NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

Re: NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:37

Yvonndedv, waar is dat verkrijgbaar?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:40

O_FUN_ schreef:
Als je hun de gegevens en resultaten overdraagt zullen ze hooguit een aantal dingen na checken. Daar is zoveel kennis dat er toch iets uit moet gaan komen.

Ik zou m'n pony die sinds een aantal weken niet echt lekker in z'n vel zit ook niet direct naar de kliniek brengen hoor, ik begrijp dat wel.
Kijk je het toch nog heel eventjes aan. Het kost ook weer heel veel geld en weet niet of TS haar pony verzekerd is? Het maakt ook best wat indruk bij de pony hè, zo'n (danwel tijdelijke) verhuizing naar de kliniek.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:46

Het is niet dat ik het er niet voor over heb hoor, mocht dit zo overkomen. Hij is alleen niet ZIEK-ziek, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik realiseerde me vandaag dat als hij nu te koop zou staan en de koper hem klinisch en/of röntgonolisch zou laten keuren, hij de keuringen keurig zou doorstaan, er is immers niets afwijkens te vinden.
Hij oogt niet ziek, hij gedraagt zich niet ziek, maar is toch niet fit. Als dit anders zou zijn, had hij al bij de kliniek gestaan. Daarnaast hecht hij veel waarde aan zijn groepje, vooral aan zijn merrie (en nu de merrie die haar veulen verloren is) en ik denk dat ik het er op dit moment voor hem alleen maar moeilijker op zou maken om hem dan "weg te sturen". Tenzij je daar een vriendje mee mag nemen, dan kan onze dikkeshetmetafgezaagdepootjes met hem mee.
Laatst bijgewerkt door YSR1971 op 12-11-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:50

YSR1971 schreef:
Yvonndedv, waar is dat verkrijgbaar?

ik heb het via mijn dierenarts maar als je even googled kan je het ook bij diverse leveranciers online bestellen.
Elders in dit topic is al een link naar www.dochorse.nl gegeven

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:50

Vriendjes mogen helaas niet mee.
Ik begrijp je wel hoor. Maar als je op een gegeven moment zo moedeloos wordt.. Zou ik der toch voor kiezen. Het komt niet uit de lucht vallen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:04

Jammer, Paardendrogist heeft dat spul niet, anders kon ik daar zo na mijn werk even heenrijden en kon hij vandaag al beginnen. Nu maar besteld.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:27

YSR1971 schreef:
Hij is 9. Op het moment heeft ie even vakantie, staat overdag lekker buiten, nu samen met de merrie die haar veulen net verloren is (even niet in de groep, maar wel naast de rest). Merrie is daar heel blij mee, die biedt zich aan hem aan en hij vermaakt zich zo te zien daar wel mee ( :o ).
Uiteraard is ie wel elke dag in handen en krijgt hij voldoende aandacht, maar werken hoeft hij nu even niet. Ik ga dit weekend even lekker met hem naar buiten, even kijken hoe hij dan is. Gewoon rijden in onze eigen (buiten-)bak is hij ook sloom en lusteloos. Hij heeft het gewoon helemaal niet op het moment...

DA weet het ook echt niet. Ze heeft al overleg gehad met faculteit over hem, ook daar zien ze geen aanknopingspunten om een specifiek onderzoek ergens naar te doen. We hopen nu eigenlijk dat het wel Lyme is, dan heb je tenminste een diagnose en kun je wat doen.

Scheren van de hals zou eventueel nuttig kunnen zijn voor als hij werkt, in het land of op stal staat hij niet te zweten. Maar ja, als hij in deze conditie is, zo lusteloos, dan zal ik hem ook niet snel weer aan het werk zetten geloof ik.

spierbevangen??? zou dat kunnen?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 22:31

@Fresco: Nee, dit is het ook niet. Heb ik nog speciaal nagevraagd bij de DA, ook omdat dit al eerder in het topic werd geopperd, maar als hij spierbevangen was, dan was dit uit het bloed naar voren gekomen.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:33

ok ik dacht even mee
is er iets met zijn voorbenen? pezen?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 22:35

Fijn juist, dat jullie allemaal meedenken! Wel een raadsel dit, of niet?
Fresco: nee, hij is ook niet kreupel of onregelmatig, beenwerk, pezen e.d. allemaal goed. Hij heeft wel "aangeschoten" gelopen achter, na die les, maar dat hebben we verder ook niet meer gezien.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:58

Ik zou Steffie toch is mailen wanneer je die lyme-uitslag terug hebt (en als die negatief blijkt natuurlijk). Het is vrijblijvend en ze mailt altijd terug. Ik heb begrepen dat ze ook pas komt als er al meer onderzoek gedaan is (zoals bij jou), dit omdat ze het zo vreselijk druk heeft.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:03

Ga ik doen, ik hou alle opties open. Wil hem zo graag helpen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:04

YSR1971 schreef:
Ga ik doen, ik hou alle opties open. Wil hem zo graag helpen...

