Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:49

Kan je niet zoals iemand hier ook had gedaan een bandje openknippen bij de neusgaten voor meer lucht?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:53

Dat had ik gedaan :D dat scheelt echt enorm! je moet alleen wel ff de afgeknipte stukken dicht smelten of zo, anders gaat het misschien rafelen ;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:55

liljebo schreef:
Ik begrijp dat de greenguard goed bevalt?

Ik vind overigens dat hij er nog dusdanig op los graast met het masker, dat ik soms wel twijfel aan het nut. Hoewel hij toch niet dikker is geworden , volgens mij.

Over de greenguard heb ik al meerdere mensen gesproken waarvan de tanden van hun paard scheef zijn afgesleten!

Ze worden heel snel behendig met zo'n ding, maar het maakt wel degelijk verschil hoor! Bekijk de filmpjes in mn profiel maar eens :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:25

Minilou... nog niet aan gedacht..Leendebee, kan ik ergens zien hoe je dat precies hebt gedaan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:26

Leedebee schreef:
liljebo schreef:
Ik begrijp dat de greenguard goed bevalt?

Ik vind overigens dat hij er nog dusdanig op los graast met het masker, dat ik soms wel twijfel aan het nut. Hoewel hij toch niet dikker is geworden , volgens mij.

Over de greenguard heb ik al meerdere mensen gesproken waarvan de tanden van hun paard scheef zijn afgesleten!

:D

Ja, dat klopt ook alweer.
Zal zo in je profiel kijken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:39

Hooi eet mijn pony ook gewoon met masker. Ze heeft hem24/7 om nu. Zet ik haar zonder, dan is haar manenkam binnen no time hard, dus het scheelt wel een hoop. Als ze snachts binnen staan gaat hij wel af. In stal wordt ze een woeste stier als ik hem omlaat, terwijl ze er buiten wel gewoon vrede mee heeft en niet moeilijk doet :=

Wat betreft tanden, daar maak ik mij dus ook wat zorgen om!! Mijn de tandarts is laatst geweest en vond niets raars of iets. Maar kan opzich wel begrijpen dat dat eventeuel kan gebeuren, doordat ze steeds toch tegen hard ana raspen misschien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:47

Ik heb hier een shetlander staan met graasmasker. Die graasmasker was eerst van mijn D pony (maatje cob) maar bij hem past hij veel beter lekker ruim rond de mond. Hij pakte het echt rete snel op (duurde geen 10 sec.) mijn pony daarintegen heeft bij de eerste keer echt 5 uur lopen schudden, rollen etc.. Toen ik hem laatst een keer om deed ging ze stil staan met haar hoofd bijna op der borst, na 5 minuten ging ze heel hard in stap heen en weer ijsberen... Dombo _O- Het is dat zij hem niet zo nodig heeft, heb hem dus gelijk weer af gedaan haha.. (Ik heb zo'n zwarte van stof)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:49

liljebo schreef:
Minilou... nog niet aan gedacht..Leendebee, kan ik ergens zien hoe je dat precies hebt gedaan?

Ehh, met een schaar :p en dan met een aansteker voorzichtig even langs de rand gaan.
Zelf heb ik uit de middelste rij 3 of 4 stukken (weet t niet precies uit mn hoofd) er uit gehaald.

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:03

Hier een Fjordje met de greengard om :D ,bevalt prima moet ik zeggen.
Ze heeft in het begin van het weideseisoen zonder gestaan.....maar werd dus echt moddervet :Y) ,inmiddels heeft ze weer een fatsoenlijk model,wel zo gezond!
Ik schat dat er zo"n kleine 100 kilo af is..(iedereen vroeg of ze drachtig was)!
Ze heeft hem wel 24/7 om,alleen als ik op stal ben gaat ze een half uurtje haar box in en kan ie even af om lekker even alle jeukjes te schuren en dan krijgt ze een plakje oud hooi om op te knabbelen en 50 gram vitaminebrokjes van Pavo,pony helemaal happy en ik ook!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:16

Arabesk schreef:
IndiraDay schreef:
Mijn paard werd er eigenlijk gewoon gruwelijk chagrijnig van!!

