Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 04:58

@nombrado
ik kan dat wel voor je verklaren. Jouw paarden komen in die 20 jaar misschien 100 paarden tegen. (schatting). Een mens komt in de die 20 jaar met duizenden mensen in contact in warenhuizen, bioscopen, school, etc. etc. Zeker in een druk bevolkt land als Nederland.
Verder komen door het reisgedrag van mensen over de hele wereld 'vreemde' ziektes in een land binnen, waar de bevolking nog geen anti stoffen tegen heeft.

Neem als voorbeeld de indianen in Zuid Amerika waar vele, vele mensen (complete volkeren) uitstierven door 'eenvoudige' ziektes meegenomen door de Spaanse en Portugese veroveraars uit Europa.

En op jouw vraag: je ziet je paarden toch wel meer dan eens in de 12 uur. Ja, ik wel. Maar er zijn honderden paarden, die als ze in de wei lopen, hun eigenaren 1 x per dag. zien.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:45

ik laat mijn paarden ieder jaar enten tegen tetanus en influenza.
waarom? ten eerste is het verplicht op de stalling en evt. wedstrijden.
mijn paarden staan overdag buiten en 's nachts op stal en 's zomers 24/7 buiten.
met mijn paarden doe ik verschillende dingen. op 1 alleen buitenritten, de ander zijn we bezig met doorrijden en eentje gaat ook wel eens op wedstrijd.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:35

Ik denk ook niet dat iedereen nu accuut moet stoppen met enten.
Zeker niet wanneer je veel op pad bent met je paard en hij regelmatig in contact komt met andere paarden. (Vandaar dat ik die van mij ook jaarlijks ent) Vanuit die situatie heb je bij wel enten de meeste voordelen.
Echter denk ik dat de meeste mensen zomaar, zonder na te denken over de negatieve gevolgen (en ja, die zijn er) een enting er in gooien. En sommige ook nog meerdere keren per jaar.
Bewust nadenken over de voor- en nadelen. Dat wil ik (en denk meerdere in dit topic) meegeven. Besef dat enten niet alleen maar positieve kanten heeft, sommige dieren worden er goed ziek van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:45

Morrie schreef:
ik ent al jaren niet meer,eens in de 2 jaar alleen tetanus en meer niet.
Het rare is dat alleen tetanus enten precies even duur is als de influenza/tetanus cocktail.
Mijn paard, pony en ezel leven 24/7 buiten met schuilstal,ze komen in het bos en komen wel eens vreemde paarden tegen onderweg. Ik rij met mijn paard alleen in de bossen en met de pony en ezel wandelen we aan de hand.

Mijn paard werd altijd ziek van entingen en sinds ik geen infuenza meer laat enten, word hij ook niet meer ziek.

Ze staan op mijn eigen terrein, dus geen stalbaas die me verplicht toch te enten :D

Ik precies zo.

Influenza is onzin, heb je alleen 'nodig' als je wedstrijden wil rijden. Ik haal zelf ook geen griepprik, het is gewoon de griepprik voor paarden.

Tetanus om de twee jaar, want jaarlijks is echt overbodig. Ik haal die ook niet elk jaar, voor mensen is ie 15 jaar geldig zelfs. Voor paarden ook vrij lang, maar met twee jaar zit je echt ruim aan de veilige kant.

NatasjavE

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:55

Normaal gesproken ent ik 1 keer per jaar. Dit jaar 2 keer omdat de merrie drachtig en dat op deze wijze er al antistoffen in de moedermelk aangemaakt worden.

In Nederland gaan er ieder jaar nog paarden dood aan Influenza. Je moet het niet vergelijken met Influenza wat mensen krijgen. Als mensen griep krijgen is er normaal gesproken geen rede voor paniek...ook mensen gaan er wel eens dood aan...meestal bij mensen die al ziek zijn. Bij paarden zijn de risico's op overlijden en complicaties veel groter...ook bij paarden die verder geheel gezond zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:21

NatasjavE schreef:
Normaal gesproken ent ik 1 keer per jaar. Dit jaar 2 keer omdat de merrie drachtig en dat op deze wijze er al antistoffen in de moedermelk aangemaakt worden.

In Nederland gaan er ieder jaar nog paarden dood aan Influenza. Je moet het niet vergelijken met Influenza wat mensen krijgen. Als mensen griep krijgen is er normaal gesproken geen rede voor paniek...ook mensen gaan er wel eens dood aan...meestal bij mensen die al ziek zijn. Bij paarden zijn de risico's op overlijden en complicaties veel groter...ook bij paarden die verder geheel gezond zijn.

