Tong van paard tot de helft afgescheurd, foto's op pagina 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:38

friesiszwart schreef:
verschrikkelijk maar ben jij eerst gebeld en heb jij na aankomst zelf de DA gebeld?
Ik zou van een eventuele verzorgster/bijrijder verwachten dat zij direct zullen bellen.

In ieder val heel veel sterkte met je paard en hoop op een goede genezing.

Dank je!

Mijn bijrijdster heeft me meteen gebeld en op haar verhaal heb ik weer meteen de veearts gebeld. Ze heeft ook alle noodnummers, dus het had hoe dan ook goedgekomen.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:43

geerke schreef:
weet je zeker dat hij geheel onder narcose moet?
Een roesje en een plaatselijke verdoving in de tong lijkt mij genoeg....aangezien hechten toch niet gaat,hoeft hij maarheel even zijn hoofd stil te houden...
(vorig jaar nog geholpen een oog tijdelijk dicht te naaien van een paard,dat ging ook met een roesje en plaatselijke verdoving....)

Ja, volgens de veearts kon dit niet onder plaatselijke verdoving. O.a. omdat hij hoe dan ook zijn tong zou bewegen en dat is natuurlijk niet handig als je in zo'n tong moet snijden. Ook met de medische geschiedenis van mijn paard weet ik zeker dat hij dit niet had toegelaten.

Vanmorgen weer geweest natuurlijk, maar het ziet er nog een beetje hetzelfde uit als gister. Hij at dus goed en maakte een betere indruk. Weer wat vrolijker. Ben dus erg benieuwd hoeveel pijn hij er nu aan heeft eigenlijk. Morgen de veearts weer bellen voor overleg.
Het losse stukje was trouwens wat minder donker dan gister en de onderkant was nog roze.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:34

gatsie :\

Een oud stalgenoot van me heeft het ook gehad met haar paard , die beet echt een stuk van zijn tong af. Bloedde als een rund vertelde ze maar de DA kon ook niks anders doen dan afwachten. Paard is weer helemaal hersteld miste alleen een stukje tong.

IngridM

Re: Tong van paard tot de helft afgescheurd, foto's op pagina 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:18

jeetje, nog nooit zoiets gezien.
hoe gaat het nu met je paard ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:21

bleh arme paardje, die fotos, dat is een flinke stuk zeg van de tong.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:42

wat betreft hoofdstel, ik heb een marylot crosslink. De crosslink riempjes zijn nog helemaal nieuw, alleen als sidepull en halsterhoofdstel gebruikt. Werkt prima, zowel bij mijn konik, mijn nrpser, mijn fjord als mijn appaloosa hengst.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:25

IngridM schreef:
jeetje, nog nooit zoiets gezien.
hoe gaat het nu met je paard ?

Hij stond er weer redelijk goed bij. Eet gewoon zn hooi en wat stro en ook op de wei gaat t goed. Heb het idee dat ie er al een beetje aan went dat zn tong nu zo raar is. Morgen probeer weer wat nieuwe foto's te maken. Kijken of er alweer verschil te zien is. Vandaag heb ik de wond niet heel erg goed kunnen zien nl.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:38

Arme Caat :(:) meestal moet het toch vanzelf gaan genezen. Geef het de tijd en mocht het er slechter uit zien kun je altijd nog het stuk laten verwijderen. Weet ook niet of voor je oudje de narcose zo goed is. En de Da zal het toch ook wel weten.

Het bitloos, je moet het even uitproberen, ralph pakte het eingelijk snel op.
Heb voor hem van een stalgenoot dit hoofdstel kunnen lenen. http://www.horseware.com/accessories/ra ... bridle.asp
Het is een bitlooshoofdstel wat je op 3 manieren kan gebruiken. Je kan het ook met bit gebruiken of als kaptoom of halster.
Je moet anders even op google zoeken voor meer info.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:49

Jeetje, wat naar. Ik heb ongeveer hetzelfde moeten doormaken, al was het bij mijn paard een tikkeltje ernstiger.

