Dagboekverslag van een open wond. -met (schokkende) foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HelgaV

Re: Dagboekverslag van een open wond. -met (schokkende) foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:04

Zo, wat een wond!!

Ook ik heb inmiddels hele goede ervaringen met Mesitran. Al was het bij mijn paard wel voor een ander doeleinde. Na het ruinen is er een flinke woekering ontstaan. Er hingen 2 'ballen' onder zijn buik. Net of was hij niet geruind. Na een periode van 6 weken antibiotica wilde een andere DA Mesitran gaan gebruiken. Dit zou de woekering mogelijk weg vreten. En waar hij op hoopte is gebeurd! De woekeringen zijn helemaal verdwenen dankzij Mesitran!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:18

Na het spoelen ziet de wond er eigenlijk (voor zover het kan) best goed uit, dus ben erg benieuwd hoe het gaat genezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:29

Jeetje wat een wond zeg !!! arm paard ..

Na het speolen zie het er een stuk beter en gezonder uit ( logisch ) maar ik ben ook echt benieuwd naar de werking van mesitran !! Ik volg dit ff ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:45

Jee wat een interessant topic! Bedankt TS! Ik ben heel benieuwd hoe de wond gaat genezen. Lelijke wond, gets...en vervelend dat je de oorzaak niet weet. Maar het geneest al mooi!
Super van Mesitran! Ik zit er aan te denken een tubetje aan te schaffen, je weet nooit waar t goed voor is!

Sterkte met t verlies van je hond....

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:18

tjeetje heej ziet er niet echt fijn uit!
en apart dat er niks in de sloot te zien is, zag dat hier een paar bokkers dachten aan een verwonding door glas, mischien dreef/lag er glas in de sloot?!?!

succes met de behandeling, erg interesant blijf dit volgen.. (mocht 1 van mijn paarden het ooit overkomen)

en sterkte gewenst met het verlies van je hond.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:22

Joscaa schreef:
Paintlinger, je creeërt een vochtig wondmilieu door het verband, dat stimuleert de genezing. :)

Ik heb andere ervaringen.........en imo heeft de buitenlucht altijd de voorkeur.
Heb juist altijd geleerd dat warm en vochtig meestal niet bevordelijk is.........
Op mijn werk (doorverwijskliniek voor gezelschapsdieren) doen we alleen verband als het niet anders kan.

Maar zo zijn de ervarigen altijd anders.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:26

Ja aan de openlucht dat is naar mijn ervaring ook het beste.
Warm en vochtig dan heb je juist meestal snel pus en zorg je dat het niet dicht kan dus ook geen korst op kan komen.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:30

jeetje wat een wond!,

mijn verzorgpaardje is ook een x in de slot gevallen maar die zag er niet zo uit.

sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:31

Sterkte met het verlies van je hond Yv...

Nynina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:34

Jeetje!! Hadden wij dit een aantal jaren maar geweten dat dit middel bestond!
Een paard van ons heeft ook in het draad gezeten en lag ook in de sloot met een soort gelijke wond!
We hebben de wond 3 maanden lang schoongehouden en de dierenarts kon er niets meer aan doen.. helaas hebben we dit paard moeten laten inslapen..
Als we dit hadden geweten! Jeetje wat een goede verbetering!

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:59

Een paardje van mijn vriendin hebben we met zo'n zelfde soort wond in de wei aangetroffen maar toen was het bot ook zichtbaar, ze had in het prikkeldraad gezeten, de d.a wilde haar gelijk afspuiten(afmaken) maar gelukkig hebben we dit kunnen voorkomen, ze loopt nu met gemak Z2! dus het is allemaal goedgekomen!
ik zat dus gelijk te denken lag er geen prikkeldraad in de sloot of glas o.i.d ? wij wonen in het westland tussen de kassen en daar word dus heel veel glas in de sloten gedumpt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:08

Inderdaad een beetje offtopic, maar doet me wel goed hoor :). Thanks! Was trouwens geen hondje, zeg maar gerust hond. :D. Was een Ridgeback. Gelukkig toch nog 9,5 kunnen worden.

Okee, ontopic ;). Kreeg net een smsje van de eigenaresse dat de wond er vandaag al stukken beter uitziet! Minder pus en stinkt ook minder! Jeej! Vandaag even geen update foto's, ga vandaag niet naar stal. Zal morgenavond of zaterdagmiddag worden wanneer ik in de gelegeheid ben om foto's te plaatsen!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:16

Hier ook een meelezer.... Sterkte met het verlies van je hond. Wel een prachtige leeftijd voor 'n ridgeback....

Fijn om te horen dat het nu al beter gaat!!!!! Ik blijf meelezen!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:20

Fijn dat het beter gaat zeg!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:59

TS ik ben het met paintlinger eens en heb hier ook betere ervaring mee. In open lucht geneest het (meestal) beter. Raad wel aan om te zorgen dat het dier er niet zelf steeds aan zit. Iets als een antidekkenbijter (sorry heb dit woord niet zelf verzonnen, divoza wel) Hou de kleur van de wond en wond randen goed in de gaten, nu ziet het er heel goed uit. Word het grauwer van kleur is er een kans op koudvuur. Ik gebruikte zelf in en rond de wond laurierzalf. Dit stimuleert de door bloeding en een gezonde huidgroei is ontstekings remmend en vormt weinig tot geen litteken. Het is niet alleen maar geschikt voor de hoeven en je voorkomt wildvlees groei hiermee. Veel sterke gewenst aan de eigenaresse en paardje.

