Peesblessure in de rug, ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Re: Peesblessure in de rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:13

MWM: Hoe staat het ermee? Al wat verbetering met je paard?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:13

Gisteren avond met Beeb naar de DA geweest. Met rijden had hij nog 10 licht onregelmatige pasjes en daarna ging die weer als een tierelier, beter dan hij het afgelopen half jaar gelopen heeft. Nog wel onwennig en voelde weer erg groen, maar liep weer voor een 10.

Buigproeven stond hij met zijn voorknieen weer in de lucht. Die zijn waarschijnlijk door verkeerd bewegingspatroon overbelast, dus hebben ze nu behandelt.

Over 2 weken weer terug, weer even rijden en buigproeven. Als hij net zo goed loopt als gisteren en de buigproeven zijn goed, mag ik voorzichtig beetje stap draf (en een rondje galop omdat hij zich na de galop beter loslaat) ongeveer een kwartiertje en dan blijven we gewoon regelmatig op controle tot die weer volledig loopt.

Wel opgelucht, hij liep echt weer lekker ruim en gooide eindelijk weer op.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:16

Wat goed!!!!!

Ook raar eigenlijk dat hij binnen 2 weken zo verbeterd! Is er ook weer een scan van de rug gemaakt???

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:27

:n dat komt weer als die op de buigproeven beter is... Die rug heeft gewoon tijd nodig, maar om hem weer rad te krijgen moeten wel wel licht trainen. Hij is nu natuurlijk heel verkrampt gaan lopen enzovoorts...

Waarschijnlijk kwam dat huppeltje uit zijn hals, die heeft hij gisteren weer losgemaakt

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:29

Ok, maar licht trainen met nog een blessure in de rug :?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 12:48

:j Hij belast zichzelf nu verkeerd. Dat moet ik dus met paar keer(3 keer oid) per week 15 minuutjes per keer.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:35

Hoe is het met jullie paardjes?

Ik heb groen licht gekregen, mag weer opbouwen hij is genezen verklaard!

Mag nu de eerste 2 weken 15. min longeren, alleen stap en draf, daarna 10 min. stappen ohz.
Na 2 weken (als het goed gaat) ook galop aan de longe en draven ohz.

Dit moet ik zo uitbouwen en elke 2 weken even contact houden met Teun over de gang van zaken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:57

Wat fijn Zilly!!

Met mijn paard is het nog steeds niet goed. Haar peesblessure in de rug was wel voor 80 % verbeterd! Helaas liep ze op de buigproef rechtsvoor en rechtsachter heel slecht, en nu blijkt dat ze nog veel meer problemen heeft. Foto's waren gelukkig wel heleaal goed. Waarschijnlijk heeft ze in de opfok ( voordat ze van mij was ) met lange tenen rond gelopen en is ze niet goed naar de smid geweest, waardoor al haar gewrichten overbelast zijn. Ze is nu in allebei haar voorvoeten, rechtsvoor in de knie en in beide kogels ingespoten. Nu moet is 4 weken stappen en dan weer terug. We gaan dan verder kijken. Ze hopen dat dit het probleem was, want anders wisten ze niet meer waar ze moesten zoeken. Ze is al helemaal door de molen gehaald en er is eigenlijk nauwelijks wat te vinden. Dus voor nu is het rust, vingers kruisen en hopen dat ze verbeterd.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:46

Hoe staat het met de paarden, al verbetering of nieuws?

Zit nu wel op een moeilijk punt zeg met het opbouwen. Mijn paard heeft altijd gestaakt om zijn pijn aan te geven met rijden, hij was dan (achteraf gezien) ook gevoelig op zijn rug, en met poetsen niet te genieten.

Nu met opbouwen, staakt hij ook af en toe een beetje, als ik hem dan aanpak is het klaar. Er speelt nu twijfel bij mij, of het nou gewoon in zijn 'systeem' zit dat het pijn doet, of dat hij echt pijn heeft. Hij is nu niet gevoelig op zijn rug.
Ik denk dat hij mij gewoon aan het uitproberen is hoor :o Want er heeft een proff. ruiter op gezeten de eerst keer, en toen deed hij niks :+

Ik ben er elke keer mee gestopt (rijden) als hij begon te staken tijdens de blessure, zouden ze echt zo slim zijn :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 13:57

Beeb liep vrijdag bij de DA de sterren van de hemel. Dus mochten weer opbouwen.

Zondag thuis liep hij slecht en vanochtend heb ik weer gereden. Nu wassie linksom niet goed, maar denk dat dat kwam omdat we continu afgesneden werden. Hij schoot volledig op de rem en gaat dan zich vasthouden. Vindt hij nog steeds eng, paarden die er zo voorgezet worden.

