Hoe vaak hoeven uitkrabben?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

Hoe vaak hoeven uitkrabben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:08

Ik krab de hoeven van mijn paard altijd uit voor het rijden zodat de mest eruit is. En na het rijden krab ik weer de hoeven uit en als ik dan de benen afspoel, doe ik de hoeven ook even afspoelen. Als ik op buitenrit ben geweest dan maak ik ze schoon met een borstel en krab ik ze extra goed uit. Zo heb ik het ook geleerd. Een stalgenootje van me zag me gisteren bezig en zei dat ze alleen maar de hoeven van haar paard uitkrabt als ze op buitenrit zijn geweest (i.v.m. steentjes) Zij beweert dat het helemaal niet goed is om de hoeven zo vaak uit te krabben, omdat dat de kans op onsteking alleen maar groter maakt.

Nou was ik toch wel eens benieuwd wat jullie doen....

jillietje

Re: Hoe vaak hoeven uitkrabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:10

ik doe mijn paards zun hoeven oor het rijden uitkrabben en na het rijden uitkrabbern en nou buitenrijden meestal dus 2 keer ik krab ook de hoeven uit als ik haar heb los gelaten in de bak andeers krijgt ze een ontstkeing heb ik vande hoefsmid gehoord (ze had namelijk ooit een horefontsteking)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:11

als ik eerlijk ben krab ik maar 3 keer in de maand uit ofzo, na een buitenritje check ik even, zit er niets in, dan krab ik ook niet uit Knipoog

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:11

Ik doe het eigenlijk vrijwel alleen voor het rijden, en na een buitenrit. Het hoeft niet zo heel vaak, maar voglens mij kan het oko geen kwaad ofzo. Voor wat voor onsteking is je stalgenoot bang dan?

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:14

Heel eerlijk ben ik er soms wel een beetje laks in maar hier moeten ze eigenlijk bijna altijd uitgekrabt worden. Voor en na het rijden (eerder of dit in de bak of buiten is) en zelfs na het losgooien in de paddock ook. Volgens mn hoefsmid is het niet goed om al dat zand (of wat voor bodem ook) in de hoeven te laten zitten omdat de hoef daar week van kan worden ofwel wordt het zand hard dat je bijna een hamer nodig hebt om het uit de hoef te halen.
Laatst bijgewerkt door Utan op 11-09-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:15

ik sluit me aan bij michelle-x
ik doe het ook niet vaak

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:16

Voor en na het rijden, voor omdat het niet fijn is voor een paard om met allemaal mest in zn hoeven te lopen, en na om even de eventuele steentjes eruit te krabben. Die kan je namelijk niet zo zien, daar moet je echt voor uitkrabben!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:16

Als mijn paard over het harde vanuit de wei naar de opzadelplek gelopen heeft, is alles er eigenlijk al wel uit. Ik controleer wel na het rijden op steentjes, en eens in de week doe ik een soort van grote beurt, randje vijlen, alle hoekjes en gaatjes uitpeuteren enzo. Nooit problemen met hoefjes eigenlijk.

Edit: moet er even bij vermelden dat mijn paard ijzerloos staat, en mooie holle hoefjes heeft. Steentjes blijven er ook bijna niet inzitten, dus het regelt zichzelf al voor een groot deel.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:18

mijn paarden staan overdag in een padock zeg maar met een zandbodum en zodra ze in de wei staan dan gaat dat zand ook uit de hoeven en in de stal het zelfde verhaal en als ik ga rijde dan ben ik op de poetsplaats al veel zand kwijt Haha!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:18

Voor en na het rijden/longeren/wandelen altijd. Soms zit er net een steentje in en lijkt me wel handig om dat te verwijderen. Heb eerlijk gezegd ook nooit gehoord dat het kwaad kan de hoeven te vaak uit te krabben en ze hier ontstekingen van kunnen krijgen hoor!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:21

Breghje schreef:
Edit: moet er even bij vermelden dat mijn paard ijzerloos staat, en mooie holle hoefjes heeft. Steentjes blijven er ook bijna niet inzitten, dus het regelt zichzelf al voor een groot deel.

Hier staan ze idd met ijzers en sommige bodems zijn echt zo erg dat, na het rijden, je paard op plateauzooltjes loopt en inees 2cm groter is. Knipoog Haha!

