Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Citaat:Bij hoefbevangenheid is het belangrijk dat de pijn in de hoeven verlicht wordt. De dierenarts maakt in de meeste gevallen een behoorlijke opening in de zool of de toon, zodat etter (pus) naar buiten kan. Dit verhelpt of verzacht in elk geval de pijn. Stel je voor dat je zelf een blauwe nagel hebt, doordat je er per ongeluk met een hamer hebt opgeslagen. De huisarts kan dan een gaatje in je nagel boren waardoor de druk en de pijn die je onder de nagel voelt zal verdwijnen. In geval van hoefbevangenheid gebruikt men vaak verband. Hoefschoenen kunnen dit verband vervangen. Men brengt jodium of een ander bacteriedodend middel aan in de schoen, zodat de hoef steriel blijft. Natuurlijk moet je de schoen dagelijks grondig uitspoelen.
In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd ,is beweging van het paard juist heel belangrijk! Beweging zorgt voor een verhoogde bloedcirculatie. De afvalstoffen, dus óók die in de hoeven, worden door deze verhoogde bloedcirculatie opgeruimd. De schoenen beschermen nu de hoef waardoor het paard geen pijn meer voelt en weer in staat is om te stappen of te draven.

Wildgirl schreef:vind het wel weer frappant(??) dat je een nb erbij gehaald hebt; als mijn paard altijd traditioneel beslagen was dan zou ik pas overgaan op NB als ze blootsvoets goed loopt.
anyway, ik zou de ijzers er onder houden, goed overleggen met je traditionele hoefsmid; de hoeven langer laten groeien(evt een supplement/teer voor hardere hoeven/minder gevoelig)en dan langzaam in een natte wei beginnen

Silence schreef:Ja en ook die mensen leren over grind te lopen, maar ook niet van vandaag op morgen
haar hoefjes slijten gelukkig nooit 'teveel' af, netjes tot iets voor de witte lijn en niet verder.
IJzers lossen natuurlijk het probleem niet op, maar als ik hoofdpijn heb neem ik ook een aspirine. Als het paardje met ijzers geen pijn heeft en zonder ijzers wel dan lijkt het me niet meer dan paardvriendelijk om de ijzers er onder te laten. Tenzij het probleem natuurlijk opgelost kan worden. Ik ben trouwens echt geen fan van ijzers... maar ik ben wel realistisch. Ik zou mijn paard geen pijn laten lijden omdat ik zo nodig NB moet zijn. Arabesk schreef:Hoefbevangenheid is een stofwisselingsziekte, die los je niet op met een ijzeren strip onder de voet.
. Trouwens, hoefbevangenheid is vaak een stofwisselingsprobleem maar niet altijd. Er zijn ook andere oorzaken te noemen zoals mechanische hoefbevangenheid, insulineresistentie, EMS en bijwerkingen van medicijnen zoals o.a. cortisone.
. Je kent die hoefsmid helemaal niet dus het is gebaseerd op vooroordelen.