2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: 2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:44

JOEHOEOEOEOEEOEEO!!! Ik durf nu al wel een beetje harder te juichen!! Hard voer kan ie nog niet aan, maar als je straks wat verder bent kan je hem nog genoeg wortels geven!!

Als je hem lekker wil verwennen en het mag al van de arts, zou je hem wat energie arme slobber kunnen geven, zo een klein beetje als lekkernij. Mijne kreeg dat al vrij snel, die gaf aan dat ze NU(!!!) eten moest hebben, en de slobber ging erin als koek.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:11

Breghje schreef:
JOEHOEOEOEOEEOEEO!!! Ik durf nu al wel een beetje harder te juichen!!
.

:D Jullie zijn zo geweldig!

Slobber.. mmm, ik ga het eens vragen morgen aan de DA. En anders is het voor binnen een paar daagjes... Wat voor merk had jij?
Ik hoop dat hij dit wel lust, is nogal kieskeurig met zijn eten... (luzerne?? bah, trekt meneer zijn neus voor op :P ) Ik heb hier wel nog een zakje slobber denk ik, zo een staaltje dat ik eens ergens gekregen heb. Ga er eens voor kijken, bedankt al voor de tip!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:18

Hier geven ze bij koliekers op een gegeven moment (als ze hooi verdragen) wortels, nog voor de slobber en de brok.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:49

Jah ik juich stiekum ook al hoor :D dit gaat best goedkomen!! Ben super blij voor je en voor je paard!
Die van mij zat ook al snel aan de slobber na de operatie. Je kunt het altijd voorstellen of hij dat mag.
We blijven doorduimen tot ie weer thuis is!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:05

Schiet me nog te binnen, mijn merrie is met de kerst ook nog weer geopereerd maar toen aan de slokdarm. Die kreeg ook altijd lucerne maar dat wilde ze niet meer na de operatie. In plaats daarvan voer ik nu grasmix, ook van hartog. Dat zit ook in zulke zakken als lucerne maar is veel zachter. Dat is een soort zacht kort hooi. Mijn paard doet het er prima op. Misschien is het voor jou paard ook wel wat.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:13

Mijn kolieker krijg nu nog steeds van Havens, waarschijnlijk ga ik van de zomer overstappen op Marstall.

Wuswa, vreemd dat ze bij jullie al zo snel wortels mogen weet je daar de reden van? Bij onze kliniek werdt dat afgeraden omdat de wortels hard zijn, slechter verteren en dus het litteken kunnen irriteren, of fistels zouden kunnen veroorzaken. Zacht voer als slobber heeft dat minder volgens hen, en kleine sprietjes hooi en zo ook. Klonk voor mij eigenlijk wel logisch, maar ik sta altijd open voor andere inzichten.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:44

Alles is nog steeds op de goede weg.

Hij krijgt nu Truco-mix van cavalor, 4 keer op een dag 2 handjes.
en vollop hooi (wel zo inderdaad van die zachte, kleine sprietjes...) en... k heb hem gisteren 3 worteltjes mogen geven *\o/*

Hij is wel nog steeds zwakjes hoor. En mager!!

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:50

Ik wil je even meegeven dat je met worteltjes goed moet opletten bij een koliekgevoelig paard.
Altijd wassen voor je ze geeft en ook niet te veel, wortelen drijft erg als het er te veel zijn.
Hopelijk zie je het niet als kritiek, enkel als goede hulp, zo is het in elk geval bedoeld!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:13

Breghje schreef:
Mijn kolieker krijg nu nog steeds van Havens, waarschijnlijk ga ik van de zomer overstappen op Marstall.

Wuswa, vreemd dat ze bij jullie al zo snel wortels mogen weet je daar de reden van? Bij onze kliniek werdt dat afgeraden omdat de wortels hard zijn, slechter verteren en dus het litteken kunnen irriteren, of fistels zouden kunnen veroorzaken. Zacht voer als slobber heeft dat minder volgens hen, en kleine sprietjes hooi en zo ook. Klonk voor mij eigenlijk wel logisch, maar ik sta altijd open voor andere inzichten.

Geen idee en gelukkig kan ik het niet vragen want ik heb geen kolieker in Utrecht staan. Daar is het mij van beide keren bijgebleven: starten met plukjes hooi, daarna wat wortel erbij, daarna wat gewoon voer. En zo de hoeveelheid opvoeren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:45

wuswa schreef:
Breghje schreef:

Geen idee en gelukkig kan ik het niet vragen want ik heb geen kolieker in Utrecht staan. Daar is het mij van beide keren bijgebleven: starten met plukjes hooi, daarna wat wortel erbij, daarna wat gewoon voer. En zo de hoeveelheid opvoeren.

