Witte haren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxXchaXxX

Witte haren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:23

Ik zie al een tijdje bij mijn fjord op zijn rug waar zijn zadel lig dat
die allemaal witte haartjes krijg,
Maar het zijn geen druk plekken, want me zadel ligt goed.
Maar ik weet niet wat het is mischien jullie?

Zal morgen even een foto ervan maken dan zien jullie wat ik bedoel.

Brainless

Re: Witte haren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:32

Grote kans dat de witte haren wel komen door drukkingen.

Ook dekjes kunnen de pasvorm veranderen van je zadel (vooral bontjes, die maken je zadel smaller).

Bekijk ook je dekje(s) eens goed aan de onderkant, harde stiksels, kreukels ed. kunnen ook drukkingen veroorzaken.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:35

Ja maar het is zo raar ik voel geen bobbeltjes niks en als ik me zadel, of dekje er af haal zijn er ook geen haren die de andere kant op staan, maar morgen zet ik even foto dr op mischien dat ik zo nog een foto kan maken maar denk dat het te donker is .

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:37

Ik wil dit even volgen. Mijn paard heeft dit ook namelijk.
Ik maakte al een grapje dat ze oud wordt, hihi, maar ze is net 3!!

Zij heeft de witte haren dan ook niet bij het zadel, maar ongeveer in dr flanken. Ze zijn ook langer dan de rest van de haren. Heel vreemd, heb ook geen idee waar het vandaan komt. Ik heb wel het idee dat er steeds meer kleine plekjes bij komen.

Ben benieuwd wat het is.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:39

Mijn hafje heeft het overal... En ze is nog geen oma, ze is 6...

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 21:49

Hier de foto als wat ik gezegt had.

Het rode omcirkelde zijn wel druk plekken maar dat is al van 3 jaar geleden dus daar weet ik van (toen lag me zadel iid niet goed)
Het zwarte omcirkelde dat zijn die witten haartjes op meerdere plekken. Als het geen duidelijke foto is maak ik er morgen nog wel 1 in het licht en met mijn betere camera.

& als je goed kijk lijk het net of het ook naar beneden gaat bij me zweetblad.
Afbeelding

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:53

Dat lijkt wel op een soort verkleuring, zie je ook veel bij friezen dat ze bruiner worden, vooral waar het zadel heeft gezeten.
Misschien dat hij daar gezweet heeft en daarna in de zon gestaan? Wel apart zeg.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:00

Mss krijg je een antwoord als je deze vraag stelt bij een Fjord-forum??

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:04

dit is echt van drukkingen van het zadel!
ik denk dat je beter een ander passend zadel kan kopen en haal er anders iemand bij die weet of een zadel echt goed ligt!
groetjes!

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 10:20

Dat is het nou me zadel ligt goed, helemaal nagekeken van instructrice tot zadelmaker. En de haren blijven gewoon goed liggen. En dit kom niet alleen bij fjorden voor want ook een haflinger bij mij op stal begint dit ook een beetje te krijgen. Ik denk zelf eerder van het zweten daar, maar als nog dat vind ik ook raar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:27

Aan je profiel te zien zie ik waarschijnlijk de oorzaak al.

Probeer eens een tijdje met normale , dunne dekjes te rijden.Pads staan erom bekend dat ze regelmatig drukkingen veroozaken Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:30

het is iid door drukking van het zadel.
mijn draver heeft het ook gehad toen hij nog van mijn vriendin was, ze reed met een wintec

ze heeft toen een ander zadel gekocht en met de volgende verharing was het gelukkig weg.

ook bij hem dacht je dat het zadel goed lag ,ook geen haren die anders lagen en geen bulten
waarschijnlijk is het bij jouw paard hetzelfde als bij de draver dat het zadel te hard is en daardoor over de hele lengte drukt.
een wintec is harder dan een leren zadel

dit is mijn verhaal over precies dezelfde witte haren onder het zadel van mijn draver toen.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 10:47

Lig het aan of je dan een leer zadel heb of een wintec? En zijn die haren nog weg gegaan?

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 10:49

Oja en over die dikke dekjes, ik moest juist met bijv. Anky dekjes rijden omdat die het zweet goed opnemen enzo.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:57

heey
Dit heb mijn fjord dus ook.
Maar het zadel ligt echt goed is zadelmaker bij geweest alles.
Rijd met goede dekjes, borstel hem goed.
Dus waar ligt het aan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:24

XxXchaXxX schreef:
Lig het aan of je dan een leer zadel heb of een wintec? En zijn die haren nog weg gegaan?

bij mijn draver waren de witte haren na de volgende verharing weer gewoon bruin Haha!

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:27

ik wist dat het geen drunkkingen waren, dus dan hoop ik iid dat mijn haren ook gewoon weg gaan Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:30

Nou als je paard deze plekken krijgt ligt je zadel dus NIET goed, echt niet meer mee rijden!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:31

Uhh, de witte haren bij mirgino zijn niet vanzelf weggegaan hoor. Even goed lezen het waren inderdaad drukkingen. Ze heeft toen een nieuw zadel gekocht waardoor de haren weg gingen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:33

ik heb precies hetzelfde euvel. Witte haren sosm droge plekke wat betekend dat mijn zadel toch niet goed meer lag. Spoed iemand met veel ervaring laten komen is wat aangepast. En nog steeds. droge plekken. Volgens de DA kan het evt ook hormonale problemen zijn dat ze niet goed meer kan zweten. Ze had ook wat hengstigheids problemen. De ene keer is het wel en de andere keer weer niet. en het maakt niet uit met wat ik rijd. dun, dik , niks allemaal hetzelde

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:40

Charaz schreef:
Nou als je paard deze plekken krijgt ligt je zadel dus NIET goed, echt niet meer mee rijden!

Maar als het echt drukplekken waren gaan die witten haren zowiezo niet weg dat zie je wat op zijn schoft lig dat zijn drukplekken en drukplekken die witten haren gaan niet weg, en die drukplekken waren van een ander zadel. En nogmaals de zadelmaker is pas geweest en me intructrice heb er naar gekeken dat me zadel goed lag. En ik heb het over het ZWART omcirkelde niet over het rood omcirkelde.
Het enigste wat ik dan denk dat het aan een wintec zadel dan lig dat die op 1 of andere manier harder zijn maar ik rijd er al 3 jaar met hem mee.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:49

Ik heb helaas ervaring hiermee, mijn zadel was ook gecontroleerd door een zadelmaker en zadelpasser in opleiding en bekeken door de fysiotherapeut.
Ook ik zag zulke lichte plekken en heb het zadel er meteen afgehaald en gelukkig zijn de plekken bij mijn pony weg getrokken.

Witte plekken zijn een onderhuidse beschadiging en kun je niet mee door blijven rijden.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:50

Dus mijn paard die al een jaar heb stilgestaan moet ik nu weer stil gaan zetten ?

En voorheen toen mijn paard dus wel drukplekken had gekregen toen me zadel inderdaad niet goed lag was die heel gevoelig op zijn rug en hij is nu ook nog steeds niet gevoelig op zijn rug.
Laatst bijgewerkt door XxXchaXxX op 07-09-08 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:54

je kan ook zonder zadel even tijdelijk of longeren stilzetten hoeft niet. tevens rijd ik nog steeds met het zadel en de plekjes worden niet erger. Ik ben een pietlut maar als de DA zegt dat het niet aan het zadel ligt en de zadelmaker wie ben ik dan te zegen ...

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:56

nou als ik hem bijv 3 maanden longeer is er dalijk niks meer van hem over dan is die zo sterk als het maar is , en om zonder zadel te rijden is ook geen goed idee.