Een soort van "verzorg"paard van me (ingewikkeld verhaal en niet relevant) is sinds anderhalve maand kreupel aan zn rechter achterbeen (en staat dus ook op rust).
2 jaar geleden heeft hij een dubbele peesblessure aan zijn voorbenen opgelopen die nu nog vaak opspeelt. Hij loopt in de zomer voor de huifkar (niet mijn beslissing...) maar afgelopen zomer ging het goed mis. Zijn beide voorbenen weer verdikt dus die pezen speelden weer eens op. Dit maal sleepte hij echter ook met rechtsachter. Eerst leek hij supergevoelig in zn bilspier (kreeg gelijk een trap bij aanraking) dus ik vermoedde een overbelasting en heb deze spier los gemasseerd wat leek te helpen. Nu heeft hij geen pijn meer aan die spier maar is in draf nog steeds kreupel. Stap alleen iets onregelmatig.
Wat ik erg opvallend vind is dat hij zn voet steeds op rust zet, iets wat hij normaal alleen doet als hij staat te suffen. Nu zag ik hem laatst schuren aan een paal (zn koppie, vliegjes) en zelfs toen stond hij "op rust". Dit doet hij best ver ook, de hele voorkant van zn hoef ligt dan op de grond. Ook wil hij linksachter niet optillen dus hij wil er duidelijk liever niet op staan. Dit vind ik vrij typisch, ik vermoed dat de buigpezen daar ook al niet goed zijn aangezien hij met die stand de buigende structuren ontlast.
Kent iemand dit typische beeld toevallig? En wat was dan de diagnose?
Ik ga met de eigenaar overleggen en haal op mijn kosten de DA er volgende week bij dus dat gebeurd sowieso maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen.