Verontrustende ontwikkeling?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Verontrustende ontwikkeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 07:42

Ik zie de laatste paar dagen meerdere topics van mensen die zelf voer willen samenstellen omdat ze vinden dat er in comerciele voeders "rotzooi" zit die ze niet willen voeren, zoals melasse.
Vervolgens moeten ze de basisdingen nog vragen, zoals Ca/P verhoudingen etc.
Ben ik de enige die denkt dat dit een slechte ontwikkeling is?
Paardenvoer, en sowieso het samensttellen van diervoer, is een aparte wetenschap, die een hoop kennis vereist.
Als je je ingredienten niet goed heb los je dat mi niet op met wat olie of een paar schepjes vitaminen.
Persoonlijk zou ik bang zijn dat ik mijn paard niet goed zou voeren omdat ik er gewoon niet genoeg van weet. Als een paard dan tekorten oploopt, of juist bepaalde voedingsstoffen overgedoseerd zou krijgen, kun je je paard ziek voeren...
Lijkt me niet goed

crazygirl23

Re: Verontrustende ontwikkeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:56

Dat is nou precies dezelfde reden dat ik het aandurf!! ben ook bang dat ik het niet goed doe dus ik hou het bij een kant en klare zak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:00

Bovendien is de ene zak graan de andere niet, daar zitten grote schommelingen in die een fabriek wel kan opvangen maar een particulier niet.
Bovendien is ongesloten graan bijna niet te verteren voor een paard en zal je dus ook een pletter moet aanschaffen, kant en klaar geplet graan behoud maar hele korte tijd zijn voedingswaarde.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:03

Tegenwoordig is er ook genoeg voer te verkrijgen zonder die "extra" toevoegingen zoals melasse.. Ik zou niet zelf wat in elkaar frutsen. Hierboven staan al de redenen waarom ik dat zelf niet zou doen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:03

Tja als ik naar mezelf kijk ongeveer 1,5 jaar geleden had ik een kast voor supplementen en andere troep om zogenaamd mijn paard beter in zijn vel en spieren te laten komen.

Al met dit nieuwe paard heb ik het merendeel eruit gegooit. Ik ging een bekijken hoeveel geld ik per maand kwijt was aan extra supplementen en voer. Terwijl ik vind dat een goede basisbrok en misschien wat granen/meusli extra meer al voldoende moet zijn voor een paard. Ik train nu op l/m niveau.
Ik merk dat hij nu beter in zijn vel zit als ooit tevoren. Heb een fijne stal veel licht lekker naar buiten kijken en goede brok. Verder krijgt hij van mij een kilo muesli na het werk meer niet (dus 4/5x per week). Dus mijn extra kosten zijn nu nog geen 20 euro per maand.
Ik ben nu van mening dat ik in het verleden dat extra geld beter in andere dingen had kunnen steken zoals goed les en goede stal met goede brok.

Denk dat vele stallen slecht brok voeren (goedekoop) reeds in verleden meegemaakt. Na een verhuizing ging hij opeens totaal anders in zijn vel ging zitten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:04

Precies mijn idee. Ik heb er ook vaak mee gespeeld om het zelf te gaan doen, maarik heb stomweg de kennis niet om het toe te passen. Je kunt het eventueel wel met een da oid samen doen, maar dan nog.

Ik voerde al Marstall zonder haver, maar die hebben nu ook een nieuwe vorm ontwikkeld dus waarschijnlijk wordt dit mijn oplossing, zonder melasse ed: de Marstall Naturell :

http://www.marstall.nl/pdf/Naturell.pdf

Mijn leverancier gaat hem voor me bestellen, dus ik heb hem niet deze week al maar goed over een maandje ofzo is ook prima. Hij zou ook grover van structuur zijn door de lucerne, dus zou ze ook niet meer zo kunnen schrokken. Ben er benieuwd naar!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:05

een paard word eerder ziek van een teveel aan iets dan van een tekort....
vergeet niet dat er bijna altijd conserveringsmiddelen worden gebruikt ,vooral in de muslie's,zouden veel paarden daardoor geen leverproblemen hebben?
maar in hoeverre ze dat dan niet gebruiken in andere ongemengde geplette granen weet ik niet....het lijkt mij dat als granen eenmaal niet meer gesloten zijn er snel kans is op schimmels...
en laten we vooral niet vergeten waar het maag/darmstelsel van het paard het best mee omgaat....vezels/ruwvoer,en geen granen.
granen zijn veroorzaker nummer 1 van koliek en spierbevangenheid.(dan hebben we het even niet over wormen en kilo's zand in de darmen...dat zand had er ook niet gezeten als er genoeg ruwvoer was gegeven.)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:07

Heel dom idd. Ik ga er maar eens vanuit wat wij doen met het voer van de koeien: De bestanddelen (o.a. mais, kuilvoer) worden door Wageningen getest op samenstelling en voedingswaarden. Dan halen we er een voedingsdeskundige bij om de goede verhoudingen van de menging met andere bestanddelen te bepalen.

