laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:39

mariskalove schreef:
willen jullie nou ophouden met die onzindingen!
hier heb de TS niets aan, dus reageer dan ook niet! ze vraagt om jullie mening, iemands mening moet worden gerespecteerd, als dat niet is wat jij denkt, dat het niet jouw mening is, kraak het dan niet af, want de TS vraagt om meningen, of het in onze ogen nog een paardwaardig bestaan is!

en juist omdat TS om meningen vraagt krijgt ze verschillende meningen te horen en niet alleen positieve meningen... en ook die moeten worden gerespecteerd.. wat de 1 doet kan/wil/doet de ander niet, we zijn niet allemaal gelijk en doen alles op onze eigen manier om onze eigen redenen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:39

Ik haak even in op de reactie van equimotion.
Ik werk in een bejaardentehuis en hoe je daar soms mensen ziet, dan denk ik, laat mij die ellende alsjeblieft bespaard blijven.
Een paard heeft iemand die dat voor hem kan beslissen & jij bent degene die je paardje het beste kent en kan zien of ze er nog wel zin in heeft.
@ luckystory, ieder zn mening, maar de manier waarop jij het zegt is ronduit onbeschoft

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:40

Anoeska schreef:
Niet speciaal naar jou Iessie, want ik lees het hier meer, maar waarom wachten tot je zeker weet dat je pony pijn heeft. Je ziet het nu al aankomen dat 'ie (meer) pijn gaat krijgen, artrose, ouderdom. Waarom zou je dan wachten tot 'ie echt pijn heeft ipv hem dat te besparen?

Ik denk dat ieder oud paard wel wat ouderdomskwaaltjes heeft. Met een leeftijd van 36 jaar lijkt me dat niet meer dan normaal, dat hoort erbij tot op zekere hoogte. :)
Maar omdat TS aangeeft dat haar pony nog topfit is (zegt ze zelf) vraag ik me af of ze niet wat snel die beslissing neemt, ook omdat dat jonge paard nu om het hoekje komt kijken. ;) Wie weet hobbelt het beestje nog een paar maanden (jaartjes?) lekker mee.
Pijn vind ik zo'n moeilijk iets, dat ervaart ieder mens op zijn eigen manier (en dieren natuurlijk ook).
Een oudere pony met artrose kan ook nog heel gelukkig zijn.
Wel denk ik dat je het goed doet om kritisch te blijven kijken naar de kwaliteit van leven die je pony heeft. :j
En ik zou het, zoals ik al eerder zei, zeker nog tot de nazomer/herfst aankijken. :)
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 18-08-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sjimmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:41

Ik kan alleen maar respect hebben voor de TS.

Hoeveel van ons zullen hier niet eens aan begonnen zijn. En dan was de pony 10 jaar geleden al dood geweest.

Ik snap niet dat je een paard kan gaan vergelijken met een mens. Zoals sommige mensen doen. En daarbij kunnen mensen tegenwoordig ook de keuze maken wanneer ze hun lijden genoeg vinden, zodat ze niet door hoeven tot het einde. Een pony kan dat niet. (Jammer genoeg)

Dan is het toch ook super dat er voor een pony die keuze gemaakt wordt, waarom laten lijden?
Laatst bijgewerkt door sjimmie06 op 18-08-09 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:42

Luckystory schreef:
GamblersCup schreef:
Luckystory: dat is natuurlijk zéér overdreven wat je schrijft. Je kunt het beter vergelijken met iemand van 98 jaar, die er op achteruit gaat. Ik denk dat er heel veel van die mensen blij zouden zijn als die keuze überhaupt gemaakt zou kunnen worden!

Die keuze kan gemaakt worden en toch is het maar een héél kleine minderheid die voor zichzelf zo'n keuze maakt.
Op haar 92ste was mijn oma afgeleefd, dement en nog een schijn van zichzelf. Ze heeft een doodstrijd gehad van bijna een week waarin de familie naast haar bed gewaakt heeft terwijl zij ergens tussen leven en dood vertoefde.
Geen moment daarvan zou ik haar hebben ontnomen, ook al hadden we misschien de keuze...Een leven is pas op als het helemaal geleefd is en pijn en lijden horen net zo goed daarbij.