Er zijn zoveel soorten griepvirussen en je ent maar tegen ééntje, dus het is nog een schot hagel op niks af. De kans dat je paard net een iets ánder virus krijgt is heel groot, dus is het zo goed als zinloos om te enten.

Het is net zoals met mensen, ik kan ook doodgaan aan een griepvirus en een enting is nog steeds geen 100% garantie dat ik het níet krijg. Het wordt in NL ook alleen aan oude of zieke mensen gegeven in principe.

Citaat:
1) Influenza vaccinatie werkt niet 100%, evenmin als de griepprik.
2) De kans dat je paard het krijgt is vooralsnog erg gering. Talloze mensen (waaronder op dit forum) vaccineren al jaren niet meer, maar tot nu toe valt het reuze mee met de influenza paarden. Wat we daarentegen wel lezen is dat veel paarden met gezondheidsproblemen beter lijken te functioneren zonder die vaccinaties. Gemiddeld genomen gaat het paard er dus op vooruit.
3) Influenza vaccinatie werkt maar 8 maanden. Als je je paard maar 1 keer per jaar inent hou je jezelf voor de gek, dan loopt hij nog steeds voor een groot deel van het jaar onbeschermd rond.
4) Een vaccinatie is een zware belasting voor het lichaam. De focus wordt gericht op het opruimen van de ingespoten ziektekiemen, en ondertussen kunnen anderen hun gang gaan. Het zal niet voor het eerst zijn dat het paard een ziekte oploopt vlak na een vaccinatie.
5) Vaccinaties bestaan voor het grootste deel uit iets anders dan de werkzame stof. Al deze hulpstoffen kunnen allerlei reacties veroorzaken, het immuunsysteem op hol brengen, allergieen veroorzaken, etc.

Je gaat dus je paard twee keer per jaar inenten voor een ziekte die niet dodelijk is en maar sporadisch voorkomt, met een middel dat maar half werkt en ondertussen wel allerlei nare bijwerkingen kan hebben.

en tetanus:

Citaat:
Tetanus is geen besmettelijke ziekte, je paard zal het niet krijgen al zou je hem opsluiten in een kudde Tetanus paarden. Tetanus kan je paard krijgen als hij een diepe wond oploopt. Dat is de enige reden waarom je je paard hiertegen zou inenten. Als je niet inent kan de dierenarts, NA het oplopen van een diepe wond, je paard alsnog een combinatie van een tetanus-serum en tetanus-vaccinatie geven. Dit geeft dan onmiddellijk bescherming. Verder geeft een goede basis-vaccinatie jarenlang bescherming tegen tetanus, en is een jaarlijkse herhaling sowieso overkill.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:43

Helaas Arbesk..je gaat niet voor de IJskast. ;)

Een Influenza enting bestaat niet uit een vaccin. Het bestaat uit een cocktail van de heersende virussen.
Meestal is vrij goed te voorspellen welke stammen er heersen. Dus niks een schot hagel op niks. Bij paarden werkt het al jaren zeer goed en ook bij mensen werkt het zeer goed.
De paarden die doodgaan aan influenza zijn doorgaans ook niet geent.

Nogmaals Influenza bij paarden is vaak gevaarlijker dan bij mensen met meer kans op complicaties.. jij wil dat risico nemen?? Prima... Ik niet.

Tetanus is nog vele malen gevaarlijker dan Influenza. Het is inderdaad niet besmettelijk. Het gaat om anaerobe bacterie die overal op de grond te vinden is. Straatvuil is berucht.
Ieder jaar zal niet nodig zijn maar er geen groot bezwaar om het wel te doen blijkt uit studies van het RIVM(en dus niet gesponsord door de farmacie)

Ik heb een keer in mijn leven een paard dood zien gaan aan Tetanus... een zeer pijnlijke wrede dood.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:53

1x per jaar een paar dagen voordat hij gedaan moet worden. Waarom? vanwege de wedstrijden. Kosten zo'n 25 euro.

Op wedstrijd begon iemand een heel verhaal dat je paard elke 9 maanden geent moest worden... alsof na 12 maanden de stof ineens niet meer werkt... Was toevallig wel de vrouw van een dierenarts... en die dierenarts moet natuurlijk wel genoeg blijven verdienen :)

Bij ons wordt geen een manege paard geent en moet zeggen dat ze nooit wat mankeren. Ander paard die wel elk jaar geent moet worden is er ziek/kreupel en krijgt er ontstekingen van.

