Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:07

Dit lijkt bijna meer op zonnebrand? Niet op exceem. Kan het niet zijn dat hij last heeft van de zon op zijn huid?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:11

Dan zou hij vandaag last hebben gehad, hier heeft de zon de hele dag geschenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:13

ik heb die ene van mij verkocht naar duitsland, aan de kust bij denemarken, en die doet het nu super. Mijn merrie heeft het ook flink gehad (over het hele lichaam, hoofd, buik etc) maar die is er over heen gegroeid, gaat veeel beter en ze staat zelfs zonder deken!

edit: fotos gezien, zo zag die van mij er ook uit, was gewoon zomereczeem (al had ze er in de winter ook last van!, wel minder)

even foto opgezocht:
Afbeelding

hier zie je het op dr hoofd.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:39

Die vliegjes zijn vooral smorgens vroeg en rond de scherming actief. Ik weet zeker dat het zomerexceem is dat zie ik aan de plekken op zijn hoofd, mijn paarden hebben dat ook. Door het slechte weer van de afgelopen tijd zijn er veel minder vliegjes actief en het zal ook zeker van de omgeving afhangen hoeveel er zijn. Maar het weer knapt nu op en je moet het goed in de gaten houden met de vliegjes want als hij eenmaal weer jeuk heeft ben je te laat......voordat je die jeuk er weer uit hebt ben je tijden verder. Dus ik zou als ik jou was het wel zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Een dag is echt veel te kort om vast te stellen dat hij geen last meer heeft. Hij is verhuist en in een andere omgeving en is mogelijk nu afgeleid van de jeuk door alle nieuwe indrukken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:26

Zou allemaal kunnen natuurlijk aisie, we houden het dan ook heel goed in de gaten!
Als dit warme weer aanhoud zullen we denk ik ook niet ontkomen aan de eczeem deken.
Maar elke dag zonder is meegenomen voor het paard.
Frisse lucht is voor elke vorm van wond vorming het beste en dit zijn natuurlijk ook wondjes... op zijn hoofd in elk geval.
VivaLaVida... deze heeft geen manen meer. `Maar het hoofd ziet er inderdaad hetzelfde uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:24

Ik persoonlijk ben geen voorstander er van om een eczeempaard zonder deken te zetten. Het is een preventief middel. Wanneer zware eczeem paarden zonder deken kunnen staan en dan niet gaan jeuken, dan vraag ik me persoonlijk ook af hoe erg het is. Als hij al aardig aan het eczemen is, dan is het al helemaal onverstandig hem zonder te zetten.
Een deken opdoen met dit weer is niet plagen van het paard, hem zonder zetten en dat hij straks weer kans heeft op een reactie op het speeksel van de mug en weer gek wordt van de jeuk, dat is pas plagen.
Ik wil je toch echt aanraden je in te lezen over zomereczeem.
Veel mensen vinden het zielig voor een paard hem met dit weer onder een deken te zetten, veel paarden worden uiteindelijk de dupe van het medelijden van de verzorger. Een deken is een must, wanneer het paard zonder kan, dan vraag ik me heus af of het ZE is.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:36

Ik kom een beetje laat bij dit topic, heb het ook niet helemaal doorgelezen, maar ik denk dat ik misschien toch nog een heel goeie tip kan aanbrengen.

Ik had een merrie met hetzelfde probleem. Zij kreeg het in de zomer dat ze 4 was en het was echt vreselijk. Krabben, krabben, krabben, tot bloedens toe. Ze beschadigde de stal, de omheining en zichzelf door het jeuken. Een deken had weinig effect, en we hebben op een bepaald moment ook aan inslapen gedacht.

Onze DA kwam met het idee van desensibilisatietherapie. Dat is een wetenschappelijk bewezen methode die ook in de menselijke geneeskunde wordt toegepast. Het is geen 'alternatieve' geneeskunde.
Het houdt in dat je het paard injecteert met een lage dosis van het allergeen waarop hij reageert. Op die manier wordt hij er een beetje minder allergisch voor. Je moet je paard in het begin wekelijks, en daarna maandelijks blijven inspuiten met een lage dosis serum dat speciaal voor hem wordt aangemaakt. De firma die dat doet heet Immunopharm, google ze maar eens. Die injecties gebeuren onderhuids met een heel fijn naaldje. Ik doe het zelf en mijn paard blijft er netjes voor staan.

Het heeft me 250 euro gekost voor het eerste bloedonderzoek, daarna 80 euro per flesje serum waar ik 10 maanden mee doe.

Het kost wat, maar je hebt ook wat. Ik ben begonnen met een 4-jarige met een bloedende manenkam en staartwortel. Mijn paard is nu 9 en heeft midden in de zomer perfecte manen en staart. Ze staat de hele dag buiten. Wel draagt ze nog een rambo, die durf ik niet af te laten. Het is vrij duur en je moet het jarenlang elke maand volhouden met de prikken, maar het heeft bij mijn paard echt geweldig geholpen. Ik zou bijna durven te zeggen dat ze "genezen" is van haar ZE.
PM me maar als je meer wil weten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:38

Ik ben benieuwd! Heb hier ook een eczemer staan.