Maar waarom zou je het niet doen? Als je paard goede hoeven heeft en je de stal etc netjes bijhoudt is er toch helemaal geen gevaar voor infecties?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:23

En daar komt nog eens bij dat bv mest veel meer bacterien en dergelijke vast houd en aantrekt dan een uitgekrabde hoef...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:30

Voor het rijden en na een buitenritje

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:52

Ik krab de hoeven voor en na het rijden uit. Voor het rijden vanwege eventuele steentjes. Na het rijden omdat wij een mega top bodem hebben en dan wil er nog wel eens een snipper in blijven zitten.
Mijn hoefsmid vertelde mij dat het het beste is om de hoeven zo min mogelijk uit te krabben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:54

voor en na het rijden............... ik eis 200% inzet van het paard......... dus moet ik hem dat ook mogelijk maken

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:42

Utan schreef:
Breghje schreef:

Hier staan ze idd met ijzers en sommige bodems zijn echt zo erg dat, na het rijden, je paard op plateauzooltjes loopt en inees 2cm groter is. Knipoog Haha!

Maar waarom zou je het niet doen? Als je paard goede hoeven heeft en je de stal etc netjes bijhoudt is er toch helemaal geen gevaar voor infecties?

Daarom vermeldde ik idd ook even dat ze ijzerloos staat. Haha! Maar wat zou ik waarom niet doen? Uitkrabben? Ze staat 24/7 buiten en heeft een schuilstal waar ze niet piest of poept, doet ze allemaal in de wei. Dat mag ik opruimen, daar gaat zij haar hoefjes niet vuil aan maken hoor.. Tong uitsteken Haha!

Wendelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:09

Michelle_x schreef:
als ik eerlijk ben krab ik maar 3 keer in de maand uit ofzo, na een buitenritje check ik even, zit er niets in, dan krab ik ook niet uit Knipoog

Ik ook zoiets, maar als ik het doe zit er niets in...

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:44

Mijn hoefsmid heeft me uitgelegd dat hoeven uit krabben niet goed is, ik check het inderdaad nu ook alleen maar bij mijn eigen paard op het moment dat ik naar buiten ben geweest of als hij gevoelig loopt ofzo, verder niet!

Op me stage wel, minimaal 2x per dag bij alle paarden! Die mensen willen het zo, dus doe ik het zo.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:31

natural_ schreef:
Mijn hoefsmid heeft me uitgelegd dat hoeven uit krabben niet goed is, ik check het inderdaad nu ook alleen maar bij mijn eigen paard op het moment dat ik naar buiten ben geweest of als hij gevoelig loopt ofzo, verder niet!

Op me stage wel, minimaal 2x per dag bij alle paarden! Die mensen willen het zo, dus doe ik het zo.

Hangt er ook maar van af wat voor hoefsmid je hebt:P echt over zulke dingen heb je 100den meningen. Ik zou het voor je eigen paard gewoon maar even uitvogelen hoe het het beste is. Maar ik geloof echt niet dat je door teveel uitkrabben makkelijker onstekingen kan krijgen, want je kan ook juist onstekingen en dergelijke halen omdat je het juist niet doet;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:43

Die van mijn paard worden alleen uitgekrabd als er misschien mest in zit (als ik zie dat hij door een hoopje mest heeft gelopen) en als we van buitenrit terugkomen om te checken of er steentjes in zitten. Modder en zand laat ik áltijd zitten, daarmee voorkom je dat er weer meteen mest in komt.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:52

ik krab de hoeven van mijn paard nooit uit op advies van een smid omdat de hoeven van mijn paard makkelijk brokkelen.

vroeger krabte ik ze elke keer na het rijden de hoeven en toen brokelen ze erg hard af nu ik ze niet meet uitkrab brokkelen ze minder.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:56

Ik krab de hoeven van mijn pony ook nooit uit, als er een steentje in mocht zitten hoor ik dat wel. En ik heb tot nu nog nooit mee gemaakt dat die er een in zit.
En volgens de hoefsmid heeft mijn pony super hoeven, dus het zit allemaal wel snor.

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:05

volgens mij is het nooit erg om vaak de hoeven uit te krabben,maar je moet het natuurlijk niet te harddoen zodat er stukjes hoef loskomen. ik zelf doe het alleen voor hetrijden.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:46

Het ligt inderdaad ook aan je smid, maar ik vond zijn argumenten goed en hoor genoeg mensen die het nooit doen en die paarden hebben eigenlijk voor zover ik weet allemaal prima hoeven! Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:52

zoekfunctie levert ook een hoop resultaten op...