Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:32

mijn pony is helaas ingeslapen,zij bleek Insuline Resistent

ze was een wandelende tijdbom,en het was puur toeval dat het nu ineens acuut toesloeg.
haar waardes waren 5 x het normale en niet behandelbaar.

ik denk dat het bij jouw paarden is anders zal zijn ,omdat het 2 paarden tegelijk is.

ik hoop dat ze snel de oorzaak vinden en ze weer beter worden. :(:)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 23:11

Och, Mirgino... wat erg....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:33

Ik hoor vandaag weer een heel naar bericht van iemand waarvan nu de derde fjord binnen een paar maanden ingeslapen moet worden wegens koliek.....deze was ook nog eens geopereerd. Paard vertoonde geen enkele symtomen van koliek, deze laatste dan. Dus ging met lood in mn schoenen hier even bij lezen. Maar god zij dank gaat het hier met Tor en Zam nog steeds de goede kant op.

Maar dat nitraat is toch ook de reden dat je je paarden pas weken na het bemesten op het gras mag laten ?

Ik heb begrepen dat na een koude nacht en een warme dag en dus veel zon er door fotosythese fructaan ontstaat. Dus hoe langer de zon er op staat hoe meer fructaan. Moeten jullie anders maar even nalezen voor de zekerheid.

Hieronder kun je de fructaan wijzer vinden voor de zekerheid. Dan kun je ook zoen dat het stijgt in de loop van de middag en daalt als de zon weg gaat.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi?bgcolor=f5f5c0&text=510000&link=333300&alink=510000&blink=cccc99&tbgcolor=e5e5b0

Russel, jij zegt varkensgriep, ik heb er eerlijk gezegd ook aan zitten denken al helemaal omdat de fjorden waar ik het over had vlak naast ( 5 meter ) een gebied staan met varkens die op het land staan met kleine biggetjes aan de lopende band. En schuren vol varkens en koeien vlakbij.

Heb ook aan Lyme zitten denken trouwens maar vind het dan weer erg toevallig dat twee paarden het tegelijk hebben.

Maar het feit dat twee paarden het tegelijk hebben en hetzelfde hebben zegt toch dat er een oorzaak moet zijn waar Strea of niet bij kon of ongevoeliger voor is op dit moment omdat hij nog zo jong en volop in de groei is en meer kan hebben van alles.

Weet je nu met zekerheid wat het is ? Spierbevangen, hoefbevangen of misschien wel koliekachtig ? was me nog niet helemaal duidelijk...

Ik blijf voor de zekerheid heel hard duimen hier want dit mag NIET gebeuren met Zam en Tor. :n

Ik denk aan jullie.... :(:)

Perrokai

Re: Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:49

Nog even hoor, is er al aan selenium tekort gedacht ? Slaat iig ook op de spieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:03

zou het niet kunnen dat door een overdaad aan fructaan in het rijke hooi en gras er een 'overload' is ontstaan in de dunne darm?
Die stroomt dan over in de dikke,waar hele andere bacterien leven,die niet tegen fructaan kunnen....die bacterien sterven af,veroorzaken toxinen en dat veroorzaakt weer hoefbevangenheid.....of had de da daar ook al aan gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:07

Geerke, wat jij noemt is toch het proces van hoefbevangenheid?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:12

1 van de velen processen....wat ik beschrijf kan ook de veroorzaker van koliek zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:14

Mijn paarden staan al weer een maand of anderhalf a 2 op het gras, maar mijn paard heeft continue een brei van mest. Op stal krijgt hij grof hooi en dan is zijn mest weer vast, je kan precies zien welke portie gras is geweest in zijn darmen en welke hooi.

Geerke, denk je dat mijn paard een risicofaktor is? De shet heeft daar nl geen last van, drollen zijn steeds gelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:20

je kunt inderdaad wel zien aan de mest dat er iets niet goed is...dat de mest dun is kan ook komen door het vocht in het gras,dat hebben volgens mij meer paarden...ik denk dat jou paard last heeft van het vocht omdat hij met hooi weer gewone poep heeft.

