Kreupel rechtsachter, voet continu op rust?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Kreupel rechtsachter, voet continu op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 10:23

Een soort van "verzorg"paard van me (ingewikkeld verhaal en niet relevant) is sinds anderhalve maand kreupel aan zn rechter achterbeen (en staat dus ook op rust).
2 jaar geleden heeft hij een dubbele peesblessure aan zijn voorbenen opgelopen die nu nog vaak opspeelt. Hij loopt in de zomer voor de huifkar (niet mijn beslissing...) maar afgelopen zomer ging het goed mis. Zijn beide voorbenen weer verdikt dus die pezen speelden weer eens op. Dit maal sleepte hij echter ook met rechtsachter. Eerst leek hij supergevoelig in zn bilspier (kreeg gelijk een trap bij aanraking) dus ik vermoedde een overbelasting en heb deze spier los gemasseerd wat leek te helpen. Nu heeft hij geen pijn meer aan die spier maar is in draf nog steeds kreupel. Stap alleen iets onregelmatig.
Wat ik erg opvallend vind is dat hij zn voet steeds op rust zet, iets wat hij normaal alleen doet als hij staat te suffen. Nu zag ik hem laatst schuren aan een paal (zn koppie, vliegjes) en zelfs toen stond hij "op rust". Dit doet hij best ver ook, de hele voorkant van zn hoef ligt dan op de grond. Ook wil hij linksachter niet optillen dus hij wil er duidelijk liever niet op staan. Dit vind ik vrij typisch, ik vermoed dat de buigpezen daar ook al niet goed zijn aangezien hij met die stand de buigende structuren ontlast.

Kent iemand dit typische beeld toevallig? En wat was dan de diagnose?
Ik ga met de eigenaar overleggen en haal op mijn kosten de DA er volgende week bij dus dat gebeurd sowieso maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Kreupel rechtsachter, voet continu op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 09:41

niemand?
Vanmiddag bel ik mn DA op, kijken wat hij zegt...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:56

Ik denk idd dat er iets goed mis is met het paardje.
Als hij achter zo ontlast kan dat natuurlijk komen doordat daar een blessure ontstaan is door zijn slechte voorbenen.
Ik ben heel benieuwd wat de veearts ervan zegt( het kan natuurlijk ook een zeurende hoefzweer zijn)
Lastig hoor een eigenaar die de ernst van de situatie niet inziet.
Arm paardje.Succes

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 10:21

heel lastig ja.. wacht hier nog op telefoontje van de DA.
Vermoed zelf dus ook dat het iets is wat veroorzaakt is door die voorbenen.
Een hoefzweer is het niet, ik heb zelf de hoef elke week gecheckt en de hoefsmid heeft het ook uitgebreid nagekeken. Dat is dus het enige waar we redelijk zeker van kunnen zijn dat het niet is...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:37

Hoe staat hij op rust? Zet hij zijn hoef kruislings tegen zijn linker aan? Blijft zijn kreupelheid gelijk, ook na enige tijd beweging?

Wellicht moet je eerst de da even afwachten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 14:22

ik wacht sowieso eerst de DA af hoor, maar ik vond het er zo typisch uitzien dat ik hoopte dat iemand er ervaring mee had.
Hij staat gewoon in de wei maar is zelf erg rustig. Zn voet zet hij niet tegen de linker aan maar zo ver doorgebogen op rust zodat de hele voorkant van de hoef op de grond ligt. Soms ook "gewoon" op rust trouwens maar dit vond ik opvallend. Kreupelheid is ook sterk wisselend, ook na wat wandelen varieert het sterk.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:03

En heb je al meer duidelijkheid van de veearts of weet je nog niet veel meer?
Heeft hij achter geen spat?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:08

Ik vraag me af waarom er anderhalve maand overheen moet gaan? Lees dat het jou paard niet is, had de eigenaar niet al heel lang geleden de da moeten bellen? Als hij op de hoogte is van de peesblessures ed.grijp je toch in? (Is niet naar jou toe, absoluuuut niet, alleen komt bij mij de stoom uit mijn oren als iemand een paard zo lang met duidelijke pijn laat staan als eigenaar zijnde)

Door de peesblessures voor kan hij idd zijn achterbenen dusdanig hebben overbelast dat dat klachten gaat geven, en nu die voorbenen weer dik zijn zal ie niet meer weten waarschijnlijk hoe ie moet staan.... Arm dier, hoop dat je da snel komt!!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:13

Gezien de reactie op je aanraking, het slepen en het zo laag mogelijk laten hangen van het been (zodat de hoefwand op de grond ligt) kan er een zenuw knel zitten. Osteopathie of fysio, afhankelijk of beknelling bij wervelkolom zit, of knel door een zwelling in de spieren door b.v. ontsteking (wat weer kan ontstaan door overbelasting of b.v. een val).
Beterschap.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:19

bedankt voor de reacties!
Nog steeds geen reactie van mn DA... hoop hem vandaag te spreken, anders bel ik dr voor de 3e keer achteraan... (collega's op vakantie dus hij zal het superdruk hebben, normaal krijg ik em gelijk te pakken maar ik wil wel hem erbij, hij kent het paard en de geschiedenis)

Zenuwbeknelling had ik nog niet eens aan gedacht! Maar dan zou hij niet redelijk normaal moeten stappen lijkt me...ik opper het iig aan mn DA!

