Paard blijft te dik/opgeblazen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Paard blijft te dik/opgeblazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 11:51

Ik weet niet of het hier hoort of bij voeding, dus hoor het wel als het toch verkeerd staat.

Mijn paard, een 8-jarige KWPN merrie, is altijd al snel dik geweest. De vorige eigenaar zei ook: "Ze groeit van lucht."
Maar op dit moment ben ik echt radeloos...
Ze staat ZO dik, niet normaal meer en niks helpt. Ze werkt genoeg, een keer of 5 in de week. Dat zou meer kunnen maargoed, ik geloof niet dat daar het verschil echt kan liggen. Komt verder ook nog elke dag in de molen en 2 uur op de wei. Die weide kan ik natuurlijk afschaffen maar kan een paard echt zo dik worden van 2 uurtjes gras? Zo rijk is de weide nou ook weer niet.
Verder staat ze al op houtkrullen en krijgt twee keer per dag een normale portie hooi. Dat wil ik ook niet meer minderen omdat ze al geen stro heeft om te knabbelen. Krachtvoer krijgt ze het minimale. Minder kan bijna niet omdat ze vrij intensief werkt.

Haar buik hangt echt gigantisch, ribben zijn nog wel te voelen, het is meer dat het echt een opgeblazen hangbuik is ofzo?
Ze heeft nooit een veulen gehad. Buikspieren mogen meer ontwikkeld worden, dat wel.

Verder kwijlt ze vaak en dan ook echt behoorlijk als ze haar bit in krijgt. Tanden zijn oke, dat is meerdere keren en kort geleden nog gecheckt.

Ik zal proberen of ik een foto kan vinden waarop het duidelijk te zien is.

Ben toch aan het denken dat het misschien iets medisch is? Denk dat ik toch binnenkort eens bloed ga laten afnemen.
Tips en ervaringen zijn welkom.

Myrano

Re: Paard blijft te dik/opgeblazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:56

Ben benieuwd naar haar foto.
Zou het kunnen dat een paard schijnzwanger is? (weet ik eigenlijk zelf niet)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:31

Ik had ook zo'n paard. Altijd moddervet ondanks een streng dieet en redelijk wat beweging.
Voor haar heeft magnesium een enorm verschil gemaakt. Zij bleek insuline resistent.
Kijk maar eens op de website van paardnatuurlijk.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 13:37

Dankjewel! Ik ga eens kijken.
Hoe ben je daar achter gekomen? Bloedtest?

Edit. Ze doet trouwens ook wel eens haar eigen mest eten.
Ontwormen houd ik wel heel goed bij overigens.

Edit2. Ik zit over Cushing te lezen, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Dikke buik, vergrote eetlust, veel plassen, gezwollen speekselklieren (vandaar mss dat kwijlen ook?), spierproblemen, huidproblemen.. Komt me allemaal griezelig bekend voor.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:13

ontworm je goed?
heeft ie alleen een dikke buik? of is ie overal vet?
anders mindere kwaliteit voordroog of hooi kopen.. die 2 uurtjes wei maken niks uit, maar op stal, met het kuil/hooi krijgen ze (als het goed is) ook nog veel binnen.. als het heel goed kuil is, zitten er veel voedingsstoffen in, die het paard niet nodig heeft.
je kan altijd nog bellen naar de DA, die zal het waarschijnlijk beter weten, en eventuele ziektes ofzo in je verhaal kunnen herkennen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 08:43

Ik ontworm zoals eerder gezegd zeker goed.
Het is alleen een dikke buik, voor de rest is ze nergens dik.
Ze krijgt al hooi met minder eiwitten en wat minder dikmakend is maar ik kan haar er echt niet minder van geven omdat ze op houtkrullen staat. Kuil krijgt ze idd absoluut niet.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:04

hmm.. is wel vreemd.. zoals je in beginpost zei, een bloedje kan nooit kwaad, en kost ook niet zo veel..
en, is er niet perongelijk een foutje gemaakt met een hengst? of een ruin die erbij heeft gelopen die niet zo lang geleden is gecastereerd? anders zou ik voor de zekerheid ook gelijk laten scannen..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 11:10

Nee dat kan echt niet haha. Dat weet ik 100% zeker.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:19

misschien zeg ik nu wel iets stoms Haha!
maar eet ze misschien zand ofzo? dat dan der darmen overvol raken? en daardoor dik lijkt?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 11:23