Als je als mens een huisdier koopt, zeg je op dat moment dat je de verantwoordelijkheid neemt voor dat dier. Als mens zijnde beslis je, wat in jouw ogen wel en niet goed is voor het huisdier in kwestie. Een mens heeft verantwoordelijkheid voor zichzelf. Wij als mens mogen niet oordelen over het leven (of dood) van andere mensen, maar dieren kunnen dat niet. Zij zijn overgeleverd aan de kennis en kunde van de mens. De vergelijking met je oma gaat dus absoluut niet op.
En jij vindt niet, dat als je wel in de positie ben (als huisdiereneigenaar dus), je dan niet mag beslissen over leven en dood? Omdat dat er zogenaamd bij zo horen... Kom op zeg. Lekker stevig in je schoenen sta je, als je zegt: 'mijn pony is 36, maar die ouderdomskwalen horen erbij, dus we merken het wel als het echt ernstig wordt'. Dan durf je dus niet zelf de beslissing te nemen, er een GOED einde aan te maken voor het beest.

Mijn paard van 8 (toen 7) was een 1.5 jaar geleden heel erg kreupel. Dierenartsen wisten niet meer waar ze het zoeken moesten.
Ik heb toen constant voor mezelf gezegd, dat als op het moment, dat dierenartsen zeggen, dat er niet meer op mijn paard gereden kan worden, hij afgemaakt wordt. En weet je waarom? Omdat mijn paard een werker is, en ik hem niet 15 jaar op een weitje gaat zetten, en afwachten totdat hij dood is.
Dat is verantwoording nemen voor een dier. En dat moet je doen als huisdiereneigenaar. Dan pas ben je goed voor je huisdier.

TS, vorig jaar is een erg strenge winter geweest met vorst, en misschien krijgen we dat dit jaar wel weer. Wat natuurlijk absoluut niet fijn is voor de pony.
Ik zou net als de rest doen, wat je gevoel je zegt dat je moet doen. Ik zou in elk geval wachten tot ongeveer oktober (omdat het in september nog erg lekker weer kan zijn). Paarden zijn vluchtdieren en zullen er altijd alles aan doen, om te overleven. Ze zullen nooit pijn aangeven als dat niet nodig is en zullen zich niet aanstellen. Ik vind het erg dapper, dat je dit topic durft te openen. En ook erg dapper dat je er op deze manier over het leven van je pony nadenkt. Soms is het niet anders, maar dan is het lichaam gewoon op. Wat je ook doet.
Maar als jij een beslissing neemt, moet je altijd tegen je zelf kunnen zeggen, dat je de verantwoording genomen hebt voor het dier.

KiWiKo

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:44

ik vind gewoon dat wanneer het klaar is dan is het klaar en moet je gewoon afscheid nemen............ en dat is inderdaad voordat de situatie onhoudbaar word

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:45

YankeeBoy schreef:
Ik haak even in op de reactie van equimotion.
Ik werk in een bejaardentehuis en hoe je daar soms mensen ziet, dan denk ik, laat mij die ellende alsjeblieft bespaard blijven.
Een paard heeft iemand die dat voor hem kan beslissen & jij bent degene die je paardje het beste kent en kan zien of ze er nog wel zin in heeft.
@ luckystory, ieder zn mening, maar de manier waarop jij het zegt is ronduit onbeschoft

Het is totaal off-topic, alhoewel hier eerder in het topic door luckystory dus wel de vergelijking met de humane situatie werd gemaakt, waar wij hier op doorgaan. Ik vind wel dat iedereen het recht heeft om daar een mening over te hebben en er naar te handelen. Maar dat betekent dus ook dat je respect moet hebben naar de andere kant, naar mensen die het juist respectvol vinden om wel actiever in te grijpen. Ik neem het de christelijke arts in de situatie die wij vorig jaar doormaakten niet kwalijk dat hij niet wilde handelen, maar ik neem het hem wel kwalijk dat hij de vraag negeerde en vervolgens ook niet de zorg aan een andere arts wilde overdragen. Naar mijn mening had hij moeten zeggen: ik heb een ethisch bezwaar tegen uw vraag/situatie, dus verzoek ik u zich tot een collega te wenden.

