Is dit iets of is het schadelijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Re: Is dit iets of is het schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:08

Je vraagt of het schadelijk is en als antwoord krijg je ja, je moet de dierenarts bellen en dat vind je dan geen goed antwoord??? Dan weet ik het ook niet hoor. En als je dan echt van plan bent dat paard te kopen en je er echt om geeft en de eigenaren betalen niet, nou dan zou ik zelf betalen of het aan mijn ouders vragen als ik 14 was en geen geld heb.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 18:14

Zelf betalen! : Nee! Want dan moet ik altijd alle kosten betalen weet precies hoe het gaat en die topic mag nu gesloten worden wat ik al 1000x heb gezegd er zijn meer problemen ik heb van andere mensen andere tips gekregen en de DA bellen heeft ook geen zin en wat moet er dan gebeuren? De DA zegt ik kom wel even langs ja dan moet ik zeker even €100 gaan betalen denk je dat mijn ouders dat goed gaan vinden het is niet mijn paard. Anders stond er wel in dit topic: Moet ik de DA bellen? En dat staat er niet er staat is het schadelijk dat hoef ik alleen maar te weten. En dat antwoord heb ik nu. En ik ga er morgen kijk hoe het gaat, gaat het dan nog niet goed dan ga ik met de eigenaren praten!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 18:22

Is het nu duidelijk?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:28

Succes en beterschap voor je paard

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 18:34

Bedankt :) Iemand die het eindelijk begrijpt?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:42

Ik denk dat iedereen je wel begrijpt meis, het word allemaal goed bedoeld, men maakt zich zorgen om de pony..
Jammer dat het zo vaak herhaald word, dit is niet jouw verantwoording maar die van de eigenaren.. Ik neem aan dat als de pony thuis staat ze er ook meerdere malen per dag naar kijken..

Ik hoop maar dat alles goed gaat met de pony, laat je weer wat van je horen als je bent geweest?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:44

Ik vind de reacties hier wel een beetje overdreven, kom op, dat paard gaat niet zomaar dood.. Ik rijd op een stal waar ook niet elke pony er helemaal lekker bij staat, kan ik niets aan veranderen, ze zijn niet van mij, en al deze paardjes zijn tot nu toe zelf beter geworden. Als een pony hier een keer slijm uit de neus-mond heeft en hoest zal daar écht niets aan gedaan worden, en deze man heeft al jaren pony's. Ik wil het niet goedpraten, maar echt dood gaan ze niet zomaar. Ik denk dat het wel meevalt.

TS; jouw verzorgpony heeft het nog niet zo lang dus ik zou idd gewoon even morgen kijken en als het nog zo is of erger is nogmaals met de eigenaren gaan praten. Dierenarts zeker niet zelf betalen, ook niet een keer. Ik zou hier niet aan beginnen, het is jouw verantwoordelijkheid niet. Je kunt het bij hen neerleggen en het paardje gewoon extra goed verzorgen :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:48

Een paard dat een keer hoest, is niet gelijk ernstig ziek. Paniek is nergens voor nodig. Een paard kán verkouden zijn, het kan ook irritatie (strootje o.i.d.), (hooi)allergie zijn.
Als een paard verkouden is, kan een paar dagen rust genoeg zijn om te herstellen.
De bokt-adviseurs kennen noch de pony noch de eigenaars van de pony. Dus ik snap niet zo goed waarom bokkers met zulke 'adviezen' komen. En als eigenaar zou ik alles behalve blij zijn als de verzorgster op eigen houtje de DA consulteert.
TS, overleg vooral met de eigenaars als je iets dwars zit. Het komt vast goed met je pony.
Beterschap voor jou.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 18:53

Bedankt voel me gelijk stuk beter ! :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:57

@ Senna; Als een paard even hoest niet, wel als het constant hoest + groen slijm. Duidelijk een ontsteking.

Ik zou gelijk de temperatuur opnemen, en contact opnemen met de eigenarne. Misschien hebben die het nog helemaal niet in de gaten (komen bv alleen voeren, en op dat moment is er niets aan de hand en merken ze niets op....) Zo te lezen is er nog geen contact opgenomen met de eigaren, maar wordt er van te voren vanuit gegaan dat ze er niets aan doen. Als je niet belt en als ze het niet weten, weet je ook niet of ze er wat aan zullen doen. Liever 100x teveel bellen dan te weinig.
Zelf de DA bellen kan je wel doen zonder kosten kwijt te zijn, want bellen kost geen geld!! En kun je om adviezen vragen en je situatie uitleggen. Morgen kun je niet bellen, dan is het weekend dienst en gaan ze alleen van echte spoedgevallen uit en niet vragen. Jammer dat je de dag zo hebt voorbij laten gaan zonder advies te vragen... Blijkbaar ben je echt bezorgd om het paard, en dat had je misschien wat rust en informatie kunnen geven.

