Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ma_rie_tje schreef:@TS: jij bent een duidelijke voorstander van inslapen.
Helaas werk je met dit topic toch echt mee aan de "wilde" verhalen die rond gaan over slachten en slachthuizen.
Kijk is wat verder dan je neus lang is met dit zogenaamde onderzoek.
De wiki erop naslaan was misschien handig geweest.
Rendas Son heeft de mgelijkheid om met een kleine trailer het kadaver van je paard op te halen, kosten: ongeveer 1000 euro.
Officieel MOET rendac binnen 24 uur na het telefoontje (ja, de eigenaar moet zelf bellen) het kadaver ophalen. MUV zon en feestdagen.
Jammer dat je je zeer zeker NIET goed hebt ingelezen op de materie waar je zegt een onderzoek naar te hebben gedaan.
Zoek gewoon is na in de WIKI of bij Boktmeetings de excursie naar het slachthuis (er waren er 3, dus je kan het bijna niet missen. Alle 3 met een uitgebreid verslag!)
Wel grappig dat je het inslapen vrij uitgebreid hebt beschreven (ach, het inslapen, de medicatie dan he) en je totaal geen moeite hebt gedaan om te achterhalen wat er in het slachthuis gebeurd.
1 telefoontje was genoeg geweest om de JUISTE informatie te krijgen over het slachten, al was dat telefoontje ook niet eens nodig als je had gezocht op bokt.nl.
Citaat:2. Euthanaseren door afschieten
Wanneer het paard naar de slager of het slachthuis wordt gebracht, wordt het afgemaakt door een kogel in het voorhoofd. Daarna wordt de halsslagader opengesneden om het bloed te laten weglopen. Dit moet binnen 60 seconden gebeuren. Belangrijk is om vroeg op de morgen een afspraak te maken, want tijdens het wachten wordt het paard gestrest door geur en geluid. Het uitbloeden duurt enkele minuten waarna het paard het slachthuis in wordt getrokken.
Citaat:Zodra het paard binnen het slachthuis is, kan je niet meer terug. De deuren gaan maar n kant op open
Citaat:Er zijn verschillende verhalen over de slager bekend, paarden die niet direct dood zijn en pas sterven nadat de halsslagader is doorgesneden. Videofilms zijn te zien op internetsites waar dit duidelijk blijkt, maar of dit excessen zijn is mij onbekend.
Citaat:Het lijkt mij eerlijk gezegd niet mogelijk dat dit aan de orde is van de dag. Toch lijkt mij de werkwijze voor een fijngevoelig dier wat van zijn natuur uit de omgeving in de gaten houdt, niet erg passend. Rustig in laten slapen is in mijn ogen humaner.
Citaat:Wat nu met het dode lichaam?
Wanneer een paard bij de slager is afgemaakt kan men een slachtprijs krijgen die afhankelijk van de marktwaarde, toestand en gewicht tussen de 50 en 400 euro liggen.
Citaat:Wanneer je het paard moet laten afvoeren door een destructor (Rendac in Son tel. 0900-9221) kost dat slechts 15 30 euro, maar wat vaak veel erger is n tot drie dagen wachten (afhankelijk van het weekend). Ook hiervoor is er inmiddels een oplossing. Men kan tegen meerkosten op een eigen gekozen tijdstip en moment het paard op laten halen met een speciale trailer. Hierin zit een brancard waar het paard opgerold wordt en dan wordt de brancard in de trailer getrokken. Men hoeft het paard dan niet langs de weg te hebben en het ophalen kan ook s-avonds of in het weekend. De verwerking van het kadaver is echter het zelfde. Alle paarden en ponys worden verbrand, niets gaat in Nederland meer naar de meelverwerking. Hoefijzers en chips hoeven niet verwijderd te worden. De kosten van deze individuele behandeling zijn 500 euro. Als je dat te veel is en je kiest voor de vrachtauto, zorg dan dat het paard bereikbaar is voor de vrachtauto en leg een groot zeil erover. Het is niet verstandig om er bij te staan wanneer het paard erop wordt gehesen, omdat dit traumatisch kan zijn.
