Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Je denkt de pony te laten dekken..wordt ze bijna afgeslacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 00:34

Tjongejonge... arm ding...wat ziet ze d'r uit zeg...
maar ik denk wel dat dit uiteindelijk allemaal netjes geneest hoor.
Wat je kunt doen als het straks dicht is en de wonden genezen, is masseren met Silscar van de Silverlinde, dat voorkomt litteken weefsel en verminderd al ontstaan litteken weefsel. Voor die tijd, als het wat meer gaat genezen kun je ook eerst al met callendula zalf smeren, dat voorkomt ook litteken weefsel.

Sterkte er mee meis, dit vergt nog wel even goed wat aandacht en verzorging.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 01:13

Jeeminee wat een vreselijk verhaal. Wat is ze te grazen genomen zeg. |(
Heel veel sterkte voor jou en beterschap voor je mooie meisje.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:52

Dat is echt heeel erg. Dan vertrouw je zegmaar die hengst jou merrie toe vermoord hij haar zowat!
Wat zielig
Doe maar dikke knuffels van mij

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:09

Ach heden wat ziet die pony eruit zeg :(:)

jammer dat de hengstenhouder zo reageert, het zou sympathiek zijn als hij een gedeelte van de kosten op zich neemt.
Mijn shet is jaren geleden bij de hengstenhouder door het draad gejaagd door de andere pony's.
Ze was flink gewond aan haar been.
De hengstenhouder vond het ontzettend vervelend. Hij heeft haar toen twee weken op stal gehouden, dagelijks de wond verzorgd en een heel groot deel van de veearts kosten betaald. Daar stond hij op. EN ik hoefde de dekking niet te betalen....

Ik hoop dat het met je pony weer helemaal goed komt!
Succes

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:18

ik vind niet dat de hengstenhouder een deel voor de kosten moet nemen, hij moet nu zijn hengst anders laten dekken (ki of erbij zijn en niet zomaar in de weide gooien)

Mensen die hun paarden in de weide laten, en er wordt gevochten dan worden de kosten ook niet vaak verhaald enkel wanneer er sprake is van verzekering.
Maar als mijn pony zijn weidemaatje in elkaar trapt (gebeurd afgelopen winter in de paddock) dan ga ik niet voor de kosten opdraaien.
Ze willen namelijk zelf hun paard bij mijn pony gooien, het gaat om overleg.

Ik vind het wel allemaal sneu voor de merrie en het ziet er toch al stukken beter uit vind ik.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:20

Ik zeg ook niet dat het moet...
Het zou alleen wel sympathiek van hem zijn ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:21

Die man is wel nalatig geweest.
Dit paard heeft zijn verwondingen niet gekregen in 5 minuten tijd.
Die man had erger kunnen voorkomen als hij een vaker zijn wei in was gelopen..
Juist daarom zou het hem wel sieren mee te betalen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:27

Lang leve de natuurlijke dekkingen, zo zie je maar weer dat dit ook niet altijd goed afloopt.....
Veel succes ermee

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:30

Ontzettend sneu voor je pony dit.

Maar als eigenaar ben je altijd aansprakelijk voor de gedragingen van je paard. En in dit geval gaat het ook nog eens om een betaalde functie wat de eigenaar van die hengst had.
Lijkt mij dus reden genoeg om de kosten (i.e.g deels) op hem te verhalen en ik zou ook niet anders willen; zijn beest heeft mooi wel even jouw merrie verpest en verwond en je hebt ook nogeens kans dat de merrie zichtbare littekens hieraan overhoudt.
Stel je zou haar ooit willen verkopen, zakt de prijs daar ook weer door, en je moet ook nog maar afwachten hoe goed haar been geneest.
Meid, direct werk van maken want als je te lang wacht kan het straks niet meer.
Kun je deze man ergens bij "aangeven", zodat hij niet meer op deze manier mag dekken?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:43

opsiop niet zomaar ongezouten je mening geven hoe kom je erbij dat het een betaalde functie is?

Als de ts een bedragje moet betalen van 100-300 euro noem ik het niet echt een mega-bedrag
Bovendien ging ze zelf accoord met deze manier van dekken op de natuurlijke manier met alle gevolgen van dien.

Ik denk (ongezouten mening :D ) dat de man een hobby-"fokker" is daar kun je niks verhalen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:52

Ik heb geen ongezouten mening ;)
Je betaalt die man namelijk een bedrag voor de dekking, dan heeft hij toch een betaalde functie?
Je hoort mij niet zeggen dat het bedrijfsmatig is hoor!
Maar je betaalt iemand wel voor een dienst PLUS dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor de gedragingen van je paard. Waarschijnlijk kan die man dit gewoon op zijn WA-verzekering verhalen, dus ik snap het probleem niet?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:54

nou volgens mij dekt niemand gratis hoor, iedereen wil een vergoeding voor dat kwakkie (uitgezonderd de mannelijke mens :D )

Ik vind echt niet dat de hengstenhouder aansprakelijk is dan kun je iedereen wel aansprakelijk stellen
De stalhouder omdat je paard zandkoliek heeft want hij gooit zand in de bak of omdat ie verkeerd voert
Je bijrijder omdat je paard kreupel is en dan ineens iets ernstig heeft.
De gemeente omdat je paard in de sloot ligt en zo kun je wel doorgaan.
De hoefsmid omdat je paard kreupel is
De da omdat je paard niet beter wordt maar zieker.