Succes met het paard, hopelijk knapt ze snel op. Verder is buitengang en frisse lucht wel fijn, kun je eventueel hooi nat maken zodat de omgeving iig al wat fijner voor haar wordt.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:05

De eigenaren zijn volgens mij wel geinformeerd, en ik zou het ook niet fijn vinden als een verzorger zou bellen naar de dierenarts over mijn dier. De eigenaar heeft het dier genomen dus het is dan ook de taak van de eigenaar om actie te ondernemen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:26

Bellen kan toch geen kwaad? Namen hoeven verder niet genoemd te worden.
Maar als eigenaar zou ik wel als eerste geinformeerd willen worden!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 22:17

Is het nu nog niet te begrijpen ik heb het nu uitgelegd en mensen die nou nog 1 keer gaan zeuren over bellen of wat dan ook... Ik word er echt gek van!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:55

Marlies,hoeveel paarden staan daar nog meer op stal,en zien die er wel
gezond en fit uit ??

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:02

Ga je vandaag nog naar je verzorgpaard toe? Ik ben heel benieuwd hoe het ermee gaat? Hou je ons op de hoogte?

xmarlies96 schreef:
Is het nu nog niet te begrijpen ik heb het nu uitgelegd en mensen die nou nog 1 keer gaan zeuren over bellen of wat dan ook... Ik word er echt gek van!

Ik vind dat je boodschap duidelijk is. Je hebt al meerdere keren gezegd dat je níet gaat bellen. Hoop dat iedereen hier begrip/respect voor op wilt brengen.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 11:32

Ja ik ga vandaag naar haar toe als het dan nog niet weg is ga ik het tegen die mensen vertellen. ;)

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:50

Heb alles gelezen. Hoe is het nu met de pony?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:54

Eet het paard wel? en drinkt het?
Is dit geen slokdarmverstopping?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 21:05

Ik ben vandaag bij me verzorgpony geweest en volgens mij was het helemaal niks. Gelukkig maar! :)
Waarschijnlijk kwam de groene slijm door de bix want ze herkauwt de bix namelijk dan spuugt ze het weer uit en dan doet ze het weer in haar mond en daarna eet ze het op XD
En het hoesten kwam waarschijnlijk door haar hooikoorts.
Heb namelijk gezegd tegen de eigenaren over de groene slijm. ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:14

Super om te lezen. Fijn dat alles goed gaat!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:18

ze herkauwt haar biks?
Is het een schaap dan?
Ik zou de tandarts er maar eens bij laten komen dan....tenminste... het zeggen tegen de eigenaren.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 21:19

geerke schreef:
ze herkauwt haar biks?
Is het een schaap dan?
Ik zou de tandarts er maar eens bij laten komen dan....tenminste... het zeggen tegen de eigenaren.

Dat doet ze altijd al is niks ergs.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 21:19

Gooya schreef:
Super om te lezen. Fijn dat alles goed gaat!

Ja gelukkig wel! :D
Dus dan had het toch geen zin om naar de DA te bellen :P

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:42

xmarlies96 schreef:
Ik ben vandaag bij me verzorgpony geweest en volgens mij was het helemaal niks. Gelukkig maar! :)
Waarschijnlijk kwam de groene slijm door de bix want ze herkauwt de bix namelijk dan spuugt ze het weer uit en dan doet ze het weer in haar mond en daarna eet ze het op XD
En het hoesten kwam waarschijnlijk door haar hooikoorts.
Heb namelijk gezegd tegen de eigenaren over de groene slijm. ;)

Hoi hoi,

Als ik dit zo lees heeft je verzorg paard last van haar bovenste luchtwegen of haar tanden en dat in combinatie.
Als ze herkauwt, kan ze last hebben van haar tanden, als ze haar eten niet goed weg krijgt, kan dit ipv de slokdarm in
de luchtwegen schieten en daar iritaties cq ontstekingen veroorzaken.
Zeker als het voer terug valt, zou ik haar gebit laten nakijken. Voordat je weer boos wordt, ik doel op de eigenaren hoor.

Ik heb inmiddels 28 jaar zelf paarden, waarvan ik 1 dampige pony gehad heb, 17 jaar lang. Zij had dus een verkoudheid, niets mee gedaan (door mij) en ze is dampig geworden. Dan kan je weinig meer verwachten van je paardje.

Na deze ervaring, schiet ik in de alarmmodus als er eentje van mij hoest of snottebellen heeft. Ik laat altijd een VA komen, ook al hoesten ze maar 1 dag.

Foenegriek is geen medicijn. Het is een kruidenmengsel wat iets verluchting aan keelpijn geeft en wat verluchting aan benauwdheden. Maar je mag het niet als medicijn gaan zien. Ik geef het ook in de wintermaanden, puur uit voorzorg.

Het verhaal wat jij beschrijft had ik direct een VA bijgehaald. Beter te vroeg dan te laat.

En ik las hier ergens iets over een slokdarmafsluiting, dat was het eerste wat in mij opkwam na de OP.

Sucses!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:03

Ze doet dat altijd al met haar eten en er is niks aan de hand ze krijgt haar eten nog helemaal goed weg.
Over het hoesten is ook niks ergs want ze heeft hooikoorts dat wist ik niet.
En over de groene slijm dat kwam door het bix.