Paard allergisch voor bomen en gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotteettol

Re: Paard allergisch voor bomen en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:40

Waarom neem je geen hooi dat is verpakt in van die plastic baaltje?
Dan heb ik ook en dat is geen kuilgras!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:14

Ik zal eens even moeten informeren of dat ook hier ergens in de buurt te krijgen is. Maar blijft dat niet ook stoffig, omdat hooi per definitie stoffig is ongeacht waarin verpakt?

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:41

Soms heb je wel balen die wat stoffig zijn, bij mij wisseld dat wel van baal, dat zal ik eerlijk zeggen.
Ik ben zelf wel erg te spreken over deze balen: geen gesleep meer met hooibalen naar het land. De buurman komt ze brengen met een stuk of 6 tegelijk en 1tje (die ik open heb) zet ik binnen. de rest staat buiten.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:41

Update!

Vandaag zijn we naar Den Hoek geweest. Zelano is helemaal doorgemeten, ge-acupunctuurd zonder naalden, chiropractie, etc. De bevindingen van het doormeten waren dat ze een schimmel heeft in de dikke darm en in de longen. Hiervoor heeft ze prebiotica gekregen en homeopathische druppels, volledig op haar afgestemd.

Ik ben echt zeer te spreken over de behandeling. Ben echt een complete leek op het gebied van holistische geneeskunde, maar ik zag aan de reacties van Zelano dat wat er gebeurde haar echt hielp. Ze werd zo lekker ontspannen, en het is net of ik een ander paard mee naar huis heb. Ze hebben daar ruim twee uur de tijd voor haar genomen en uitgebreid behandeld, echt geweldig om te zien.

Over 4 weken moet ik even bellen over hoe het gaat met de druppels en de prebiotica die ze heeft gekregen, en over zo'n 6 tot 8 weken moeten we nog een keer terug om verder te gaan. Het voer is ook doorgemeten. Voordroog mag ze niet meer hebben, ze heeft een hele lichte vorm van insulineresistentie dus we moeten met sommige dingen wel wat meer op letten. Verder geen voer waar melasse in zit. Op de grasbrokken die ze bij gevoerd kreeg na is alles in orde voor haar persoonlijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:56

In zo'n 99% van alle luchtwegproblemen zijn schimmels op de slijmvliezen de boosdoener en aangezien darmen ook slijmvliezen zijn doen die meestal mee.

Fijn dat hij nu behandeld gaat worden. Kreeg hij een 'doorstroom-kabeltje' op waardoor hij zo relaxed werd?

En houd je ons op de hoogte in je topic hoe het gaat met behandelen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:57

O, wat fijn om te lezen! Hoe gaat het nu met haar benauwdheid?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 19:10

Het gaat goed! Al is een dag als vandaag geen ideale graadmeter. Alle paarden hadden het behoorlijk benauwd. Het is ook wel een enorm temperatuursverschil. Maar ondanks dat alles heeft Zelano zich vandaag heel goed gehouden! Haar medicijnen neemt ze ook goed in, we hoeven haar niet te foppen met slobber etc.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:39

Ok, goed om te horen! Wellicht dus een optie voor mij om ook eens daarheen te gaan. Al is het maar om haar van de prednisolon af te krijgen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:27

Ik vind het absoluut een aanrader! Ik was zelf nog wat sceptisch, maar ik zag tijdens de behandeling meteen aan de reactie van Zelano dat het wat goed deed voor haar.

Prijstechnisch is me achteraf ook meegevallen. Een eerste consult kost 150,- euro. Ik was nu in totaal rond de 260,- kwijt inclusief medicijnen, en hij is twee uur lang continu met haar bezig geweest. Doormeten, acupunctuur, chiropractie, controleren of het voer wel het juiste is voor d'r... hoort allemaal bij die eerste consult. Ik kijk stiekem nu al wel uit naar de volgende consult, want ik ben zo benieuwd.