Nee, doet ze ook niet. Ze komt niet veel in de paddock en in de wei eet ze gewoon gras. Haha!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:25

ja maar t is vaak heel veradelijk, want op de wei heb je ook zandeters Knipoog aangezien je ook zei dat ze der eigen mest wel eens at..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 11:26

I know, maar ze eet echt geen zand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:38

Als je de ribben kan voelen, maar de buik wel dik/opgeblazen is, dan betekent dat dat ze niet vet is, maar de darmen goed gevuld zijn. (zijn de kont/schouders/achterbenen normaal, of ok vet?) Als het alleen de buik is; de darmen kunnen gevuld zijn met eten (hooi, gras..), maar kunnen ook gevuld zijn met zand, wormen of zelfs houtkrullen..
Zand uit de paddock kan dus niet, maar hoe goed zit het gras vast op de wei? Kan ze daar geen wortels met zand binnen krijgen? En wanneer heb je voor de laatste keer mestonderzoek laten doen? Geef je genoeg ontwormingsmiddel? Altijd precies de goede dosis, of doe je altijd licht overdoseren? En gebruik je ook álle middelen, wanneer heb je voor t laatst met praziquantel ontwormt?

Verder vind ik het niet slim om je paard maar 2 uur per dag buiten te zetten. Ben je bang voor teveel gras; koop dan een graasmasker en zet je paard lekker 8 uur per dag buiten! Dan krijgt ze meer beweging, heeft de hele dag wat te doen, meer rust in het hoofd dus.. Paard zal zich direct beter voelen.

Hoeveel voer je precies? Hoeveel brok, en wat voor soort brok. En hoeveel hooi per dag?
En wat voor soort liksteen gebruik je?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:37

Liksteen doe ik niet aan, heb ik meerdere keren geprobeerd maar die vreet ze in 1 keer op, gaat dan een paar dagen vreselijk veel drinken waardoor de stal onder water staat.
En ga niet zeggen dat dit noodzakelijk is want ik kan echt serieus elke dag een liksteen gaan kopen dan dus.

Ontwormen gebeurd echt goed, licht overdoseren en elke keer een ander middel.

Verder krijgt ze gewoon havens sportbrok geloof ik, twee keer per dag een schep maar dit is echt niet teveel.
Hooi krijgt ze twee keer per dag een normale portie.

Als ik de mogelijkheid had dat ze meer buiten kon zou ik dat doen maar dat gaat hier niet.

Nog even iets anders, ze heeft een maand of 2 een koliekaanval gehad waarbij een echo van de darmen is gemaakt en toen is er niks opmerkelijks opgemerkt. Toen was ze wel al zo dik.

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:57

zit ook aan iets van overvolle darmen te denken. als je haar ribben kunt voelen is ze niet te dik. hoe is haar mest ? en hoeveel? zou zeker even een bloedmonster laten prikken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:02

Rytm schreef:
Liksteen doe ik niet aan, heb ik meerdere keren geprobeerd maar die vreet ze in 1 keer op, gaat dan een paar dagen vreselijk veel drinken waardoor de stal onder water staat.
En ga niet zeggen dat dit noodzakelijk is want ik kan echt serieus elke dag een liksteen gaan kopen dan dus.

Een paard dat mest eet komt meestal mineralen tekort. En dat kan dus komen doordat je geen liksteen hebt.
Had je normaal een steen met een smaakje? Zo niet, dan verveelde je paard zich waarschijnlijk waardoor ze als een soort stereotiep gedrag steeds eraan likte. Probeer eens een himalayasteen. Hang deze in de wei in plaats van in de stal, dan kan je paard er niet teveel van eten, maar krijgt wel de mineralen binnen die ze nodig heeft.

Verder zou ik het hooi even gaan afwegen: een paard heeft 1 tot 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Stel dat jou paard 500 kilo weegt, dan moet je dus 5 tot 10 kilo hooi per dag voeren. Dit is heel belangrijk. Hooi zorgt niet alleen dat het paard de hele dag wat te doen heeft, maar voorkomt ook maagzweren, schuurt de darmwand, en neemt alle rotzooi mee uit de darmen (wormen/parasieten, zand, steentjes..), en kán het probleem dus ook oplossen Ja

Doet je paard niet toevallig luchthappen? Of veel lucht inslikken met eten/drinken? Dat er gewoon lucht in de darmen zit? Ook dat kan trouwens minder worden door meer hooi te voeren.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:12

Ik heb al 100 soorten likstenen geprobeerd, ook de himalaya, ze blijft dit doen. In de wei hangen kan ik doen ja, hoop alleen dat ze hem dan vindt..

