Maar wellicht heeft iemand er ervaring mee. Zelf denk ik aan een allergische actie, of toch exceem, terwijl het niet echt het weer ervoor is en hij het niet eerder heeft gehad..
Ik heb een 14 jarig fjord, waar ik gisteren een aantal schuurplekken op kont ( en suikerspinstaart ) tegen kwam. Bij inspectie, bleek hij een soort schaafplekken tussen zijn billen te hebben. Ik heb dat schoongemaakt door met betadineshampoo te wassen en ik heb er na voorzichtig droogdeppen sudocerme opgedaan. Op de kale plekken op zijn achtehand (niet open) heb ik ook een laag gedaan en zijn staart is ook gewassen met betadine. Daarnaast had hij een kaal plekje aan de linkerkant van zijn hals(ook niet open) duidelijk ook van schuren. Ook hier op dezelfde manier schoongemaakt en sudo erop.
Die plekken waren mooi rustig vandaag en niet verder geschuurd. Hij had alleen op de rechterkant van zijn hals nu een plek zitten die open was. Echt tot bloedens toe!
Er zat een hele harde schijf onder de plek, net als de plekken van gisteren, het was ook warm.Ook vandaag weer schoongmaakt en sudo erop, de plekken van gister waren rustig en ik heb deze niet opnieuw natgemaakt, wel weer de creme erop.
Hij heeft wel zijn staart wat geschuurd, maar dat doet hij elke zomer wel een klein beetje, hij heeft een enorm dikke staart en ik denk dat het soms warm word en gaat kriebelen, met betadine wassen werkt dan altijd goed. Hij heeft zijn manen niet geschuurd, maar wel zijn hele hals. Hij had overal wat plekken die kaler waren.
Hij is gewoon enorm gerafeld nu.
Toen ik hem vanavond uit het weiland haalde en aan die zere plek zat, wilde hij eigenlijk dat ik hem zou krabbelen, hij leunde bijna tegen me aan, ik voelde alleen maar, ik deed nog niks. 
Iemand enkel idee of dit een allergie kan zijn? Of wel eens soortgelijks meegemaakt? In mijn achterhoofd hou ik nu toch wel dat het exceem kan zijn. Maar kunnen ze dit ook op latere leeftijd krijgen? Hij is overigens wel ontwormd vorige week, dus dat kan het ook niet zijn lijkt me..
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen..

)
Gelukkig