ma_rie_tje schreef:Citaat:2. Euthanaseren door afschieten
Wanneer het paard naar de slager of het slachthuis wordt gebracht, wordt het afgemaakt door een kogel in het voorhoofd. Daarna wordt de halsslagader opengesneden om het bloed te laten weglopen. Dit moet binnen 60 seconden gebeuren. Belangrijk is om vroeg op de morgen een afspraak te maken, want tijdens het wachten wordt het paard gestrest door geur en geluid. Het uitbloeden duurt enkele minuten waarna het paard het slachthuis in wordt getrokken.
het paard wordt binnen gebracht via een grote deur en komt in de ruimte waar het dier geschoten wordt.
Paard wordt gerust gesteldd, even geaaid en dan krijgt het een shot op het voorhoofd.
Leegbloeden geschied op een andere plek dan waar het paard geschoten is. En dus vaak niet binnen de 60 seconden!.
Om het paard naar de naastliggende ruimte te krijgen, wordt deze aan de achterbenen omhoog gehaald, en door middel van een soort rails (idee gordijn rails) naar de andere kant gebracht.
Daar wordt het paard gestoken. Die enkele minuten zijn iets meer dan slechts enkele minuten (tja, hoeveel is enkele is dan de vraag). In het begin stroomt het hard, daarna nog maar heel zacht.
Stress door geur of geluid heb ik dus neit gzien, wel een paard dat erg verbaas was om 20 meiden ineens voor zn neus te hebben. Als de dieren (zowel koeien als paarden) langer moeten wachten, krijgen ze in het slachthuis van Nijkerk (bij van (der) Veen) ook nog gewoon wat te eten.
Paarden worden aan het begin van de ochtend geplant, maar dit is voor de eigenaren, niet voor het paard.Citaat:Zodra het paard binnen het slachthuis is, kan je niet meer terug. De deuren gaan maar n kant op open
Zottigheid, deur kan gewoon aan 2 kanten open.Citaat:Er zijn verschillende verhalen over de slager bekend, paarden die niet direct dood zijn en pas sterven nadat de halsslagader is doorgesneden. Videofilms zijn te zien op internetsites waar dit duidelijk blijkt, maar of dit excessen zijn is mij onbekend.
Er circuleren meer horror slachtigs filmpjes op het internet dan realistische fimpjes van hoe het in Nederland gaat.
De americaanse fimpjes (en horror verhalen) zijn dus echt niet representatief.Citaat:Het lijkt mij eerlijk gezegd niet mogelijk dat dit aan de orde is van de dag. Toch lijkt mij de werkwijze voor een fijngevoelig dier wat van zijn natuur uit de omgeving in de gaten houdt, niet erg passend. Rustig in laten slapen is in mijn ogen humaner.
Dat het niet aan de orde van de dag is klopt. Het slachthuis, waar meerdere malen een bokt excursie heen is geweest, beaamd dit.
En tja, de werkwijze... gelukkig heeft iedereen een eigen mening over wat humaan is en niet.Citaat:Wat nu met het dode lichaam?
Wanneer een paard bij de slager is afgemaakt kan men een slachtprijs krijgen die afhankelijk van de marktwaarde, toestand en gewicht tussen de 50 en 400 euro liggen.
Dit is dus voornamelijk afhankelijk van het ras. Een paard dat hoog in het bloed staat is goed eetbaar, een koudbloed is te taai.
