Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
YSR1971 schreef:Aan je foto's te zien heb je al heel wat bereikt met dit paardje. Petje af voor waar je mee bezig bent!
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen (wil niet zeggen dat je dit niet gedaan hebt) is het onderzoeken van de mest op zand. Door veel zand in de darmen kan ernstige vermagering optreden, de opname van voedingsstoffen vermindert aanzienlijk. Onze A-Welsh had veel zand in de darmen en veranderde van een vrolijke dikkerd in een zielig hoopje botjes.
Een zandtestje is heel eenvoudig: neem een mestbal (of meer), doe dit in een boterhamzakje of plastic handschoen, water erbij en ergens ophangen. Liefst mest even fijn maken en tijdje laten hangen. Als er zand in de mest zit, is dit duidelijk te zien, zand is heel grijs. Zit er zand in de mest, dan kun je een kuurtje Sandclear/Zandweg geven en als het zand weg is, kan een aantal weken duren, dan kun je als preventie wekelijks gekookte lijnzaad geven (lijnzaadolie werkt niet goed genoeg, gekookte lijnzaad wel).
Succes met je paardje, het is een erg leuk dier om te zien!
gohya schreef:Ow wacht eens even,ik zie dat je in Vlaardingen woont.Ik heb goede kennissen daar wonen,en haar familie woont hier in Ermelo en gaat binnenkort daar heen.Ze is zwanger van haar eerste,vandaar dat ze er toch heen gaan,en dan kan ik wel een zak mee geven aan hun?Zakken zijn 20kilo en kosten iets van 12,- euro.Laat maar weten TS.
Foto's komen er zo aan.
kiwiwitje schreef:oke. ja maar in opfok staan ze dus niet apart. ik bedoel ben er echt voor dat een paard samen staat met vriendjes.
nu heeft ze nog kans om hooi ed. te eten.
geerke schreef:Het is prima om haar s'nachts op stal te hebben.
Dan heb je er iets meer controle over.
Eet ze wel al haar hooi op?Zonder 'raar' eten?(proppen,kwijlen)
Misschien inderdaad eens die seniores priores proberen?
Kan ze last hebben van doppen die vast blijven zitten?(in haar mond)
dblijham schreef:Ik heb bij een magere jaarling en bij mijn mager-door-stress merrie zeer goede resultaten gehad met de subli seniores priores en de subli omega 369.
Zal de link naar mijn topic over de jaarling even zoeken, daar staan op blz 4 vergelijkingsfoto's.
[VVDD] De beste gok die ooit genomen heb?
_Chanel_ schreef:OMG Gohja ik ben echt zwaar geschokt door jou foto's wat een verschil zeg wat heb je dat supergoed gedaan!
Kukkie schreef:Die slobber moet inderdad veel water bij. Maar ook een poos van tevoren! Je kunt het na het water erbij te gooien niet meteen voeren! Let goed op de verpakking of op wat er op internet bij staat! Ik heb er ook goede ervaringen mee.
En nog iets toe te voegen: je paardje lijkt nu een prima buikvulling te hebben. En 10 cm groeien is heel veel! Waar ik me meer zorgen over zou maken is het snelle mesten. Is haar mest wel mooi grof en droog? En altijd gelijk? ZO niet, dan zou ik extra letten op de darmen. Ook stress kan een enorme factor zijn.
Als de mest verder in orde is, zou ik eens heel goed naar de bloedsomloop en de hartkleppen laten kijken/luisteren. Want een lekkend klepje (bijvoorbeeld) kan zo enorm veel energie kosten dat een paard nooit een goede bespiering kan opbouwen. SImpelweg omdat ze altijd 'buiten adem' zijn van alleen het leven zelf.
_Chanel_ schreef:Wat moet ik niet met zo'n paard? Sorry maar op poedersuiker zit ik niet te wachten. Ik heb haar gekocht omdat ik dat gewoon helemaal gek op haar ben. Ik wist dat ze in een slechte staat was en ook weet ik heel goed dat er een kans bestaat dat ik nooit wat met haar zou kunnen doen maar dat zie ik vanzelf wel.
gohya schreef:_Chanel_ schreef:OMG Gohja ik ben echt zwaar geschokt door jou foto's wat een verschil zeg wat heb je dat supergoed gedaan!
En echt alleen maar met deze slobber.Paardje heeft wel moeten leren eten hoor,ze at eerst maar een kwart v.d. kilo slobber.En langzaam aan steeds meer totdat ze 1 kilo per keer kreeg,2x daags.
Ze heeft nooit koliek gehad,langzaam aan kwam ze bij.Niemand dacht dat ze zou overleven,ik had haar vorig jaar winter 24/7 buiten staan [wel gevoerd regendek op] bij -15 graden.
Vandaar dat ik Masters senioren slobber een wondermiddel vind.
Om meer smaak eraan te geven deed ik er ook muesly doorheen.