Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Re: Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:02

Het is fijn dat er een 3e arts zegt dat het wat anders is..maar meis, ik wil je lichtpuntje niet bederven, maar er zijn 2 eerdere klinieken geweest die blijkbaar hetzelfde gezegd hebben en de 3e zegt wat anders en jij gaat uit als het ware van de 3e, omdat die het positiefste is?
Uiteraard niet gemeen of aanvallend bedoeld, maar gewoon omdat ik al je zorgen las in het topic en me zo goed kan voorstellen dat je hoop wilt houden en er alles aan doet om het in orde te krijgen..maar wees wel voorzichtig met de uitspraak van de 3e arts..

Veel sterkte!

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:02

@Aria_zz: zoiets denk ik zelf ook echt. Ik ben 'm in de afgelopen tijd vaker gaan longeren met pessoa en soms denk ik dat ik daarmee iets getriggerd heb. Ik dacht eerst dat die bolling bij de lendenen spiervorming was, maar nu ben ik wel eens bang dat ik het heb verergerd.
Ik heb zelf een aantal jaren geleden een tumor gehad die op drie zenuwen drukte. Ik kreeg dan ook echt 'pijnaanvallen'. Wij kunnen het alleen beredeneren, een paard niet. Ik heb het idee dat hij er dan gewoon keihard voor op de loop gaat.
Ik kan gewoon nog niet helemaal vertrouwen op dat hij epilepsie heeft of iets van een tumor in zijn hoofd. Hij lijkt die slaande beweging echt zelf in de hand te hebbenen hij is gewoon goed bij. Het lijkt mij een uiting van heftige pijn.
Hij blijft nu in ieder geval nog twee weken op de kliniek staan om de behandeling met cortico-steroïden en antibiotica af te maken. Als we 'm straks weer meenemen (als het niet erger wordt) dan wil ik 'm eens aan mijn fysio/osteopaat laten zien en laten behandelen. De behandelend dierenarts is ook osteopaat en heeft 'm ook al wel behandeld, maar die waar ik normaal naartoe ga, kan rijtechnisch ook tips geven. Die behandeling van twee weken terug lijkt mij wel enigszins aangeslagen. Maar ja..... hij heeft wel eens eerder 6 weken geen aanval gehad....
Zucht......

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:02

@Buunty: Zo'n dingen zijn echt niet simpel he, ik hoop dat de osteo iets kan doen, want het zou toch moeten kunnen opgelost worden. Het is ook zo vreemd dat bij jullie alle twee niets te zien is op test en dergelijke, het moet dus wel iets zijn dat van voorbijgaande aard is, zoals epilepsie. Maar zo'n zenuw die knelt, tja das echt een moeilijk geval. Hernia kan ook, maar ja dat zouden ze al lang gevonden hebben. Of heup die op een verkeerd manier kanteld tijdens beweging maar wel weer terug komt.
Het is een lange zoektocht, ik hoop dat hij gauw gedaan is.
Voor alle twee

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:00

Nou, vanmiddag hals op de echo gehad. Was enige vorm van onregelmatigheid in te vinden, dus voor de zekerheid met prednisolon ingespoten. Op trombose gecontroleerd en geprobeerd zijn verstopte traanbuis door te spuiten. Dat laatste is niet gelukt, maar er was gelukkig niets in het hoofd verder te zien.
Nu gewoon hopen dat de prednisolon en/of de antibitica iets aanpakt dat over het hoofd is gezien....
We gaan 'm in ieder geval wel de tijd geven en 'm ergens neerzetten waar 'ie lekker tot rust kan komen. Tijd zal uit moeten wijzen wat er aan de hand is (geweest).
Houd jullie wel op de hoogte kee?!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:54

Ja ben benieuwd of er iets uitkomt. Voor TS hoop ik dat die third opinion de juiste was.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:23

TS hoe is het nu met je paardje? Heeft ie nog aanvallen gehad?

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:36

ben ook erg benieuwd hoe het met het paard van de TS is. Mijne lijkt een week 'aanvalvrij'.
Ik heb nog altijd het idee dat 'ie last van galstenen heeft....
Weet iemand daar toevallig meer over?