Rechtsom gaven ze me meer de ruimte en liep die eigk gewoon weer goed, gelukkig...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:31

Ik ben 2 weken geleden terug geweest. Haar rug was wonderbaarlijk goed aan het herstellen, het was met 80 % verbeterd in 6 weken tijd! Alleen was ze op de buigproef rechts voor en achter helemaal niet goed. Dus toen is ze stukje voor stukje uitverdoofd en kwamen ze tot de conclusie dat al haar gewrichten overbelast zijn. Waarschijnlijk is dit het onderliggende probleem en is ze hier door verkeerd haar lichaam gaan gebruiken waardoor ze de peesblessure gekregen heeft. Ze hebben haar in beide voorvoeten, rechtsvoor de knie en beide achter kogels in gespoten. Nu moet ik nog 1 week stappen, 1 week longeren en daarna weer terug en dan gaan ze weer buigproeven doen en een echo van de rug maken. Hopelijk mag ik dan over twee weken weer echt gaan opbouwen, na 4 1/2 maand rust.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:36

De mijne heeft ook een rugblessure (is in een konijnhol gevallen tijdens een endurance trainingsrit) ik ga nu naar Steffi van der Laarse en die helpt echt goed! Zijn rug is al stukken beter geworden in 6 weken tijd. 18 oktober weer. Ik heb er al weer 1 keer op gereden zelfs en hij voelde zo goed en hij was zo relaxt, niets voor hem hahaha, want het is een heethoofd, maar misschien was hij dat ook wel door de pijn,.... wie weet. Ben benieuwd wat ze er 18 oktober van gaat zeggen!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:41

Hoop écht voor jullie dat de paarden snel weer beter zijn!

@ Suzan_bobar: is de rugpeesblessure door Steffi geconstateerd?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:47

Geen rugpeesblessure, maar wel een hoop ellende, ik hoor 18 oktober meer,..... Zij is veearts, homeopaat, osteopaat en acupuncturist. Kijk voor meer info: http://www.steffivanderlaarse.nl echt super en een echte aanrader als je niet meer weet wat te doen met de rug van je paard en gezien dat zij ook veearts is, is deze combi erg fijn!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:50

Ja :D Ik ken haar wel :j

Vroeg me alleen af of zij dan ook de rugpeesblessure had geconstateerd, maargoed, dat is niet aan de orde bij jouw paard. ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:27

Nou het was dusdanig erg, dat ze hem eerst zo ver mogelijk heeft behandeld,... het is nu afwachten wat de diagnose zal worden,..... ik hoop dat het allemaal mee zal vallen :D Mis het rijden nu al heel erg hoor pffffffffff

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:55

@ Zilly, volgens mij zijn paarden wel zo slim hoor, maar het is wel een erg moeilijk dilemma!
@ MWM, Gaat het rijden op de linkerhand nu wel goed? Of was het afsnijden niet de reden dat hij niet fijn liep?
@ Aukelizzy, Hopelijk gaat het voorspoedig met zijn gewrichten. Mooi dat de rug al zo goed is!!
@ Suzan_Bobar, hopen dat de diagnose de 18de positief is... Laat je het weten in het topic?

Ik ben 2 weken geleden teruggeweest. Klinisch op de harde volte, liep hij op eieren. Op het zand liep hij goed. Onder het zadel liep hij wat strak maar wel OK. Toen de scan. 3 van de 4 plekken waren al genezen, en de vierde plek (de meest kritieke, waarvan DA dacht dat hij blijvend was) was al bijna helemaal goed, maar er zat nog wel oedeem in de doornsteekselpees. De pees-bot verbindingen zagen er rustig uit. De band bovenop de pees was nog iets verdikt boven de plekken, maar waren significant geslonken t.o.v. vorige keer.

En ik had in mijn hoofd dat ik hem kon wegbrengen... Dat was weer even een omslag.

Bart heeft alle 4 de plekken aan beide kanten van de wervelkolom ingespoten. In verband met het inspuiten, moest Luke een week op de wei (in zijn geval in de paddock). Sinds vorige week ben ik aan het longeren. Linksom liep hij erg fijn en over de rug. Op de rechterhand hield hij zich nog strak en wilde zijn rug niet loslaten. Ik longeerde 2 dagen en dan 1 dag paddock. Teun adviseerde 3 weken longeerwerk en 3 weken rijden en hierna terug te komen in Bodegraven.

Gisteren liep hij rechtsom niet goed. Zijn achterhand 'trekt' het niet. Hij kantelt zijn bekken naar 1 kant, maakt zich hol naar links en zet rechtsachter er minder onder. Ook tilt hij zijn rechterachterbeen veel minder op. Vandaag met longeren wilde hij niet eens draven en ging meteen galoperen, na 2 passen draf op 3 benen te hebben gelopen.

