Dwerggroei of zwak gestel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Dwerggroei of zwak gestel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:21

Als ik nu dat hoofdje zo zie denk ik niet dat het een dwerg is :n

Dit is / was gewoon het uiterlijk van een paardje wat veel tekort gekomen is.

Komt helemaal goed met hem....ga je hem nog scheren of ga fanatiek met de poetskoffer in de weer?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:23

heb je hem al lijnzaad (olie) gegeven?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:08

Was een goede tip dat lijnzaad, en inderdaad gaf ik hem dagelijks een handje lijnzaad door zijn eten.
Maar daar moest ik dan wel een slobber achtig iets van maken, want anders eet meneer het niet. Hij vindt de muesli wel lekker.

Op dit moment ben ik even gestopt met lijnzaad.

Voor mijn gevoel is het nu afwachten, hij crost in elk geval door de zandbak en het weiland heen en oogt heel erg levendig. Dat is fijn om te zien. Hij is bij-de-hand, en maakt kennis met de andere paarden en weet verdraaid goed wat hij wil en wat hij niet wil.
Heb het idee dat hij elke dag een beetje beter gaat. Nu die vacht nog, hoewel vandaag een koele dag is en zijn vacht weer prettig is denk ik.
vannacht hebben ze in de zandbak gestaan en vanmorgen was zijn vachtje nat, aan de buitenkant. De 'roos' is ook veel minder.
Gras, zeker het gras van nu, moet voldoende zijn om zijn eigen krachten te ontwikkelen.
met borstelen ben ik voorzichtig, hij geeft aan erg gevoelig te zijn op zijn huid. En een beetje 'eigenwijs' als ik zijn voorbeentje aanraak volgt er een heel snel een mini-gebitje richting mijn hand. Hoe snel ik het ook doe, hij hapt gelijk. NIET zomaar aan mijn been zitten ja ! Ik vind dat grappig, hij leeft en komt goed voor zichzelf op, ondanks zijn 0.58 cm.

Nog veel te leren...

Blijf me afvragen of het toch echt geen dwerggroei is.

( :oo Zie nu ineens wat een hoop mensen al gekeken hebben hier ! 2905 :o )

Kennis maken met de 'grote jongens'. Twee jonge hengsten van 3 en 4 jaar.
Afbeelding
Juicioso WH (nèt 3 jaar)

Hier is het zwakke voetje van Tibor nog goed te zien, het hoefje kon niet korter dan dit. Het lijkt er op dat hij er niet zo veel last (meer) van heeft. Hij rent er goed op. Op de foto zakt hij omlaag door zijn benen als onderdanigheidssignaal. Dus het geeft een wat vertekend beeld.
Afbeelding
Neptuno (nèt 4 jaar)

Als de heren los zijn heeft Tibor er per ongeluk ook al eens tussendoor gelopen, schrok me rot ! Maar de heren gaan (gelukkigg) correct met hem om, als hij maar onderdanigheid vertoont. Nou en dat doet ie !

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:36

Wat leuk dat hij helemaal opleeft! Het is echt een schattig beestje en ik kan geloven dat het zo aandoenlijk is als hij het erf overrent ;)

btw: wat zijn die 2 hengsten prachtig zeg :o

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:41

Echt heel goed dat je dit doet en je ziet hem opknappen! :D
Ik volg dit even! :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:49

De heren winden zich natuurlijk nogal op, en dat toont behoorlijk ja.
Maar dank je voor het compliment. Het zijn beide ook erg leuke jonge jongens.

Nog een heel kort filmpje van Tibor zijn eerste vriend en de eerste ontwikkelingen van dooie diender naar een pony/paardje van twee. De eerste maanden stond hij eigenlijk alleen maar te staan en was hij erg zwak. Je kon hem zo omduwen. Hij was toen in elk geval niet echt alleen.

Het gevolg hiervan was overigens wel dat hij een wat te ruw spelletje ontdekte met Duco (de Duitse herder), ik noem dat 'bekvechten'. Bijten naar elkaar waarbij Tibor af en toe hangt af en toe aan de lip van Duco en dan hoor je 'oooweweejoejoe....' (= vrij vertaald auw van Duco)

http://www.youtube.com/watch?v=9nroWprqhiE&feature=channel_page

De flitsen zijn de twee kuikens die bij Tibor op zijn hekje slapen.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 26-05-09 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:50

Wat een schatje zeg.
Ik moet ook echt niet zo'n schattig hoofdje zien, want ik ben inderdaad bang dat ik het niet kan laten en het beestje zo in de kofferbak verwijnt :D .... voor een ritje naar mijn stal.

hij is wel erg klein. heeft ie niet gewoon een moeilijke start gehad door weinig eten, waardoor hij minder snel groeit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:55

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:06

Heb het topic hele tijd geleden gezien, maar jeetje wat leuk dat het goed gaat met hem!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:11

Ik volg je topic als "stil lezer" en wat fijn dat het allemaal zo goed gaat. Ga zo door!!!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:05

Ook ik ben een stille lezer. Wat een heerlijk kereltje. Wat goed van je, dat je hem hebt opgevangen. Veel succes met Tibor en houd ons alstjeblieft op de hoogte.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:14

Agossie, die foto's met hengsten zijn echt grappig, enn die twee kuikens zijn zowat net zo groot als Tibor zelf :)) .