Trekpaarden hebben dus meer gewicht, maar wil dus niet zeggend at ze meer waar zijn.Citaat:Wanneer je het paard moet laten afvoeren door een destructor (Rendac in Son tel. 0900-9221) kost dat slechts 15 30 euro, maar wat vaak veel erger is n tot drie dagen wachten (afhankelijk van het weekend). Ook hiervoor is er inmiddels een oplossing. Men kan tegen meerkosten op een eigen gekozen tijdstip en moment het paard op laten halen met een speciale trailer. Hierin zit een brancard waar het paard opgerold wordt en dan wordt de brancard in de trailer getrokken. Men hoeft het paard dan niet langs de weg te hebben en het ophalen kan ook s-avonds of in het weekend. De verwerking van het kadaver is echter het zelfde. Alle paarden en ponys worden verbrand, niets gaat in Nederland meer naar de meelverwerking. Hoefijzers en chips hoeven niet verwijderd te worden. De kosten van deze individuele behandeling zijn 500 euro. Als je dat te veel is en je kiest voor de vrachtauto, zorg dan dat het paard bereikbaar is voor de vrachtauto en leg een groot zeil erover. Het is niet verstandig om er bij te staan wanneer het paard erop wordt gehesen, omdat dit traumatisch kan zijn.
Ik heb die 500 euro op internet even nagezocht, en je hebt gelijk.
Ik heb hier (van de excursie naar de Rendac) nog een folder liggen waarin de prijs van een ruime 800 euro excl BTW is vermeld.
Esther28 schreef:Euhm wie is Tessa en wie is TS en wat wil TS hier verder mee bereiken?
Tom_Broeders schreef:Esther28 schreef:Euhm wie is Tessa en wie is TS en wat wil TS hier verder mee bereiken?
Dag Ester,
Tessa is mijn vrouw. TS kan ik niet terugvinden in mijn verhaal.
Mvg
Tom
zacharyhill schreef:Heb even moeten slikken en een paar dikke tranen weg moeten vegen toen ik alles hier las, het komt nu ook weer naar boven. Ik heb onze alllerliefste merrie (ze was van mij en mijn zus) moeten laten gaan een dag voor haar 20 ste verjaardag op 16-04-2008. Ze had zware kolieken en bulten die er niet goed uit zagen. Onze d.a heeft vaak tegen ons gezegd dat we haar moesten laten gaan maar ja.........dat doe je niet 1,2,3 ik had altijd de hoop dat ik die beslissing nooit maar dan ook nooit zou moeten maken en dat ze het zelf zou bepalen maar helaas ze liet aan ons de keuze...................En ik kan je vertellen het was zwaar k*t. We hebben voor het slacht huis gekozen daar bij onns inslapen geen optie was.
We wonen in een dorpje een een paard voor de deur bij mijn zus met twee kleine kindjes is niets wachtend op rendac die komt met een vrachtwagen waneer??? Op afspraak kon ook kosten 500 euro en dan nog ligt ze aan de openbare weg te wachten daar konden wij niet op kijken.
Wij hebben gekozen voor een klein slachthuis en in afspraak met de slager mogten wij haar licht verdoven een lange trailer reis was voor haar niet zo fijn al die stress die ze dan had maar het leek of ze het aan voelde komen en was heel kalm ook daar op het terrein mijn pa is er bij gebleven en alles ging heel gemoedelijk en rustig ze was ook heel kalm het ging voor haar heel vlug en ze heeft w.s niets gemerkt. Gelukkig voor haar. Hier weer flinke waterdruppels die het typen moeilijk maken. Helaas moeten we zonder haar verder net haar dochter en mijn nieuw paard. Ook dit zijn dingen die besproken worden niet de leukste maar toch kom je er als paarden eigenaar toch wel een keer voor te staan en ik hoop dat ieder voorzich kijkt naar een voor zijn of haar paard paardwaardig eind.
anja
CarpeDiem schreef:Wij werken ook met T61 op het werk. Maar alleen in combinatie met andere middelen dan domosedan. Eerst sederen wij het paard, waardoor het al onder narcose gaat, en een stuk rustiger neervalt. Pas als hij eenmaal ligt krijgt hij het laatste spuitje. We werken sinds een paar jaar met deze combinatie en dat bevalt ons super.
.