Diarree, donkere urine, verder niet zichtbaar ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Diarree, donkere urine, verder niet zichtbaar ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:11

Ja hij begon wel aan het stro, maar daarna ging hij gauw weer hooi eten. Hij krijgt onbeperkt hooi aangeboden overigens.
Het is maar een klein dun plakje wat er in ligt, dus dat kan niet zoveel kwaad.

Plassen wil hij namelijk alleen als er iets in ligt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:15

Mooi dat hij de goede kant op gaat!
Nu nog voorkomen dat ie vlas en zand eet....waarschijnlijk is er maar één oplossing: een masker op.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:18

Ja zowiezo tijdelijk dan maar, wil geen risico nemen.
Denk dat ik de oorzaak toch moet zoeken in tekorten in het voer dus daar moet ik eens goed voor gaan zitten wat dat kan zijn.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:20

Mooi dat het met de jouwe goed gaat, hier ook beter nieuws...

Vandaag een harde drol! Ik was zo blij, ze heeft vandaag minder eten gehad, en 1/4 ipv 3/4 beker biks. Ze is fleurig en eet als een bezetene.. Ben weer wat gerust :)
Ik heb ook structuurmuesli gehaald, dat krijgt ze nu..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:23

Wat fijn Rensju!
Ik ben ook iets meer gerust hoor, maar ik hou het nog wel in de gaten.
Vannacht had hij dus weer niet gemest.... Maar later kwam dat wel weer op gang.
En helaas moet hij dus nu verplicht op stal staan, straks maar even een wandeling maken samen met een ander paard.
Het is gewoon even niet anders :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:23

heeft hij nog diarree? misschien dat hij daardoor zand eet,in zand zit silicium en dat kan helpen tegen diarree...hij weet alleen niet dat het zand wat hij daar eet vrij arm is aan silicium,en daar juist diarree van krijgt.

je kunt bij de da drogist misschien gezuiverde klei kopen...wat mensen aanmaken met water om het op hun gezicht te smeren.
Dat heb ik mijn paard ook en tijdje gegeven,twee theelepeltjes door zijn voer heen.

edit...taalfoutje

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:26

Ja dat heb ik als het goed is wel, iig ik neem aan dat je het zelfde bedoeld als fijne groene leem.
Zat zelf te denken aan Schindele's mineralen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:27

dat zand eten duid toch wel op een probleem in de darmen.
kan verschillende oorzaken hebben he?

is je engels een beetje oke?
ik heb een tijdje geleden wat info opgezocht over paarden die "vreemde"dingen eten.
in het engels noem je dat pica.
hier is wel een artikel met interresante info:
http://www.usask.ca/wcvm/herdmed/applie ... /pica.html
en nog een:
http://www.nwhorsesource.com/artman/pub ... e_4905.php

vooral in het tweede artikel geven ze aan dat paarden het wel doen om de darmen tot rust te brengen.
ik weet dat bijvoorbeeld zeewier over het voer dit heel goed kan oplossen...heel veel paarden stoppen met zand eten als ze dit krijgen

zolang hij genoeg beweging krijgt kan hij prima stro eten hoor,dat verteerd wel weer,misschien kan hij de ruwe vezels wel extra gebruiken voor zijn darmen?
laat ook es alle supplementen achterweg,misschien is er toch iets wat irriteerd?
hoeveel van die zonnebloem olie geef je?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:31

of misschien lijnzaad koken?dat brengt geprikkelde darmen ook tot rust...het brengt een slijmlaag aan de binnenkant van de darm..zeggen ze...
mengen met wat zemelen,bij mij krijgen ze dat iedere dag(nog nooit koliek gehad in 30 jaar...)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:37

zet nog es op een rijtje wat je voert?
merk en hoeveelheden?
en dat hooi( kom er toch weer op terug) is dat fijn of grof?
welke snee en weet je ook of het land bemest is??

ben idd ook wel benieuwd of hij dit doet uit een tekort,of misschien toch parasieten?

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:38

Ja lijnzaad geven wij de paarden ook regelmatig.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:50

@Ellepel, bedankt voor de info! Zal het straks eens gaan lezen :)

Ongeveer 2 weken terug zijn we weer begonnen met langzaam bijvoeren, 3 weken terug stonden ze nog 24/7 op het weiland.

Hij kreeg ongeveer (wij gebruiken andere maat schepjes, maar even in voerscheppen ongeveer zo uit mijn hoofd)
1/4e schep Subli zonder
1/4e schep Subli ecobrok
Wat luzerne met plantaardige olie
15 gram natuurkruidenmix
30 gram (denk ik?) glucosamine mix
klein scheutje zonnebloemolie (wordt hier afgewisseld met lijnzaadolie)

Vanaf herfst ongeveer 1x per week gekookte lijnzaad.

