breakover beslag, ervaringen slecht of goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:19

SpikyBlue schreef:
Er zijn verschillende breakover beslagen hè...

Hoofcare Breakover hoefbeslag is wat volgens mij hier bedoeld wordt. Dit beslag is altijd zonder lippen.

Andere soorten beslag waarbij het paard sneller over de toon kan rollen zijn o.a.:
* Equilibrium (van Mustad i.s.m. Utrecht) (1 of vaak 2 lippen of zonder lippen)
* Classic Fast Break van Kerckhaert (1 of 2 lippen of zonder lippen)
* Full Roller
* (Aluminium) Colleoni rolling shoes (zonder lippen)

Andere manieren van beslaan dmv breakover:
* Natural Balance shoe (vóór altijd zonder lippen)
* Cytek hoefbeslag (vóór altijd zonder lippen, met weer een hele andere visie op hoe een hoef in elkaar zit en hoort te werken).

Dat is wel even duidelijk dat je zo dit opnoemt want ik wist niet dat er verschillen in waren.
Mijn paard heeft nu break over beslag met 2 lippen. Dus het kan dan niet van Hoofcare zijn want dat is dus zonder lippen.

Maar net wat Schangah zegt: ze werken waarschijnlijk allemaal volgens het zelfde principe (sneller afwikkelen over de toon).

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:08

hey hallo, interessant topic. Ik heb een vraagje. Mijn paard heeft sinds januari kreupelheidsproblemen aan haar voorbeen. We zijn in emmeloord geweest en daar bleek dat er een probleem was met een bandje tussen haar sesambeentjes. Daar is ze op colleoni ijzers gezet. Doordat we als revalidatie alleen op het steen mogen stappen zijn ze tot een millimeter afgesleten. Net emmeloord gebeld en die raden het equi librium ijzer aan. De hoefsmid gaat ze bestellen. Wat ik begrijp zijn de equi libriums zwaarder maar is dat het enige verschil? Ik denk dat als aangepast beslag zo snel slijt heeft dat helemaal geen zin want dan lopen ze korte tijd gecorrigeerd maar daarna niet meer. Klopt mijn idee? Of praat ik onzin? Ik hoop dat 1 van jullie hier meer over weet.
Groetjes s

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:55

Als ik het goed heb zijn Colleoni van aluminium. Dit is stukken lichter dan ijzer en slijt ook sneller.
Equilibrium ijzers zijn slijtvaster maar ook zwaarder. Ze zullen dus niet zo snel als scheermesjes worden als het aluminium beslag, waardoor je inderdaad langer profijt van de breakover werking hebt. Dat had je dus goed bedacht :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:30

Inmiddels zijn er vast wel nog veel meer ervaringen met het breakover beslag...... dus wie wil er nog over vertellen ?
mijn paard heeft 1 keer breakover beslag gehad en kwam daarna kreupel uit zijn stal iedere morgen. Na een tijdje op de wei liep hij dan weer beter. Geen idee of dat nu kwam door het breakover beslag of door verkeerd bekappen ??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:32

Mijn paarden lopen super op break over beslag sinds 2007. Voor mijn paarden geen ander beslag meer

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:14

Fijn hoor Janouk !
Herkent iemand dat kreupel uit de stal komen en dan later verbeteren ? Komt dat door het breakover beslag of de manier van bekappen ?

Don_Zhivago

Re: breakover beslag, ervaringen slecht of goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:18

Stond je paard hiervoor ook al op ijzers??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 08:15

Dat komt niet door het break over beslag an sich. Mijn paarden lopen alle 2 super op de ijzers.
Maar het kan natuurlijk dat het beslag niet past bij de stand van je paard of zo; dat zou je met de hoefsmid moeten overleggen, hij heeft de voeten in handen gehad.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 08:32

Het lijkt me niet de bedoeling dat je paard als gevolg van het beslag kreupel de box afkomt, hier alles al jaren op equilibrium en ik ben er erg tevreden over

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 08:58

Mijn merrie had altijd traditioneel beslag (voor althans, achter niet nodig). Toen er lichte artrose en verbening van t hoefkraakbeen vastgesteld werd op aanraden van da overgestapt naar break over beslag. Resultaat een regelmatig paard!
Het is geen beslag van hoofcare, mn smid is altijd druk aan het smeden.
Dus ik ben er erg over te spreken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:57

Don_Zhivago schreef:
Stond je paard hiervoor ook al op ijzers??