Ps. paardje heeft veel geluk gehad dat het niet OP het kniegewricht zit. Beter was helemaal niet.

TS sterkte met het verlies van je hond.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:15

kan je er niet een dun gaasje omheen doen samen met die zalf zodat de huid toch beetje luch blijft krijgen?
t lijkt me dat je anders t zelfde krijgt als b.v een pleister...dan gaat t eronder broeien en dan krijg je idd dat pusserige gedoe.
de boel helemaal afsluiten van de buitenlucht is ook niet goed volgens mij krijg je dan ook eerder kans op infecties omdat die gaan broeien onder t verband

vind wel dat t been na spoelen er een stuk beter uit ziet.
en idd ligt er niks scherps in de sloot zelf? misschien ff na checken

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:00

TS, allereerst sterkte met het verlies van je hond(je)

ik ben heel benieuwt wat voor resultaat het oplevert! maar ik denk dat het goed komt.

ik dacht bij het horen van mesitran direct aan dit topic [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking die merrie die door een natuurlijke dekking zou gedekt worden maar waaar dat helemaal mis ging en ze de gaten in haar hals had, uiteindelijk is dat weer heeel mooi geworden.

missclaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:05

vieze wond zeg, en ook op een niet al te fijne plek..
maar je ziet het verschil wel goed !

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:15

ja dat vind ik ook je had de keus om niet verder te lezen. ik vond het trouwens op de eerste foto's heel diep lijken maar zag later met die schone foto dat het erg meeviel gelukkig ja wel een grote lap dat wel maar dit kan genezen. heb zelf een keer een wond gezien die was wel kleiner maar veel dieper en is ook genezen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:18

je hebt ook vettig betadine gaas wat het vuil eruit trekt en dat kan je er dan zo weer afhalen omdat het vettig is en het dan de wond niet opentrekt. miischien is dat een idee zelf gebruikt bij mn brandwonden door vuurwerk.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:11

Alleseerst TS: gecondoleerd met het verlies van je hond. :(:)

Paintlinger schreef:
Joscaa schreef:
Paintlinger, je creeërt een vochtig wondmilieu door het verband, dat stimuleert de genezing. :)

Ik heb andere ervaringen.........en imo heeft de buitenlucht altijd de voorkeur.
Heb juist altijd geleerd dat warm en vochtig meestal niet bevordelijk is.........
Op mijn werk (doorverwijskliniek voor gezelschapsdieren) doen we alleen verband als het niet anders kan.

Maar zo zijn de ervarigen altijd anders.

Openlucht is idd beter dan de wond afsluiten met een vettige zalf (zoals vaseline etc.) ivm bacteriegroei. Maar in Mesitran zitten bestanddelen die zorgen voor een goede wondheling waarbij een vochtig wondmilieu juist van belang is. De zalf zorgt ervoor dat witte bloedcellen worden aangetrokken en door de vochtigheid kunnen deze hun werk doen (dode celresten opruimen etc.). De honing werkt antibacterieel, waardoor de witte bloedcellen niet met de bacteriën hoeven te 'vechten' en er weinig tot geen pus ontstaat. Verder werkt de calendulan die erin zit tegen wildvleesvorming, en zo zitten er nog meer bestanddelen in. Ik heb zelf de werking van Mesitran ervaren, zowel bij een paard als bij mijzelf, en zal het in dit geval zeker niet afraden. Ik zou zeggen: zoek eens op bokt naar Mesitran, er zijn een paar topics met echt vieze wonden waarbij er een hele duidelijke en mooie wondgenezing kwam door Mesitran.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:20

Zo wat een wond!
Ik ben benieuwd naar het herstel! Het ziet er in ieder geval al veel beter uit dan op de eerste foto's!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:26

Nog een meelezer erbij... Wat een wond zeg ongelofelijk. Maar het lijkt mooi te helen en aan de pus te zien, doet het afweersysteem netjes zijn werk. Niet zo gek natuurlijk met zo'n grote wond dat het gaat ontsteken. Veel succes met het verder verzorgen van de wond.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:34

Zo wat een flinke wond, ik ben benieuwd hoe het gaat genezen en erg intressant dit topic.

Ik heb dergelijke vergelijkbare wonden gezien die veroorzaakt werden door bilriemen van de dekens.
Onder grote druk springen ze niet altijd stuk maar kunnen ze wel flinke snijwonden veroorzaken.

Een wond geneest idd beter aan de open lucht, maar........deze wond mag niet nog meer letsel oplopen dus ik zou hem niet zomaar geheel onbeschermd laten.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:48

brrrr zou echt flippen als ik mijn pony zo vond :o sterkte :(:)