Ik zou alleen opletten met het smeren van vaseline als hij in de zon staat ermee.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:08

Mindim schreef:
Een deken is een must, wanneer het paard zonder kan, dan vraag ik me heus af of het ZE is.

Dat mag je je afvragen... Paard kon hier geen enkel moment zonder deken..
Ik moet eerlijk zeggen dat het me geen donder kan schelen of het nu wel of niet zomer ecxeem was.
Maar ik geloof het wel als twee veeartsen en Utrecht dat zeggen :o ( Ik zou anders ook niet weten wat het dan wel zou zijn?! Aangezien we hem voor bijna alles hebben laten behandelen...)
Ik sta er zelf ook van te kijken.

Ik ben alleen maar zo ontzettend blij dat onze lieve haf nu al zo ontzettend goed gaat *\o/* *\o/*
En dat is het ALLERBELANGRIJKSTE _/-\o_ Geen jeuk meer, rust in zijn hoofd...
Ik hoop zo dat het doorzet, en het niet alleen is van het "afgeleid" zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:20

haflingertje schreef:
Mindim schreef:
Een deken is een must, wanneer het paard zonder kan, dan vraag ik me heus af of het ZE is.

Dat mag je je afvragen... Paard kon hier geen enkel moment zonder deken..
Ik moet eerlijk zeggen dat het me geen donder kan schelen of het nu wel of niet zomer ecxeem was.
Maar ik geloof het wel als twee veeartsen en Utrecht dat zeggen :o ( Ik zou anders ook niet weten wat het dan wel zou zijn?! Aangezien we hem voor bijna alles hebben laten behandelen...)
Ik sta er zelf ook van te kijken.

Ik ben alleen maar zo ontzettend blij dat onze lieve haf nu al zo ontzettend goed gaat *\o/* *\o/*
En dat is het ALLERBELANGRIJKSTE _/-\o_ Geen jeuk meer, rust in zijn hoofd...
Ik hoop zo dat het doorzet, en het niet alleen is van het "afgeleid" zijn :j

Jammer dat je mijn bericht als aanval ziet, want zo is het niet bedoeld. En dat je zo vijandig reageert. Een paard met zware zomereczeem dat wel zonder schuren en zonder deken kan staan op zijn nieuwe stek, dan heb ik vraagtekens. Eczemers kunnen eigenlijk niet zonder deken.
Dus dat het nu zo goed gaat zonder deken, tja. Dan mag ik daar mijn vraagtekens bij hebben toch? Er is nog geen test die kan aantonen of een paard zomereczeem heeft of niet, dat blijft uiteindelijk voor iedereen gissen.
Sommige eczeempaarden wordt derfen voor gebruikt, met soms een goed resultaat en een paar daarvan kunnen zonder deken staan. Maar dat is meer uitzondering dan regel. Kijk voor de lol eens in het ze topic en hoeveel paarden er zonder deken staan, bijna geen een.
Speeksel van de mug is ook niet binnen een dag uit het systeem, dat ie nu ineens niet meer jeukt is vreemd (wel gelukkig natuurlijk) voor een ZE paard en vooral zoals je noemt een extreme.
Het is fantastisch dat je paardje op het ogenblik geen jeuk heeft. Maar zo een snelle omsalg, kom je bij eczeempaarden amper tot niet tegen, vooral niet zonder deken.

@Rapperijder, als het zou werken bij ZE dan was dat waarschijnlijk al een reguliere therapie geworden. Maar helaas hebben ze tot nu toe nog geen middel kunnen vinden, soms hebben ze iets en dat werkt dan bij het ene ZE paard wel en bij het andere niet. Dat heb je met Cavalesse, derfen en nog wat van deze middelen. Was het maar zo, dan waren we van deze ellengige aandoening af :)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:25

Mindim: Ik zie je bericht helemaal niet als aanval hoor...
Zo was mijn reactie helemaal niet bedoeld! Sorry als dat zo is overgekomen..
Ik ben alleen maar ontzettend blij voor Stef!

Ik had hem eigenlijk eens moeten filmen toen hij hier in de weide stond. Dan had ik denk ik bij heel veel mensen de twijfel kunnen wegnemen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:33

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:27

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:38

haflingertje schreef:
Mindim: Ik zie je bericht helemaal niet als aanval hoor...
Zo was mijn reactie helemaal niet bedoeld! Sorry als dat zo is overgekomen..
Ik ben alleen maar ontzettend blij voor Stef!

Ik had hem eigenlijk eens moeten filmen toen hij hier in de weide stond. Dan had ik denk ik bij heel veel mensen de twijfel kunnen wegnemen...

Iedereen is blij voor Stef.
Ik probeer alleen aan te geven dat wat Stef nu overkomt, niet typisch is voor ZE.
Op filmpjes zie je waarschijnlijk jeuk en hoe hij jeukt. Helaas zijn er vele oorzaken voor jeuk, maar neigt men gauw naar ZE, wanneer staart en manen worden geschuurd. Niet altijd is dat terecht. De mijne gaat op zijn kont zitten en draait als een gek, staat enorm onrustig in de wei en galopeert soms aan een stuk door, bedelt bij weidegenootjes om een knabbelbeurt, schuurt de hekken uit de sponningen en noem het maar op en binnen hoef ik hem dan echt niet te zetten, dan gaan de boxwanden eruit.
De manenkam was heet en opgezet en er zaten groeven in, al zijn behang was weg geschuurd.