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:13

De bosdreef in Moerbeke-Waas (België) is een hele goede paardenkliniek.
Er zitten Dierenartsen van over de hele wereld.
Succes

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:31

Het blijft stil hier. Ik ben erg benieuwd hoe het met het paard is! :)
Wat je vertelt over de laatste kliniek, kan ik niet helemaal volgen. Een paard kan nl geen bekkeninstabiliteit hebben. Bij mensen bestaat het bekken uit 2 helften die een kleine beweeglijkheid ten op zichte van elkaar kunnen hebben.
Bij paarden zijn die bekken helften aan de voorkant aan elkaar vast gegroeid. Het is dus 1 geheel geworden, waarin geen beweging kan plaatsvinden. Dus ook geen instabiliteit.

Dus óf je hebt hun diagnose verkeerd begrepen, óf je zou eens voor een 4e opinion moeten gaan...

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 13:33

Hallo,
Na maanden rustig aan gedaan te hebben, heeft hij deze aanvallen nu ook al in de stal, vaak na het plassen, hij gaat nu hoogstwaarschijnlijk naar een rusthuis.

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 13:35

We hebben zijn Urine nog laten testen, maar hier was alles negatief, positief dus... Geen enkele Da komt erachter wat het nou precies is....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:40

Ik vond het al vreemd die 3th opinion die opeens zegt dat alles goed is. Is het misschien niet eerlijker voor het dier om er een einde aan te maken? Als hij zulke extreme pijnaanvallen krijgt, vind ik het niet eerlijk naar je paard toe om hem te laten lijden. Nu weet ik niet hoevaak, en hoe lang zo'n aanval duurt, maar het feit dat hij die hele trailer in elkaar trapte, en de politie de snel weg moet afzetten. Dan is het echt heel erg, je moet je nu afvragen wat zijn kwaliteit van leven is.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:50

Achgut arm dier, als hij zo'n pijn lijd vooral na het plassen. Zou ik er over na gaan denken of het wel fair is tegenover kanu.

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:20

outbackrider schreef:
Hallo,
Na maanden rustig aan gedaan te hebben, heeft hij deze aanvallen nu ook al in de stal, vaak na het plassen, hij gaat nu hoogstwaarschijnlijk naar een rusthuis.

Is hij nagekeken op gal- en/of nierstenen o.i.d.?
Mijn paard lijkt dus hetzelfde te hebben, behalve dan dat 'ie last heeft met plassen (eerder rondom het mesten). Anderhalve week terug hebben we hem na bijna twee maanden eindelijk weer van de kliniek op kunnen halen. Sloeg dus ook echt alles kapot! Nu thuis zie je soms nog wel ongemak, maar geen heftige aanvallen meer (knock on wood).
Had iets een vergrootte lever en wat verwijdde galgangen, maar niet heel erg opmerkelijk ofzo. Ook lijkt het bloed goed op de billirubine na dan.... Wij (en de dierenartsen) weten het dus ook niet...
Vervelend hè, wordt er gewoon moedeloos van, zeker als 'ie dat heftige laat zien.
Hoe oud is jouw paard ook alweer?
Veel sterkte...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 06:14

klopt het dat je ook een topic geopend hebt over dit paard wat zoveel zand eet???
mag ik vragen wat je allemaal voert?
dat zand eten doet hij niet voor niks en zou heel goed te maken kunnen hebben met deze aanvallen.
paarden eten vaak zand om tekorten aan te vullen, om het lichaam te ontgiften,en de darmen tot rust te brengen of juist te ondersteunen als die hun werk niet goed doen.
zou dus zeker dan deze signalen van je paard goed bekijken

en mag ik vragen wat er nou precies niet goed was aan het bloed?
is er ook gekeken naar blaasstenen?

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:12

Hoi ellepel,

Dat klopt inderdaad. Hier volgt een (lang) verhaal.....

In eerste instantie dachten we (en de da) dat hij wellicht galstenen had. In het bloed bleek de billirubine aan de hoge kant en op de echo waren een iets vergrootte lever en iets verwijdde galgangen te zien. De DA heeft het beeld met Utrecht besproken en volgens hun was het bloedbeeld niet passend voor galstenen (volgens Utrecht hadden veel meer waarden veel hoger moeten zijn en de lever en galgangen vonden ze niet noemenswaardig). Toch voor de zekerheid wel behandeld door 10x een sonde met magnesium te geven.

