Paard schuurt tot bloedens toe, maar niet aan manen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Paard schuurt tot bloedens toe, maar niet aan manen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:15

Ik laat morgen de veearts komen en desgewenst een bloed trekken, dat zeg ik van tevoren Lachen

Maar wellicht heeft iemand er ervaring mee. Zelf denk ik aan een allergische actie, of toch exceem, terwijl het niet echt het weer ervoor is en hij het niet eerder heeft gehad..

Ik heb een 14 jarig fjord, waar ik gisteren een aantal schuurplekken op kont ( en suikerspinstaart ) tegen kwam. Bij inspectie, bleek hij een soort schaafplekken tussen zijn billen te hebben. Ik heb dat schoongemaakt door met betadineshampoo te wassen en ik heb er na voorzichtig droogdeppen sudocerme opgedaan. Op de kale plekken op zijn achtehand (niet open) heb ik ook een laag gedaan en zijn staart is ook gewassen met betadine. Daarnaast had hij een kaal plekje aan de linkerkant van zijn hals(ook niet open) duidelijk ook van schuren. Ook hier op dezelfde manier schoongemaakt en sudo erop.

Die plekken waren mooi rustig vandaag en niet verder geschuurd. Hij had alleen op de rechterkant van zijn hals nu een plek zitten die open was. Echt tot bloedens toe! Verdrietig Verdrietig Er zat een hele harde schijf onder de plek, net als de plekken van gisteren, het was ook warm.

Ook vandaag weer schoongmaakt en sudo erop, de plekken van gister waren rustig en ik heb deze niet opnieuw natgemaakt, wel weer de creme erop.

Hij heeft wel zijn staart wat geschuurd, maar dat doet hij elke zomer wel een klein beetje, hij heeft een enorm dikke staart en ik denk dat het soms warm word en gaat kriebelen, met betadine wassen werkt dan altijd goed. Hij heeft zijn manen niet geschuurd, maar wel zijn hele hals. Hij had overal wat plekken die kaler waren.

Hij is gewoon enorm gerafeld nu. Verdrietig Toen ik hem vanavond uit het weiland haalde en aan die zere plek zat, wilde hij eigenlijk dat ik hem zou krabbelen, hij leunde bijna tegen me aan, ik voelde alleen maar, ik deed nog niks. Scheve mond

Iemand enkel idee of dit een allergie kan zijn? Of wel eens soortgelijks meegemaakt? In mijn achterhoofd hou ik nu toch wel dat het exceem kan zijn. Maar kunnen ze dit ook op latere leeftijd krijgen? Hij is overigens wel ontwormd vorige week, dus dat kan het ook niet zijn lijkt me..

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen..

girlyggirl

Re: Paard schuurt tot bloedens toe, maar niet aan manen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:18

kan je niet echt helpen maar weet wel dat zomerexceem idd op latere leeftijd kan beginnen... hoop t niet voor je ! Ach gut

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:19

Ik hoop het niet voor Win.. Verdrietig Het is zo'n knap paard met zijn mooie manenbos en volle staart.. Zou het verschrikkelijk voor hem vinden Verdrietig

Jeuk maakt een mens al gek, kan ik nog beter jeuk hebben, alles beter als hij jeuk..
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 04-09-08 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:20

Misschien een late, allergische, reactie op het wormenmiddel?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:21

MandyR schreef:
Misschien een late, allergische, reactie op het wormenmiddel?