Het blijft uitkijken natuurlijk....paarden worden sneller ziek door een teveel dan door een tekort.
Ik denk dat veel paarden het gewoon te goed hebben,wat voer betreft,en dat daar veel problemen vandaan komen....(maar wie ben ik....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:35

Zijn hooi is ook natgemaakt ivm luchtwegen.

Ben er ook altijd bang voor hoor. Haal ze vaak eerder van het gras af omdat ik vind dat het weer genoeg is geweest, meestal maar 3 uur, maar heel de dag zou ik ideaal voor ze vinden. Overdaad schaadt denk ik dan maar weer.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:37

Een paard dat met gras of kuil dunnen poep krijgt altijd stro aanbieden om te eten.
Kuil zou ik zeker schrappen. Overigens vind ik kuil in zijn algeheel geen paardenvoer, ook niet de drogere variant.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:13

Citaat:
Russel, jij zegt varkensgriep, ik heb er eerlijk gezegd ook aan zitten denken al helemaal omdat de fjorden waar ik het over had vlak naast ( 5 meter ) een gebied staan met varkens die op het land staan met kleine biggetjes aan de lopende band. En schuren vol varkens en koeien vlakbij.

Varkensgriep bestaat niet, die griep in Mexico heeft niets met varkens te maken.
De griep is een combinatie van mensen, varkens en ik meen vogel(?)griep?
Varkens zijn geen drager, dat zijn de mensen.
Daarom is de ziekte ook officieel omgedoopt tot Mexicaanse griep.

Dus van de koeien en varkens zal het vrijwel zeker niet komen.
Als er iets heerste hier in nl onder de varkens, ben ik van bokt wellicht de eerste die het hoort ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:41

Perrokai schreef:
Nog even hoor, is er al aan selenium tekort gedacht ? Slaat iig ook op de spieren.

Kalium tekort (of te veel) ook, magnesium te kort ook en dat laatste laat me niet los Zammie.
Vooral om wat er gebeurd, wat de paarden laten zien, dat past heel goed bij magnesium tekort.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:09

magnesium tekort dat was ook bij mijn pony de eerste gedachte ,en dat zal bij de bloeduitslag dan te zien zijn.
ik hoop het dat dat het is ,want dat is weer aan te vullen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:21

Als dit al door één of andere stof komt die op een bepaald moment van de dag in het gras zit of op een bepaald moment van het jaar, waarom krijgen paarden die in het wild leven hier dan geen last van?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:38

Sannessep schreef:
Als dit al door één of andere stof komt die op een bepaald moment van de dag in het gras zit of op een bepaald moment van het jaar, waarom krijgen paarden die in het wild leven hier dan geen last van?

om op deze vraag een goed antwoord te krijgen moet je je site van paardnatuurlijk maar doorlezen
daar staat heel veel beschreven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 17:57

Ga morgen alles doornemen met de DA. Wil sowieso dat Tor wordt getest op insuline resistentie en ook het magensium (tekort) zal ik met hem doornemen.

Ze hebben beiden vandaag Cargio gehad en ik vind het wonderbaarlijk hoe de paarden hierop reageren. Tor geeft zelf aan, waar de problemen zitten en ze wil zelf de behandeling heel erg graag. Bij zam heb ik zelf even mogen proeven aan de werking en heb ik mogen meehelpen met de behandeling. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het toch 2 los van elkaar staande dingen zijn en dat het gewoon toeval was, dat Zam ineens ook stijf op stal stond. Hij loopt nu eigenlijk weer normaal. Was vanochtend wel iets stijf van achteren, maar stond net in de benen toen ik binnenkwam. Toen we ze buiten hadden lopen werd dat meteen al beter. Zam heeft een verleden met 1 achterbeen/knie en weet niet of het toch daar weg kan komen. Blijft dus allemaal gissen wat er precies aan de hand is, om dit moment.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:03

Jeetje Zammie, lees het nu pas.
Hoop dat de da snel antwoorden voor je heeft.
Hou me oren en ogen open zodra ik iets hoor zal ik het hier neerzetten.

