Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:04

Memuska schreef:
@ DeSa: heb jij toevallig een idee wat je zal gaan betalen? Het is maar: mijn dierenarts sprak van een 100 euro per paard, die van mijn vriendin van een 150 euro per paard. Aangezien ik er drie heb lopen is dat een heel verschil, en ik vraag mij af of dat wel kan - ik dacht dat vaccins een vaste prijs hadden, en nu kan je dierenarts wel wat duurder of goedkoper zijn maar dat vind ik nu wel héél veel voor even een prikje?
Mag evt ook per pb hoor :-) Als je het wilt zeggen natuurlijk!

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:10

Big business een nieuw virus in het land! :$

Memuska

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:11

@ rapido: zei ik gisteren ook al, je kan maar best een bedrijfje beginnen dat vaccins produceert! Lol!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:25

Ik betaal €38,45 ex BTW per enting.
Komt er nog een visite bij natuurlijk maar dat deel ik door het aantal paarden.
Dus voor een complete basisenting (1e enting + 2e enting 3-5 weken later) zat ik rond de 100 euro incl BTW per paard bij meerdere paarden.
Vandaar dat ik eens goed de kalender erbij heb gepakt om te kijken welke paarden internationaal gaan dit jaar :+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:45

Dan zal mijn dierenarts het toch ongeveer bij het juiste eind hebben... Tja als het moet dan moet het maar hé

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:50

Ik heb ze deze week al gebeld, gaat me 41,- kosten per pony per enting.
En dat is uiteraard exc. btw en voorrijkosten van 38,- :')

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:56

MarijeR schreef:
Vandaar dat ik eens goed de kalender erbij heb gepakt om te kijken welke paarden internationaal gaan dit jaar :+

bedoel je, dat je alleen de paarden laat enten die over de grens gaan?
het virus komt vanzelf deze kant op.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:59

Hier heb ik van 2 verschillende praktijken gehoord dat ze beide 40,- per enting rekenen (dus 80 per paard 1ste jaar en daarna 40 per jaar).
Het kan tegelijkertijd met de influenza & tetanus enting, dus dan heb je in ieder geval (1x) geen aparte voorrijkosten.

Voor degene met meerdere paarden (op stal); heb ook van een gehoord dat je per 5 paarden korting krijgt (schijnt dat ze zelf het vaccin per 5 kopen ofzo).

Dure hobby die paarden, maar dat wisten we al ;-)
Laatst bijgewerkt door Jolo op 15-03-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:00

Hé dat is fijn om te horen dat het samen kan! Had die vraag nog niet gesteld bij de praktijk hihi.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:47

hinta schreef:
MarijeR schreef:

bedoel je, dat je alleen de paarden laat enten die over de grens gaan?
het virus komt vanzelf deze kant op.

Zolang mijn DA (die goed zou verdienen aan massale entingen) niet in paniek raakt van het WNV, doe ik dat ook niet.
Het zal best een keer in NL komen maar dat zien we tegen die tijd wel...

Mijn DA adviseert trouwens om de WNV enting niet te combineren met een andere enting maar daar wat tijd tussen te laten zitten.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:00

[/quote]
Mijn DA adviseert trouwens om de WNV enting niet te combineren met een andere enting maar daar wat tijd tussen te laten zitten.[/quote]

Gaf hij hier ook een bepaalde rede voor, of puur op 'gevoel beredeneert'?
(niet slecht bedoelt, maar ik bedoel of hij echte medische aanwijzingen heeft hiervoor of in principe misschien geen voorstander is van verschillende entingen tegelijk doen?)
Ik heb het hier bij 2 verschillende praktijken/ klinieken (paardenartsen) nagevraagd, gaven los van elkaar aan dat het prima kon.
Vriendin van mij die veearts is bevestigde dit.

Kan me wel voorstellen dat je het bij paarden die regelmatig een reactie geven op de influenza+tetanus enting misschien minder snel zou doen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:39

Sowieso weet ik van de fokker van 1 van mijn paarden dat hij slecht tegen combi entingen kan, in Amerika worden soms wel 6 of meer entstoffen in een cocktail gegeven en daar kon hij ook niet tegen.
En een aantal anderen krijgen hier in NL idd problemen met de infl/tet combi.
Maar in de bijsluiter van Duvaxyn WNV staat dat er met betrekking tot veiligheid en werkzaamheid geen informatie beschikbaar is van gebruik samen met ieder ander diergeneesmiddel.
Dus dan mag een ander dat voor mij testen maar laat ik er (in overleg met de DA) wel wat tijd tussen zitten :)
Nou was dat hier toch geen probleem met het entschema maar anders had ik dat ook gedaan.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:54

Bij mijn dierenarts is het ongeveer €30 als ik de prijzen hier hoor valt dat nog mee...

Ik neem het zekere voor het onzekere, heb zoveel pech altijd!

Raggnaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:25

Bij ons op stal hangen nu lijsten met wie wel en wie niet wil enten (eigelijk iedereen doet mee) Dus binnen een korte periode zullen onze paarden geent zijn tegen het WNV.