Als je met een volstrekt gezond paard bij een veearts komt hoeft hij ook niet op je verzoek in te gaan, maar kan hij ook zeggen dat hij niet mee wil werken aan een niet realistisch verzoek. In de praktijk komt het echter vaker andersom voor, dat mensen maar eindeloos blijven leuren met een paard dat bijv. op 4 benen tegelijk kreupel is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:47

Equimotion schreef:
Het is totaal off-topic, maar Luckystory, wordt je niet naar van jezelf als je je eigen posts leest? Ik heb vorig jaar een aantal maanden aan het sterfbed van een familielid gezeten. Ik vond het geen pretje om te moeten toekijken hoe iemand zo moest lijden, weken achter elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat je iemand zelfs maar een halve dag in die toestand wilt zien louter "omdat het bij het leven hoort" :? Het duurde bij ons wat langer dan een week, maar ik kan er nog steeds slecht van slapen, heb jij daar nooit last van?

Ja, als je zo naast iemands bed zit, dan hoop je met je hele hart dat elke minuut de laatste mag zijn. En elke nieuwe minuut is een teleurstelling om dat er geen einde aan lijkt te komen. Ik weet echt wat je bedoelt. En toch vind ik niet dat ik het recht zou gehad hebben om ook maar 1 minuut te stelen van die persoon. Ik ben eigenlijk helemaal niet gelovig, maar wat dat betreft zou dat misschien wel zo lijken. En ja, ik slaap nog s'nachts. Ergens geloof ik dat elk moment, en pijn en lijden horen daar ook bij, bijdragen aan het vervolledigen van een leven. (Maar dat wordt al heel filosofisch ;) )
En voor mezelf hoop ik natuurlijk dat ik niet die weg hoef af te leggen. Maar zoiets kies je niet zelf en wat komt dat neem je. En misschien lig je op die moment wel te smeken om er een einde aan te maken. (Waarschijnlijk zelfs ;) )
Ik vind het eigenlijk ook maar logisch dat je angst hebt voor zulke dingen.

maar dit gaat ondertussen wel heel erg off-topic

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:49

YankeeBoy schreef:
Als je met een volstrekt gezond paard bij een veearts komt hoeft hij ook niet op je verzoek in te gaan, maar kan hij ook zeggen dat hij niet mee wil werken aan een niet realistisch verzoek. In de praktijk komt het echter vaker andersom voor, dat mensen maar eindeloos blijven leuren met een paard dat bijv. op 4 benen tegelijk kreupel is.

Tsja dat is allebei niet goed vind ik. ;)
Maar waarom moet je een oud paard met wat kwaaltjes meteen laten hemelen. Ik ben van mening dat een beetje pijn (helaas) bij het leven hoort. Nu zeg ik niet dat je het beestje moet laten lijden en verrekken van de pijn, maar je hoeft niet alles voor te zijn. Als je merkt dat ze harder achteruit gaat kun je nog altijd snel een beslissing nemen. Anders dan kunnen we alle oude dieren beter meteen uit voorzorg een spuitje geven. :)

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:50

Oke luckystory, laten we het ontopic houden.

Maar mijn mening erover:
Ik heb onwijs veel respect voor de TS! Je merkt aan alles dat haar pony op de eerste plaats staat, maar ze blijft realistisch. Dat is de juiste instelling! Verder heb ik mijn mening in het begin al gegeven. :)
Laatst bijgewerkt door Carmen op 18-08-09 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:51

Citaat:
Maar waarom moet je een oud paard met wat kwaaltjes meteen laten hemelen. Ik ben van mening dat een beetje pijn (helaas) bij het leven hoort.

Ik wordt echt naar van dit soort opmerkingen, of je het nu op mensen of op dieren betrekt.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:53

Kun je uitleggen waarom? Ipv dat je zegt dat je er naar van wordt? Dat voegt niets toe namelijk...
Bovendien quote je een klein stukje van mijn tekst. ;)
Ik heb nergens geschreven dat ze haar pony langzaam moet laten uit teren oid (want dat zou ik wel heel naar vinden!).
Maar dat je niet alles meteen voor hoeft te zijn. Misschien heeft de pony nog wel een mooi jaar in het vooruit zicht en dat zou je hem dan afnemen omdat je de pijn voor wilde zijn. :)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:02

Iessie schreef:
Tsja dat is allebei niet goed vind ik. ;)
Maar waarom moet je een oud paard met wat kwaaltjes meteen laten hemelen. Ik ben van mening dat een beetje pijn (helaas) bij het leven hoort. Nu zeg ik niet dat je het beestje moet laten lijden en verrekken van de pijn, maar je hoeft niet alles voor te zijn. Als je merkt dat ze harder achteruit gaat kun je nog altijd snel een beslissing nemen. Anders dan kunnen we alle oude dieren beter meteen uit voorzorg een spuitje geven. :)

Dat is nou juist het punt.
TS is iets te positief geweest met topfit, ja voor een 36-jarige is ze topfit. Maar ze heeft al al die kwaaltjes, die de afgelopen paar jaar rap erger zijn geworden.