Hooi is grof, maar er zit ook soms wat fijnere sprieten tussen, het heeft iig genoeg structuur.
Het mocht van mij nog droger zijn, maar heb nu nog 5 balen staan dus kan daarna over op wat anders.
Volgens mijn vriend is het 1e snede, of het bemest is weet ik dus niet.
Het zat toen zo, ik zat zonder hooi en moest binnen 1 dag hooi hebben en kon 10 balen via de buurman (van iemand anders) krijgen en hij had mooi hooi, dus zodoende is dat hier gekomen zonder dat ik verder weet hoe of wat.

Vanavond worden ze ontwormd overigens ik heb de wormenspuiten hier al thuis liggen :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:51

Nu krijgt hij 2x daags paar handjes ecobrok met elke keer half bakje SandClear.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:21

Bojangles: mocht je strovan strokorrels willen proberen voor in de stal, dan kun je wel een paar zakjes van mij overnemen. Ik heb dit als bodembedekker en ze eten er hier niet van.
En de zandweg/Sandclear kuur kun je ook geven in goedkopere vorm, nl. de psyllium husk, de werkzame stof in de betreffende kuren.
Zou je dat willen proberen dan heb ik daar ook nog wel wat van.

Fijn dat het weer de goede kant opgaat met Andor.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:37

Bedankt voor het aanbod! Ik ga eens info opzoeken over de strokorrels.
Psyllium husk heb ik hier nog liggen overigens :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:17

Info over strokorrels kun je ook onder mijn profiel vinden.
Zie onderstaande links.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:24

Voor mooi hooi kan je anders max ook eens vragen, die heeft wel mooi hooi in gewone pakjes...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 18:26

Thanx Diana!

@Avelien, kleine pakjes zijn op het moment hier aardig goedkoop idd. Alleen ik heb niet veel opslag, kan maar 125 pakjes kwijt ofzo...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:31

hoe zwaar is hij eigenlijk ongeveer?
weet je dat zo?
( is even voor bekijken hoe je met vitamientjes zit)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 18:38

Poeh lastig, hij is nog nooit gewogen.
Ik denk ongeveer 500kg, heb mijn andere pony van 1.44 (Andor is 4cm groter) eens laten wegen op een weegbrug.
Maar exact weet ik dat dus niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:07

hij heeft de diarree pas gekregen nadat je met de glucosamine begonnen bent??
zou zomaar kunnen dat het misschien toch daar aan ligt

welke glucosamine geef jij?
dit staat namelijk bij die van de groene os
Citaat:
Bij het gebruik van Glucosamine Complex kan diarree ontstaan.
Met name magnesium kan deze laxerende werking hebben, maar ook vitamine C kan hierbij een aandeel dragen, echter naar onze mening zijn de ingrediënten in gepaste hoeveelheid in het Glucosamine Complex aanwezig.
Het laxerend werken van deze twee inhoudstoffen hangt samen met een verstoorde spijsvertering.
Bij een verstoorde spijsvertering is de kwaliteit van het darmslijmvlies minder.
Een mindere kwaliteit van het darmslijmvlies betekend minder plek voor zowel magnesium als vitamine C om aan te hechten aan de darmwand om zo getransporteerd te worden naar de plek van bestemming.
Wanneer deze stoffen minder goed kunnen aanhechten aan de darmwand, worden ze afgevoerd en ontstaat het laxerende effect.

Advies bij een dergelijke reactie: dosering verlagen en meer verspreid over de dag geven.
Bij het gebruik van het Glucosamine Complex verbetert ook de weerstand van het darmslijmvlies en dus de spijsvertering waardoor het dier geen last meer hoort te hebben van diarree.
Wanneer het dier desondanks diarree blijft houden is het zaak de spijsvertering te verbeteren door middel van Drainage Compositum en Probio Forte. (de Groene Os)

en ik kom ontzettend veel berichten tegen over glucosamine die diarre kan veroorzaken,bij mens en dier.

mag ik vragen waarom jij eigenlijk zo veel verschillende voersoorten geeft?
is me nu net te veel werk om uit te zoeken hoe het met zijn vitamines enzo zit.
als je gewoon 1 voersoort geeft is dat een stuk makkelijker haha,nu moet ik alles door 4 delen en je hebt nog de kruiden er bij, en de lucerne en de olie....
het is wel en, en, en he?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 21:21

Ja de gluco kreeg hij nog niet zo lang.
Vorig herfst/winter seizoen kreeg hij het ook elke dag.