Ter info: voor de bronchoscopie + medicijnen bij de laatste veearts was ik ook rond dat bedrag kwijt, vandaar dat ik het enigszins vergelijkbaar vindt. Daarbij was dit, aan Zelano te merken, gewoon een hele prettige behandeling. Ondanks dat het een heethoofd is met een ontzettend kort lontje, heeft ze ook echt staan genieten tijdens de behandeling.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:32

Ik was idd ook zoiets kwijt. Bronchoscopie kostte incl. roesje/kweek/etc. 130,- en een pot hoestpoeder ook 100,-

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:14

Ik krijg net een telefoontje van een vriendin dat de afspraak bij Den Hoek die we hebben voor 11 augustus niet doorgaat. In plaats daarvan wordt het 8 september, en komen ze aan huis!! Nou ja, aan huis, een stal eventjes verderop. Dat scheelt dus een hele reis met de trailer!

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:51

Wat fijn dat de behandeling bij den Hoek zo goed is gegaan. Ik ben er afgelopen woensdag nog geweest en dat was voorlopig de laatste behandeling voor dat paard. Mag ook wel na 6x er te zijn geweest ;) Het paard zelf is nu goed, behalve allergie maar dat is goed op te lossen met een neusnetje. Nadeel is dat het paard tussen de oren heeft zitten dat het nog niet goed is, maar dit moet vanzelf beter gaan. Bij sommige paarden duurt dat een paar weken, bij anderen maanden of jaren.
Wie heeft je paard behandeld?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 17:35

Zelano is behandeld door Thomas Nespor.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:43

Leuk, die hebben wij ook elke behandeling gehad :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:11

Snadrem, hoe gaat het nu met Zelano?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:38

Het gaat keigoed! Ze is weer haar oude ik :) Met het rijden doe ik nog rustig aan, maar het gaat allemaal lekker. Op de wei crosst ze heel wat af met haar vriendinnetje en ze maakt weer de dienst uit zoals vroeger :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:48

Snadrem schreef:
Het gaat keigoed! Ze is weer haar oude ik :) Met het rijden doe ik nog rustig aan, maar het gaat allemaal lekker. Op de wei crosst ze heel wat af met haar vriendinnetje en ze maakt weer de dienst uit zoals vroeger :D

Halverwege dit topic wilde je haar nog laten inslapen omdat het zo slecht ging. Zat net even je posten terug te lezen.
Ben zo blij dat je toen toch hebt besloten om naar de kliniek van Laarakker te gaan!

zandloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:52

ik heb er geen verstan van bij paarden, maar mijn man is ook allergisch voor allerlei soorten grassen en bomen en dat is in de winter echt wel over. Zal bij dieren niet veel anders zijn. Dus ik denk dat er meer aan de hand is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:26

singasong schreef:
Snadrem schreef:

Halverwege dit topic wilde je haar nog laten inslapen omdat het zo slecht ging. Zat net even je posten terug te lezen.
Ben zo blij dat je toen toch hebt besloten om naar de kliniek van Laarakker te gaan!

Klopt. Mijn eigen veearts wist echt niet meer wat hij voor haar kon doen, aangezien ze niet goed reageerde op medicijnen. Ik ben toen eerst met haar naar een kliniek hier in de buurt gegaan voor een second opinion, waar de veearts ook zei "als dit medicijn niet aan slaat, dan weten wij het ook niet meer". Vervolgens knapte ze zo ontzettend op van die medicatie dat ze fit genoeg was voor de reis naar Utrecht.

Ik ben echt heel erg blij dat ik die second opinion heb laten doen, zodat de mogelijkheden zijn ontstaan om verder te gaan zoeken. Ik neem mijn eigen veearts ook niets kwalijk, hij is mijn ogen een echte vakman en heeft zijn diagnose gesteld met de middelen die hij in het veld bij zich heeft en heeft op basis van de eerdere ervaringen met medicatie bij Zelano zijn visie op de situatie gegeven. Ik hou hem ook nog altijd op de hoogte van hoe het nu met haar gaat. Maar ik ben echt ontzettend blij dat onze weg weer ergens naar toe gaat, dat we niet meer op een doodlopend spoor zitten!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:47

Mijn paard is 2 weken terug ook behandeld door Thomas en was ook erg te spreken over de behandeling.
De medicijnen lijken nu al langzaam zijn werk te doen en ook ik moet over 6-8wk terug!
Ben blij dat het nu zo goed gaat met je paard! Een second opinion kan zeker nooit geen kwaad dat is nu wel gebleken!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 14:19

Gisteren heb ik weer de eerste rijles gehad met Zelano sinds alle ellende begon. Geweldig, weer een mijlpaal bereikt samen!