HOuden zo!!! Is niet fijn als je een kolieker hebt. Maar bedankt voor het delen.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 16:25

Chivance schreef:
Ik wil je even meegeven dat je met worteltjes goed moet opletten bij een koliekgevoelig paard.
Altijd wassen voor je ze geeft en ook niet te veel, wortelen drijft erg als het er te veel zijn.
Hopelijk zie je het niet als kritiek, enkel als goede hulp, zo is het in elk geval bedoeld!

Bedankt! Dit wist ik helemaal niet!
Hij krijgt als ik eerlijk moet zijn eigenlijk heel veel wortels normaal gezien.
(allé, veel. toch elke dag een kwart emmer)! Is dit teveel dan?
Ik was mijn wortels ook idd nooit! Waarom is dit?

UPDATE:
alles gaat dus heel goed :-). Eet, mest, en is terug de oude aan het worden. Alleen heeft hij wel last van zijn wonde en staat het een beetje gezwollen naar zijn koker toe.
Als alles zo blijft gaan mag mijn mannetje zaterdag mee terug naar huis!!

ps: de beloofde foto's komen er hoor :D , het lukte gisteren alleen niet...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:00

Wat heerlijk dat het de goede kant op gaat +:)+ . Super hoor,ben blij dit te lezen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:15

Wat fijn dat het zo goed gaat! Nog even en dan heb je hem weer thuis. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:22

Fantastisch nieuws!! Heerlijk om dit te kunnen lezen na alles wat er is gebeurt.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:50

Mijn ventje is dinsdagavond 02/03/2010 ingeslapen... |(

Even een korte uitleg wat er gebeurd is, het is echt heel moeilijk voor me.

3 weken na de operatie mocht hij naar huis, ik heb hem een weekje langer in het ziekenhuis laten staan uit voorzorg.
Hij zou in het ziekenhuis die laatste week ook al eens koliek hebben gehad.

Zaterdag zijn we hem gaan halen, zondagavond had hij terug koliek op stal. Naar het ziekenhuis gebeld en ze wisten het zelf ook niet.
Maandag was een dag zonder koliek, dinsdag heeft hij de hele dag door krampen gehad (uurtje wel, uurtje niet, uurtje wel, uurtje niet,...).

Dus hem dinsdagavond terug binnengebracht. Onderzoeken gedaan. tijdens de onderzoeken had hij enorm veel pijn, zijn dunne darm was terug opgezet dus hebben we in samenspraak met de arts besloten om hem te laten inslapen.
Ik ben bij hem gebleven, hij is heel rustig gegaan.

Uit de autoptie bleek dat hij alweer verklevingen had aan zijn dunne darm, op dezelfde plaats dan de vorige keer en het vanbinnen eigenlijk 1 grote warboel was. We hebben dus de juiste beslissing genomen, zijn lichaam was op.

Na al die moeite, ik kan wel met een gerust hart zeggen dat ik er alles voor gedaan heb en langs een kant ben ik blij dat hij nu geen pijn meer heeft.
Maar het gemis is groot! ;(
Bedankt aan al wie dit topic gevolgd heeft voor jullie steun!

liefs,

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:56

Ik wil je bij deze heel veel sterkte wensen in deze moeilijke periode :(:)
Laatst bijgewerkt door SuperSuup op 16-03-10 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:57

ach wat ontzettend triest dit te lezen....

je hebt echt alles voor hem gedaan,meer als dit kon je niet doen....

de hemel heeft er weer een ster bij...

heel veel sterkte met het verlies van je 2de paardje in zo'n korte tijd... :(:)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:27

Wat verschrikkelijk zeg |( Het leek allemaal zo goed te gaan en nu dit...
Heel veel sterkte met het verlies!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:32

Wat een verschrikkelijk bericht... Je hebt in elk geval alles gedaan wat je maar kon. Je paardje mag blij zijn met zo'n baasje. Ik wil je ongelooflijk veel sterkte toewensen de komende tijd!!

Mijn paard is vorig jaar ook geopereerd aan koliek (verdraaiing dikke darm) en zo'n verhalen doen me nu nog meer als vroeger huiveren...

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:05

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:10

Ach nee wat erg :(:)
Heel veel sterkte. Bedenk goed dat je alles geprobeerd hebt en hem daarna uit zijn lijden verlost hebt. Het was de juiste beslissing.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:14

Ah nee :oo ;(

Heel veel sterkte had nog zo gehoopt dat ie het zou halen ;(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:50

O meissie... zit hier met kippevel te lezen, het was jullie zoo ontzettend gegund die goede afloop!! :(:) :(:)

Je bent een kanjer van een vrouwtje geweest, alles voor je paardje gedaan wat paardwaardig haarlbaar was, gevochten samen voor alles....

Echt verschrikkelijk... Heel veel sterkte meis om dit ooit weer een plekkie te geven.. :(:)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:18

Heel veel sterkte....

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:25

Heel veel sterkte met het verlies.