geerke schreef:je moet aardig wat kilo's voeren wil je aan de hoeveelheid vitamine's en mineralen komen per dag,dat vind ik vaak het probleem.....veel paarden/pony's verdragen al die kilo's niet en worden er moddervet van....of bevangen.
ik geloof om aan de vit. min. te komen dat je soms wel 4 kilo moet voeren....dat lijkt mij voor een hafje of paard wat normaal een uurtje rond hobbelt een beetje veel.
normaal gesproken,bij een niet te oud en gezond paard,die geen zwaar werk verricht zou hooi of kuil onbeperkt genoeg moeten zijn,met een goed zoutblok.
wel goede kwaliteit hooi natuurlijk!(niet het hooi wat ik hier in frankrijk heb...)
s'zomers gras erbij en s'winters(helemaal als hij dag en nacht in het land staat)misschien iets om het vlees erop te houden.
ik ben wel voor s'winters bijvoeren,maar vooral ook onbeperkt ruwvoer indien mogelijk.
Dat zijn puur de verkooppraatjes van de fabrikant. Die wil zoveel mogelijk zakken verkopen en dat kan alleen als de kilo's er flink doorgaan. Er zijn bij diverse merken (behalve Pavo, dan kan je net zo goed suikerklontjes voeren ) sups te koop waar alleen de vitaminen en mineralen inzitten die ze nodig hebben mochten ze niet voldoende kunnen halen uit het ruwvoer. Zoals jij het aangeeft is het in principe ook voldoende. Vaak is het ook de onwetendheid, en het idee dat je je paard anders te kort doet waar de fabrikanten uiteraard flink op inspringen. Met veel minder voer en een zoutblok komt je paard heus niets te kort, zeker niet met hooi of kuil erbij.