Heeft hij nou zo'n sterke 'dish' in zijn neus of lijkt dat doordat de beharing daar langzaam normaler wordt? Hij lijkt inderdaad nog steeds wat uit verhouding, maar ik ben teveel een leek om daar echt wat zinnigs over te kunnen zeggen helaas.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:31

Hi, hi ja ik moest er ook zo om grinniken. Gaat hij door zijn knietjes voor de heren, en bedenkt zich bij allebei gelijk dat hij er dan niet goed bij kan. Innerlijk conflict... maar ze doen wel redelijk normaal tegen hem zien hem niet als serieuze bedreiging. Hij is er ook al, per ongeluk dan, mee in de zandbak geweest. Ging goed. zo lang hij maar laag doet.

Maar wat is een 'dish' eigenlijk?

Afbeelding
Bedoel je een holling op zijn neusbeen?
Voor zover ik kan inschatten heeft hij wel een tikje 'Arabisch' hoofdje, maar niet overdreven.

Hij staat amper stil... krijg geen handige profiel foto van hem.
Nu de beharing voor het grootste deel weg valt van zijn hoofd lijkt er een redelijk normaal kopje onder uit te komen. Kan eerlijk gezegd niet wachten wat er nog meer aan verrassingen onder da vachtje zit.
DA zei ook al eventueel hem te scheren, maar ik wacht er mee. Vanavond zat hij onder het natte zand van het rolen, die kan snel heen en weer rollen joh.
Eigen kracht is sterker denk ik. Hij knapt elke dag meer en meer op, dus ik zie wel vooruitgang.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 26-05-09 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:33

Ja, dat bedoelde ik, maar op deze foto zie ik dat inderdaad helemaal niet zo, dus het zal wel iets vertekend zijn geweest. Of ik ben toe alweer toe aan een nieuwe bril, dat kan ook natuurlijk :+ .

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:36

Heb het hele verhaal ook even gelezen. Echt een hummeltje.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:36

Nee, de foto vertekent zijn gezicht wel, daar heb je echt gelijk in hoor.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:37

Denk niet dat het een dwergje is, eerder groeiachterstand. Wat is het een schatje zeg! Hoofdje lijkt ook normaal, maar een ietwat bol voorhoofd is bij die kleintjes veelvoorkomend. Verhaart hij nu wel al goed?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:44

Zat een beetje te denken over die kale plekken aan zijn binnenkant van zijn achterbenen. Toen hij in januari kwam lag hij erg veel. Nu doet hij dat in de wei ook wel, maar hij beweegt nu natuurlijk ook heel veel.
Zouden die rare plekken komen van veelvuldig 'verveeld' liggen. Hij leefde immers helemaal alleen in een soort boxje wat stond in een hele grote schuur.

Net als zijn oogjes, die zijn bijna zo goed als helemaal schoon. Frisse lucht, gras en beweging? Ben ik best trots op, of eigenlijk op hem. Hij doet het zelf.

Zijn buikje is wel nog erg bol in verhouding met de rest. Wat dat betreft lijkt hij weer wel op een mini Shetlander.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:05

ik denk eerder dat hij veel lag omdat hij minder fit was. ;)
hij word nu sterker en komt al wat aan en daarmee zal hij minder vaak liggen.

knap werk hoor!

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:26

Ik heb je topic gevolgd, en ik vind het erg leuk om de vordering te volgen! Wat een leuk en grappig kereltje wordt/is hij! Blijf foto's plaatsen, want ik ben erg benieuw hoe hij over een maandje is!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:04

Wat een pupke weer! Zo lief. :D
Hij ziet er al weer een stuk beter uit. Leuk dat er op zijn koppie nu ook "gewone" haartjes komen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:52

Kleine update.
Zijn haren komen los ! +:)+ het gaat nog niet met lekkere vlokken, maar het gaat. Bij zijn billen is hij bina helemaal glad, en warempel ik denk dat er een bruin ponytje onder zit.

Een dagje Tibor:
In de ochtend tref ik hem samen met zijn vriendin in de zandbak aan, als ik aan koms lopen ligt hij helemaal plat. Het is het warmste plekje van het terrein en in het zand rolt hij ook graag.
helaas, hij hoort me en wordt duidelijk nèt wakker.
Afbeelding

Huh ? Waar kom jij inens vandaan?
Afbeelding
Even stretchen van kop tot staart
Afbeelding
Als je hem dit zou moeten aanleren zou ik niet weten hoe dat moet !
Dat kopje hè.
Afbeelding
Om direct daarna weer helemaal los te laten.

Goede oefening jongen.
en dan met zijn vriendin de wei in. Samen grazen. De merrie is vreselijk hengstig geweest met de komst van de twe jongens. Tibor wandelt er maar wat achteraan en likt af en toe haar achterbenen, waar de zoete massa op is gevallen. Mama doet zo raar?
Ha, ha en ik ben benieuwd of hij noig compleet is of niet, er is nog niks ingedaald of het is er gewoon af. Ik zou het niet weten.

Hij eet een beetje te veel gras eigenlijk, hij kan namelijk overal komen waar hij wil. Dus ook 's nachts in de wei. Tsjah, daar gaan we ook wat aan doen. Zoals je ziet zijn we nog niet helamaal klaar. Tibor krijgt denk ik een plekje tegenover de boxen, met een eigen uitloopje. Paarden tv. *D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:58

Ik ben er meer en meer van overtuigd dat dit geen dwerggroei is, qua verhoudingen zit die heel goed in elkaar!
Maar met dat vachtje van hem zou je toch denken dat er ergens een schaap in de familie zit :+

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:05

Wat een ontzettend geinporumpje van een paardje is dit zeg :D ! Kan me voorstellen dat je hem niet kon weerstaan. Ben benieuwd wat er onder zijn schapenvacht vandaan komt!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:27

bij nader inzien, vooral na de laatste foto's, denk ik ook niet langer dat het een dwergvorm is.
volgens mij gaat hij er goed uitzien straks als de vacht er af is!