Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
mandy_b_s schreef:volgens mij dwalen we af van het topic. en target heeft jou paard ook in training gestaan bij maya dan ?
toch is te zien ook op de dvd, en ik weet dat corine tijdens de training heel enthausiast was.
mandy_b_s schreef:en target heeft jou paard ook in training gestaan bij maya dan ?
.
VValar schreef:Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Ik ben van mening dat je een paard met geconstateerde hoefkatrolontsteking altijd medisch zou moeten behandelen. Daarnaast zou je evt nog bepaalde traningsmethoden kunnen hanteren, mochten deze een aanvulling blijken te zijn op de medische behandeling. Maar daar ben ik heel voorzichtig mee. Je hebt immers veel kaf onder het koren.
Bets schreef:Ja maar wat moet je medisch laten behandelen? Mijn paard heeft fase 4 HKO, had in Bosch en Duin maar paar keuzes: Tildren/Zenuwsnede en ja anders af laten maken. Ik koos voor Tildren. Was eerste in nederland die het toe liet dienen. Maar heeft niet geholpen. Zenuwsnede was ik persoonlijk niet voor maar ja voor af te laten maken was ik ook niet voor
. Tot in de Hoefslag toen artikel las van Antoine. Door zijn training is het goed gekomen. Ik zal niet zeggen dat bij niemand HKO medisch te behandelen is
, maar vaak zoeken ze naar gevolg van het probleem (waar probleem zich uit, dus vaak bij kreupelheid kijken ze naar benen)en niet naar oorzaak
.Vaak zijn er niet veel keuzes om het medisch te laten behandelen. Paarden zijn afgeschreven word er vaak gezegd.
Maar dat is niet altijd zo.
marlon7 schreef:Ik begrijp dit niet, bij mijn paard zijn echt duidelijk die onstekingen op de foto's te zien. Hoe gaan die dan weg, lijkt mij onmogelijk,want wat er zit zit er nou eenmaal.
Ik zou heel graag die foto's willen zien, want als dit waar is is er voor mijn paard blijkbaar ook nog hoop...
VValar schreef:De oorsprong van een HKO ontsteking ligt niet bij het verkeerd berijden van je paard. De werkelijke oorzaak van HKO heeft te maken met ongelijke benen. Verkeerde training van je paard zal zeer zeker een grote rol bij de tot uiting van HKO hebben, maar wanneer je paard gelijke benen heeft zal deze ook ongevoelig(er) zijn voor een eventuele HKO aandoening. Ik heb geen ervaring met de traningsmethoden van dhr. de Bodt dus om deze reden zal ik hierover geen uitlatingen geven. Wel geloof ik dat de juiste training de kans op een HKO aandoening kan minimaliseren, evenals de hoeveelheid belasting die het paard te voorduren krijgt.
Wat ik van de trainingsmethoden van dhr. de Bodt heb begrepen is dat hij zijn traning centreerd om het rechtmaken en rechtrichten van je paard. Mijn mening is echter dat elke zelfrespecterende instructeur hier op let, dus daar heb ik geen dhr. de Bodt voor nodig.
Zoals ik al eerder heb geschreven is de oorzaak van een HKO ontsteking ongelijke benen. Niets meer en niets minder. Ervaringen met het medische cirquit en een neurectomie heb ik ook gehad en ik kan niet zeggen dat het resultaat bevredigend was. Toch ben ik van mening dat medische behandelingen op veel paarden wel juist aanslaat, mede door feiten en ervaringen in mijn naaste omgeving. Zoals ik al eerder heb bericht is het hanteren van een juiste trainingsmethoden van uiterst belang. Maar dit geldt niet alleen voor paarden die gevoelig zijn voor een HKO ontsteking maar juist ook voor paarden die hier geen last van hebben.
Elisa2 schreef:hier wil ik even op reageren..namelijk mijn paard had 3 steile hoeven en 1 platvoet..voor dus 2 ongelijke benen...d.m.v van training door Antoine werden die benen ook steeds gelijker..ze kreeg steeds minder een platvoetje en als je nu kijkt zie je nauwelijks verschil tussen die benen/hoeven..dus ik denk dat het met elkaar in verband staat..
Bets schreef:Nou ik heb helaas geen medische achtergrond betreft dieren dus ik kan dit niet hard maken. Dus dan hebben wel heel veel paarden ongelijke benen, wat vroeger dus niet was. Komt dat dan door wijze van fokken of afstamming dan VValar? Kun jij me daar meer info over geven.
Ik weet niet beter dat HKO oorzaak is van verkeerde belasting, en dan kan komen door natuurlijke scheefheid van paard en door verkeerde rijtechnische gebeuren, kan dit nog ernstiger worden. Dat is mijn wetenschap.![]()
Ik ben helemaal met je eens dat een zelfrespecterende instructeur goede opleiding moet geven aan leerlingen, dan is er ook geen de Bodt voor nodig, maar praktijk bewijst het tegenover gestelde
. Gelukkig komen steeds meer en meer mensen weer terug op oude klassieke wijze van rijden, maar helaas komen we nog veel paarden / ruiters tegen wat het tegendeel bewijst.