Dat zelf aanklooien bij de voeding van paarden leidt imo zonder meer tot gebrek bij de paarden aan bepaalde bestanddelen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:08

geerke schreef:
een paard word eerder ziek van een teveel aan iets dan van een tekort....
vergeet niet dat er bijna altijd conserveringsmiddelen worden gebruikt ,vooral in de muslie's,zouden veel paarden daardoor geen leverproblemen hebben?
maar in hoeverre ze dat dan niet gebruiken in andere ongemengde geplette granen weet ik niet....het lijkt mij dat als granen eenmaal niet meer gesloten zijn er snel kans is op schimmels...
en laten we vooral niet vergeten waar het maag/darmstelsel van het paard het best mee omgaat....vezels/ruwvoer,en geen granen.
granen zijn veroorzaker nummer 1 van koliek en spierbevangenheid.(dan hebben we het even niet over wormen en kilo's zand in de darmen...dat zand had er ook niet gezeten als er genoeg ruwvoer was gegeven.)

Voor mij hoort dat laatste er zo bij , dat uitleg erover altijd erbij inschiet. Haha! Ik vind ook dat altijd over hooi of regelmatig over kuil beschikken belangrijker is dan welke brok of muesli dan ook! Daarom voor mij ook Marstall, zo krijgt ze alle pitamientjes binnen zonder troep erin. En twee handjes per dag was van de zomer icm 24/7 en regelmatig kuil (die niet onbeperkt anders kan ik haar rollen) op de wei voldoende.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 08:13

Teveel ids niet goed, maar tekort of verkeerde verhoudingen ook niet.
Vooral de Ca/P verhouding komt vrij nauwkeurig, dat lukt mi niet als je zelf wat gaat aanrommelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:19

je moet aardig wat kilo's voeren wil je aan de hoeveelheid vitamine's en mineralen komen per dag,dat vind ik vaak het probleem.....veel paarden/pony's verdragen al die kilo's niet en worden er moddervet van....of bevangen.
ik geloof om aan de vit. min. te komen dat je soms wel 4 kilo moet voeren....dat lijkt mij voor een hafje of paard wat normaal een uurtje rond hobbelt een beetje veel.
normaal gesproken,bij een niet te oud en gezond paard,die geen zwaar werk verricht zou hooi of kuil onbeperkt genoeg moeten zijn,met een goed zoutblok.
wel goede kwaliteit hooi natuurlijk!(niet het hooi wat ik hier in frankrijk heb...)
s'zomers gras erbij en s'winters(helemaal als hij dag en nacht in het land staat)misschien iets om het vlees erop te houden.
ik ben wel voor s'winters bijvoeren,maar vooral ook onbeperkt ruwvoer indien mogelijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 08:22

Voldoende ruwvoer staat buiten kijf wat mij betreft, het gaat mij om het krachtvoer...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:33

Slechte ontwikkeling idd...er is momenteel genoeg keuze in voer.Veel mensen moeten eens goed nadenken welk type voer hun paard nodig heeft...vaak is een basis brok voldoende.

Als mensen zich nu gewoon af zouden gaan vragen wat ze met hun paard doen en welk type voer daarbij past,afhankelijk van ras/evt aandoeningen en leeftijd dan kun je een keuze maken uit prima samengesteld voer.Zelf rommelen met mengsels is echt onverstandig als je niet alles precies weet.

Tekorten en gezondheidsproblemen liggen op de loer....aan de andere kant...zo verdient de DA ook wat en is het goed voor de doorstroming wat paarden betreft Tong uitsteken

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:39

geerke schreef:
je moet aardig wat kilo's voeren wil je aan de hoeveelheid vitamine's en mineralen komen per dag,dat vind ik vaak het probleem.....veel paarden/pony's verdragen al die kilo's niet en worden er moddervet van....of bevangen.
ik geloof om aan de vit. min. te komen dat je soms wel 4 kilo moet voeren....dat lijkt mij voor een hafje of paard wat normaal een uurtje rond hobbelt een beetje veel.
normaal gesproken,bij een niet te oud en gezond paard,die geen zwaar werk verricht zou hooi of kuil onbeperkt genoeg moeten zijn,met een goed zoutblok.
wel goede kwaliteit hooi natuurlijk!(niet het hooi wat ik hier in frankrijk heb...)
s'zomers gras erbij en s'winters(helemaal als hij dag en nacht in het land staat)misschien iets om het vlees erop te houden.
ik ben wel voor s'winters bijvoeren,maar vooral ook onbeperkt ruwvoer indien mogelijk.

