Wanneer beginnen met ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo1

Wanneer beginnen met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:33

Ik heb een 3 jarige ruin die nu net 3 maanden bereden is. Wanneer is het verstandig om te beginnen met ijzers? Opzich heeft hij best mooie voeten. Alleen beetje last van straalrot. Ik heb me laten vertellen dat het beter voor de hoef is om niet al te snel te beginnen met ijzers. Mijn planning was om de winter door te rijden zonder ijzers (we gaan immers toch nog niet naar buiten) en dan in het voorjaar te beginnen met ijzers voor.

joepiejee

Re: Wanneer beginnen met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:33

Waarom wil je ijzers?

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:34

Ik zou graag ook regelmatig buiten ritten willen gaan maken volgend voorjaar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:35

Liefst nooit beginnen aan ijzers! eerst raad vragen aan je hoefsmid of je paard überhaupt wel ijzers nodig heeft! Paard heeft nooit zoveel grip met ijzers als zonder. Tijdens buitenrijden slijt de hoef trouwens mooier af.

Mijn tip: niet doen Knipoog

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:38

chipieke schreef:
Liefst nooit beginnen aan ijzers! eerst raad vragen aan je hoefsmid of je paard überhaupt wel ijzers nodig heeft! Paard heeft nooit zoveel grip met ijzers als zonder. Tijdens buitenrijden slijt de hoef trouwens mooier af.

Mijn tip: niet doen Knipoog

Oké, als het niet nodig is dan is het niet nodig! Tot nu toe heeft hij mooie stevige hoeven die niet brokkelen. Dus wat dat betreft is het niet nodig. Maar ik dacht dat het wel nodig is wanneer er regelmatig wordt buiten gereden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:40

Mijn paard heeft al 2 jaar geen ijzers meer, en we rijden regelmatig buiten. Ze heeft nu kei en keiharde hoeven die super gezond zijn, zonder dat ze kapot gemaakt worden door ijzers.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:45

Ik weet niet hoe lang de ritten zijn die je in gedachten hebt en op welke ondergrond?
Ook ik zou adviseren om het dier lekker blootvoets te laten, totdat blijkt dat er daadwerkelijk ijzers nodig zijn. Hier kom je snel genoeg achter wanneer je paardje veel in handen is, en de hoefsmid met enige regelmaat langskomt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:49

Inderdaad, beter zonder dan met ijzers. Beter voor de hoeven en voor je portemonnee Knipoog .

Misschien kan je wel hoefschoenen aanschaffen, voor als je weet dat de ondergrond waar je gaat rijden toch wat ruw is? Het is een eenmalige kost maar dat haal je er zo uit.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:52

Apollo1 schreef:
Ik zou graag ook regelmatig buiten ritten willen gaan maken volgend voorjaar.

Ik rij altijd buiten zonder ijzers, dit is mogelijk door zeer regelmatig te bekappen.

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:54

De grond rondom de stal is verhard en kiezel. Eenmaal echt buiten dan is het allemaal onverhard. We gaan het voorlopig nog zonder ijzers doen. Is ook waar, mocht blijken dat het toch nodig is dan zitten ze er zo onder.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:58

Pas als je hoeven te kort worden door te veel rijden op straat terwijl er geen mogelijkheid is om in de berm te rijden, met ijzers beginnen.
Eerder niet als je paard goede hoeven heeft moet je dat zo houden, scheeld je een hoop geld ook...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:00

Gewoon lekker zonder doen! Ik heb twee paarden, de één staat altijd op ijzers en doet het echt niet goed zonder, maar de andere die op m2 niveau loopt, staat gewoon zonder ijzers hoor. Buitenritten geen enkel probleem en zijn hoeven zien er super uit. Had alleen nu voor het wedstrijdseizoen ijzers eronder gedaan maar eigenlijk had de hoefsmid het liever niet, die vond het zonde van zijn hoeven.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:03

Ik heb de paarden ook het liefst zonder.
Dus al het niet nodig is (gevoelig lopen omdat ze te kort worden of de zool te dun is, of omdat je proppen onder moet kunnen draaien op wedstrijd omdat ze anders uitglijden) gewoon niet doen...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:05

hoihoi

Ik heb ook geen ijzers onder mn verzorgpaard en wij rijden bijna elkedag buiten, op grind, verharde weg, etc

