Nat hooi geven, dilemma ouders...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marie83

Nat hooi geven, dilemma ouders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:42

Dag allemaal, ik zit met een dilemma. Ik studeer en woon op kamers. In het weekend ben ik thuis en rijd & verzorg ik mijn paard.
Mijn paard wordt doordeweeks 2x gereden en gemest door een bijrijdster waar ik enorm blij mee ben.
Valentino is gevoelig voor stof en heeft hier 2x eerder een ventipulmin en antibiotica kuur voor gehad.
Na lang emmeren is hij van het hoesten af, is zijn conditie weer op peil en is hij zijn tevreden zelf.
Dit is een proces geweest van bijna een jaar!
Nu staat hij tegenwoordig op zaagsel en is het de bedoeling dat hij nat hooi krijgt.

Hier ligt precies het probleem, in het weekend geef ik hem nat hooi, 's ochtends en 's avonds. Dit kan niet te lang
weken omdat het dan zuur wordt en hij het niet meer wil. Voor mij is dit geen probleem, maar doordeweeks als ik op mn kamer ben
blijkt dit teveel werk voor mn ouders. In feite is het niet veel werk, maar ze zien het nut er niet van in.
Valentino hoest nu niet dus is het niet nodig zeggen ze letterlijk. Ze hebben het een tijdje gedaan en zeiden het nog steeds te doen, maar ik ben erachter gekomen dat dit dus niet meer zo is !

Ik heb in mijn ogen alles gezegd om mn ouders in te laten zien dat het wel nodig is. Op het moment ligt er nog
een veearts rekening van enkele maanden terug gericht aan mn ouders. Ik zou deze in eerste instantie betalen maar zolang
ze weigeren mn paard nat hooi te geven, betaal ik die rekening niet! In mijn ogen is het dan dweilen met de kraan open, omdat
het in mijn ogen wachten is op de volgende rekening. Ik vind niet dat ik mn bijrijdster kan vragen iedere dag mn paard te gaan voeren (is voor haar een stuk rijden).

Ik weet dat de situatie eigenlijk heel luxe is, mn ouders zitten met het werk van voeren (hoeven niet de stal te doen) en in de wei zetten e.d. en rijd alleen in het weekend. Dus aan de ene kant vind ik het heel vervelend hen doordeweeks met de zorg op
te zadelen. Maar aan de andere kant staat het paard aan huis, hebben we kippen honden katten geit pony's e.d. die moeten net zo goed gevoerd worden, dus wat is nu 1 paard extra?

Heeft iemand een idee hoe ik hen kan overtuigen het wel te doen? Of een manier om het hen zo makkelijk te maken,
dat het geen probleem is verder? Heel erg bedankt alvast.

Pytje

Re: Nat hooi geven, dilemma ouders...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:45

Hoe je ze kunt overtuigen dat weet ik niet, maar is het geen optie om een gieter klaar te zetten? Dan hoeven ze het hooi alleen maar een beetje nat te gieteren, zo kost het hun niet veel tijd, is je hooi toch nat en niet zuur.
Kan je bijrijdster het niet op haar dagen doen? Dan blijven er voor je ouders nog minder dagen over.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:47

Ik weet niet of het een optie is, maar het paard van een vriendin van mij (dier heeft chronische bronchitis en mag dus ook absoluut niet met stof in aanraking komen) krijgt kuil ipv hooi, omdat kuil van zichzelf al niet bepaald stoffig meer is. Is dat geen optie?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:49

Er is ook gehakseld gras in blokken te koop. Ik weet even niet meer hoe het heet, maar toen mijn paard op de kliniek stond heeft hij dit een tijd gehad. Het is wel een stuk duurder dan hooi, maar zo goed als stofvrij.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:53

Nu staat er een grote kuip klaar waar 3 plakken hooi in passen met de tuinslang ernaast.
Even overheen gieteren is gewoon niet voldoende. Het moet echt op zn minst een half uur geweekt hebben en niet
veel langer dan bv 3uur. Ik kan het inderdaad wel aan mn bijrijdster vragen en ik denk ook zeker dat ze het zou doen.
Maar ik kan me er gewoon zo kwaad Boos! Boos! Boos! om maken dat mn ouders het eerst wel deden, maar nu niet meer enkel uit principe Koe .