Hooi krijgt ze echt wel voldoende. Ik sta (en werk) op een sportstal waar de hoeveelheid hooi in een hele grote emmer voor elk paard wordt "afgewogen".

Luchthappen denk ik niet. Lucht inslikken met eten en drinken zou kunnen. Wat kan je daar aan doen dan?

Kun je trouwens geen mineralen iets bijvoeren ipv die liksteen?
Ik vind het zelf ook niet fijn dat ik die niet kan neerleggen maar heb echt alles geprobeerd daarmee, het gaat gewoon niet.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:14

Je zegt dat ze 2x een schep brok krijgt. Hoe groot is ze? Is dat misschien juist wat te weinig voor haar, waardoor ze meer hooi naar binnen stouwt waardoor ze zo vol wordt? En wordt er hooi gevoerd, of kuilgras? Met dat laatste kun je ze ook aardig dik krijgen.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:15

Is het niet zo dat paarden een "opgeblaze" buik kunnen krijgen van gras. Mijn paard werd in de zomer als ze op gras stond ook super dik en in de winter wanneer ze in de paddock stond een stuk slanker. Een echte hangbuik komt volgens mij van gras.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:16

Hooi. En we hebben voor de paarden die gevoelig zijn voor eiwitten of die ook te dik (maar dan echt te vet) staan ook speciaal hooi, wat grofstengelig zeg maar. Dat ga ik mijne ook geven.
Maar ze kan niet meer hooi eten dan dat ze van mij krijgt en natuurlijk eet ze dat allemaal op. Minderen ga ik echt niet daarmee, ik vind dat echt te belangrijk, voldoende ruwvoer.

Edit. Kan, Noa, maar geloof jij dat dit ook van 2 uurtjes gras kan?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:18

zeewier is een goed supplement, werkt ook goed tegen mest eten.
je kunt pavo vital gaan geven,dat is een brokje met alle mineralen etc er in, op de site van pavo staat wel info.

of je kunt probiotica gaan geven,kan ook heel goed helpen,zeker met een mindere darmfunctie.

Citaat:
Ontwormen gebeurd echt goed, licht overdoseren en elke keer een ander middel.

volgens mij klopt dat niet, maar de precieze info daarvan is ook wel ergens op internet te vinden.
wij ontwormen gewoon met equest, en in de winter krijgen ze een equest pramox.

bloedonderzoek is altijd verstandig om te doen als je twijfeld over je paard z'n gezondheid

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:21

Ja, dat zei mn baas ook al. Actimel voeren. Vork
Naja ik zal misschien nog eens goed ontwormen maar eigenlijk is dat wel het laatste waar ik me druk om maak.

Zeewier en Pavo Vital ga ik naar rondkijken. Lachen

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:21

2 uurtjes gras lijkt me iid wat weinig. Maar mijn paard stond in de zomer zo'n 3 uur op gras en had er last van. Misschien een overgevoeligheid?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:23

nee geen actimel,daar zit van alles in om het voor mensen lekker te maken,wat voor paarden niet goed is.

darmbalans van Bloem kun je wel gaan geven,dat zijn capsules, kost 12 euro voor 60 stuks.
daarzit alleen pre en probiotica in en cranberry extract( goed voor de blaas)
eerste week 2 per dag en dan terug naar 1 per dag, kan geen kwaad en valt te proberen.
kun je kopen bij de reformzaak en sommige drogisterijen

maar had je nou al een foto?

denk zelf dat je beter kunt gaan voor een bloedonderzoek, en dan nu laten doen en niet als je al supplementen geeft want dan krijg je een vertekend bloedbeeld

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:43

Ja dat van die actimel was een grapje, ik snap wel dat dat natuurlijk een soortgelijk product moet zijn. Ik zal eens kijken naar die ene die jij aanraadt.

Oja foto..

Afbeelding
Afbeelding
Deze zijn van een tijd geleden maar ongeveer vergelijkbaar met hoe het nu is.

En zo wil ik haar hebben (met iets meer spieren, dat wel)
Afbeelding