Je moet het zien als eelt. hoemeer jij buitenrijd, moet harder de hoeven worden, (in het begin wel met mate op de weg) dus grind paden in de berm, en dan op de verhardewegen op de weg.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:58

Altijd zonder proberen. Vind je toch dat je paardje op ijzers moet, overleg dan met je hoefsmid. Ik heb mijn hoefsmid ook eens deze vraag gesteld en hij zei tegen mij: "Niet voor ze 5 jaar zijn vanwege de groei." Dit was de mening van mijn hoefsmid. Wil niet zeggen dat dit een algemene mening of advies is. (Voordat Bokt weer lekker overdreven reageert)

Gelukkig heb ik er tot nu toe helemaal niet aan hoeven (leuke woordspeling) beginnen. Hij wordt nu natuurlijk bekapt en ik kan gerust 2x per week de straat op. Maar dat is per paard verschillend.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:45

mijn paard is nu 12 en heeft net zijn eerste ijzertje voor gekregen omdat de hoeven teveel gesleten was door het vele stappen op de weg (revalidatie). Hij is op de kliniek beslagen en de smid daar zei: "Over een aantal weken is de hoef weer aangegroeid en haal dan het ijzer er maar weer vanaf, dan zijn ze niet meer nodig", kortom ik zou alleen ijzers onder laten zetten als het nodig is, verder niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:42

probeer het zonder ijzers. De meeste paarden kunnen het prima hebben om een paar keer in de week een buitenrit te maken. Bouw het wel langzaam op, dus in het begin veel in de berm rijden, en niet zo veel op het verharde, en als dit goed gaat (je na de rit geen schade aan de hoef ziet) dan langzaam steeds meer op het harde rijden.

En dan als er al slijtage is: je zou ook aan hoefschoenen kunnen denken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:00

VSW --> BEH

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:16

Irma_Maandag schreef:
Ik weet niet hoe lang de ritten zijn die je in gedachten hebt en op welke ondergrond?
Ook ik zou adviseren om het dier lekker blootvoets te laten, totdat blijkt dat er daadwerkelijk ijzers nodig zijn. Hier kom je snel genoeg achter wanneer je paardje veel in handen is, en de hoefsmid met enige regelmaat langskomt.

Ik rij zo 45 km ritten met een heleboel asvalt, rij al 6 jaar zo rond en m'n pony heeft echt droomhoeven volgens mijn hoefsmid. No way dat er ijzers onder mijn paard komen,in het wild lopen ze ook op blote pootjes!

Ik heb wel een keer gevraagd aan m;n hoefsmid of het nodig was of ik hem op ijzers te zettne. Kreeeg als antwoord "nou meidje je mag als je wilt ook zo dat geld in mijn portomenee duwwen, als je er zo graag afwilt!"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:02

Wij rijden veel buiten op onbeslagen paarden (natuurlijk bekapt en natuurlijk gehuisvest).

Bij eventuele overmatige slijtage zou je nog hoefschoenen kunnen overwegen. IJzervrij = gezonder

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 13:09

Ben al een beetje op internet aan het neuzen voor die hoefschoenen. Ziet er goed uit. Nu nog even inlezen.
Maar hoe zit het bij wedstrijden? Dat kan toch ook gewoon zonder ijzers? We willen in januari in B starten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:11

Bij ons staan ze al 6 jaar zonder en echt nog nooit probelem mee gehad Haha!
een paard liep gevoelig maar met een jaar training met hoefschoenen is dat ook echt super gegaan!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:35

Hoe stevig staat jouw paard op de benen? Een paard dat terreinzeker is en qua bespiering wat verzameling aankan moet zich zonder kunnen redden. En daar is een hoop training voor mogelijk (o.a. TTEAM).
Ook is er in het bekappen iets extra grip geven mogelijk.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:42

als het niet nodig is zou ik het niet doen.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:48

Ik zou ook gewoon eerst is advies vragen aan een GOEDE vertrouwde hoefsmid, waar je echt van op aankan. (En dus niet naar zijn eigen Geld, geld! kijkt)
Hij kan je het beste vertellen of het echt nodig is.

Buitenrijden kan prima zonder ijzers. Behalve als er veel over de weg gereden wordt en de hoeven te veel slijten. En je paard er dus echt gevoelig op wordt.