![]()
En als de nood aan de man komt, mensen niet meer weten waar ze terecht kunnen, gaan ze zoeken op internet en komen o.a. bij hem terecht. Zelfs over de wereld (o.a. Amerika en Canada) adviseert hij mensen nadat ze bij hem gevraagd hebben wat ze moeten doen.![]()
Tegenwoordig heeft hij goede leerlingen opgeleid die zijn werk nog meer uitbreiden en ook met probleempaarden werken. Hij heeft goed personeel/mensen die zijn paarden rijden en corrigeren als hij niet thuis is (en lesgeeft op locatie waar dan ook), dus het is niet alleen dhr. de Bodt denk ik waar het om draait, maar heel team erom heen.
![]()
De essentie is: om probleempaarden te helpen en dat ruiter en paard elkaar begrijpen, zodat er blessures voorkomen kunnen worden en weer plezier is in rijden en in elkaar.
VValar schreef:Ik vind het fijn voor je dat je paard weer regelmatig loopt, dat is immers een streven van velen. Maar dhr. de Bodt moet wel een heel groot toverstafje onder zijn jas verstopt hebben wilt hij de hoefstand van jou paard hebben veranderd.
Corine schreef:VValar, ik denk toch dat je oordeelt zonder er iets van af te weten.
De reden dat de stijle voeten bij Antoine weer platter worden, komt heel simpel door het feit dat je de OVERBELASTING weghaalt op de plattere voet.
Voorbeeld: als je als paard de hele tijd scheef loopt, dan belast je de ene kant meer dan de ander, dan is het toch logisch dat deze voet platter wordt, en de andere stijler?
Mijn hoefsmid was ook ZEER verbaasd over het feit dat Rubel rechter voet, die heel erg stijl was, nu steeds platter wordt, en bijna weer gelijk is aan de linkervoet.
Als je het theoretisch bekijkt (het verhaal over overbelasting) is het eigenlijk allemaal heel erg logisch
VValar schreef:Dus wat jij eigenlijk verteld is dat je paard een ongelijke hoef kan krijgen door verkeerde training, en wanneer deze ongelijk is, deze weer recht gemaakt kan worden door de juiste training?
Het klinkt me allemaal niet zo overtuigend in de oren.
Ten eerste vraag ik me dan af, hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar een paard zijn hoef 'ongelijk te rijden'? Je zult het arme dier dan op zijn minst de grond in moeten boren wil je dat effect bewerkstelligen. Erg apart.
Ten tweede; wanneer je paard erfelijk ongelijke hoeven heeft, zou dhr. de Bodt dit dan ook weer recht kunnen toveren door veel rechtstellen? Het lijkt me sterk...
Elisa2 schreef:hier wil ik even op reageren..namelijk mijn paard had 3 steile hoeven en 1 platvoet..voor dus 2 ongelijke benen...d.m.v van training door Antoine werden die benen ook steeds gelijker..ze kreeg steeds minder een platvoetje en als je nu kijkt zie je nauwelijks verschil tussen die benen/hoeven..dus ik denk dat het met elkaar in verband staat..
VValar schreef:
Wanneer je paard een scheve hoefstand bij geboorte heeft kan deze nog aangepast worden door de hoefsmit, mits dit binnen een jaar gebeurt! Daarna is het vrijwel onmogelijk om grote aanpassingen aan de hoeven te maken, de stand van de benen zijn immers al bepaald.
VValar schreef:Dus wat jij eigenlijk verteld is dat je paard een ongelijke hoef kan krijgen door verkeerde training, en wanneer deze ongelijk is, deze weer recht gemaakt kan worden door de juiste training?
Ten eerste vraag ik me dan af, hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar een paard zijn hoef 'ongelijk te rijden'? Je zult het arme dier dan op zijn minst de grond in moeten boren wil je dat effect bewerkstelligen. Erg apart.
Ten tweede; wanneer je paard erfelijk ongelijke hoeven heeft, zou dhr. de Bodt dit dan ook weer recht kunnen toveren door veel rechtstellen? Het lijkt me sterk...
jirina schreef:Heel interessant Elisa, was die platte hoef ook datgene die overbelast was volgens Antoine?
Veel paarden ontwikkelen ongelijke voorhoeven. De een met een hoge hiel en de andere plat. Zij geven voorkeur bij het grazen om een been naar voren en de andere naar achteren te houden. Been die naar achteren wordt gehouden krijgt dan ook een hoge hiel ( omdat de teen wordt meeste belast).
Bets schreef:Ik persoonlijk denk niet dat HKO erfelijkis en dat paarden ongelijke benen hebben, het komt wel voor (ik ken zelf ook paard met ongelijke benen) maar ik denk niet dat het zo vaak voorkomt zoals Vvalvar het verteld.
VValar schreef:Bets als jij denkt dat HKO niet erfelijk is adviseer ik je om eens elk willekeurig medisch boek open te slaan. Daaruit zal je misschien een stuk meer kunnen opmaken dan naar andermans verhaaltjes te luisteren.