Ik zal het morgen vragen aan de veearts. Het is wel eentje die hij eerder eens gehad heeft.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:22

Misschien komen de wormen nu los en jeuken die?? Dat ze nu via de achterkant eruit gaan???!! Ik weet het niet hoor, maar dit is het eerste waar ik aan dacht. Een paard van mij is een keer ziek geweest van de wormenkuur ( koorts, ontstekingen in de darm ) omdat de wormpjes allemaal tegelijk loslieten en daardoor waren er allemaal bloedinkjes in de darmwand onstaan. Succes, en ik hoop dat de DA wat kan vinden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:25

Hmm, ik wil toch even laten onderzoeken of hij niks onder de leden heeft. Maar kan hij daar ook enorme jeuk op zijn hals van krijgen als de wormen loslaten? ( als dat het is dan maak ik me 2x zoveel zorgen, want dan had hij dus vol met wormen gezeten, ondanks tijdig ontwormen.. )

Ik zat ook aan schimmel en mijt te denken, daar krijgen ze ook jeuk van, toch?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:45

Zijn er omstandigheden gewijzigd? Bv andere wei, ander voer, etc. Misschien een reactie op vliegenmiddel? Het klinkt mij als een allergie. Idd, DA even laten kijken. Sterkte ermee!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:48

heb ik ook al aan gedacht. Hij krijgt al dik 2 maanden ander voer, het zou kunnen natuurlijk..

Ik zit nu wel te denken, hij heeft van de week 2 appels redelijk vers van de boom gehad en hij heeft een keer een gepelde sinasappel gekregen.

(hoe meer je denkt, hoe meer spoken he Clown )

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:03

Mijn paard heeft wel ZE, in lichte mate en op latere leeftijd gekregen. Hij is nu 4, had daarvoor nooit last.
De laatste dagen heeft hij erg veel korstjes aan de zijkant van zijn manenkam, en deze is erg dik en opgezet. Ook pijnlijk. Inderdaad of er dikke harde platen onder zijn huid zitten.
Weet ook niet precies waar het van komt. De huid is (nog) niet kapot geschuurd. Denk dat hij nu niet schuurt, omdat het pijnlijk is. DA komt hier vandaag ook.
Wel heeft hij iets verhoging, gisteren 38,6 en vanmorgen 38,0

De laatste weken heeft hij zonder eczeemdeken buiten gelopen ivm een schimmelinfectie. Misschien heeft hij toch weer erger eczeem gekregen?
Ook krijgt hij de laatste week af en toe een appel van de boom, net als jouw paard.

Aan zijn staart heeft de mijne niet geschuurd.

Heb in een ander topic op Bokt gelezen over steatitis (vetontsteking)
Inderdaad hoe meer je leest en hoort, hoe meer spoken je ziet.

Zou graag van je horen hoe het jouw paard vergaat en wat je DA gezegd heeft?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:07

Heeft ie geen luizen ? Daar gaan ze ook erg van schuren. De Da heeft daar speciale shampoo voor en dan moet je hem daar 2 keer mee wassen en dan is het als het goed is over.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:09

Mischien luizen? Heeft mn vorige shetje gehad die had naast/onder zijn mond 2 onwijse bloederige schuur plekken (binnen 1 dag) kan je zelf zien door in de manen en staartinplant te kijken (wel goed kijken zijn neit 1,2,3 te vinden)
Suc6 in elk geval!!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:11

Mijn paard had dit ook, maar dan bij zn hoofd en hals, dit kwam door kippenluis, ofwel bloedluis,
Mischien is dit het, (had trouwens ook de da erbij gehaald)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:31

Hmm, we hebben geen kippen, maar ik weet wel dat er van het weekeind vreemde paarden op stal stonden voor een training. Hij is hier niet mee in aanraking geweest omdat hij in de wei stond, maar het kan natuurlijk altijd..

Ik neem alle tips hier mee naar de dierenarts vanmiddag, hij komt na 15 uur Lachen

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:40

hoe is het afgelopen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 06:46

Nou, het is geen zomerexceem Haha! Gelukkig Haha!

Geen luis, maar wat het wel is weet ik pas in de loop van volgende week Lachen

Win heeft een prik prednison gekregen tegen de jeuk, daarnaast krijgt hij antibiotica tegn eventuele ontstekingen van wondjes. Er is een huidbiopt genomen ( 2 kleine rondjes huid die zijn uitgestoken ) welke naar een pathaloog gaan en er is bloed getapt.