Die zomer hebben we hem voor het eerst een deken om gedaan, met deken heeft hij nog lang last gehad van jeuk, omdat het speeksel waar ze allergisch voor zijn, niet 123 uit het systeem is, dat duurt even. Ook is hij het gewend te schuren, dus ook dat ging even door. Het was die zomer pappen en nat houden.

Hij steekt zijn hoofd al naar voren wanneer hij voor het eerst zijn pyama weer aan moet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:52

Wij hebben gister filmpjes gemaakt van hoe hij hier staat. die komen er vandaag op als het lukt. En Anke (haflingertje) en ik begrijpen echt alle goed bedoelde mailtjes en adviezen, maar er is al zo veel geprobeerd dat we hier een hele andere weg in proberen te slaan. Bij sommige komt het advies ook wel een beetje over alsof er te weinig gedaan zou zijn voor Stef, en dat valt verkeerd, wat ik heel goed kan begrijpen. Het is al moeilijk genoeg om je oog appeltje maar even weg te brengen als je al zo veel hebt meegemaakt met hem.
Als het tussen de oren zit helpt de eczeem deken daar ook aan mee zou je kunnen denken, deken=jeuk!
Zoals ik al zei, we houden hem heel goed in de gaten. Smeren voorlopig niets in met wat voor middeltje dan ook, staat hij voorlopig bloot buiten en krijgt hij geen speciaal voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:37

aerdenhout1 schreef:
Wij hebben gister filmpjes gemaakt van hoe hij hier staat. die komen er vandaag op als het lukt. En Anke (haflingertje) en ik begrijpen echt alle goed bedoelde mailtjes en adviezen, maar er is al zo veel geprobeerd dat we hier een hele andere weg in proberen te slaan. Bij sommige komt het advies ook wel een beetje over alsof er te weinig gedaan zou zijn voor Stef, en dat valt verkeerd, wat ik heel goed kan begrijpen. Het is al moeilijk genoeg om je oog appeltje maar even weg te brengen als je al zo veel hebt meegemaakt met hem.
Als het tussen de oren zit helpt de eczeem deken daar ook aan mee zou je kunnen denken, deken=jeuk!
Zoals ik al zei, we houden hem heel goed in de gaten. Smeren voorlopig niets in met wat voor middeltje dan ook, staat hij voorlopig bloot buiten en krijgt hij geen speciaal voer.

Deken=jeuk? Eczemers zijn blij met de deken vaak hoor, die associeren het eerder met geen jeuk.

Ik beweer nergens dat er te weinig gedaan is, jammer dat men gebedoelde opmerkingen van mensen die al jaren eczemers hebben, aan zien als kritiek. Wanneer hij bloot buiten kan blijven staan zonder smeersel of deken en hij krijgt geen jeuk meer, heb je iig zomereczeem uitgesloten, want dat heeft ie dan niet :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:47

Soms kunnen paarden een bepaald materiaal niet verdragen op de huid.
Wie weet heeft het arme ding een allergische reactie op een stof of ander materiaal?
Petje af voor de eigenaar en aerdenhout1 dat ze dit voor het beestje doen,zo moesten er nog 1000.ooo mensen van zijn!!! +:)+

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:29

Als hij zonder deken kan staan de komende tijd zonder te schuren dan is het idd geen exceem. Maar aan de plekken te zien is het dat weer wel. Maar ik ben bang dat als hij wel exceem heeft en je hem zo laat staan zonder er iets aan te doen hij straks zodanig jeuk krijgt dat de ramp niet te overzien is......voordat je dat weer goed hebt ben je echt weken zo niet maanden verder. Maar veel succes met hem ik hoop dat het goed gaat!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:54

Het scheelt natuurlijk ook dat we weer het koelere weer tegenmoed gaan.
Zo kan het beestje tot rust komen.De echte resultaten kun je dan pas volgend voorjaar zien.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:05

is er al eemn middel met permetrin geprobeerd?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:30

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:35

ajb

link selecteren en dan video aanklikken dan krijg je hem zo

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:39

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:45

hij ziet er fijn uit daar bij jou :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:57

aerdenhout1:
ik heb niet het hele topic gelezen(ben op vakantie,dus net te weinig tijd voor)
maar kun jij bekijken wat er anders is aan bodemsamenstelling bij jou en bij het vorige adres van de haflinger?
bemnest jij je gras, staat er ander gras etc..?

en waar ik met name ook nieuwsgierig naar ben is bomen/struiken in de buurt en de aanwezigheid van electriciteitsmasten of bijvoorbeeld snelwegen.
lijkt namelijk ook zo dat de grond behoorlijk vol kan zitten met zware metalen waar paarden op kunnen reageren met jeuk.

ben heel benieuwd of er meer verschillen zijn dan de al genoemde dingen in het topic :j