Sterkte verder.....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 00:25

crossmonster, lees eens even op wikipedia over varkensgriep en mexicogriep, daar staat nml. het tegenovergeselde van wat jij zegt. Staat overal trouwens als ik er op google.... ;) Gaat van dier op mens over, over paarden heb ik nog niets gehoord of gelezen. Er zijn ook varkens geweest die met vogelgriep besmet zijn ook ziek werden en ook alleen drager bleven.....het nadeel is, je hoort en leest niet alles meer zoveel zoals in het begin....

Ik zit hier trouwens in varkensland. 1 en al varkens wat je hier ziet. Er is hier afgelopen tijd een enorm zware griep geweest onder de mensen. Niet iedereen gaat ermee naar de dokter, wie weet welk type het is geweest dan......
´
Met de paarden gaat het nog steeds bergopwaarts lees ik....gelukkig ! Kan ik met en gerust hart naar bed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:43

Zammie schreef:
Ga morgen alles doornemen met de DA. Wil sowieso dat Tor wordt getest op insuline resistentie en ook het magensium (tekort) zal ik met hem doornemen.

Ze hebben beiden vandaag Cargio gehad en ik vind het wonderbaarlijk hoe de paarden hierop reageren. Tor geeft zelf aan, waar de problemen zitten en ze wil zelf de behandeling heel erg graag. Bij zam heb ik zelf even mogen proeven aan de werking en heb ik mogen meehelpen met de behandeling. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het toch 2 los van elkaar staande dingen zijn en dat het gewoon toeval was, dat Zam ineens ook stijf op stal stond. Hij loopt nu eigenlijk weer normaal. Was vanochtend wel iets stijf van achteren, maar stond net in de benen toen ik binnenkwam. Toen we ze buiten hadden lopen werd dat meteen al beter. Zam heeft een verleden met 1 achterbeen/knie en weet niet of het toch daar weg kan komen. Blijft dus allemaal gissen wat er precies aan de hand is, om dit moment.

kun je eens foto's plaatsen van je paarden?....soms kun je al aan de uiterlijke kenmerken al zien of ze IR hebben...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:14

Komt als het goed is vandaag een andere Da van een andere kliniek. Daar kunnen ze ook uitgebreide onderzoeken doen en hopelijk is een nieuwe/andere kijk wel de enigste manier om erachter te komen...
Dit is een foto van Tor nu net genomen en zo staat ze er momenteel bij..
Afbeelding
Ze staat ook wel eens met een been ontlast naar voren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:20

@geerke,
Ze heeft inderdaad de kenmerken van de hals en ook naast de staartaanzet heeft ze iets verdikking. Hier 2 foto's van haar hals.
Afbeelding

Afbeelding

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:25

Verdikking in de nek lijkt mij meer horen bij hoefbevangenheid, paard slaat dan uit het gras teveel eiwit op. Paard van de buren heeft ook een (lichte) vorm van spierbevangenheid gehad, de DA zei dat dit kwam, omdat de pony lang op een nat land had gestaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:29

Dikke hals heeft ze al langer en ze hebben de hele winter niet op het gras gestaan. Dit is absoluut 1 van de kenmerken die bij IR hoort en IR en hoefbevangenheid gaan heel veel samen. Dus heeft denk ik wel met elkaar te maken. ik zou bij hoefbevangenheid zeker een test voor IR laten doen. dan weet je in ieder geval waar het van komt en kun je daar naar gaan handelen. Het is trouwens de hals en niet de nek die verdikt is..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:37

bij Cheyenne was echt alleen de manenkam verdikt
de hals eronder was gewoon normaal.

deze foto is van 12-06-2005 2 dagen na de geboorte van haar dode veulentje,haar manen staan rechtop en dat was toen ik haar kocht nog niet zo [ zie profiel foto`s ]
Afbeelding