Ja tuurlijk! Snap ik..

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:28

Ik weet niet of het hier al gezegd is, maar ik heb wel eens gehoord dat paarden die per ongeluk jacobs kruid binnen hebben gekregen via hooi, ook van dit soort ondefinieerbare klachten hebben.
Ik weet het niet maar probeer je te helpen :j

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 13:53

Ons hooi, al tijden en tijden van dezelfde leverancier, wordt ons verkocht als zijnde Jacobskruidvrij, maar goed, 100% zeker kun je daar natuurlijk nooit van zijn. Als dit er wel in zou kunnen zitten, zouden de andere pony's dan ook geen klachten moeten hebben. Wij voeren hetzelfde hooi aan de 8 pony's op stal en aan de 4 Shetjes bij ons thuis.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:56

Tja dat blijft de vraag de een is kieskeuriger dan de ander,ik geloof wel dat je eventuele sporen ervan kan zien in het bloed.
Op de stal waar ik het verhaal van gehoord heb was ook maar 1 paard die klachten had.
Ik blijf dit verhaal volgen ben zeer benieuwd wat eruit komt,succes!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:48

Hoe gaat het nu?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 19:53

Afgezien van het sjok-sjok-sjok doet hij allerminst ziek aan. Jij eet goed, drinkt goed, mest goed, is niet sikkeneurig of apatisch o.i.d. Hij heeft nu even vakantie van werken, staat overdag lekker buiten met onze merrie die haar veulentje verloren is, beiden even rustig aan. Beetje tutten met ze, lekker poetsen en een wandeling, maar even niet trainen.
Het wordt niet slechter, maar kan ook niet zeggen dat het beter lijkt te worden, hoewel dat zonder werk even lastig te zien is.
De uitslag van Lyme is nog niet binnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:54

Rij je normaal ook buitenritten met hem?
Want ik heb het al eerder genoemd, maar mijn net ingereden paard had echt de zelfde verschijnselen en die was ondanks slechts 3x per week bak werk gewoon mentaal echt doodmoe.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:05

is de vitamine e en selenium apart onderzocht?Zat dit in het bloedonderzoek?

Wat lastig zeg,je kent hem zo goed,je weet dat het niet goed is maar kunt de vinger er niet opleggen..

Misschien ook al aan IR gedacht? ( ik doe maar een gooi,je weet het niet..)

In elk geval beterschap,hopelijk komt er snel een oorzaak naar boven.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:11

Ik rij hem zelf niet hoor, hij wordt gereden door mijn 8-jarige zoon en een 12-jarige meid, soms ook door haar moeder. Hij doet (deed) verschillende dingen, dressuur, sprongetje, maar ook naar buiten (onder het zadel of wandelen aan de hand).
Hoe heb jij dat opgelost Sizzle?

Vitamine E was niet te laag, heeft DA nog wel geopperd omdat met name sportpaarden hier regelmatig een tekort aan hebben. Selenium zat niet bij de tests volgens mij.
Met IR bedoel je infraroodonderzoek? Heb ik wel naar gekeken, maar voorlopig nog even in de ijskast gezet in afwachting van alle bloedtesten. Ook omdat infraroodonderzoek zich volgens met name richt op pezen e.d. en niets in die richting wijst.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:26

insuline resistentie.
verklaart soms de vage klachten die paarden hebben, het komt niet alleen voor bij te dikke paarden dus laat je daar niet door verblinden.
er is een centraaltopic van op bokt.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:31

Insuline ook getest, viel ook binnen de normale waarden. Maar ik vroeg me daarbij wel af of dit niet beter nuchter geprikt had kunnen worden (ik denk daarbij aan onderzoeken diabetes die mijn moeder heeft gehad)? Toen Mack geprikt werd, had hij zijn "ontbijt" al gehad, was ongeveer 3 uren na de ochtendmaaltijd. Zou dit wat uitmaken?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:34

het moet idd nuchter geprikt worden .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:34

Ik heb vooral de tijd dat ik er op zit weer terug verkort door eerst warm te longeren en dan korter te rijden. Hier zie ik absoluut verbetering mee. Paard loopt dan net zo veel maar wordt minder belast. Ik rij momenteel nog maar 2x per week in de bak max 45 minuten (incl 10 min. longeren). Als ik merk dat ze die dag weer niet voorwaards is doe ik vooral zijwaardse oefeningen in stap op zit zonder been. Dit kan ze namelijk heel goed en dat vind ze dus leuk waardoor het meestal de keer erna weer veel beter gaat door de motivatie. Ik zou dus op zoek gaan naar iets wat de pony duidelijk leuk vind om te doen waardoor hij zichzelf daarna heel knap vind.
Verder ga ik in het weekend enkel naar buiten, 1 dag kort, 1 dag wat langer.

Olie door het eten vond ik ook duidelijk helpen.
Ik zag gewoon aan het paard dat ze teveel moet verwerken en dat uitte zich in een paard dat bijna de benen niet van de grond kreeg in het werk en steeds slomer werd.