Ik heb besloten om hem tot 10 november paddockrust te geven. Ik ben er helemaal klaar mee (dat was ik eigelijk al toen hij op het weiland moest). Ik heb het idee dat hij het gewoon niet meer trekt....

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:01

Wel fijn dat hij niet afgeschreven is :J rustig aan weer opbouwen dus! Uiteraard wil ik jullie mijn verhaal van de 18e dan wel vertellen als jullie dat leuk vinden om te weten ;)

Je bent er wel een mooie poos zoet mee op deze manier, maar als het betekend dat je paardje weer goed wordt,.... :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 23:41

Ook Beeb wilde vandaag linksom niet lopen, liep helemaal scheef en wilde niet vooruit.

Toen heb ik even een zweepje erbij gepakt om hem recht te maken, maar heb hem niet eens aan geraakt. Dit hoefde niet want draafde weer aan en hij liep goed? :+ Oortjes naar voren en gaan...?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:23

:=

De mijne doet dus ook zo als ik de zweep erbij pak _O-

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:11

Helaas kan ik hier mij ook melden..
Ik ben vandaag bij Bodegraven geweest, en Vorstin heeft ook een peesblessure in haar rug. Ik was er heen gegaan, omdat mijn instructeur zei dat hij Vorstin rechts achter een stuk korter vond lopen in het begin. In Bodegraven was er op het harde en aan de longe niets te zien, dus toen ben ik gaan rijden. Toen kon de dierenarts wel zien wat mijn instructeur bedoelde, maar echt ernstig was het niet. (Vorstin liep ook heerlijk omdat ze wat druk was, dus liet het minder zien. De buigproeven waren goed. Haar rug absoluut niet. Daar was ze heel gevoelig op. Dus we hebben gelijk een echo en foto's laten maken. Op de echo zag je al dat de pees op een punt raar gevormd was, en er zat een ontsteking. Toen bleek op de foto's ook dat de wervels op de achterkant van haar rug dicht op elkaar stonden. Dit probleem heeft ze waarschijnlijk al veel langer, en in zo'n mate dat de meeste paarden flink gaan bokken/steigeren. Ik heb dus echt een kanjerpaard.
De oorzaak is haar bouw, en waarschijnlijk ook haar zadels of training. Dinsdag ga ik terug om mijn zadels door te laten meten. Ik hoop eerlijk gezegd dat het door het zadel komt, want dan is de oorzaak echt duidelijk. Las in het topic dat sommigen een WoW hebben, dat zou ik ook heel graag willen, maar heb er het geld niet voor.
Waarschijnlijk zijn we zo'n 6 maanden bezig voor Vorstin weer de oude is. Ze moet behandeld worden met ontstekingsremmers, en door een manueel therapeut worden behandeld. Dinsdag gaan we echt een behandelplan opstellen.
Echt ongelofelijk dat Vorstin nooit echt iet heeft laten zien, en gewoon nog keihard haar best heeft gedaan. Afgelopen 2 maanden heb ik nog 4 crossen gereden, en dat ging allemaal goed!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 16:13

Beeb loopt nog steeds te kl*ten. Dan wel goed dan niet. Hebben 30 oktober afspraak, dus dan is het erop of eronder

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:20

Jeetje, dus jij bent nu eigenlijk aan het einde van die 6 maanden, maar nog is het niet goed. Wat heb jij voor werk mogen doen tijdens die 6 maanden?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:22

Snoekiej: Wat balen zeg! Beterschap voor je paard!

MWM: Het zit jou ook echt nooit mee he?! Heel veel succes de 30ste!

Ik ben vanmorgen ook weer naar Bodegraven geweest voor controle. Zhuf haar rug was 100% in orde! Ook op de buigproef en aan de longe op zowel het harde als het zachte was ze goed! Sander vond het een prachtig paard met veel potentie. Hij zei dat ik hem wel even moest laten weten als ik met haar tussen de grote jongens rij :D :Y) . Wel leuk om te horen dus! Ik mag er vanaf nu weer op en moet beginnen met 5 minuten, daarna 10 minuten, en zo verder rustig opbouwen. Ik ben super blij dat ik er weer op mag aangezien ik over drie weken naar van Lieren ga voor zes weken. Was al bang dat ik daar alleen maar aan de hand kon stappen, maar dat is dus gelukkig niet het geval!
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 22-10-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 16:26

Snoekiej schreef:
Jeetje, dus jij bent nu eigenlijk aan het einde van die 6 maanden, maar nog is het niet goed. Wat heb jij voor werk mogen doen tijdens die 6 maanden?

Bij ons was het niet zo ernstig en mocht eigenlijk na 6 weken alweer longeren en beetje rijden. Maar hij bleef zo kreupel. Nu pas magh ik sinds 2 weken 5 minuten linksom draven en 5 minuten rechts om en 30 minuten stappen.

Voor de rest staat die al die tijd op het land