De prednison werk een dag of 4, als hij maandag weer jeuk krijgt moet ik even bellen, dan krijgt hij tabletten prednison tot we weten hoe we het moeten behandelen.

Volgens de dierenarts heb ik er zeer wijs aan gedaan om ze te laten komen. Hij is met recht een zielig paard! Ach gut

Hij had voor de dierenarts kwam zo'n jeuk, dat hij zich tegen een boxwand aangooide en bijna door zijn knieen ging om t schuren, ik ben er gewoon echt van geschrokken Verdrietig Hij had in de tijd dat hij binnen stond ook weer een plek opengschuurd.. Weer tot bloedens toe.. Arm, arm paard..

Nou maar duimen dat ze kunnen vinden waar het van komt, dit is niks voor hem, stikzielig.. Verdrietig

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 07:27

Misschien iets heel anders hoor, maar zou hij niet gestoken kunnen zijn door een of ander insect. Dat hij daar zo heftig op reageert???

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:26

Nou dan ben ik wel benieuwd wat het is hoor. Jeuk is echt erg om te hebben. Ik hoop dat je paardje snel beter wordt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:14

Daantje1981 schreef:
Misschien iets heel anders hoor, maar zou hij niet gestoken kunnen zijn door een of ander insect. Dat hij daar zo heftig op reageert???

Zou kunnen maar dan zou hij nu goed op de prednisolon moeten reageren. Dat werkt in op de over reactie van het afweersysteem.

Tallie-Ho hoe gaat het nu met je paard.
Wordt de jeuk al minder?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 07:39

Zaterdagmorgen had hij nog flink jeuk en had ik nog niet erg de indruk dat het werkte, heb toen de dierenarts nog maar een keer gebeld en ben een fles dermalgin gaan halen. Daar moet ik hem 2x daags mee insmeren op zijn geirriteerde plekjes. Zaterdagavond was hij al een heel stuk rustiger en had hij geen nieuwe plekken. En gisteren ook niks nieuws meer erbij, dus dat is positief.

Ik heb hem gisteren lekker buiten gezet met een regendeken op ( ben nooit zo van de dekens enzo, maar toe maar.. ) Hij mocht van de dierenarts namelijk niet naar buiten als het hoost, dus ik heb ervoor gezorgd dat hij wel naar buiten kon met dekentje. Hij was helemaal happy Haha! Ik kan het niet aanzien dat die arme ziel binnen staat voor 24 uur per dag..

Ik moet nu 2x daags smeren, hij krijgt nog antibiotica en ik bel zo de dierenarts voor prednisonpillen..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:49

Arme Win! Ik hoop dat de behandeling goed aanslaat en ze kunnen vinden waar de jeuk nou vandaan komt! Iig gelukkig geen zomereczeem! Dikke knuf voor Winnie!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 13:19

Ik heb net een pot pillen voor hem gehaald. Het zijn er 100 Bloos!

Het heet trouwens prednisolon, niet prednison, maar volgens mij is het hetzelfde?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:23

Tallie_Ho schreef:
Ik heb net een pot pillen voor hem gehaald. Het zijn er 100 Bloos!

Het heet trouwens prednisolon, niet prednison, maar volgens mij is het hetzelfde?

Klopt, Prednisolon 150mg.

Hoe gaat het nu met hem, alweer een beetje minder met de jeuk?
Hoeveel moet je er op een dag geven?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 13:25

Gisteren nog wel, ik ga straks weer bij hem kijken Lovers

Hij is wel een zielig paard hoor Ach gut Arm dier, zo'n jeuk.. Om van te huilen..

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:01

Hopen dat het nu beter gaat.
Zorg met die pillen wel voor genoeg water, ze kunnen er mega veel van gaan drinken en eten.
Heb je nog het advies gehad om het s ochtends te geven, of moet je het verdelen over de dag?

Ben wel benieuwd naar foto's, arm dier.