligt de oorzaak daar ergens.

Nog veel succes met je veulen en hopelijk geneest de wonde goed!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:06

best een aardig idee, jojoni. mijn paard heeft in het verleden ook nogal wat moeite gehad met mannen, en mijn andere pony überhaupt met vreemden. ze daarmee leren omgaan dmv gewenning is uiteraard nooit verkeerd.

wel super dat het allemaal goed lijkt te gaan, het weerspannige zal niet zomaar verdwenen zijn, maar als het goed is wel steeds beter worden.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:52

Inderdaad een goed idee jononi.. ik weet dat de man van TS ook heel veel doet met Ruby, maar of hij ook de hoeven optilt weet ik niet...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:09

Ik zal er eens rekening mee houden..
Het ging wel allemaal wat snel, dat wel. Daarbij is ook eerst de merrie gedaan en heeft ze misschien wat opgefokt in de stal gestaan.
Ik heb (nog) niets vernomen van de smid...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:21

Oh bah wat vervelend! Zie je topic nu pas en heb het doorgelezen. Fijn dat het iig aan de beterende hand is.
Ik heb met zo'n zelfde haak een nare ervaring! Die komt er bij mij nooit meer in (paard stond aan 2 kanten vast en wist op de 1 of andere manier toch in de haak te kunnen bijten.. haak schiet dicht in mondhoek, paard schrik en scheurt mondhoek uit...)..

Sterkte met je veulen!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:58

besita schreef:
Ariebren schreef:

wat een hele nare uitspraak ..gelukkig denken heel veel fokkers niet zoals jij !!
de meeste beenproblemen en verkeerde beenstanden komen voort uit het feit dat jonge paarden ( onder 1 jaar ) nooit of veel te weinig een smid zien !!

De meeste been - hoef problemen ontstaan doordat er verkeerd gefokt wordt.
Ik heb 2 jarige paardjes staan die nu pas voor de eerste keer bij de smid zijn geweest.
Dankzij onze natte zomer waren de voorvoetjes wat langer dan normaal.
Ik ga echt niet vechten met een veulen van een maand oud bij de smid.
Trouwens mijn smid doet het geeneens, die heeft er kijk op.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:17

Ariebren schreef:
De meeste been - hoef problemen ontstaan doordat er verkeerd gefokt wordt.
Ik heb 2 jarige paardjes staan die nu pas voor de eerste keer bij de smid zijn geweest.
Dankzij onze natte zomer waren de voorvoetjes wat langer dan normaal.
Ik ga echt niet vechten met een veulen van een maand oud bij de smid.
Trouwens mijn smid doet het geeneens, die heeft er kijk op.

Verkeerd gefokt of niet ; het feit is er dat veel veulens al jong gecorrigeerd moeten worden..
Zeker in een zompige wei en bij gebrek aan harde bodem slijten de hoeven niet voldoende/natuurlijk af
Met verkeerd fokken heeft dat niet zo veel te maken
Vechten moet je zowiezo nooit doen; niet met een veulen maar al helemaal niet met een 2 jarige
eigenlijk met geen enkel paard :+
Van jongs af aan opvoeden geeft de minste problemen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:20

Beetje off topic denk ik :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:44

Beetje off topic klopt.
Maar doordat er twee maal gevochten wordt met een veulen en twee stoere mensen.
Dit resultaat ????

In de natuur gaan de veulens en paardjes ook niet naar de smid.
In de grote natuur gebieden gaan de paardjes met zijn allen naar de smid.
De hele groep in een een kleine afzetting.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:51

Snap ik maar de smid zal er toch niet aanzitten als het niet nodig is. Daarbij gingen wij in de oertijd ook niet naar de tandarts. Wild kan je echt niet vergelijken met hoe wij paarden houden. Denk ook maar niet dat dat opdrijven in een kleine afzetting zachtzinnig gaat. Paarden worden helemaal vastgezet en kunnen geen kant op.
Opzich denk ik dat het best goed is als ze al zo jong er aan wennen, al gaat ie er alleen al voor de show met een vijl langs.
Die van mij was ook 1, maar wat nodig is, is nodig. Tis gewoon vreselijk klote voor TS dat veulen aan die rot haak is blijven hangen. Dat heeft niet met de smid te maken, had ook tijdens poetsen kunnen gebeuren toch?