Ingevallen flanken maar wel dikke buik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Moneel__

Ingevallen flanken maar wel dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 09:33

Hallo

Ik zie dat er al meer topics zijn maar deze zijn oud en ik mag daar niet op reageren blijkbaar dus vandaar dat ik een nieuwe heb aangemaakt.
In de hoop dat er toch nog op gereageerd word.

Ik heb een fries van 7 jaar en ook ik heb hetzelfde probleem.
Een fries hoort toch mooie volle ronde billen te hebben?

Mijne is wel gespierd achter op de kont maar is driehoekkig van vorm erg vreemd komt hij dan ook wat te kort? Ik zou het liefst wat meet spek op de billen zien?

En hij staat nu nog een paar weken op het land waar hij wel een grasbuik heeft maar bij de flanken en billen ingevallen ook op de rug mag wat meer spek ik voel zijn ruggegraad.

Hij krijgt bijna elke dag 1 kilo slobber na het werken (soms kan ik 2 dagen niet en dan krijgt hij niks)
Ik rij met hem buiten op straat vaak ruim 1 uur en in de bak ook 1 uur af en toe longeren.
Ik heb een tijdje maismeel bijgevoerd dit scheen wel te helpen maar zodra ik stop was het pats boem na 3 dagen terug bij af.
Hoe kan dat zo snel gaan?

Verder heeft hij samen met 3 anderen een liksteen in de wei.

Please help me ik vind het zo moeilijk.

Casarell

Re: Ingevallen flanken maar wel dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:39

Ik denk dat het een combinatie is van factoren.
Is hij regelmatig ontwormt? Wanneer was de laatste keer?
Is zijn bloed al eens nagekeken?
Heeft hij een liksteen/mineralensteen?
Verder denk ik dat het ook te maken heeft met het niet op bouwen van spieren..

Overigens vind ik wel dat je paard erg weinig krachtvoer krijgt, en dus ook niet de benodigde energie en vitamines/mineralen..

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:41

ik hab precies het zelfde probleem met mijn paardje. altijd netjes op tijd ontwormd en voldoende voer + krachtvoer. altijd vers water aanwezig, noem maar op. nu is hij laast bij de DA geweest en die heeft zijn tanden gevijlt ik hoop dat dit het probleem was en dat het nu over is. maar miss moet je daar ook ff na laten kijken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:44

1 van mijn paarden had dat ook.
Sinds ze kuil krijgt en in de stapmolen gaat is ze al een stuk mooier geworden (op der dikke buik na) Ze werkt verder niet (veel) en denk dat die buik nog wel weg te trainen valt Knipoog
De rest van mijn paarden waren gewoon netjes, al zijn ze nu ook wel wat ronder geworden... Bloos

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:31

Zostraks had ik in het andere topic ook gereageerd, maar die werd dus ook verwijderd.
Nu dus weer opnieuw:

Ik herken je probleem. Onze merrie van 12 heeft dit zo nu en dan ook. Vooral als ik naar een wedstrijd ben geweest of net na de les. Volgens mij is het vooral een gebrek aan bespiering in de achterhand, waardoor alle energie die tijdens het rijden resulteert in ingevallen flanken.
Onze merrie rijd ik sinds december 2007 weer wat fanatieker, maar we moeten er nog steeds om denken.
Die hangbuik (misschien door veulens?) is ook een kwestie van trainen. Ze moet gewoon goed aan het werk. Wel op een verantwoorde opbouwende manier natuurlijk, want je kan haar nu niet ineens extra veel aan het werk zetten. Werk vooral aan de achterhand. Let er zelf goed op dat ze die goed gebruikt.
Je kan ook bijvoorbeeld met de pessoa longeren en balkjes laten lopen. Met het rijden onder het zadel/voor de wagen veel overgangen en schijnovergangen. En wees daarin wel streng: een (schijn)overgang is niet een beetje laten terugkomen en weer een beetje voorwaarts, maar echt op jou commando duidelijk terugkomen en weer duidelijk naar voren.
Wel erom denken dat ze genoeg vulling binnen krijgt. Lekker gras/hooi/kuil, bix met voldoende eiwit voor spieropbouw.
Heel veel succes!

__Moneel__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 18:04

femmefatale1 schreef:
Ik denk dat het een combinatie is van factoren.
Is hij regelmatig ontwormt? Wanneer was de laatste keer?
Is zijn bloed al eens nagekeken?
Heeft hij een liksteen/mineralensteen?
Verder denk ik dat het ook te maken heeft met het niet op bouwen van spieren..

Overigens vind ik wel dat je paard erg weinig krachtvoer krijgt, en dus ook niet de benodigde energie en vitamines/mineralen..

Ok bedankt voor je reactie.
Hij word regelmatig ontwormd met die wormenkeur van 6 mnd.
Zijn bloed is nog nooit nagekeken
Hij heeft wel een liksteen

__Moneel__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 18:05

xxxmarexxx schreef:
ik hab precies het zelfde probleem met mijn paardje. altijd netjes op tijd ontwormd en voldoende voer + krachtvoer. altijd vers water aanwezig, noem maar op. nu is hij laast bij de DA geweest en die heeft zijn tanden gevijlt ik hoop dat dit het probleem was en dat het nu over is. maar miss moet je daar ook ff na laten kijken

Ik doe jaarlijks zijn tanden laten kontroleren en daar heeft hij geen last van.