Dat zijn puur de verkooppraatjes van de fabrikant. Die wil zoveel mogelijk zakken verkopen en dat kan alleen als de kilo's er flink doorgaan. Er zijn bij diverse merken (behalve Pavo, dan kan je net zo goed suikerklontjes voeren ) sups te koop waar alleen de vitaminen en mineralen inzitten die ze nodig hebben mochten ze niet voldoende kunnen halen uit het ruwvoer. Zoals jij het aangeeft is het in principe ook voldoende. Vaak is het ook de onwetendheid, en het idee dat je je paard anders te kort doet waar de fabrikanten uiteraard flink op inspringen. Met veel minder voer en een zoutblok komt je paard heus niets te kort, zeker niet met hooi of kuil erbij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:41

Eigelijk he, zou er een onafhankelijk programma'tje moeten zijn waar je alles over je paardje kan invoeren en waar dan een normaal advies uit komt rollen. Dus mét onbeperkt hooi en kuil, zoutblok als standaard, maar ook een normaal voerschema. Geen idee of dat een haalbaar streven is trouwens....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:54

ik vind het ook maar raar...
ik zou het niet doen, want hoe weet je of het een goede combinatie en de goede hoeveelheid ervan voer?
dat is niet even aankijken en binnen een paar weken maanden weet je of het goed zit.. dan kán je gewoonweg niet weten..
nee hoor, doe mij maar gewoon iets van muesli o.i.d. zonder melasse enz..

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:57

Billy schreef:
Ik zie de laatste paar dagen meerdere topics van mensen die zelf voer willen samenstellen omdat ze vinden dat er in comerciele voeders "rotzooi" zit die ze niet willen voeren, zoals melasse.
Vervolgens moeten ze de basisdingen nog vragen, zoals Ca/P verhoudingen etc.
Ben ik de enige die denkt dat dit een slechte ontwikkeling is?
Paardenvoer, en sowieso het samensttellen van diervoer, is een aparte wetenschap, die een hoop kennis vereist.
Als je je ingredienten niet goed heb los je dat mi niet op met wat olie of een paar schepjes vitaminen.
Persoonlijk zou ik bang zijn dat ik mijn paard niet goed zou voeren omdat ik er gewoon niet genoeg van weet. Als een paard dan tekorten oploopt, of juist bepaalde voedingsstoffen overgedoseerd zou krijgen, kun je je paard ziek voeren...
Lijkt me niet goed

Ik snap wat je bedoelt.
Zelf heb ik er inderdaad niet veel verstand van, daarom heb ik er een deskundige bijgehaald en samen met hem een dieet samengesteld, zonder brok. Dat voer ik nu al een jaar of 4-5 en sindsdien geen problemen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:04

Het is zeer zeker een verontrustende zaak. Het samenstellen van een voer dat is niet zo simpel als mensen denken. Ga maar eens opzoek op internet naar grondstofsamenstellingen etc. etc. Dan kom je er al snel achter dat er veel meer bij komt kijken.

Zoals al aangegeven moet de Ca/P verhouding goed zijn. Dat is écht heel ingewikkelt. Want je kan wel een beetje meer van dit en beetje meer van dat doen maar dan kom je weer in de knoop met je grondstoffen.

Als je niet deskundig bent dan moet je er écht niet aan beginnen. Zelfs als je er wat verstand van hebt en de basis weet raad ik het nog steeds af. Wil je persé geen melasse voeren omdat, dat voor een groot deel uit suikers bestaat dan is er altijd nog musli. Want zelf met grondstoffen klooien moet je niet doen. Ten eerste kan je zelf nooit die hoeveelheden maken om te zorgen dat ook de vitaminen etc. goed zijn in het voer en ten tweede kanje zelf nooit goed omgaan met de grondstoffen. Want sommige grondstoffen hebben bepaalde behandelingen nodig om niet schadelijk te zijn Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:13

Er is (tegenwoordig) al zo'n grote keus wat krachtvoeders betreft, met/zonder haver, met/zonder melasse, met extra vetten, laag/hoog eiwit, met/zonder E-nrs, brok/muesli/granenmix, enz dat ik inderdaad ook wat vreemd opkijk dat mensen die niet eens weten in welke verhouding bepaalde voedingsstoffen tot elkaar horen te staan zelf wilen gaan mengen Scheve mond
Dus Billy ben het met je eens.

Als er een samenstelling wordt gemaakt door of onder begeleiding van een voedingsdeskundige of dierenarts a là..

Wat ik trouwens jammer vind aan de huidige pdfjes van Marstall over hun voeders is dat ze het etiket kopiëren ipv de oude lijstjes en dat daar bijv geen ewp op staat. Ik vind het toch altijd wel fijn om te weten of een bepaald voer energierijk is of niet..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:16

Het lijkt mij ook zeker niet slim Ook voor paarden met allergieen en stofwisselingsproblemen zijn er voldoende aangepaste soorten voer te vinden.