Daarnaast tal van onderzoeken en behandelingen uitgevoerd (o.a. echo en inspuiten hals, echo en inspuiten rug, rugmanipulatie, trombosecheck, luchtweg-, slokdarm- en maagcheck, bloedonderzoek 3x, mestonderzoek, urineonderzoek, antibioticakuur en een kuur met prednisolon).

Er kan volgens de da geen sluitende diagnose gesteld worden en hij denkt aan een neurologisch probleem (tumor, epileptie zenuw klem oid).Toch was hij op de kliniek en de eerste drie weken thuis aardig goed. Je zag soms wel ongemak, maar geen heftige aanvallen.

Omdat wij hem regelmatig zand zagen eten ging ik eens zoeken op wat ik daar tegen kan doen. Ik dacht ook aan een mineralentekort. ik zocht meer info over likstenen en toen kwam ik op de site van paardnatuurlijk terecht en las daar over magnesiumtekort. Veel van die symptomen slaan op mijn paard. Omdat hij (zij het voor een ander doel) dat magnesium heeft gehad en de klachten minder leken te worden, ben ik hem magnesium gaan bijgeven (nu 5 dagen geleden voor het eerst).

Gisteren kreeg hij echter weer ineens een heftige aanval en de DA zei dat hij 'm zou in laten slapen, maar ik vind dat nogal wat meteen.....
We hebben hem gisteren verplaatst en laten hem nu puur natuur in de wei en geven 'm rust. Kijken nu eens verder in het alternatieve circuit, want het paard lijkt mij veel te goed om in te laten slapen. Blijf ook magnesium bijvoeren in overleg met DA). DA dacht aan een tumor of epilepsie, maar mijn paard heeft geen uitval en is zijn verstand niet kwijt zeg maar en hij pakt tijdens een aanval nog heel gretig een plukje hooi aan!!
Ziekte van Lyme lijkt me overigens ook te kunnen, want dat is niet altijd zichtbaar in een (standaard) bloedonderzoek. Dat ga ik ook nog laten onderzoeken.
Maar goed, hoe dan ook is het allemaal niet best. Ik vind alleen meteen in laten slapen ook weer wat als je niet weet wat het is...
Mochten de aanvallen in frequentie toenemen, dan is de keus voor ons wel zo gemaakt: wat het best is voor hem!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:29

jeetje nou,dat is niet niks zeg..
magnesium tekort kun je ook wel via een bloedonderzoek aantonen,weet niet of je dat nog laat doen?
vervelend als niet duidelijk is waar het nou vandaan komt :(:)

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:55

Hoi ellepel,

Nou, bloedonderzoek heb ik al drie keer laten doen en daar komt dus alleen een ietwat hoge billirubinewaarde uit. Maar weet jij of het normaal is als een paard veel eiwit in de urine heeft?
dat had op het stripje namelijk wel de alledonkerste kleur. De DA zei dat het wel vaker zo is, maar ik vond 'm niet heel erg overtuigend.....
Heb er eergisteren iemand uit het 'alternatieve circuit' bijgehad.
Geloof daar normaal helemaal niet in hoor, maar ik heb zoiets van baat 't niet dan schaadt 't niet en alles beter dan in laten slapen.
Hij concludeert dat hij een nierprobleem heeft veroorzaakt door de ziekte van Lyme. De lyme-bacterieën hebben zich genesteld in (voornamelijk de linker) nieren. Daardoor functioneren ze minder en omdat de lyme al zoveel extra bacterieën met zich meebrengt, vormen zich zuren in het bloed. Dat zuur triggert de zenuwuiteinden wat zo nu en dan zo erg wordt, dat het resulteert in die aanvallen....
Weet niet of het allemaal klopt, maar wat ik wel bijzonder vond is dat hij met een soort hamertje in de bil van mijn paard drukte (op zoals hij het zegt, de triggerpoint naar de nieren) en dat mijn paard spontaan een aanval kreeg. Ik mocht 'm loslaten en het ebte meteen weer weg. Boven op zijn rug waar de nieren onder zitten zag je het helemaal trillen. Dat deed hij een paar keer en daarna werd het aanzienlijk minder..... Mijn paard werd daarna superaanhalig en stond aan één stuk door te flaimen.
Nu mag ik 'm alleen nog maar gras, stro en zemelen geven en hij krijgt kruiden die zorgen dat de bloedvaten wat wijder worden en het bloed beter kan stromen om de afvalstoffen goed af te voeren. ook mag hij alleen nog maar leidingwater en geen grondwater meer.
Zaterdag komt die meneer weer: ben benieuwd!!!
Mijn paardje staat er de afgelopen dagen in ieder geval heel kwiek bij!
Misschien heeft de TS hier ook wat aan?
Deze man had in ieder geval veel vaker paarden gezien die door een nierprobleem de hut afbreken!!!