We nemen het zekere voor het onzekeren, dus liever nu dan achteraf!
Onze dierenarts raad het eigelijk aan om te Enten.

De kosten weet ik nog niet.. ik hoop dat het mee valt!

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:00

Hier zegt de dierenarts te gaan enten (advies) als het virus in Duitsland is, want het heeft van noord tot zuid Amerika 5 jaar over gedaan..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:10

Ja, de dierenartsen zeggen het hier ook nog niet nodig te vinden, maar ik snap wel dat sommige dierenartsen maar al te graag willen enten hoor, tis voor hun weer een leuke verdienste! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:35

Het klopt wel dat het nu nog niet noodzakelijk is, maar als je weet dat je een keer wel gaat enten, dan kan het toch ook nu. Nu is er nog geen stress en hoef je niet bang te zijn dat het virus je inhaalt voordat je arts tijd heeft gemaakt om nieuwe vaccins te bestellen en het ondertussen wemelt van de muggen en besmette vogels. Het virus kan echt akelig snel gaan en van Duitsland naar hier is tientallen keren korter dan van de oostkust naar de westkust en ik houd er niet van om het op de laatste week aan te laten komen en daarom ent ik nu, veel te vroeg.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:41

Heb vanmiddag mijn DA gesproken en die zei dat hij het enten tegen WNF nog niet nodig vond..
Hoorde wel van hem dat het nu ook (al) in Parijs zat maar hij geloofde niet dat het dit jaar in Nederland zou komen..
Maarja zker weten doe je dat nooit!!!
Moeilijk moeilijk hoor...

Moet je het jaarlijks herhalen die enting of kun je ook zeggen doe het alleen dit jaar..
Ben vergeten te vragen... :o

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:11

Ik heb zondag nog een wedstrijd, ik ga maandag laten inenten en dan krijgen de paarden hier allemaal rust tot woensdag of donderdag (tenminste, ik vermoed dat het zoals bij andere inentingen zal zijn, twee dagen niet werken). Heb pas op zaterdag weer les en na een wedstrijd krijgt Willow sowieso een paar dagen vakantie. Dat kan ik dan mooi combineren, en dan kan ik weer gerust slapen :+

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:59

Tamara21 schreef:
Heb vanmiddag mijn DA gesproken en die zei dat hij het enten tegen WNF nog niet nodig vond..
Hoorde wel van hem dat het nu ook (al) in Parijs zat maar hij geloofde niet dat het dit jaar in Nederland zou komen..

Moet je het jaarlijks herhalen die enting of kun je ook zeggen doe het alleen dit jaar..

ik wil je niet bang maken, maar als het virus zich verplaatst heeft vanuit Italië in het najaar naar Parijs nu in het BEGIN van het voorjaar....

ja, je moet jaarlijks een herhalingsinjectie tegen dit virus laten zetten. (nu moet je starten met 2 entingen(booster) met een maand tussenpauze).

Raggnaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:23

Jaa idd, je moet er rekening mee houden dat er na 3-5 weken opnieuw geent moet worden, voordat het werkt volgens mij.
tegen die tijd is het al half april en zijn de muggen en beestjes al echt wel hier..

Onze DA ent de 1e + 2e + voorrijkosten voor E 65,- per paard INC. BTW!

dit is wel voor meer dan 15 tegelijk!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:04

hinta schreef:
Tamara21 schreef:

ik wil je niet bang maken, maar als het virus zich verplaatst heeft vanuit Italië in het najaar naar Parijs nu in het BEGIN van het voorjaar....

ja, je moet jaarlijks een herhalingsinjectie tegen dit virus laten zetten. (nu moet je starten met 2 entingen(booster) met een maand tussenpauze).

IK heb er een nachtje over geslapen en heb besloten om mijn paard te enten tegen het WNV..
Moet er niet aan denken dat hij dood zou gaan er aan terwijl er een vaccin voor is!!!
Nee mijne wordt ge-ent, dan maar het zekere voor het onzekere..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:23

Ik wil mijn paard ook hier tegen laten enten.
Heb n.a.v. dit topic de dierenarts eens een mail gestuurd wat hij aanraad en wat de kosten zouden zijn.
Zodra ik meer weet zal ik het ook hier laten weten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:58

Ik heb reactie terug van de dierenarts.
Ze geven inderdaad aan dat het risico er is dat het in Nederland gaat komen. Enten raden ze echter pas aan op het moment dat het zo ver is. Of als ik ga reizen met hem naar een land waar het heerst uiteraard.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:13

Silence schreef:
Ik heb reactie terug van de dierenarts.
Ze geven inderdaad aan dat het risico er is dat het in Nederland gaat komen. Enten raden ze echter pas aan op het moment dat het zo ver is. Of als ik ga reizen met hem naar een land waar het heerst uiteraard.

Dat zei mijn DA dus ook..
Maar als het in Nederland is ben je eigenlijk toch al een beetje te laat??
En als het in Nederland is gaat iedereen massaal enten, zijn er dan nog vaccins te krijgen??
Daar zit ik dus een beetje mee!!