__Moneel__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 18:07

allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie.

Ik longeer hem af en toe met de pessoa maar vind het wel moelijk om hem dan voorwaards te houden.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:10

Ik denk dat je dagelijks een of twee scheppen biks moet geven. Dan zie je na een aantal weken al resultaat. Gewoon onderhoudsbrok van Pavo of Havens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:49

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:07

Persoonlijk denk ik niet dat dit zomaar op te lossen is door er een kilo brok per dag in te gooien.
Regelmatig ontwormen kan ook resistente wormen opleveren en daarmee alsnog een worminfectie Knipoog Laat dat eens nakijken door je DA (kan dacht ik via mestonderzoek) die kan je dan specifiek wormenmiddel geven.
Mijn friezen staan 24/7 op het land en die hebben niet alleen het vet op de buik zitten, maar ook de billen en de rug. Lijkt me inderdaad dat er met de jouwe iets mis is.
Wijst het wormonderzoek niets uit zou ik aanraden bloedonderzoek te laten doen. Uiteindelijk ben je in verhouding even veel kwijt aan dat onderzoek als aan ondersteunende brok.

Als er niets mis is met z'n tanden, dan zou die in principe aan moeten komen van zijn normale hoeveelheid voer. Hoeveel voer krijgt hij?

Maar mijn beste tip is, wormonderzoek, want daar dacht ik meteen aan toen ik je topic las Knipoog
Succes!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:33

Staat ie niet op zandgrond? Je zou een kuurtje zandweg kunnen geven. Ingevallen flanken is ook een teken van zand in de buik. Hoeft niet dramatisch erg te zijn, maar een btje kun je ook al zien. En een kuurtje zandweg mag je ook geven als blijkt dat t geen zand is, kan geen kwaad.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:08

Mijn paard had ook ingevallen flanken, maar bij mij kwam het omdat er te weinig structuur in het gras zat. Ik heb hem toen flink hooi bijgevoerd, en eigenlijk 2 tot 3 dagen later was zijn buik bij de flanken weer mooi vol gevuld.

Op zijn kont en ruggengraat zou ik het zo gauw niet weten.
Maar je hebt meer paarden die schraal op de ruggengraat zijn. Type paard misschien ?

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:13

Je zou ook nog een wormonderzoek van de mest kunnen overwegen. Dan weet je ook direct zeker dat je paard geen wormen heeft en gezond is. Verder is regelmatige voeding (elke dag biks of slobber, voldoende ruwvoer en eventueel kuil) en regelmatige beweging heel belangrijk. Is ie helemaal gezond en krijgt ie voldoende voeding en beweging, dan kan het ook nog een kwestie van 'gewoon' de bouw van het paard zijn. Het ene paard wordt nu eenmalig sneller gevuld dan het andere. Misschien dat je aan de hand van de bouw van de ouders kunt zien of het zijn bouw is?

__Moneel__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:57

ok super bedankt allemaal.

Ik ga snel vragen aan de dierenarts of ze een mest onderzoek willen doen en vanuit daar kijk ik verder wat ik moet doen wat de uitkomst kan zijn.

ga er achteraan bedankt, laat het jullie weten ok?

__Moneel__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:08

Ok heb gister ontlasting gebracht en krijg vandaag de uitslag.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:56

en?

__Moneel__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:44

Er zat niks bijzonders in goede mest alleen klein beetje zand.

Bluesky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:51

De titel duidt er duidelijk op dat dit paard heel snel een wormspuit nodig heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:57

Ik zou eens wat grof hooi bijvoeren. Gras zit vol suikers en water, maar bevat niet erg veel ruwe celstof, en dat heeft een paard wel nodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:02

Bluesky1 schreef:
De titel duidt er duidelijk op dat dit paard heel snel een wormspuit nodig heeft.

en als je leest zie je dat ze mest onderzoek heeft gedaan

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:04

Ik zie nergens staan dat je hooi voert... In het gras zit op dit moment niet veel meer.

__Moneel__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 08:58

In de zomerperiode staat hij dag en nacht buiten vandaar dat hij geen hooi krijgt maar elke dag een strook gras erbij maar nu staat hij weer snachts binnen en krijgt hij flink hooi bijgevoerd en 2 kilo brok en 1 kilo meusli erbij.
Hij krijgt eerdaags ook weer een wormen kuurtje.
Ik moet zeggen dat hij er nu wel weer beter uit begint te zien even kijken of ik een foto kan vinden.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:38

wormenbuik? Laat bij de woud , zo heet het neem ik even googelen, een testje doen. Dan kan je vor de zekerheid kijken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 05:44

MissDonna schreef:
wormenbuik? Laat bij de woud , zo heet het neem ik even googelen, een testje doen. Dan kan je vor de zekerheid kijken.

lezen is ook een vak apart Knipoog er staat een paar berichten boven je dat ze net een mestonderzoek heeft laten doen. een paar berichten daarna staaat de uitslag... als t topic nou tig pagina`s lang is kan ik me voorstellen dat je er overheen leest, maar dit is een questie van niet goed lezen Knipoog