Kuil ga ik uitzoeken, zitten daar niet veel eiwitten in? We hebben het hem een keer gevoerd, maar met 1 paard gaat zo'n pak nogal snel schimmelen omdat het niet zo snel opgaat. Bovendien omdat het energie rijker is kun je ze er minder van geven, en heeft hij dus ook veel minder te doen op stal. Nu staat hij overdag meestal buiten, maar zo groot is de weide niet. Dus Als hij naar binnen moet om de weide te sparen heeft hij niks te knabbelen..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:55

Hm, dat is wel erg vervelend dat ze het eerst wel willen en nu niet. Geven ze ook duidelijk aan waarom?
Kuil is ook in kleine pakjes te koop, bijvoorbeeld grassmaster (http://www.grassmaster.nl). Als je op de site kijkt, zie je de voedingswaarde en oa andere info (stofvrij).
Laatst bijgewerkt door Pytje op 11-09-08 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:55

Natasjaa schreef:
Ik weet niet of het een optie is, maar het paard van een vriendin van mij (dier heeft chronische bronchitis en mag dus ook absoluut niet met stof in aanraking komen) krijgt kuil ipv hooi, omdat kuil van zichzelf al niet bepaald stoffig meer is. Is dat geen optie?

Mijn paard heeft/had ook chronische bronchitis. Ik zeg nu had omdat sinds ik kuil geef hij niet meer heeft gehoest. Het was bij mijn paard ook al maakte ik het hooi nat nog steeds heel erg! En van de winter is het ook eigenlijk geen doen om het hooi nat te maken als het zo koud is en of het voor het paard goed is als het min 6 is en die krijgt een natte plens water over zijn hooi heen. Ik raad kuil echt aan! Ik gebruik het nu bijna 2 jaar en geef ook geen hooi meer.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:56

Volgens mij voeren ze bij ons op stal voordroog, dat zit als ik t goed heb tussen hooi en kuil in, mijn hafje doet t er prima op, en je hoeft er niet idioot weinig van te geven ofzo.
Als het goed is, is voordroog ook wel in kleine pakken te krijgen, want zo'n groot pak voer je inderdaad niet snel genoeg op en t laten wegschimmelen is natuurlijk ook zonde!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:57

misschien ook niet ideaal, maar kan je geen voordroog vast krijgen voor jouw paard? zit heel wat minder stof in. Heb ook een dampige pony en daar merk ik nx meer van sinds ik voordroog geef (en ze 24/7 buiten loopt)
paardenvoordroog is trouwens niet hetzelfde als koeienkuil Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:59

jammer dat je ouders niet willen meewerken... maar ik vind het wel een beetje raar als je dierenarts hier dan de dupe van wordt.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:59

herkenbaar probleem... bij mijn pony moet dit ook gebeuren... op de vorige stal waar ik stond vertikte ze het ook op een gegeven moment.. Boos! we hadden dar wel kuil maar dat was in de zomer net zo droog geworden als gewoon hooi.. maar diegene vertikte het om het nat te maken omdat het kuil was... maar bij mijn pony moet het nat zijn voor de stof maar toen de tijd ook omdat ze net gelaserd was in haar keel en haar keel zeer deed en met nat hooi is het wat zachter... klinkt mss beetj eraar maar glijd makkelijker weg..

nou gewoon niet doen doe vent heh Boos! kwaaier kon je me ook echt niet maken! om het welzijn van het beestje en gewoon iet doen uit hun eigenprencipe... je weet zelf het beste wat goed is voor je beestje alleen jammer dat veel mensen dat voor jou willen bepalen en hun eigen regels eraan lappen grrrrrrrrrrrrrrr ik was toen genoodzaakt om daar weg te gaan omdat het anders funest zou zijn voor mn pony na al bijna gestikt te zijn geweest Verdrietig

die van van mij kan ook niet op gewoon kuil ook dat moet nat gemaakt worden helaas Bloos
Laatst bijgewerkt door Zondebokje op 11-09-08 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:00

juval schreef:
jammer dat je ouders niet willen meewerken... maar ik vind het wel een beetje raar als je dierenarts hier dan de dupe van wordt.

Dierenarts moet zeker paard zijn Haha!

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:01

Bedankt voor jullie snelle en goede reacties Pling
Ik ga het thuis zeker voorstellen.
Puntje is wel, dat voordroog en kuil ed, niet duurder zijn dan hooi?
Mogen mn ouders kiezen, nat maken of duurder Duivel
Maar goed, kans is dus nog steeds dat ze zeggen, beide niks ervan.

Dan zou ik het dus zelf moeten gaan betalen.., waar haal je die kleinere
pakken voordroog (omg. oss N-B), hoelang doe je ermee en wat kosten ze ongeveer ?
Super bedankt zover !