En Luckystory, jij leest zelf ook alleen wat je wilt lezen, iets wat je TS verwijt. Ik heb eerder al gevraagd of je hebt gelezen hoe mensen het zien die niet geheel onbekend met de situatie zijn, maar ook niet heel dichtbij staan. (Ik sta in de buurt en ken TS derhalve.)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:07

*Sorry heb even niet het hele topic doorgelezen*

Je hebt het steeds over de winter en de kou. Maar weet je dat paarden veel meer moeite en problemen ondervinden van warmte? Die 31 graden met broeierig weer lijkt me voor haar véle malen onprettiger dan 8 graden in de winter en een paar graden vorst 's nachts.

Paarden voelen zich het lekkerste tussen de -5 en 15 graden. Dus ik zou me over de winter eigenlijk niet druk maken.

Verder vind ik, zo lang je paard vrolijk en levendig is en geen hele erge pijnen heeft dat je ze een oude dag moet kunnen geven. Als ze écht pijntjes gaat krijgen of levensvreugde verliest dan kan het binnen een dag geregeld zijn met de DA.
Dus...geniet lekker nog van je paardje zo lang het kan. Inslapen vind ik nog altijd een uiterst redmiddel en geen preventief redmiddel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:08

Equimotion schreef:
Citaat:
Maar waarom moet je een oud paard met wat kwaaltjes meteen laten hemelen. Ik ben van mening dat een beetje pijn (helaas) bij het leven hoort.

Ik wordt echt naar van dit soort opmerkingen, of je het nu op mensen of op dieren betrekt.

ik word er ook echt naar van.................

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:16

_Sammie_ schreef:
Als je als mens een huisdier koopt, zeg je op dat moment dat je de verantwoordelijkheid neemt voor dat dier. Als mens zijnde beslis je, wat in jouw ogen wel en niet goed is voor het huisdier in kwestie. Een mens heeft verantwoordelijkheid voor zichzelf. Wij als mens mogen niet oordelen over het leven (of dood) van andere mensen, maar dieren kunnen dat niet. Zij zijn overgeleverd aan de kennis en kunde van de mens. De vergelijking met je oma gaat dus absoluut niet op.
En jij vindt niet, dat als je wel in de positie ben (als huisdiereneigenaar dus), je dan niet mag beslissen over leven en dood? Omdat dat er zogenaamd bij zo horen... Kom op zeg. Lekker stevig in je schoenen sta je, als je zegt: 'mijn pony is 36, maar die ouderdomskwalen horen erbij, dus we merken het wel als het echt ernstig wordt'. Dan durf je dus niet zelf de beslissing te nemen, er een GOED einde aan te maken voor het beest.

Ik ben het eigenlijk wel met je eens dat je als eigenaar van een dier mag beslissen over leven en dood. (Daar hoor je mij ook niet over.) De menselijke voorbeelden zijn inderdaad een beetje naast de kwestie. Daarbij heb je natuurlijk zelfbeschikking.
Een dier is nu eenmaal geen mens en de zorg die je ervoor over hebt reikt ook maar tot bepaalde grenzen. Geen probleem mee als je daar ook eerlijk voor uit komt.
En dan maak je de beslissing wanneer deze zich aandient en hier ging het om euthanasie als preventiemiddel meende ik begrepen te hebben? Waar ik zo over val in dit topic is dan ook die hypocrisie. Maar dat schreef ik hierboven al.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:19

Als de pony nog plezier heeft in het leven zou ik haar lekker laten lopen.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:25

ik vind het stom om een fit beestje te laten inslapen omdat hij te oud word.dat doe je toch niet ik snap wel dat je een rijpaard wil maar geef dan die pony bij goede mensen een pensoen idd.als grasmaaier of weidemaatje maar preventief laten inslapen gaat er over .trouwens ieder (jong) paard kan ziek worden je laat ze dan toch ook niet preventief inslapen :n .
ik bedoel ,wie weet hoelang je pony nog meegaat ... ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:27

Arnyek schreef:
En Luckystory, jij leest zelf ook alleen wat je wilt lezen, iets wat je TS verwijt. Ik heb eerder al gevraagd of je hebt gelezen hoe mensen het zien die niet geheel onbekend met de situatie zijn, maar ook niet heel dichtbij staan. (Ik sta in de buurt en ken TS derhalve.)

