Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
D_MR schreef:goed in en uitstappen en na lange rit even afspuiten (is altijd goed voor de doorbloeding)

. En je kan niet alles weten toch! Fijn dat het iets onschuldigs is. JoCo schreef:Euhm jullie gaan mij nu waarschijnlijk een dom kieken vinden (zo denk ik er trouwens zelf ook over) maar nu blijkt het na onderzoek helemaal geen vocht onder aan de pees te zijn, maar een onschuldig galletje .... zucht!
(ook wel opluchting natuurlijk)
Toch bedankt voor de reacties!
)
Zelf weet ik niet wat ik ervan moet denken.
)Citaat:De oorzaken voor het ontstaan zijn talrijk. Bij jonge paarden kunnen gallen veroorzaakt worden door afwijkende beenstanden, worminfectie, slecht hoefonderhoud en voedingsstoornissen. Ook verkeerd gebruik of overbelasting van het paard kan leiden tot vorming van gallen. Oudere paarden hebben bijna allemaal gallen en dit wijst op een intensief gebruik tijdens hun leven.
Gallen leiden zelden tot kreupelheid en ondanks dat gallen als een schoonheidsgebrek beschouwd worden, is het onnodig om gallen te behandelen. Er zijn diverse middelen op de markt om gallen te behandelen maar tenzij de oorzaak aangepakt wordt, blijft de peesschede zich weer vullen met gewrichtsvloeistof en is behandeling zinloos. Oorzaken kunnen aangepakt worden met behulp van aangepast hoefbeslag of aangepast werk.
Scum schreef:Ben ik weer (snel he)
Dit is wat wiki zegt:
http://www.bokt.nl/wiki/GallenCitaat:De oorzaken voor het ontstaan zijn talrijk. Bij jonge paarden kunnen gallen veroorzaakt worden door afwijkende beenstanden, worminfectie, slecht hoefonderhoud en voedingsstoornissen. Ook verkeerd gebruik of overbelasting van het paard kan leiden tot vorming van gallen. Oudere paarden hebben bijna allemaal gallen en dit wijst op een intensief gebruik tijdens hun leven.
Gallen leiden zelden tot kreupelheid en ondanks dat gallen als een schoonheidsgebrek beschouwd worden, is het onnodig om gallen te behandelen. Er zijn diverse middelen op de markt om gallen te behandelen maar tenzij de oorzaak aangepakt wordt, blijft de peesschede zich weer vullen met gewrichtsvloeistof en is behandeling zinloos. Oorzaken kunnen aangepakt worden met behulp van aangepast hoefbeslag of aangepast werk.