Hoefbevangen shetlander

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:57

Wat een leuk dier is het!
Ik las ergens dat je schreef (nav iemands tip over de nek in de gaten houden) dat ze niet dik is.
Wat er bedoeld werd is het stuk net onder de manen. Vlak voor bevangenheid wordt dit vaak keihard en dik. Je pony zelf hoeft niet dik te zijn :)

Hopelijk blijft ze het zo goed doen!!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:13

Dankjewel voor alle reacties, het grasmasker komt dinsdag denk aan dus dan kan ze voor altijd in de wei blijven staan met masker, en dan om de dag zonder masker ..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:16

Met masker kan ze nog steeds eten he?
Je kan er ook voor kiezen om het bijv. Alleen overdag om te doen. Zodat ze juist als het Fructaan het meest aanwezig is niet kan eten.

Ken trouwens meerdere pony's die het dag en nacht dragen. Blijven goed op gewicht. Maar goed, zal per paard verschillen. Daarnaast krijgen ze wel is wondjes op de neus welke weer kunnen gaan ontsteken. Even goed in de gaten houden dus!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 13-06-11 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:17

IMJ schreef:
Met masker kan ze nog steeds eten he?
Je kan er ook voor kiezen om het bijv. Alleen overdag om te doen. Zodat ze juist als het Fructaan het meest aanwezig is niet kan eten.

Ja dat snap ik, en dat is slim dat zal ik doen.

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:56

Hallo,
Zojuist heb ik de hele topic gelezen. Twijfelde of ik ook nog moest reageren na zoveel reacties, maar ik denk dat ik jou ook nog wat waardevolle tips kan geven.
Oktober 2010 heb ik zelf een hoefbevangen Shet van iemand overgenomen en ik wist van tevoren waaraan ik begon.

Vaak is de oorzaak een verstoorde stofwisseling. Of de oorzaak fructaan is of niet is onbelangrijk. Als het dier hoefbevangen werd van gras, MOET het dier ONMIDDELLIJK VAN HET GRAS!!! Ook geen gras met een graasmasker. Het is belangrijk de stofwisseling op orde te krijgen. Helemaal geen gras. Je hebt natuurlijk verschillende stadia van hoefbevangenheid. De tips die ik geef kun je toepassen op een dier dat nog kan lopen.
Wat doe ik met mijn Shet:
- bijna dagelijks laten lopen. Longeren, het bos in. Op haar tempo in het begin, maar bewegen MOET ze. En ja, de eerste stappen zijn moeizaam en stijf, maar tegen de tijd dat we terugkomen kan ze draven en maakt ze een bokje. Bewegen ziet er zielig uit, maar bewegen is goed voor haar.
- ze staat in een loopstal en kan voldoende bewegen met soortgenoten
- Krijgt onbeperkt hooi, takken met bladeren en stro te eten.
- wordt iedere dag goed geborsteld als ondersteuning om afvalstoffen te verwijderen
- iedere 4 weken komt de smid (natural balance bekapper)
- geen ijzers
- ze wordt homeopathisch behandeld
- en krijgt extra supplementen, ook om te ontgiften
- Anouk krijgt de tijd om haar lijf op orde te krijgen. Ik ben me er heel goed van bewust dat dit proces jaren zal duren. Dat vind ik niet erg. Ze is nu al stukken beter als afgelopen voorjaar. In het voorjaar van 2010 lag ze nog heel veel van de pijn

Je mag altijd contact met me opnemen.
Het is een lange weg, maar je kunt een hoop voor je pony doen als je het lichaam de tijd geeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:03

Longeren zou ik in het begin nog niet doen. Wel veel rechte stukken lopen, de bochten zo groot mogelijk nemen, zodat ze niet kort hoeven te draaien. Kort draaien doet extra pijn bij een bevangen dier. Mijn shet is 7 maanden geleden bevangen geweest (toevallig ook in oktober) en sinds een maandje loopt ze weer voorzichtig af en toe in het tweespan (20 minuutjes, voornamelijk stappen met hele kleine stukjes draf), maar longeren doe ik nog steeds zelden. Pony zit nu trouwens super in haar vel, als straks haar hoeven uitgegroeid zijn mag ik waarschijnlijk alles weer met haar en kun je het niet meer aan de hoeven zien dat ze bevangen is geweest (hoogstends mss aan de hoedenrand op rontgenfoto's ).

