mini paard zeer ziek....help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Re: mini paard zeer ziek....help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:12

de veearts is geweest voor een nacontrolen...ze klinkt beter op hart en longen,en de temperatuur blijft constant onder de 38.5.
ze heeft nog steeds die korrels,die blijft ze krigjen tot ze echt wat zwaarder en sterker is.
ze krijgt nu ook vitamines,ijzer etc.

waar de koorts vandaan kwam is en blijft een raadsel,evenals of de koorts weg blijft als de korrels stopgezet worden.
punt blijft dat de longen niet volledig gevuld zijn,maar hoeft volgens de veearts niet levensbedreigend te zijn.

dus gelukkig is t tij gekeerd en kunnen we weer positief zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:13

hehe :D hebben al die bokt-duimen toch flink geholpen!
gelukkig klinkt het in elk geval al een heel stuk positiever.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:14

dat klinkt beter meid! :j

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:44

wat fijn... :):)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:50

Super +:)+ dat is goed nieuws!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:17

wat een goed nieuws!!!
ik zag het eerlijk gezegt somber in...gelukkig krijg ik geen gelijk!!!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 18:47

ik weet dat er al een tijd niet meer is gereageerd,maar ik "moet" helaas een nieuwe update plaatsen:

de merrie is er na alle medicatie en homeopathische middeltjes redelijk bovenop geklommen,althans,tot 2 weken terug.
ze werd eindelijk wat dikker en ging wat spelen in de bak etc,maar ze heeft een terugval.
ze heeft sinds 2 weken weer wisselend koorts(met piek van 40.3 graden) ze heeft 1 AB kuur van 4 dagen gehad en was koortsvrij.
kuur was klaar en de koorts kwam terug.
nu heeft ze een 10 daagse kuur gekregen(weet niet welk middel) en de veearts moet op de hoogte gehouden worden.
ze ligt weer regelmatig en is weer traag met eten,afentoe eet ze helemaal niet.
ook de ademhaling word weer wisselend.
hartje en longen klinken(nog wel) goed,maar ze is er nog niet zo erg aan toe als de vorige keer dus dat is het logisch lijkt me.

persoonlijk had ik het diertje bijv. naar utrecht gebracht,en vind ik dat de eigenaar+veearts te matig handelen.
ik zou nu toch weleens willen weten waarom het dier er weer zo aan toe is,en in utrecht kunnen ze meer onderzoeken doen,ivm het te snel stollende bloed van de vorige keer.
ik houd jullie wederom op de hoogte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:57

och....arm beest....het wil maar niet stabiel blijven

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:16

ach jee wat sneu ik hoopte dat het goed ging met der

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 19:17

nee,en dat vind ik zo vreemd.
volgens de VA was het niet dramatisch,maar er zijn wel weer 2 AB-kuren ingegaan...
en 40.3 vind ik niet normaal.
ze zou nu in principe van de wormen af moeten zijn,maar ze heeft weer een wormenkuur gehad.(gewoon uit voorzorg)
maar er is nu al zoveel troep in dat diertje gegaan,dat ik persoonlijk toch andere maatregelen zou treffen en het niet weer zo lang aan zou kijken als de vorige keer.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:09

timilon- ik geef jou helemaal gelijk- ik zou inmiddels ook meer willen weten, dan uit voorzorg een kuur erin mikken. Zeker als het nu weer terug is. Ik snap wel dat je gefrustreerd bent. En wat je zegt, al die troep erin, voor hetzefde geld krijgt ze het er alleen maar zwaarder mee. Bah hoor- heel veel sterkte en bedankt voor de (helaas niet zo goede) update!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:21

he ach jeetje wat sneu nou weer zeg....
het is soms wel moeilijk om nou te achterhalen wat er mis is he, en het is ook allemaal zo ontieglijke duur als je alles wilt laten onderzoeken...
nou ik ga weer voor je duimen hoor dat het goed blijft gaan :(:)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:14

dit ziektebeeld doet mij het meest herrineren aan een schaap met leverbot en dat kan bij paarden ook voorkomen,het ziektebeeld zelf wordt meestal weergegeven als hypoalbuminemie.

de wormen kunnen dit ook veroorzaken, maar de herhaling zie je heel vaak bij zware leverbotaantastingen. soms is een heel typische levergeur van de adem aanwezig.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:35

Ik vind het moeilijk hier iets over te zeggen... als het mijn dier was had ze al in utrecht gestaan...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:15

@ tug: jij hebt t over leverbot...hoe groot is de kans op herstel?
je hebt t ook over een bepaalde lever-geur(ik eet geen vlees,dus heb geen idee hoe dat ruikt!)
wat mij wel opviel was dat het paardje zowieso niet "paards" ruikt,maar een beetje tja uh..."doods"

en een onderzoek in utrecht bijv. is idd vrij prijzig,maar dat is de hele behandeling tot nu toe ook al geweest...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:58

die rare geur is toch wel heel apart he......
kan zijn doordat de darmen niet goed zijn en daar de geur vandaan komt,zou dit dier last kunnen hebben van salmonella vraag ik me net af?

maar bijvoorbeeld bij nierfalen kan er ook een heel aparte geur ontstaan.

gaan ze nog weer bloedonderzoek doen om te kijken hoe de waardes nu zijn?