Natuurlijk heb ik dat gelezen. (Moest ik dat dan ook expliciet laten weten :? ) Het verandert niets aan mijn mening.

Ik vind wat je schrijft over haar kwaaltjes niet eens zo 'schokkend'. Gewoon ouderdomskwaaltjes.
Zoals ik al schreef heb ik hier wel een erger geval staan die stukken jonger is. En dat die nog leeft heeft niet eens iets met emotie te maken.
Aangezien ik haar net heb overgenomen om haar die laatste jaren nog te gunnen. En mijn DA was daar ook heel duidelijk in. De pony gaat dood wanneer ze niet meer zelfstandig kan opstaan en niet vroeger. Dat kan volgende week zijn of binnen 10 jaar. En ja ze heeft pijn, maar daarin heb je ook nog gradaties.
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om haar nu preventief af te gaan maken omdat de winter wel eens moeilijk kan worden. terwijl de pony momenteel nog happy met haar vriendjes door de wei schuifelt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:27

Quartusje schreef:
ik vind het stom om een fit beestje te laten inslapen omdat hij te oud word.dat doe je toch niet ik snap wel dat je een rijpaard wil maar geef dan die pony bij goede mensen een pensoen idd.als grasmaaier of weidemaatje maar preventief laten inslapen gaat er over trouwens ieder (jong) paard kan ziek worden je laat ze dan toch ook niet preventief inslapen :n .

waarom............ zie mijn toronto in mijn onderschrift......... hartstikke fit dier, maar hij gaat alleen maar dood bij me weg.......... en hij gaat dus dood als ik het niet meer kan of wil betalen......... of als hij nu gaat kreupelen...........

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:31

Arnyek schreef:
Dat is nou juist het punt.
TS is iets te positief geweest met topfit, ja voor een 36-jarige is ze topfit. Maar ze heeft al al die kwaaltjes, die de afgelopen paar jaar rap erger zijn geworden.

Dan heb ik de hele intro post verkeerd begrepen. Ik heb namelijk onder andere deze zinnetjes gelezen. :)
Citaat:
*Mijn pony van 36 is nog topfit
*De artrose lijkt heel erg stabiel
*Haar algehele uitstraling is dat van een speelse, vrolijke pony die wat belemmeringen ondervind.
*Ik vroeg de DA of hij een mening had wat betreft het inslapen van haar. Hij zei dat hij dat zonde zou vinden omdat ze het nog goed doet.

Als ik een voorstelling moet maken van de situatie denk ik aan een oude pony met wat kwaaltjes die misschien best nog wel een tijdje mee kan. Om over jaren te praten vind ik ook wat overdreven omdat ze zo oud is maar laten we het alvast houden op een mooie nazomer. :)
Ik ken de pony en de TS niet maar zo te lezen word de pony ieder half uur zieker en zieker gepraat. :D
Ik wil je niets opleggen TS (moet je ook niet laten gebeuren hoor) ik wil je alleen advies geven.

De reacties van Equimotion en KiwiKo ''ik word er naar van'' daar kan ik niets mee. Aub een beetje onderbouwen anders vind ik het meer op relschoppen lijken. :)*
Voor degene die het niet goed gelezen hebben zal ik het nog een keertje herhalen. ;)

Citaat:
Maar waarom moet je een oud paard met wat kwaaltjes meteen laten hemelen. Nu zeg ik niet dat je het beestje moet laten lijden en verrekken van de pijn, maar je hoeft niet alles voor te zijn. Als je merkt dat ze harder achteruit gaat kun je nog altijd snel een beslissing nemen..

Als het paard nog vrolijk is, laat je hem lekker lopen.
Als het paard pijn heeft, verlos je hem daarvan.
Als je paard oud is is het goed om hier alvast over na te denken
klaar. ;)
Nu ga ik eten. :Y)

Ohja nog even een edit:
Weet je waar ik naar van word?
Een nog redelijk gezonde oude pony, weliswaar met wat ouderdomskwaaltjes, laten inslapen omdat hij wel eens misschien ooit een keer in een winter meer pijn zou kunnen gaan krijgen.
Want dan kun je beter meteen alle oude dieren af laten maken, want die krijgen toch ooit pijn. :(:)
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 18-08-09 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:31

muiszje schreef:
Het heeft inderdaad in zekere zin niets te maken met het andere paard. Het andere paard heeft me WEL aan het denken gezet.