Er valt niks te halen als het in wederzijdse overstemming is

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:59

oo wat verschrikkelijk voor je merrie!!!
heeel veel sterkte!! :(:)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:06

_Sigrid_ schreef:
En zo kan het dus ook, de hengst als gentle men. Als je de tekst ernaast leest is dat ook een stukje opvoeding en omgang.

http://www.youtube.com/watch?v=oXL2dOS-mbM

Wat eeen heer zeg!
Echt een mooie filmpje.
Hoe gaat het nu met je pony?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:08

Als je onschuldig in de bak aan het rijden bent, en een kind rent ineens door die bak, en raakt gewond door jouw paard, dan ben je toch óók aansprakelijk omdat de verantwoordelijk bent voor de gedragingen van jouw dier?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:11

Ik heb geen verstand van aansprakelijkheid ja of nee. Het is alleen wel een harde leer voor de TS.

Voor degene die zeggen dat de hengst niet opgevoed zou zijn: Ik heb dit 1 keer vaker gezien in mn leven bij een héél goed opgevoede AVS hengst. In alle onwetendheid werd hij ook bij een, naar gedacht werd, hengstige merrie gezet. Die merrie bleek niet helemaal "klaar" te zijn en de hengst mocht niet in de buurt komen. Ze rende weg en de hengst werd kwaad. Die rende er gefrustreerd achteraan. Kan me voorstellen dat dit ook bij deze pony gebeurt is.

Wij dekken ook `natuurlijk` met een hengst, een zeer goed opgevoed beest, maar moet er zelf niet aan denken wat er zou gebeuren als wij de merrie en de hengst "maar even in een weitje zouden laten". Kan je op een briefje geven dat er 2 zwaar toegetakelde paarden uit de wei komen...

Beterschap met je paardje ik hoop dat het allemaal goedkomt. 1 Ding ben ik wel benieuwd naar, of ze uiteindelijk drachtig is geworden.

Edit: Net nog even het filmpje van de cremello hengst bekeken. Wat een rust. Zoals de filmster met respect zegt "Wow that's amazing"

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:58

tita wat jij vind doet er helemaal niet toe
wettelijk is hij aansprakelijk voor wat zijn dier aanricht aan een ander

als mijn hond op mijn erf iemand anders bijt ben ik aansprakelijk voor de kosten, zo simpel is dat
zelfs al zou diegene mijn hond gejend hebben
mijn hond -mijn aansprakelijkheid, tenzij ik kan aantonen dat diegene het echt heel bont gemaakt heeft

in dit geval is het ook nog een wederdienst
als hij zijn hengst aanbied ter dekking mag je er van uitgaan dat die hengst dat op een normale manier kan
en al doet hij dat 100 x normaal, deze keer is het goed fout gegaan
hij is aansprakelijk voor de verwondingen die de hengst heeft aangericht en zelfs zou je hem nalatigheid kunnen verwijten door de boel niet in de gaten te houden

en inderdaad is een hoefsmid aansprakelijk als hij per ongeluk of expres je paard verkeerd bekapt en/of verwond
daar dient hij verzekerd voor te zijn
als het aantoonbaar zijn fout is is hij verantwoordelijk

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:01

poeh als ik dit zo hoor kies je beter voor KI dan heb je zelf de volledige controle over hengst en merrie.

Ben een beetje geschrokken.
Die toestanden brengen natuurlijk wel een grote verzorging met zich mee! Veel moed ( ze heeft geluk met zo een baasje!!)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:02

Citaat:
tita wat jij vind doet er helemaal niet toe
wettelijk is hij aansprakelijk voor wat zijn dier aanricht aan een ander

Jij weet net zo goed als ik dat dat in praktijk dus niet werkt, alle ellende die ik altijd heb gezien in de weide dan is de eigenaar altijd de pineut met de kosten.

Bovendien was dit diertje met toestemming in de weide geplaatst en dan ligt het wettelijk toch wel wat anders het zit wat gecompliceerder inelkaar als jouw formulering

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:08

Abeltje77 schreef:
Als je onschuldig in de bak aan het rijden bent, en een kind rent ineens door die bak, en raakt gewond door jouw paard, dan ben je toch óók aansprakelijk omdat de verantwoordelijk bent voor de gedragingen van jouw dier?

nee hoor, dan is de eiegnaar van de bak aansprakelijk volgens mij!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:13

TS en moeder zijn net weer richting huis met 'mijn' wondergoedje....

Het is me wel duidelijk geworden dat de TS zich totaal niet bezig houdt met aansprakelijkheid.....en terrecht...wat schiet je daarmee op..?

De merrie is het enige wat belangrijk is op dit moment....

Ik hoop dat het middel werkt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:18

suuzepuus schreef:
Abeltje77 schreef:

nee hoor, dan is de eiegnaar van de bak aansprakelijk volgens mij!