Ze kunnen minder makkleijk bij hun eten :') dus dat vinden ze sowieso niet tof

Mijn merrie vond het niet vervelend omdat ze met dat ding in de wei mocht en zonder niet meer (hoefbevangen)
Ze werd er ook steeds handiger in om er mee te eten... Voor het afslankend effect zou ze langer op de wei moeten met dat ding. Nu is dat moeilijk te beoordelen omdat ze er maar kort mee in het gras mocht en verder in de paddock of bak met vaak kleine porties hooi.
In het hooi zit waarschijnlijk ook nog te veel voeding want in combinatie met haar insulineresistentie valt ze nog niet zo snel af...
Veel minder hooi voeren gaat niet want ze staat nu al heel vaak zonder ruwvoer en als ik haar nog minder voer wordt ze wel bloedje chagrijnig naar de andere paarden (voernijd)
(greenguard met bijpassend halster zodat ik niet hoef te knoeien met aan/af doen elke keer)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:31

Paarden zijn trouwens geen dieren waar je bij kan minderen met ruwvoer. Hun digestie is erop gebouwd altijd kleine beetjes voer te verwerken, geef je te lang geen ruwvoer krijg je dingen als maagzweren etc.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:33

paard mag toch niet langer dan vier uur zonder eten dacht ik eens gelezen te hebben?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:19

Leedebee schreef:
liljebo schreef:

Ehh, met een schaar :p en dan met een aansteker voorzichtig even langs de rand gaan.
Zelf heb ik uit de middelste rij 3 of 4 stukken (weet t niet precies uit mn hoofd) er uit gehaald.

ah oke.. ik zag het al een beetje in het filmpje. Goed idee.

ik zal morgen dan ook eens gaan knutselen. :D

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:15

Ik heb de greenguard nu voor een weekje op proef...
Maar mijn Haflinger eet er niet mee... :n

de eerste dag heeft ze de GG even opgehad toen ik erbij was maar ze heeft
me een blauw oog en een schaafplek op mijn neus geslagen omdat ze panisch werd }:)
ze begint spastische bewegingen te maken als de sprietjes tegen haar neus aan komen.
Ik heb wel even door gezet en hem in de wei omgelaten van half 5 tot 8 uur..
maar ze stond gewoon voor haar uit te staren.

Volgende dag heb ik hem weer om gehad van half 4 tot 7 uur ofzo.. en toen we kwamen
stond ze gewoon met haar hoofdje in de lucht en wandelde ze gewoon met de andere paarden mee..
maar ze doet dus totaal geen moeite meer om het gras te pakken.

Als ik een plukje gras voor haar pluk dan eet ze het wel gewoon van mijn hand af door dat ding..
maar ze durft zelf niet meer te eten in de angst dat de grassprietjes weer tegen haar neus komen :roll:

Tenminste.. dit denk ik..

Vandaag heb ik hem niet omgedaan want de wei is al zo blubber boeltje, en met die regen
vond ik het zo sneu..

wat denken jullie?
Moet ik dit even doorzetten? Is er een mogelijkheid dat het te groot is?
Zal het andere grasmasker wel werken omdat daar maar 1 gaatje in zit(bij haar mond en niet bij haar neus)
en zal ze dan wel gewoon eten?

Please helpppp -O-

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:23

LAstig hoor Lanita, is het gras lang of kort waar hij op staat?? kort gras is nl makkelijekr te eten met die kap op heb ik het idee, dus daar zou ik mee beginnen. Ik zou het gewoon de week vol proberen, gelukkig deed mijn shet helemaal niet moeilijk...

Scheef afgesleten tanden heeft die van mij geen last van btw :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:53

mijn merrie heb ik ook eerst laten wennen, paar keer 10 minuten, dat schoot niet op want elke keer als ze probeerde te grazen en met haar neus richting grond ging stootte ze tegen het masker op en daar schrok ze van.

