Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Morrie schreef:ik ent al jaren niet meer,eens in de 2 jaar alleen tetanus en meer niet.
Het rare is dat alleen tetanus enten precies even duur is als de influenza/tetanus cocktail.
Mijn paard, pony en ezel leven 24/7 buiten met schuilstal,ze komen in het bos en komen wel eens vreemde paarden tegen onderweg. Ik rij met mijn paard alleen in de bossen en met de pony en ezel wandelen we aan de hand.
Mijn paard werd altijd ziek van entingen en sinds ik geen infuenza meer laat enten, word hij ook niet meer ziek.
Ze staan op mijn eigen terrein, dus geen stalbaas die me verplicht toch te enten
NatasjavE schreef:Normaal gesproken ent ik 1 keer per jaar. Dit jaar 2 keer omdat de merrie drachtig en dat op deze wijze er al antistoffen in de moedermelk aangemaakt worden.
In Nederland gaan er ieder jaar nog paarden dood aan Influenza. Je moet het niet vergelijken met Influenza wat mensen krijgen. Als mensen griep krijgen is er normaal gesproken geen rede voor paniek...ook mensen gaan er wel eens dood aan...meestal bij mensen die al ziek zijn. Bij paarden zijn de risico's op overlijden en complicaties veel groter...ook bij paarden die verder geheel gezond zijn.
Citaat:1) Influenza vaccinatie werkt niet 100%, evenmin als de griepprik.
2) De kans dat je paard het krijgt is vooralsnog erg gering. Talloze mensen (waaronder op dit forum) vaccineren al jaren niet meer, maar tot nu toe valt het reuze mee met de influenza paarden. Wat we daarentegen wel lezen is dat veel paarden met gezondheidsproblemen beter lijken te functioneren zonder die vaccinaties. Gemiddeld genomen gaat het paard er dus op vooruit.
3) Influenza vaccinatie werkt maar 8 maanden. Als je je paard maar 1 keer per jaar inent hou je jezelf voor de gek, dan loopt hij nog steeds voor een groot deel van het jaar onbeschermd rond.
4) Een vaccinatie is een zware belasting voor het lichaam. De focus wordt gericht op het opruimen van de ingespoten ziektekiemen, en ondertussen kunnen anderen hun gang gaan. Het zal niet voor het eerst zijn dat het paard een ziekte oploopt vlak na een vaccinatie.
5) Vaccinaties bestaan voor het grootste deel uit iets anders dan de werkzame stof. Al deze hulpstoffen kunnen allerlei reacties veroorzaken, het immuunsysteem op hol brengen, allergieen veroorzaken, etc.
Je gaat dus je paard twee keer per jaar inenten voor een ziekte die niet dodelijk is en maar sporadisch voorkomt, met een middel dat maar half werkt en ondertussen wel allerlei nare bijwerkingen kan hebben.
Citaat:Tetanus is geen besmettelijke ziekte, je paard zal het niet krijgen al zou je hem opsluiten in een kudde Tetanus paarden. Tetanus kan je paard krijgen als hij een diepe wond oploopt. Dat is de enige reden waarom je je paard hiertegen zou inenten. Als je niet inent kan de dierenarts, NA het oplopen van een diepe wond, je paard alsnog een combinatie van een tetanus-serum en tetanus-vaccinatie geven. Dit geeft dan onmiddellijk bescherming. Verder geeft een goede basis-vaccinatie jarenlang bescherming tegen tetanus, en is een jaarlijkse herhaling sowieso overkill.
M_D_H schreef:ik denk dat het anders is...
de KNHS en FEI kunnen wel degelijk bewijs op wetenschappelijke gronden aantonen als het om de verplichting van de entingen gaan...
maar het is net als in de rechtbank...
M_D_H schreef:ja, ik heb je artikel gelezen...
en zoals ik al zei, ik heb het beste voor met mijn paardje, en ik kies wel voor optie A
het is geen een onderzoek maar meerdere,
ik heb er geen linken van, de onderzoeken staan in verschillende vakbladen en in schoolboeken
Mist schreef:Paarden in Australie worden niet geent, lees hier:
wat voor gevolgend epidemie had in 2007; http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Austr ... a_outbreak
.