Oh ja, wat ik had begrepen is dat je een magnesiumtekort niet in het bloed kan vinden. De waarde in het bloed zegt meer iets over de laatste maaltijd. Het nauwkeurigst is dan een spierbiopt nemen.
Dat kan ik later nog doen, maar wacht dus nu eerst eens af hoe mijn paard op deze 'reinigingskuur' reageert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:27

sta je dan soms raar te kijken he als je zo iemand erbij haalt,dat die toch echt wel goed weten wat er aan de hand is
nierproblemen komen vrij veel voor dat klopt.
verklaard dan dus ook meteen waarom er zoveel eiwit in de urine zit.
hogere bilirubine duid er op dat de lever dan niet goed functioneerd.
en deze beide symptomen horen dan inderdaad ook bij ziekte van lyme..

nou hopelijk knapt je paard nu weer helemaal op :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:39

Het is al eerder aan je verteld maar echt Eric Laarakker. Ik ben zelf sportmasseuse en verwijs er mensen heen die het dus echt neit meer weten. Vaak bekijkt een dierenarts het zuiver uit bloedonderzoek en foto´s Eric bekijkt dit zo van een andere kant en je hebt eigenlijk binnen 1 week resultaat. Heel veel sterkte

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:35

Hoi,

Bedankt allebei!! Hé ellepel... is dat zo ja, dat de vele eiwitten in de urine duiden op een nierprobleem? Kan het zijn dat de lever het door de slechte nieren zwaarder heeft te verduren en daardoor wellicht de billirubine verhoogd is? Verzin ook maar wat hoor...
Hoor over Laarakker idd ook veel goede verhalen. Maar durf niet te optimistisch te zijn, want ben bang dat ik anders weer teleurgesteld raak...
Hoop dat de TS ook te weten komt wat haar paard mankeert!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:57

ik heb er verder ook geen verstand van hoor,weet zelf toevallig dan een paar dingetjes.
als je meer weten wilt zul je toch naar je behandelend arts moeten gaan.
ben benieuwd hoe het verder gaat

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:31

Even een update over mijn paard....
Hij is vorige week naar die man gegaan die ook heeft vastgesteld dat het een nierprobleem is. Ze denken overigens dat zijn lever ook niet top werkt, allebei verzoorzaakt door Lyme...
Hij staat daar nu op stal en overdag lekker in de wei. Hij heeft het daar nu wel één keer gehad, anderhalf uur nadat ze hem een deken op hebben gedaan. Bij ons kreeg hij het ook een paar uur nadat wij hem een deken op hebben gedaan.....
Iemand een idee? Dachten zelf dat hij dan waarschijnlijk de warmte niet goed kwijt kan en dat het dat verergert. Lijkt dus toch op pijn/jeuk verzoorzaakt door de huidzenuwen. Maar ja, wat veroorzaakt dat dan?
Help: word lichtelijk gek!
Voor de rest van de tijd is 'ie gewoon lekker paard aan het zijn.
Glimmende vacht, eetlust e.d.
Deken laten we voorlopig dus af....

Zucht....

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:06

als de afvalstoffen het lichaam niet al te best kunnen verlaten is het paard zichzelf ahw aan het vergiftigen. Ook ze huidzenuw wordt dan een stuk gevoeliger. Deken aflaten is dan het beste idd.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:18

Ik heb een keer een verminderde leverfunctie gehad, en was ook mezelf aan het vergiftigen. Ik had zo'n jeuk! Zo intens echt niet normaal meer. Het liep ook steeds verder naar boven. Het begon in mijn voet en toen het bij mijn knie kwam zijn we naar de huisarts gegaan, medicijnen gekregen en toen was het weer rap over.
Wat ik hiermee wil zeggen is, wanneer je lever minder goed werkt begint het meestal op het laagste punt en loopt het omhoog met de bloedbanen mee. Wat lyme dus ook doet. Heeft je paard jeuk of niet?