In amerika is een onderzoek geweest wat betreft inentingen (volgens mij alleen bij honden) en daar is al uitgekomen dat een hond nog maar 1x in de 2 jaar geent moet worden. Ken een hondenfokker die tegen entingen is en dat haar honden zelfs verlammingsverschijnselen hebben gekregen van de entingen. Die entingen zijn natuurlijk wel een lichtelijke aanslag op een lichaam.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:35

Mijn paard heeft als veulen de basisentingen gehad en is daarna nooit meer geënt. Een tetanusprik wil ik laten doen als ze vijf is.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:36

Wij doen het wel.
Omdat we zo hopen ziektes te voorkomen :P
Het kost volgensmij €20 per paard + voorrijkosten.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:32

wij laten ze ook enten omdat wij het wel belangrijk vinden en omdat er meerdere wedstrijden lopen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:49

Hier word halfjaarlijks voor Rhino geent (40€), en jaarlijks voor tetanus en influenza (18€)
Waarom?
Ten eerste is het gebouw hiernaast een sportstal waar paarden komen en gaan, onze weien grenzen, dus er kan veel doorgegeven worden.
Waarom Rhino? omdat we al 3 paarden verloren hebben aan rhino, en nu 1 hebben staan die zonder inenting waarschijnlijk direct gestorven was aan rinopneumonie. Ik vind het toch een heel rotte ziekte, je hoort maar heel weinig dat er paarden ziek aan worden, en wij hebben in 10 jaar 3 paarden van de 8 verloren aan rino, en 1 die we misschien gaan verliezen. Bij de eerste 2 gaven we nog niet die inenting, daarna wel.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:07

Stof tot nadenken:
http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... 1541&sall=

Het is een lang artikel, maar zeer goed leesbaar.

Ik heb mijn conclusies door veel lezen en o.a dit artikel getrokken, in nauw overleg met een DA overigens.
Tegen influenza enten doe ik niet meer en tetanus eens in de 5 jaar.

In dit artikel komt ook deze zin voor:
"De KNHS en FEI kunnen geen wetenschappelijke gronden aantonen als bewijs voor de door hun verplicht gestelde entingen".

Overigens staat mijn paarden 24/7 buiten en ik kom niet op wedstrijden of evenementen waar entingen verplicht zijn.
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 24-01-11 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:12

- Indien ja, waarom wel?
waarvoor laat je ze enten?
wat ben je per paard kwijt?

Omdat ik, voor die 20 euro, graag mijn paard wil beschermen tegen ziektes. Als ze ze krijgt en ik had haar kunnen enten zou ik me schulding voelen.

hoe houd je het paard?
In de winter staat ze van 8 tot 5 in de paddock en de rest in stal. Zomer 24/7 op de weide.
Wat doe je met het paard?
Dressuur, springen, buitenrijden.. Alles.
Rij in de winter 1 keer per week bij de vereniging en in de zomer 2 keer. Met veel andere paarden.
Verder rijd ik ook wel is wedstrijdjes dus is ie zoiezo verplicht :)
Laatst bijgewerkt door smurffie op 24-01-11 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:17

ik denk dat het anders is...
de KNHS en FEI kunnen wel degelijk bewijs op wetenschappelijke gronden aantonen als het om de verplichting van de entingen gaan...
maar het is net als in de rechtbank...
de ene deskundigen zegt A en de andere deskundigen zegt B...
en het is aan jou de keus welke je volgt ;)
Precies hetzelfde geld voor de entingen...
ga jij voor optie A? of voor optie B?
nou, ik heb het beste voor met mijn paard... en ik ga dus voor optie A...
mij niet gezien dat mijn diertje zoveel pijn heeft als dat ik gezien heb bij de gevolgen van tetanus en influenza...

verder is de enting inderdaad geen vaccin, maar zoals eerder gezegt een cocktail van verschillende heersende virussen...
net als bij ons de griepprik ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:21

Ik heb dit jaar mijn merrie voor het eerst laten enten.

Ik deed dit nooit omdat ik haar aan huis had staan met wat gezelschap. We gaan niet naar een manege, rijden niet met andere paarden buiten enz dus vond het nooit nodig.

Nu staat ze sinds een aantal weken op een kleine pensionstal. Ondanks dat zij niet naar de clublessen gaat zijn er wel anderen die dit doen en heb ik dus uit voorzorg laten enten.