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:02

Pytje schreef:
juval schreef:

Dierenarts moet zeker paard zijn Haha!

nee, ze zegt dat ze de rekening van de dierenarts niet wil betalen zolang haar ouders niet meewerken.. of begrijp ik het verkeerd?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:03

Mijn paard is nu 12 jaar en heeft al vanaf dat ik r heb chronische bronchites (3 jaar)
Het eerste jaar heb ik r ook elke keer nat hooi gegeven, maar in de winter is dat z'n gedoe dus ik ging opzoek naar andere oplossingen.
Nu voer ik al 8 jaar voordroog hooi in plastic.
Ik heb periodes dat ik 3 paarden aan huis heb maar ook periodes dat ik er 1 heb.
Als ik er maar 1 heb voer ik uit kleine baaltjes heb ik er 3 dan voer ik uit grote pakken.
Eigenlijk heeft mijn paard sinds het voeren van voordroog hooi geen echte last meer van hoesten, terwijl ze dat met het nat maken van hooi nog wel had.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:04

Wat lastig dat je je ouders niet kunt overtuigen van de noodzaak Scheve mond

Ik zou wel de dierenartsrekening betalen, lijkt me niet dat deze er iets aan kan doen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:04

marie83 schreef:

pakken voordroog (omg. oss N-B), hoelang doe je ermee en wat kosten ze ongeveer ?
Super bedankt zover !

Geloof dat ze van grassmaster door het hele land leveren. Op de site staat een telefoonnummer, want hoeveel het kost dat weet ik niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:05

Goed voordroog hooi ( dus geen Kuil, dat is ander spul) is prima te voeren. Dat heeft meestal een dag of 5 liggen drogen ( kuil ca. 3 dagen en hooi een dag of 7) en is meestal prima spul. Er zijn pakjes te koop van 20 kg, maar die moet je wel met een dag of 3 opgevoerd hebben, anders gaat het schimmelen en ben je nog verder van huis.
Een mogelijkheid is om alles uit het baatje te halen en helemaal los te schudden zodat het niet kan gaan broeien/ schimmelen. Dan is het prima te voeren! Grotere balen heb je met 1 paard niks aan, omdat je dat niet snel genoeg op kan voeren.
Op Marktplaats staan vaak kleine baaltjes voordroog aangeboden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:05

juval schreef:
nee, ze zegt dat ze de rekening van de dierenarts niet wil betalen zolang haar ouders niet meewerken.. of begrijp ik het verkeerd?

Ah, op die manier. Haha, ik snap.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:07

Ik raad je aan om dan voordroog te geven... ik zit zelf met een allergisch paard, moet wel zeggen dat mijn hooi van dit jaar super is en dat ik het niet hoef nat te maken.
Succes!
Jammer dat ze niet willen meewerken...

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:12

Die dierenarts rekening wordt uiteindelijk wel betaald. Door mij of door mn ouders dat komt wel goed. Het is ook geen gigantisch grote rekening ofzo. Het is meer om ze proberen in te laten zien dat het een stom principe is, en het risico niet waard dat
we dadelijk weer een jaar uit de running zijn met een hoestend paard en nieuwe rekeningen.

Het is ook zo dat het hooi wat we nu krijgen rechtstreeks van het land van bekenden komt, en op onze eigen zolder wordt opgeslagen. Mn vader heeft dus ook zoiets van, dit is prima hooi, net 3 maanden van het land, dus niet stoffig.
dusss.. Clown , alles wat droog is is stoffig !

Het is dus de makkelijkste en goedkoopste oplossing voor hen. Maar ik kan niet aanzien dat het dadelijk weer begint met een enkel kuchje en een beetje benauwd, en verergert tot met grote neusgaten stilstaand op stal benauwd te zijn.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:14

Jammer dat je ouders niet mee willen werken, maar waarom staat je paard eigenlijk op zaagsel?
Dat stoft namelijk vreselijk en dat lijkt me ook niet erg bevordelijk voor een paard wat erg gevoelig is voor stof?
Ik hoop in ieder geval voor je dat je er samen met je ouders uitkomt.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:16

Zaagsel stoft juist helemaal niet, stro is vele malen erger....

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:20

Dan hebben wij waarschijnlijk apart zaagsel en stro op stal, want krul bij ons stoft velen maler erger als stro,
stro stoft idd ook behoorlijk maar toch minder als krul.
Is vlas geen optie dan?
Ik ken een pony die chronische bronchites heeft en sinds zij op vlas staat gaat het stukken beter met d'r.
Laatst bijgewerkt door Steph86 op 11-09-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:21

marie83 schreef:

Super bedankt zover !

In Oud-Gastel kun je heel fijn voordrooghooi kopen, balen van ca. 30 kilo (ideaal bij lagere voersnelheid) voor € 5,80 per baal ongeacht de afname.

Mocht er een baal tussen zitten die niet helemaal goed is (wat ik overigens nog niet gehad heb) dan moet je deze bewaren en bij de volgende meenemen dan gaan hun kijken wat er mis is gegaan en krijg je hier een nieuw pak voor in de plaats.

Mijn merrie is er dol op!

Voor telefoonnummer moet je me maar even pb-en.