Hai TS,

Wat een moeilijk besluit, begrijpelijk maar ook een beetje egoistisch. Dat is niet erg, ik zou ook willen rijden ipv 10 jaar voor een oude pony zorgen, hoewel je dit duidelijk met liefde doet.

Waar ik bang voor ben is het volgende. Wanneer jij je oude pony laat inslapen je koopt een ander paard, krijg je denk ik spijt. Je zult je waarschijnlijk schuldig voelen later en denken..........deze winter is niet zwaar, ze had makkelijk nog een jaartje kunnen leven.

Dat er een nu een jong paard op je pad komt is leuk, maar volgend jaar zijn er ook leuke jonge paarden.

Dapper dat je je twijfels en gedachten hier opschrijft. Doe wat jouw gevoel zegt en niet wat anderen zeggen. Als je er zelf vrede mee hebt is het goed en blijf je er ook zo over denken. Je twijfelt nu te veel, dit komt ook omdat je dierenarts positief is.

Zelf heb ik mijn oude pony ook voor de winter in laten slapen. Hij was dampig en ging al hoesten aan het einde van de zomer. Ik wilde een leidensweg voorzijn. Zelfs ik heb nu 10 jaar later toch nog spijt. Stel dat hij het had gehaald die winter, dan had hij nog een mooie zomer gehad.

Sterkte met dit dilemma!
Laatst bijgewerkt door Mettetje op 18-08-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:32

KiWiKo schreef:
Quartusje schreef:
ik vind het stom om een fit beestje te laten inslapen omdat hij te oud word.dat doe je toch niet ik snap wel dat je een rijpaard wil maar geef dan die pony bij goede mensen een pensoen idd.als grasmaaier of weidemaatje maar preventief laten inslapen gaat er over trouwens ieder (jong) paard kan ziek worden je laat ze dan toch ook niet preventief inslapen :n .

waarom............ zie mijn toronto in mijn onderschrift......... hartstikke fit dier, maar hij gaat alleen maar dood bij me weg.......... en hij gaat dus dood als ik het niet meer kan of wil betalen......... of als hij nu gaat kreupelen...........

is dat niet een beetje ego ik bedoel je paard moet dood omdat je het niet meer wil betalen sorry hoor. :n maar dan kan je je paard toch veel beter naar andere mensen brengen .

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:32

Doe wat jouw hart en gevoel je ingeven. Jij kent het paard het beste en bent daarom ook degene die die beslissing kan maken. Ik kan me je dilemma heel goed voorstellen.

Als je de voors en tegens heel goed hebt overwogen, en daar ben je zo te lezen al een hele poos mee bezig, en je neemt dan de weloverwogen beslissing voor het een of het ander, dan is deze beslissing per definitie de goede (en laat de rest maar kletsen).

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:34

5 jaar geleden stond ik ook voor dezelfde keuze.

Mijn pony was toen 27 .
Was versleten lever functioneerde niet meer naar behoren en elk jaar in de winter zag je haar slechter worden .
om vervolgens in het voorjaar weer op te knappen .

Elke winter dacht ik nu laat ik dr gaan maar als ze dan weer een rare sprong maakte of met de jonge paarden mee speelde draaide mijn mening weer bij .

en zomers ging alles gewoon beter maar ze was niet beter ...

ik heb dit ook 3 jaar aangekeken en steeds mijn grenzen verlegt .
Ach ze loopt nog, ach ze eet nog nog geen zichtbaar pijn .

tot op een dag zomer 2003 augustus en toen was het voor mij voldoende .
ze ging dit jaar sneller achteruit dr huid was helemaal ontstoken lever werkte nog slechter lopen werd steeds moeilijker .
dit was natuurlijk niet van de een op de nadere dag dit sloop er langzaam in en op het moment dat ik zag in haar ogen dat het genoeg was en heb ik haar laten gaan .

ze heeft nog een mooie en lekkere zomer gehad op de wei maar de pijnlijke moeilijke winter heb ik haar bespaard .