Mijn paard is begin juni geopereerd aan zandkoliek, dat was vreselijk kantjeboord. Gelukkig gaat het nu weer aardig goed, het is nu ruim drie maanden geleden en ze mag sinds afgelopen vrijdag weer voor het eerst los buiten. Het is iets dat je nooit weer mee wilt maken, afgrijselijk!
Vanuit Wolvega is aangeraden haar niet meer op een kaal stuk land te zetten met hier en daar wat gras en als ze in een paddock moest, zeker met zo'n dichte muilkorf om.
Verder een paar keer per week lijnzaadolie, volgens hun werkte dat beter dan gekookte lijnzaad. Ik stond perplex, want ik dacht altijd dat lijnzaadolie meer voor de vacht was en minder om zand af te voeren en dat gekookt lijnzaad wel werkte om zand af te voeren.
Verder hadden zij het advies als je vermoedt dat je paard teveel zand binnenkrijgt: Een week dag en nacht op stal met alleen maar droog hooi, geen kuil o.i.d., geen krachtvoer, droog hooi voert dus ook heel veel zand mee af.
Sandclear e.d. hielpen volgens hun niet voldoende, die haalden alleen het topje van de zandberg weg. Bij andere klinieken krijg je misschien weer andere adviezen, maar dit is mijn ervaring.