Bij ons is de basis enting incl. voorrijkosten (eerste keer, moet over 6 weken weer):
€51.50

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:27

ik laat mijn paarden elk jaar enten met influenza tetanis
ze staan overdag met veel andere paarden in de weide
en ik rijd wedstrijden, enting kost 18 euro per paard, en alles wat ik kan doen om ze gezond te houden
dat doe ik, dus ookal zou ik geen wedstrijden rijden zou ik ze alsnog laten enten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:52

M_D_H schreef:
ik denk dat het anders is...
de KNHS en FEI kunnen wel degelijk bewijs op wetenschappelijke gronden aantonen als het om de verplichting van de entingen gaan...
maar het is net als in de rechtbank...
;)

Daar ben ik dan oprecht in geinteresseerd. Heb je voor mij een link naar dat onderzoek of kun je het mij opsturen?

En heb je het artikel in mijn link gelezen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:38

ja, ik heb je artikel gelezen...
en zoals ik al zei, ik heb het beste voor met mijn paardje, en ik kies wel voor optie A ;)

het is geen een onderzoek maar meerdere,
ik heb er geen linken van, de onderzoeken staan in verschillende vakbladen en in schoolboeken :)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:19

M_D_H schreef:
ja, ik heb je artikel gelezen...
en zoals ik al zei, ik heb het beste voor met mijn paardje, en ik kies wel voor optie A ;)

het is geen een onderzoek maar meerdere,
ik heb er geen linken van, de onderzoeken staan in verschillende vakbladen en in schoolboeken :)

Zou je wat concreter kunnen zijn? Kun je in de schoolboeken kijken naar welke onderzoeken wordt gerefereerd? Of in de vakbladen kijken en mij doorgeven in welk blad, welk onderzoek staat?
Het is niet om vervelend te doen, maar serieuze interesse.

Mijn Da dacht nl toendertijd ook dat ze wel een aantal wetenschappelijke onderzoeken kon geven aan me, om me te overtuigen dat influenza enten moest. Ze kon echter geen overtuigende onderzoeken vinden, dat heeft haar ook aan het denken gezet. Tetanus is een ander verhaal natuurlijk, daar waren de DA en ik het over eens. Basisentingen moeten. De interval van de tetanusentingen, daar waren we het niet over eens. Zij wilde 2 jaar aanhouden, om veilig te blijven.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:20

snap dat het niet is om vervelend te doen hoor :)
ik heb werkelijk even geen idee meer :') _O-
ik heb 6 boekenkasten vol vakbladen en schoolboeken...
ik zit er nu echt wanhopig naar te kijken welke ik nu moet hebben :') _O-
ik ga voor je opzoek goed :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:26

Ik heb een afspraak voor morgen gemaakt, vroeg aan de telefoon hoeveel het ongeveer ging kosten: rond de 47 euro. Vind ik best duur, volgens mij was ik vorig jaar maar 35 kwijt?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:22

Paarden in Australie worden niet geent, lees hier:
wat voor gevolgend epidemie had in 2007; http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Austr ... a_outbreak

En hier, voor er een enting was: http://en.wikipedia.org/wiki/Equine_influenza en dus niets beschermd was in 1872, percentage wat toen dood ging was tussen 1-10% vd paarden.

en dan zullen sommige zeggen: tja, kan hier niet gebeuren....nee idd niet op deze schaal omdat GELUKKIG! de meeste mensen WEL enten, dat wil dus zeggen dat de infectiedruk voor de non-believers een stuk lager blijft, en ze daarom er weinig van merken.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:34

M_D_H schreef:
snap dat het niet is om vervelend te doen hoor :)
ik heb werkelijk even geen idee meer :') _O-
ik heb 6 boekenkasten vol vakbladen en schoolboeken...
ik zit er nu echt wanhopig naar te kijken welke ik nu moet hebben :') _O-
ik ga voor je opzoek goed :)

Graag! Fijn dat je dat wilt doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:04

Mist schreef:
Paarden in Australie worden niet geent, lees hier:
wat voor gevolgend epidemie had in 2007; http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Austr ... a_outbreak

.

deze zin genoemd , zet je toch ook tot nadenken
it rarely kills adult horses but the performance of thoroughbred racing horses can be affected for several weeks.
maw...ze kunnen een paar weken niet presteren....tja...kan ik ook niet als ik een griepje heb.