Minoes2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:37

Wij hebben ook een paardje waarvan we sinds 2 weken weten dat ze leverbotziekte heeft. Bij haar waren de symptomen vermagering en niet lekker in haar vel zitten (alles leek te veel voor haar) en ging in protest. Na bloedonderzoek door de VA bleek haar leverfunctie niet optimaal te zijn en is er een vervolg test gedaan bij het Vetmedlab in Duitsland. Daaruit bleek dat het leverbotziekte was. Zij wordt nu behandeld met Fusinex en over 3 weken moet er opnieuw bloed worden geprikt om te kijken of de situatie verbeterd. Onze merrie had overigens geen koorts. Het vermoeden bestaat dat zij bij de vorige eigenaar in een weiland heeft gelopen waar ook schapen en koeien hebben gelopen, omdat dat de enige manier is om de besmetting op te lopen.

Volgen dit draadje nu dus ook en zijn erg benieuwd of er mensen zijn die iets over de prognoses weet (horen tot nu toe alleen maar ontmoedigende verhalen helaas).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:49

kijk even in dit topic:
[MD] Nier en/of leverproblemen?

staan een aantal mensen in wiens dier leverbot gehad heeft ,misschien kun je hen een berichtje sturen?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:57

timilon: je DA moet op grond van de bloeduitslagen eigenlijk al kunnen uitsluiten dat, dit een mogelijkheid is of een mogelijkheid kan zijn.

dit komt alleen voor in deze vorm bij dieren die of een vergevorderde parasietenaantasting hebben of om andere redenen zwak zijn.

de medicijnen zijn normaal genomen niet de duurste, maar vaak is toch een en ander per infuus nodig.
kan je geen geen prognose geven, dit dier is waarschijnlijk te ver heen om nog zelf aan te knoeien,ALS DIT INDERDAAD LEVERBOT ALS OORZAAK HEEFT! zou ik in ieder geval eerst overleggen met een DA!

de geur doet vaag aan iets doods denken, maar de meeste DA's die ooit zware leverbotpatienten gehad hebben herkennen het zeker, vraag anders of bv een schapenboer uit jouw buurt eens wil ruiken, de meeste herkennen het direct.

minous: denk dat jij fasinex bedoelt, de tegen leverbot werkzame stof is triclabendazol, iets andere stof(fenbendazol) is voor paarden nog beperkt verkrijgbaar als ontwormingsmiddel, wordt doordat er al veel resistentie is voor de gewone echte wormen, minder gebruikt, werkt voor leverbot in normale gevallen nog goed, via klinieken is vaak meer mogelijk. voor schapen gebruiken we of pure fenbendazole in panacurtabs of de duurdere vloeibare fasinex of endex.
de paardenpasta kun je zonder ingewikkeld rekenwerk(minder kans op fouten) goed toepassen in gewone leverbotaantasting, zou zeker bij ernstige problemen op tijd overleggen met een DA of zelfs direct laten komen, er is dan vaak meer schade, die andere en meer behandeling vraagd

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:03

de geur schijnt voornamelijk te ontstaan omdat, metname de lever bepaalde afvalstoffen niet goed of niet meer uit het bloedfiltert en omzet, ze blijven in het bloed en komen via de gaswisseling in de longen, met de adem naar buiten. wie ooit zelf lever heeft gekookt zal de typische lucht zeker herkennen, bij lichtere besmettingen ruik je weinig tot niets. geur is natuurlijk iets persoonlijks, maar dit is de meest gemiddelde beschrijving.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:47

In stilte heb ik dit topic gevolgd en ik ben benieuwd hoe het gaat met de pony...
Hopelijk betekent geen nieuws goed nieuws, maar het zag er niet best uit in je laatste berichten...

Iemand schreef over Lawsonia in dit topic, een ernstige infectie-ziekte die vrij onbekend is in Nederland en steeds meer schijnt voor te komen. Is ze daar eigenlijk nog op getest?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 17:03

aangezien het niet mijn beestje is kan ik jullie niet alles duidelijk vertellen(ben er zelf niet altijd bij als de veearts er is,dus kan ook niet altijd vragen wat een volgende stap zou zijn).
ik ben inmiddels ook verhuisd,dus echt goede "updates" kan ik niet meer geven.
op het moment dat ik daar vertrokken ben stond de pony weer terug bij de andere jaarlingen(hengst en merrie) maar de hengst was vrij vervelend.
de merrie word nu telkens apart gezet met voeren,en dat gaat wel goed.
ze lag nog steeds redelijk veel,en ik kan helaas niets zeggen over de temperatuur omdat ik het zelf ook niet weet.
dus ja,ik denk dat het topic hier min of meer een beetje ophoud,er is nog helemaal geen definitieve diagnose of besluit genomen,en dat vind ik best wel vervelend.
ik kan jullie nog heel sporadisch op de hoogte houden,maar meer dan goed of slecht zal ik ook niet te weten komen ben ik bang.

ik heb met dit hele gebeuren wel weer een hoop geleerd,van de veeartsen,van het praten met anderen en uiteraard ook hier van bokt.
zo zie je maar,je raakt nooit uitgeleerd en iedereen weet weer wat anders etc.
ik wil iederereen die hier zo fijn heeft meegedacht ontzettend bedanken,en voor degene die er belang in stelt kan ik wel sporadisch "updaten" wat het beestje nu uiteindelijk heeft (gehad?) en of ze het overleefd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:08

ja op zich ben ik wel benieuwd hoe dit verder gaat.
misschien is er ooit iets met een dier van een ander waarvan de symptomen hier op lijken en daar kun je dan toch weer van leren