De tong van mijn paard was over de gehele breedte voor de helft door. Dus niet zoals bij die van jou, maar zeg maar zoals je een stuk vlees doorsnijd om te kijken of het gaar is :+ De arts zei dat we het moesten laten, zoveel mogelijk laten eten, hooi en zo, en na iedere voerbeurt (slobber en bietenpulp) haar tong schoonspoelen met afgekookt water. Binnen twee weken was de snee de helft kleiner. Een maand later zag je alleen nog een klein sneetje. En nu, bijna een jaar later, zie je er helemaal niks meer van.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:39

Na het zien van de foto's , hoef je je echt geen zorgen te maken ;)
ik vind het meevallen op de foto's, mijn paard had het hoger (midden van de tong) en tot de helft ingescheurd.

Dit geneest heel snel vanzelf, zonder dat het paard er last van gaat krijgen. (het blijft wel een litteken/inkeping)
Er hoeft geen stukje af zoals je veearts al heeft aangegeven, waarschijnlijk levert een operatie meer gevaar op (narcose) dan natuurlijke genezing.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:52

Schrikken joh! Maar fijn dat het goed geneest ben benieuwd hoe het rijden nu zal gaan.

Nou sterkte in ieder geval en hopelijk blijft het vooruit gaan.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:05

hoi hoi!! hoe gaat het nu met Caat??? geneest het al een beetje??? of sterft het alsnog af?? ;(

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 10:36

Hierbij nog een kleine update over 'DÉ TONG'. Het gaat eigenlijk hartstikke goed met Caat! Gelukkig!!! Hij wil absoluut geen slobber meer. Dat laat ie gewoon liggen. Hij wil per se zn brokken hebben. En dat lukt prima. Dat is dus een goed teken!
Tong ziet er ook 'goed' uit. Is al kleiner en nog steeds redelijk roze van kleur en het beweegt al met de rest mee.

Hij staat ook weer erg vrolijk in zn stal en wil er gewoon uit. Gister voor het eerst (na overleg met de veearts) er 20 min op gezeten met een bitloos hoofdstel. Kijken hoe ie reageert. Heb alleen maar gestapt, want hij wilde er zooo graag uit. Ging goed en hij was erg wendbaar. Hij reageerde ook goed op mn stem als ik wilde halthouden. Verder niet gedraafd, maar dat komt nog wel.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:57

:(:) :(:)

Mijn paard heeft ongeveer 2 maanden geleden ook een ongeluk gehad waardoor het bit door de tong is gescheurd. Dit is 2/3 diep en over de gehele breedte, helaas precies waar het bit hoort te liggen.. Deze hoefde nog net niet geamputeerd te worden, of ze ooit nog in bit in kan is de vraag (eerst moet ze verder revalideren)
Fijn dat het met jouw paard weer wat beter gaat en dat je er alweer op hebt gezeten! Wil je wel ooit nog een bit in proberen? :)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:35

Zo dat was even schrikken, gelukkig ziet het er nu stukken beter uit.
Ook ik dacht bij de foto's dat stukje gaat afsteven, maar je weet het nooit.

Verder geen ervaring ermee bij paard, wel bij een kat. Die had achterin zijn tong ingescheurd (bijna de helft), is helemaal goedgekomen :)

mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:52

Jeetje wat ziet het er eng uit!! Super dat hij gewoon eet komt vast helemaal goed!

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 12:30

Vandaag weer gereden en zelfs een klein galopje geprobeerd. Hij was heel makkelijk terug te rijden, dus dat bitloos lukt wel aardig.

Vandaag was de tandarts op stal en hij heeft ook even gekeken in naar zn tong. Nu kon ik het ook weer goed zien (alleen geen foto kunnen maken). Het is nog lang niet aan elkaar gegroeid, maar het losse stuk is wel echt weer helemaal roze van kleur en ook niet meer dik. Het staat zelfs al een beetje naar de vorm van tong. Waar de snee zit is het wel nog rood van de wond, maar dat is logisch.