Toen een tijdje niet geprobeerd en weer uit de kast gehaald toen ze ineens hoefbevangen was.
Ze mocht alleen met graasmasker 2x per dag een half uurtje op de wei. En reken maar dat ze toen snel gewend was... Nu is ze er erg handig mee, maar de lengte maakt wel uit. Lang gras wil niet zo goed, een cm of 5 a 10 kan prima, korter ook, maar heel kort is weer lastiger.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:05

Mijn merrie heb ik jaren geleden al proberen te laten wennen aan haar korf. Dit vond ze helemaal niks. Na drie dagen heb ik het opgegeven. Totdat ze deze winter bevangen werd. Na een aantal dagen mocht ze even een uurtje spelen in de wei van de DA. Ik dacht ik doe die kap weer op, want dan gaat ze niet aan het gras. Wonderbaarlijk na twee weken had ze ineens uitgevonden dat ze toch kon eten met dat ding. En nu heeft ze hem dagelijks op van 9.00 tot 17.00 uur en de rest staat ze op de paddock met hooi. Kan soms echt lang duren dus.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:22

Mijn pony had het al snel door. Zij heeft gewoon een korfje om, dus geen greenguard. Dat vind ik dingen van niks.
Met de korf gaat het prima, ze heeft in het begin wel veel geprobeerd om hem af te krijgen (wat dan ook wel lukte) maar nu doet ze dat niet meer.
Poown had heb binnen een dag door hoe het werkte. Niet proberen is geen gras.

@ Lanita: ik zou het voor de gezondheid van je pony gewoon blijven proberen. Ze snappen het vanzelf.

Moet trouwens wel zeggen dat het afvallen maar heel langzaam gaat. Ze is nog steeds te dik. Maar goed, in het land krijgt ze iig niet meer veel gras binnen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:59

@nadita, Waarom vindt jij de greenguard maar niks?? Ik heb juist het idee dat de neus niet zo opgesloten zit en het daarom juist fijner is dan zo'n koker...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:49

cheyentic schreef:
@nadita, Waarom vindt jij de greenguard maar niks?? Ik heb juist het idee dat de neus niet zo opgesloten zit en het daarom juist fijner is dan zo'n koker...

Ten eerste omdat het gebit er scheef van kan slijten en ten tweede moet het erg goed vast zitten, want slimme paarden kunnen bij de kantjes langs eten. Maar dat is mijn ervaring.
Daarbij vind ik de prijs/kwaliteit/werkzaamheid van de greenguard niet zo goed als een korfje van pakweg 20 euro.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:50

Tsja, die tanden neem ik voor lief. Het is het een of het ander :j

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:00

Bedankt allemaal.
Ik ga het ook zeker volhouden..

Misschien dat ze ook paniekerig word omdat ze inderdaad tegen het masker aan komt :o? .

Ik merk ook zeker dat het ene paard het andere niet is, de Tink van mijn zusje had hem ook
even om en die vond het zelf leuk :+ Was helemaal enthousiast de grasjes aan het uitsorteren in dat
ding en vond het wel een leuk spelletje }:0

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:15

Die van mij heeft ook een GreenGuard. Hij (AV) blies helemaal op van het gras en was elke middag tonnetjerond en dan niet van het vet, maar van gas. Maakte me ontzettend zorgen om koliek en kon ook niet meer rijden (wie kan er immers goed bewegen met een opgeblazen buik). De GG verhelpt dat allemaal :) Poon-lief vind er elke ochtend (staat van 8 tot 5 buiten) een snoepje in (die vallen net niet door de gaten heen) en wordt dus al helemaal blij als hij hem aan ziet komen :) Heb me een tijdje erg schuldig gevoeld, maar poon lijkt er niks om te geven :) En kan nu weer rijden en hoef me geen zorgen te maken als ze plots verweid worden enzo. Ideaal.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:27

ik haal vanmiddag eerst een iets goedkopere op, die zwarte nylan, als dat bevalt krijgt ze een duurdere

waarom ik deze keus maak ?
heb mevrouw nu 5 jaar en elke zomer is ze monster dik, ook al word ze bijna elke dag een uur gereden

ze gaat van ongeveer 8 tot 6 naar buiten en mevrouw vreet zich helemaal vol, gisteren stond ze echt te wiegen op haar benen en was nog niet aan haar hooi begonnen ( terwijl die normaal gesproken direct op is)

ze staat al op een dieet maar dit wil niet langer, ik wil haar ook niet uit de kudde halen omdat ik vind dat ze in de kudde moet blijven staan.
nu mag ze van mij een halve dag zonder en een halve dag met, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken :j

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:59

masker werkt :)