Granen gaan voeren aan paarden die gevoelig zijn voor (hoef)bevangenheid om zo geen melasse te hoeven geven lijkt me helemaal link.. Losse granen zijn meestal niet ontsloten en zitten bomvol met zetmeel.. minstens zo gevaarlijk als een gewone muesli met melasse Scheve mond

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:22

Goed punt Billy.
Het is echter wel zaak om twee tegenpolen te onderscheiden.
Een robuust gehouden paard kan prima op zelfmengsel gedijen. Een stalbewoner op energievoer leeft op het scherpst van de snede. In het stofwisselingssysteem van een stalbewoner met een slank buikje zit geen ´rek´. Wat daar niet in gaat, kan het paard er ook niet uit halen.

Een paard in geëvolueerd op ruwvoer van arme kwaliteit als stapelvoer aangevuld met weinig van veel; hier en daar een pluk tot die op is en dan verder. Het stofwisselingssysteem van een paard haalt daar uit wat nodig is en veel komt als halfgecomposteerd weer naar buiten.
Daar is op een schrale niet-grasweide heel goed in te voorzien.
Een keer wat meer of minder van het één of ander is goed voor het systeem. Een paard is een groot beest en bij dit ´indirecte´ systeem kan een potentieel schadelijke plant weinig kwaad, is meestal zelfs heilzaam. ´Gif´ is namelijk een kwestie van dosering en bij een loopgrazer is overdosering onwaarschijnlijk.

Idem de intene verwarming.
Een ruwvoervreter op het veld heeft hooibroei in de buik, directe verwarming. De door bacteriëele afbraak broeiende celstof kan van willekeurige kwaliteit zijn; het is niet de voedingswaarde welke het paard opwarmt.
Een stalbewoner moet de energie uit het voer opnemen, het direct verbranden of in vet opslaan en dát verbranden. Dit stelt hoge eisen aan de kwaliteit. Voedings´supplementen´ kunnen dan relatief veel kwaad. Baat het niet dan schaadt het wel want overdosering is erg makkelijk.

Samengevat:
De twee tegenpolen van paardhouden mbt voeding zijn ´indirecte´ opname uit een grote variatie in voedingsarm ruwvoer of ´directe´opname uit energievoeding.
Die kan je niet op dezelfde hoop gooien. Voedingsfabrikanten hebben het alleen en uitsluitend over de stalbewoners. Voor robuust gehouden paarden hoeven ze nl. NIETS te maken Cool
Jouw kritische kanttekening is terecht.... voor stalbewoners.

hc

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 09:26

Klopt, maar ik heb het over de situatie hier in zeg maar de Benelux, te weinig ruimte voor paarden, grasland met alleen gras, zonder verscheidenheid in grassoorten of kruiden, meestal beperkt weidegang of een beperkte periode in het jaar....
De meeste paardenhouders zullen dus gedwongen worden om bij te voeren omdat het dieet van het paard anders te eenzijdig is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:27

Ireen_ schreef:
Het lijkt mij ook zeker niet slim Ook voor paarden met allergieen en stofwisselingsproblemen zijn er voldoende aangepaste soorten voer te vinden.

Granen gaan voeren aan paarden die gevoelig zijn voor (hoef)bevangenheid om zo geen melasse te hoeven geven lijkt me helemaal link.. Losse granen zijn meestal niet ontsloten en zitten bomvol met zetmeel.. minstens zo gevaarlijk als een gewone muesli met melasse Scheve mond

Hoevbevangenheid komt niet door suikers Lachen Maar door het eten van te veel koolhydraten. Dat is toch nog een grote fout die veel mensen maken omdat ze denken dat het door de suikers komt maar dat is niet waar Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:28

Graantip: wéken!

Bijvoorbeeld gerst is een erg hard graan wat vrijwel heel weer naar buiten komt. Door het een paar dagen in water te zetten wordt het een wereld zachter. Je kan het zelfs laten kiemen en dan wint het aanzienlijk aan voedingwaarde terwijl het ongewneste energieniveau afneemt.
Bedenk hierbij dat het een lichtkiemer is, zonder licht ontkiemen de zaden niet. In een ruime emmer of bak in een lichte hoek kiemt het prima en is het droomvoer voor de paarden als één van de vele beetjes.
Een paard eet het beste weinig van veel: variatie met ruwvoer als stapelbasis. GOntkiemde granen zijn Pling OK dan!

hc

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:31

Thats_Me schreef:
Hoevbevangenheid komt niet door suikers Lachen Maar door het eten van te veel koolhydraten. Dat is toch nog een grote fout die veel mensen maken omdat ze denken dat het door de suikers komt maar dat is niet waar Lachen

Suikers en zetmeel zijn koolhydraten....