Tandarts zei dat ik nog min. 2 weken moet wachten met het bit indoen. Ik wacht rustig af hoe het heelt en ik merk vanzelf wel wanneer het weer tijd is voor het bit.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:48

Fijn om te lezen dat het de goede kant op gaat! En zeker als bitloos goed gaat, kan het bit (voorlopig) prima in de kast blijven.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:04

Kom net je verhaal tegen, wat een happening!
Fijn om te lezen dat het wel de goede kant op gaat zeg.
Rij je wedstrijden? Anders zou je misschien bitloos kunnen blijven rijden? Wellicht dat hij er toch een soort van last blijft houden met een bit in?? IK weet het niet hoor, probeer alleen maar mee te denken,,,,

Succes verder en hou je iedereen hier op de hoogte??

loveobl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:14

ik heb het soort gelijke meegemaakt bij het paard van een vriendin van mij... met longeren gaf ze een bok en kwam de lijn vast te zitten tussne haar ijzer, resultaat hoofdstel kapot en een scheur in haar tong tot het midden. ze hebben het toen ook niet gehecht en ze heeft een goedje gehad om mee te spoelen. na een week was het onderste deel (de onderste 3 cm ongeveer) afgestorven. het was levenloos, dun en stonk verschrikkelijk (het was net een plakje ham maar dan iets dikker). het paard is geopereerd en het onderste deel van de tong is verwijderd. al vrij snel kon ze weer bitloosrijden en het paard is super opgeknapt. na een week of 3 heefr ze zelfs het bit weer ingehangen en dit ging prima!. het was gelukkig niet zo ver dat ze haar tong over het bit ging doen. dus geluk gehad...

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:23

Ik ben echt verbaasd over de vele reacties van bokkers die ong. hetzelfde hebben meegemaakt. Niet fijn voor de paardjes, maar wel fijn om te horen dat het eigenlijk bij iedereen is goedgekomen!

@ tanjazaffira: Ik rijd idd wedstrijden, dus voor altijd bitloos blijven rijden gaat m niet worden voor mij. En ik moet zeggen dat ik dat ook niet echt voor ogen heb. Ik heb nl. niet echt het idee dat ik mn paard op deze manier nou echt lekker over zn rug kan laten lopen. Maar goed, dat kan natuurlijk nog komen als ik er vaker mee heb gereden. Thanks voor t meedenken! Ik hou iedereen zeker op de hoogte!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:05

Wow, dat is best heftig zeg! Wat zal die arme bijrijdster ook geschrokken zijn, tzal je maar gebeuren! Maar voor niemand leuk, maar paard heeft er gelukkig niet zoveel last meer van!!!

Sterkte!! Ik duim met jullie mee!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:40

Gelukkig dat het goed gaat met Caat en ik kan me voorstellen dat jullie allemaal heel erg geschrokken zijn. Ook super dat je met zo'n 21 jarige rot nog wedstrijden rijdt. Geeft wel aan dat hij nog in blakende gezondheid is.

Vorig jaar maakten wij iets soortgelijks mee, niet de tong maar de bovenlip. De merrie van m'n zusje had zitten knagen aan een hardhoutenplank die heel strak tegen de spijlen van de stal aan waren gemaakt (ivm veulen, spijlen aan de brede kant gevaarlijk voor kleine hoefjes). Ze kon er kennelijk wel grip op krijgen, maar als ze weer terugwilde zat haar bovenlip klem. Het zag er akelig uit, bloedden en een heel stuk lip hing er bij. De da gebeld (ook wel licht in paniek) en hij gaf hier aan te kunnen doen en afwachten hoe het zou genezen. Ondanks zo'n zere mond eten paarden toch, zij het voorzichtig en langzaam. Na een paar dagen ging dat net als bij het paard van ts al veel beter. Het is heel snel en voorspoedig genezen, het losse stuk stierf af en viel er vanzelf af (daar hoopte de da al op). Wel was ze maanden bang voor haar mond en hoofdstel met bit in doen heeft engelengeduld gevergd. Maar uiteindelijk is ook dat goed gekomen. We hebben nu alleen een paard met een hazenlip.