'Grappig' om te zien hoe ieder dier baat heeft bij een iets andere aanpak. Ik heb ook een holist bij mijn pony's gehad en homeopatische druppels. Kosste flink wat centen en mijn pony werd er niks beter van. Ze is het pas echt goed gaan doen toen ze 10 weken een ijzertje heeft gehad. Vanaf die tijd ging het met grote stappen voorwaarts.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 15-06-11 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:08

Longeren met kleine bochten geef ik je helemaal gelijk. Maar als je meeloopt gaat het heel goed.

houdeville

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:27

Hallo het kan zijn dat ik de topic niet helemaal goed heb doorgelezen maar denk erom dat je als je jouw shet op het gras zet (wat naar mijn idee helemaal niet goed is als ie hb is) dat vooral jong gras het meeste suiker bevat dus zeer slecht is. Wat verder supergoed helpt tegen hoefbevangenheid (zowel preventief als ter behandeling) zijn wilgentakken! Dit was een hele goede tip van onze hoefsmid, helpt eigenlijk altijd. Hoop dat het beter gaat met je shet, leuke pony op de foto's en dat je wat hebt aan de tip

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:22

Het grasmasker heeft ze om, ze vind het alleen niet leuk haha, maar het is wel beter. Wat (nog) handig is aan onze wei, dat er geen sprietje jong gras in staat, het is meer geel op het moment dus. Bedankt voor alle tips enzo, ze krijgt (omdat ze nu in de grote wei soms staat) heel veel beweging. En omdat er wat spanning in de groep zit gaan ze soms nog wel eens rennen dus! Ze bokt ook heel veel naar de hengst! Ik heb zelf eigenlijk niet het idee dat ze van gras hoefbevangen is geworden. Had het meerdere keren gevraagd maar eigenlijk nooit een duidelijk antwoord gekregen, meestal was het antwoord: Ja als we ze voeerden dan aten de ezels altijd heel sloom dus at zei alles al op. Heb geprobeerd het mailtje te zoeken maar niet gevonden. Ik ga zo toch nog een keer mailen met hoe ze er nu uitziet enzo, dan zal ik het nog een keer goed vragen!
Bedankt he!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:51

Fijn dat ze het nu goed doet.
Je hoort het zoveel bij shet's.
Probleem is alleen dat als ze het 1x geweest zijn, de aanleg aanwezig is. Al zou het dus bijvoorbeeld door kuilgras zijn geweest eerder, de aanleg is er en als het weer gebeurt kan het hoefbeen nog weer verder kantelen.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 18:15

Het gaat echt super, beter dan ik had mogen verwachten!
Ben super tevreden met haar, ze is echt een schatje, soms gaan we wel is met de crossauto in de wei rijden en dan rent ze er zo vrolijk achteraan!
Wel K*T dat het nu zo slecht met Aurora gaat, haar zomerexceem is DRAMATISCH nu!
Maar het gaat echt perfect met haar, hier wat foto's!
Afbeelding
Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:38

ziet er goed uit!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 18:39

barbar schreef:
ziet er goed uit!

Dankje vind ik ook!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 17:08

:D

alielle190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:43

je zou toch veel moeten vrage n aan de dierenarts die weet het het best e

veel su6 met het betermaken van je pony

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 12:49

alielle190 schreef:
je zou toch veel moeten vrage n aan de dierenarts die weet het het best e

veel su6 met het betermaken van je pony
als je mee had gelezen met het topic had je gelezen dat de pony weer helemaal is hersteld en 24/7 op het weiland staat met grasmasker! Toch bedankt voor je reactie. Groetjes