Ik heb eigenlijk altijd 2 bakken met voer, subli zonder en ecobrok.
Is meer voor de variatie, heeft eigenlijk geen echte reden.
Heb er eentje in de groei die het echt goed doet op de ecobrok naast de subli zonder, heb nog een eczemer die altijd te dik is en eigenlijk maar 2 handjes voer krijgt, dus die krijg 1 handje muesli en dan 1 handje ecobrok, dan heeft ze voor haar idee toch wat gehad. En daarbij als ik wat moet toevoegen ter behandeling van d'r eczeem dan gooi ik er makkelijk iets doorheen.
Verder heb ik de luzerne voor de structuur, dan kauwen ze toch wat beter. En de eczemer krijgt bijvoorbeeld wat meer luzerne dan krachtvoer.
En de luzerne is toch alleen maar extra ruwvoer (zit geen melasse in).

De olie komt er met deze periode altijd bij, ter preventie van eventuele zandkoliek, omdat ze nogal veel buiten staan en verder natuurlijk 1x per week de lijnzaad.

Heel af en toe krijgen ze eens slobber van Pavo, maar dat is meer als extra keer beloning.

Met de gluco stop ik trouwens, ik ga overstappen op kokosolie met vit C op aanraden van een natuurgeneeskundig therapeut/osteopaat.
De 2 'oudere' paarden hebben toch hun aanvulling nodig wat betreft de gewrichten, zeker Andor aangezien die beginnend slijtage in 1 van de achterbenen heeft wat nu gelukkig stabiel is.

Maar je mag het ook wel voor 1 voedersoort uitrekenen hoor, muesli zonder bijvoorbeeld.
Het maakt mij niks uit of ik nu 1 of 2 soorten geef.
En muesli zonder is wat goedkoper als de ecobrok. Maar je mag ook een ander voersoort aanraden hoor, géén probleem :D
Ik sta voor alles open al ben ik erg tevreden over Subli.
Liever geen Equifyt want dan moet ik min. 5 zakken hebben omdat je moet mengen en zo hard gaat dat er hier niet door want ik heb 4 pony's.

Ohja, belangrijk om te vermelden; ik voer alleen 's avonds krachtvoer.
Ik moet 's ochtends altijd vroeg weg, dus ik red het niet om te wachten tot ze hun 1e portie hooi op hebben.
Ik geef namelijk alleen krachtvoer nadat ze hooi hebben gegeten.

Bedankt voor het meedenken ellepel +:)+

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 07:09

Nou het lijkt alsof de koliek nu wel zo goed als over is....
Gelukkig maar!

Straks maar even een stukje met hem lopen, vind het wel sneu hoor dat hij niet bij de anderen in de paddock kan.
Zal vanmiddag mijn oudste merrie naast hem zetten, die vind het minst erg om wat langer op stal te staan.

Nu eerst nog kijken waar ik zo gauw een muilkorf vandaan kan halen als tijdelijke oplossing, zodat hij iig de komende dagen naar buiten kan.

En me dan maar eens een goed verdiepen in de voeding, zodat hij hopelijk geen behoefte meer heeft in zand of vlas of andere rare dingen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:39

he nou gelukkig dat het weer de goede kant op gaat.
ik vind subli trouwens een heel goed merk voer hoor.
misschien dat de hoeveelheid krachtvoer wat aan de lage kant is,maar je voert wel goed toch?

is wel een hele leuke site waar heel veel in fo op staat over voer,weet niet of je die al kon?
http://www.voervergelijk.nl/

staan alle gehaltes op en zo kun je zelf ook uitrekenen wat hij per dag nodig heeft aan mineralen etc..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 07:45

Bedankt weer :D Echt super!
Ja Subli blijft favoriet hier.

Daar ga ik straks even voor zitten ben toch vrij vandaag :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik op gevoel voerde, maar misschien is het toch beter dat ik exact ga voeren wat hij nodig heeft.

Heb nu ook een ander topic over welke muilkorf,
die wil ik vandaag ook nog even zien te halen ter overbrugging tot de oorzaak weg is en hij geen behoefte meer aan zand heeft.

[VSW] Welke muilkorf als tijdelijke oplossing tegen eten zand?

Ga ik nu eerst weer kijken hoeveel hij gemest heeft en even met hem aan de wandel gaan.
(Heb ook nog een 2e voor de wandel, die heeft een behandeling gehad van een osteopaat dus ik heb een nieuw bezigheid :)) )