Ja, een keer voor de BO ijzers had hij ook ijzers, daarvoor geen ijzers.
Knollentuin, ik weet niet of het door het beslag kwam dat mijn paard niet goed liep. Kan ook door de manier van bekappen komen ( het was een andere hoefsmid ). dat is juist wat ik me afvraag, komt het door het beslag of door de manier van bekappen dat mijn paard telkens kreupel uit stal kwam.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:19

Ik herken het niet,mijn paard liep juist beter toen hij op de breakover(comforts) ijzers gezet werd.
Hij loopt er inmiddels al 4 jaar op.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:20

Ik denk dat het komt door de manier van bekappen.
Ik zou et even overleggen met je smid.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:42

Sommige paarden moeten erg wennen aan de afrol bij het break over ijzer.
Voorzichtig lopen en onzeker met draaien komt af en toe voor.
Kreupel uiteraard niet....
Kreupelen komt wel voor als het break over ijzer te krap gesmeed is.
Het hoofcare break over ijzer wordt veelal wat ruimer gesmeed dan een regulier ijzer.
Als een hs een dergelijk ijzer zoals die van hoofcare smeed als een regulier ijzer is de kans op een kreupelheid zeer groot.

Dit wennen is van korte duur, veel paarden lopen er zonder gewenningsperiode zo mee weg.
Zo ook mijn paard, binnen een half uurtje wist ze er goed raad mee, hihi.
Laatst bijgewerkt door cissie op 08-01-15 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:44

Ik heb ook zeer goede ervaringen met break over beslag. Mijn merrie struikelde altijd veel omdat ze niet goed af kon rollen. Met deze ijzers is dat ontzettend verbeterd! Inmiddels loopt ze hier al een jaar of 3/4 mee.
Bij mij heeft ze ook geen pas kreupel gelopen. Ze heeft de versie met 2 lipjes aan de voorzijde.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:45

cissie schreef:
Sommige paarden moeten erg wennen aan de afrol bij het break over ijzer.
Voorzichtig lopen en onzeker met draaien komt af en toe voor.
Kreupel uiteraard niet....
Kreupelen komt wel voor als het break over ijzer te krap gesmeed is.
Het hoofcare break over ijzer wordt veelal wat ruimer gesmeed dan een regulier ijzer.
Als een hs een dergelijk ijzer zoals die van hoofcare smeed als een regulier ijzer is de kans op een kreupelheid zeer groot.

Dit wennen is van korte duur, veel paarden lopen er zonder gewenningsperiode zo mee weg.
Zo ook mijn paard, binnen een half uurtje wist ze er goed raad mee, hihi.

Hmm volgens mij lag het breakover beslag er wel goed onder, ook ruim gesmeed.
De laatste 2 weken liep hij er wel goed mee overigens. Misschien dan te kort bekapt ? Maar normaal is dat dan op te lossen door een ijzer eronder, en dat zat er onder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:32

Wellicht is zijn stand net iets anders geworden dan normaal en heeft hij daar aan moeten wennen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:44

capopjekop schreef:
Wellicht is zijn stand net iets anders geworden dan normaal en heeft hij daar aan moeten wennen.

Dat zou kunnen, maar 6 weken lang moeten wennen aan een standsverandering ? En echt iedere morgen kreupel uit stal en dan op de wei verbeteren ?
Ik moet wel eerlijk zeggen dat hij nu ook met ander beslag helemaal niet lekker kon draaien en wegstappen.
herkent iemand dat ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:40

Bij die van mij duurde het gelukkig iets korter.

Maar wat zegt je smid ervan dan? Die heeft er meer zicht op dan wij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:11

Even per pb...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:03

Kan een "gewone" smid ook een breakover beslag aanbrengen ? Iemand daar ervaring mee ?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:20

Maris schreef:
Kan een "gewone" smid ook een breakover beslag aanbrengen ? Iemand daar ervaring mee ?

Een goede smid moet een afrol kunnen smeden in het ijzer.
Dus ja, als het goed is wel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:24

Die van mij staat al jaren op hoofcare breakover beslag. Het verschil was destijds echt bizar. Nu ben ik niet anders meer gewend.

Heb heel veel paarden zien verbeteren op het breakover beslag van hoofcare. Nog nooit gehoord van verslechteren.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:36

Ik heb ook positieve ervaringen met break over :) paardje heeft artrose/hoeftakverbening (?) en liep super op dit beslag. Ze kon veel beter afrollen en was niet meer onregelmatig. Na een paar jaar toen alles weer stabiel was kon ze zonder de ijzers.. laatste 4,5 jaar staat ze blootsvoets en dat gaat prima.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:59

Is er veel verschil tussen de breakover van hoofcare en de equilibrium van Mustad?