Neehoor. Jouw paard, jij aansprakelijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:29

Whinnylando schreef:
Ik heb geen verstand van aansprakelijkheid ja of nee. Het is alleen wel een harde leer voor de TS.

Voor degene die zeggen dat de hengst niet opgevoed zou zijn: Ik heb dit 1 keer vaker gezien in mn leven bij een héél goed opgevoede AVS hengst. In alle onwetendheid werd hij ook bij een, naar gedacht werd, hengstige merrie gezet. Die merrie bleek niet helemaal "klaar" te zijn en de hengst mocht niet in de buurt komen. Ze rende weg en de hengst werd kwaad. Die rende er gefrustreerd achteraan. Kan me voorstellen dat dit ook bij deze pony gebeurt is.

Wij dekken ook `natuurlijk` met een hengst, een zeer goed opgevoed beest, maar moet er zelf niet aan denken wat er zou gebeuren als wij de merrie en de hengst "maar even in een weitje zouden laten". Kan je op een briefje geven dat er 2 zwaar toegetakelde paarden uit de wei komen...

Beterschap met je paardje ik hoop dat het allemaal goedkomt. 1 Ding ben ik wel benieuwd naar, of ze uiteindelijk drachtig is geworden.

Edit: Net nog even het filmpje van de cremello hengst bekeken. Wat een rust. Zoals de filmster met respect zegt "Wow that's amazing"

Ik hoor hier allemaal geluiden over 'die hengst moet wel asociaal opgevoed zijn' enz, maar wij hebben jaren gedekt met een heel lief hengstje, en toch heeft die toen hij 6 werd en bij 1 merrie werd gezet in het voorjaar, precies hetzelfde gedaan!

En deze hengst had eigenlijk vanaf dat hij bij ons kwam, swinters tussen de merries gelopen en in de zomer ook altijd met 1 merrie.

Maar als in het voorjaar de hormonen opspelen en die ene merrie nog niet hengstig is!!!!!...... dan is een hengst ook niet meer dan een instinctenmachine die gewoon zijn testosteron volgt.

Ook in de natuur komt dit gedrag voor, alleen zijn er dan vaak veel meer merries tot de beschikking van die ene haremhengst waardoor hij er wat kalmer in staat.

Een hengst die 50 merries te dekken heeft, is anders dan een die pas in juni zijn eerste merrie mag dekken, ergens logisch toch?

Gelukkig was ik er dan dus wel bij in de buurt toen hengstlief het op zijn heupen kreeg, heb nog even afgewacht maar de merrie werd echt platgegooid en gewoonweg verkracht terwijl ze nog niet hengstig was....

Pas nadat ze goed hengstig was en enkele malen gedekt kwam de hengst tot rust...

De jonge hengst die we nu hebben mag ook binnenkort in de kudde, want hij moet nog wat manieren leren, maar best kans dat als hij écht volwassen wordt, dat ook lastiger gaat worden.

Blijven onvoorspelbare dieren en in een hengst heeft nou eenmaal die drang.

Hopelijk komt het weer helemaal goed met de knappe pony van de TS.

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 12:32

Weer even een update: Allereerst Paintlinger enorm bedankt alvast...voor je hopelijk wondermiddel!! we houden contact!!
Inderdaad ik snap best dat er een golf aan reacties op gang is gekomen en dat mensen zich afvragen bij wie de schuld nu eigenlijk ligt...Lieve allemaal...Ik heb me er bij neergelegd dat het is gebeurt...terugdraaien kan ik het niet...ik moet nu zorgen dat mijn pony er weer helemaal boven op komt.
Natuurlijk het gaat mij inderdaad veel geld kosten maar dat zal niet opwegen tegen het feit dat mijn pony er nog is.
De pijn die het beestje heeft voel ik iedere dag met haar mee...en de verzorging kost erg veel tijd, maar ook dit doen we met alle liefde.
Het eten wil ook nog steeds niet goed lukken...de paar brokjes die ze krijgt om alle antibiotica en pijnstilling weg te eten gaat er gelukkig wel in, maar hooi eten ondanks dat het in een net zit schijnt er toch erg veel pijn en moeite te kosten.
De linkerkant van haar hals is nu helemaal aan het afscheuren...overal zitten zaten in.
Rechts is het nog een ander verhaal...daar zit nog veel wondvocht en pus...je hoort dat namelijk klotsen als ze met dr koppie schudt.
Vanmorgen overleg gehad met de veearts en als het maandag nog zo is gaan we ook die kant openleggen.
De vraag van is ze nu gedekt of niet...NEE ze is niet gedekt en gaat voorlopig ook niet weer gebeuren.
Nog een paar foto's ter illustratie (niet voor zwakke magen!!!)

De linkerkant van de hals

Afbeelding

De rechterkant van de hals

Afbeelding

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:34

mijn hemel wat een foto's... jeetje... arm dier...

zou het helpen om het hooi in haar voerbak te leggen? voerbakken zijn meestal op zo'n hoogte dat ze niet naar beneden of naar boven hoeven te reiken.