En tja de stoom komt al jaren uit mn oren bij de eigenaar... elk jaar bied ik weer aan hem over te kopen maar daar wil hij niks van weten. Hij is (dankzij mij) op de hoogte van zn pezen maar dit negeert hij gewoon, hij loopt toch prima? Sterker nog, volgens hem was dat vocht gewoon normaal... Hamer Zn voorbenen zijn door de rust nu weer goed gelukkig. Ik geef mn kereltje niet op, blijf voor hem vechten hoeveel moeite dat ook kost met zo'n eigenaar...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:24

Knap van je, die instelling!!! Soms zouden paarden niet zo lief moeten zijn en eens goed de eigenaar moeten kunnen vertellen hoe en wat... Balen dat hij hem niet aan je wil verkopen, ik weet zeker dat ie dan een stuk veiliger zou zijn.

Hoop met je mee dat de da snel kan komen, dit is echt niet te filmen zo'n vent...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:28

MD-->BEH

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:38

tja ik heb gewoon nog nooit zo'n band met een paard gehad. Ik kan echt alles met hem terwijl hij in de omgang met anderen heel lomp is. Met het leven wat hij gehad heeft verdiend hij het wel om eindelijk eens gelukkig te zijn! En het is jammergenoeg een keiharde werker, hij loopt door tot het echt niet meer kan. Ik heb de afgelopen jaren heel wat DAkosten gemaakt omdat de eigenaar het niet nodig vind maar ik wel (waaronder dus pijnstilling, peesscan, inentingen (!!) etc) dus dit zal ook wel weer voor mijn rekening komen maar dat kan me niet schelen, zo laat ik hem niet lopen! (wat dus wel de planning is een dezer weken!!)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 17:09

DA gebeld, hij denkt dat het in de heup of juist heel laag zit.
Maandag kunnen we het paardje ophalen, dan staat hij 8 mnd bij een vriendin aan huis dus hebben we zelf alle controle. Maandag komt de DA dus ook onmiddelijk langs!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:14

Gelukkig!!! Mag dat dan wel van de eigenaar? Dan heeft hij 8 maanden geen zeggenschap of inkomen van het paard. En hoe zat dat ook weer met hoeveel delen van het jaar je de rekeningen van een paard betaald zich eigenaar mag noemen enzo??? Extreme duivel Extreme duivel Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 17:22

ik pb je wel even, niet relevant voor dit topic namelijk. Het is volledig legaal hoor Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:25

ik zat ook aan spat te denken, mn door dat op rust staan. Zet hij het been ook wat voor het andere?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 17:26

nee hij heeft zn been wel in de "normale" positie, alleen dus ver op rust. Verder niet kruislings of wat dan ook. Hij maakt wel iets kortere passen maar daar moet je erg goed voor kijken!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:32

Wordt het wat beter als hij langer loopt? En ik bedoel niet echt kruislings maar wel het been wat naar binnen geplaatst?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:15

nee tijdens lopen is het nog sterk wisselend. Het is het ergst als hij net wegstapt of draaft maar kan tussendoor ook weer verergeren. Geen peil op te trekken dus!
En hij zet zn been mooi recht dus ook niet naar binnen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:27

Ik bedoelde met op rust staan. het klinkt niet echt als spat maar houd het toch maar in gedachte., lijkt me.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:44

dank je, ik had het al in mn hoofd zitten!
Ook met op rust staan staat hij op de normale plek. Zetten ze bij spat de voet naar binnen toe dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:46

Een beetje naar voren en naar binnen. Het is wel een heel herkenbaar beeld, net als het wat moeilijk beginnen en na 10 minuten geen last meer hebben.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:49

ok handig om te weten! Dan klinkt het idd niet als spat (*veegt ff zweet van voorhoofd af*)
Gelukkig heb ik een goede paardenarts die dat soort dingen wel herkend! Alles wat hier genoemd is ga ik ook met hem doornemen (met name die zenuwbeknelling durf ik niet uit te sluiten)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:26

Als een paard constant op rust gaat staan heeft deze vaak problemen in het RSI gewricht.