Veel draven zat er nog niet in. Als we een stukje gedraafd hadden, dan was ze toch weer wat benauwd. Niet zoals voorheen met het pompen, maar je kon het wel zien aan haar neusgaten (ver open gesperd). We hebben het dus vooral veel bij stappen gehouden.

Als alles goed blijft gaan met haar, dan wil ik gaan kijken voor een zadel dat zit als een huis (ook voor haar), zodat we lekker urenlang kunnen gaan stappen in de bossen. Ik heb namelijk niet het idee dat lange stukken draven nog tot de mogelijkheid gaat behoren, maar met de korte stukjes ben ik ook al heel tevreden. Het allerbelangrijkste vind ik dat zij gelukkig is en dat ze er nog is! Met korte krachtinspanningen heeft ze geen moeite, maar langere stukken houdt ze gewoon niet vol in een hogere versnelling. We zullen zien!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:49

Je zult zien dat haar conditie langzaam aan weer steeds beter zal worden. Ik begon ook eerst met 3 min. draven, 5 min stappen om bij te komen. Nu kan ik gewoon 10 min draven en 5 min. stappen om op adem te komen.
Soms moet je wel rekening houden met het weer (Warmte / hoge luchtvochtigheid), maar die conditie komt ook echt langzaam terug.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 17:55

Klopt ja. Vanmiddag heb ik weer eventjes kort gereden, en het weer is vandaag ook een stuk drukkender. Vandaag heb ik dus een minuut gedraafd, en dat was meer dan genoeg. Stappen gaat wel super!

Gek eigenlijk, vroeger waren we alleen maar van het hard, hard, hard, en nu ben ik al zo blij om gewoon lekker met haar rond te kunnen stappen! En van veel stappen groeit de conditie ook steeds weer een beetje meer. Ze zit in ieder geval heel erg lekker in haar vel en dat is me een hoop waard!!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 17:07

Weer een update over hoe het gaat. Het is ongeveer 4 maanden redelijk goed gegaan en haar conditie is weer een stuk opgebouwd. Een paar weken geleden hebben we weer de eerste buitenrit gemaakt met nog twee stalgenootjes te paard er bij. We hebben alleen maar gestapt, desondanks heeft Zelano anderhalf uur lang heen en weer gehupst. Het fijne was dat ze, ondanks drijfnat van het zweet, achteraf helemaal niet buiten adem was. Dat gaf me goede hoop, die conditie is al weer beter in orde dan ik had gedacht.

Sinds anderhalve week gaat het nu echter weer slecht met haar. Ze stond weer te pompen, neusvleugels wijd open gespannen en snel ademen. Sinds vorige week zaterdag staat ze weer aan de Equimucin en Ventipulmin. Een dag later ging het al meteen weer stukken beter, maar sinds afgelopen woensdag heeft ze het ondanks de medicatie toch weer erg benauwd. Ze haalt heel snel en heel kort adem. Enerzijds is het nu ook wel belachelijk warm, anderzijds begon het vorig jaar ook rond deze tijd en heeft ze toen een hele zware winter gehad. Deze medicijnen-kuur maken we in ieder geval weer af, en dan moeten we kijken hoe het gaat deze winter. Als het weer zo rampzalig wordt als in 2010, dan moeten we toch weer realistisch gaan kijken ben ik bang. Zoals ze nu ademt is het vergelijkbaar met de hele dag door een rietje ademen. Ondanks dat er verder niets aan haar te zien is, kan ik me niet voorstellen dat je daar gelukkig van wordt..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:01

En toen ze vorige keer zo slecht was heb je toch een holistisch DA ingeschakeld en dat hielp.
Waarom deze keer niet?