Halfinger hoest en komt snot uit zijn neus!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Halfinger hoest en komt snot uit zijn neus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 07:52

Hallo!

Ik wou Maandag een buiten ritje maken met mijn haflinger..na een half uurtje rijden ( alleen gestapt )
Begon ze opeens te hoesten..Niet zo heel erg maar wel een beetje.
Nu kwam ik gister bij der en had ze haar hele neus vol opgedroogt snot zitten. Scheve mond
Ik heb haar neus goed schoongemaakt en wou even kijken hoe het vandaag zou gaan enzo.
Nu kwam ik zonet bij haar om der te voeren..En ze kwam naar me toe lopen en ze is dan alleen maar zowat aan het briesen en er hing allemaal snot uit haar neus weer. (sorry het is niet zo smakelijk Tong uitsteken)
Maar ik vraag me af of ze nou gewoon een beetje verkouden is of..? Ik ben altijd een beetje een paniekhaas met die dingen. Bloos En weten jullie misschien wat je je paard kan geven tegen verkoudheid?Mijn vriedin heeft wel eens gezegt wat je je paard het beste kan geven dan..maar ben de naam vergeten. Scheve mond
Alvast bedankt! Lachen

Groetjes Lisa.

Laura_x_

Re: Halfinger hoest en komt snot uit zijn neus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:57

Ga voor de zekerheid naar de DA, ik denk gewoon verkouden maar ik zou het risico niet nemen!

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:59

DA bellen en een klein beetje vicks (of hoe schrijf je t) op t randje vn de neus smeren.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 08:00

Okee,bedankt! Lachen
Vanavond had ik eigenlijk ook les..Ik kan beter niet gaan rijden denk ik?

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:01

ik zou effe rustig aan doen, de DA bellen beetje vicks smeren en kijken hoe t vanavond gaat. dan kun je best rustig rijden.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:02

denk verkouden.. als mijn konijn verkouden is geef ik hem peterselie dan gaat t altijd snel over zou dat bij paarden ook helpen Tong uitsteken

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 08:03

Okee.. Dat ga ik dan maar is doen als ik straks weer thuis ben! Knipoog Dankje voor de tips. Lachen Ben daar toch altijd liever wat voorzichtiger mee dan dat het straks nog erger is!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:04

Ik zou juist wel rijden, maar rustig aan Ja Ik rij altijd als ze verkouden is tenzij de DA iets anders adviseerd omdat het dan lekker los komt Ja Als ze teveel last krijgt stoppen en gewoon rustig een beetje stap en draf Ja Galop is teveel

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 08:06

Oke! Haha! dankje Emma. Lachen Ja ik denk dat ff rijden proberen helemaal niet zo verkeerd is nee..Als het te erg word stop ik gewoon en stap ik haar gewoon nog rustig een beetje. Ja

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:06

wees met een verkoudheid altijd alert, vewaarloosde verkoudheden bij paarden kunnen makkelijk chronische bronchitus worden! ik zou de dierenarts even laten kijken.. Vaak is het wel goed om te rijden, maar niet in het zweet, enkel stappen, om zo de longen op gang te houden, maar ik zou het toch aan de dierenarts voorleggen..

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 08:07

barbara28 schreef:
wees met een verkoudheid altijd alert, vewaarloosde verkoudheden bij paarden kunnen makkelijk chronische bronchitus worden! ik zou de dierenarts even laten kijken.. Vaak is het wel goed om te rijden, maar niet in het zweet, enkel stappen, om zo de longen op gang te houden, maar ik zou het toch aan de dierenarts voorleggen..

Oke. Bloos! Ja ik bel sowieso de dierenarts straks even!Even kijken wat die te zeggen heeft.En vanavond doe ik maar mooi rustig aan ja. Ja

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:09

Het ligt ook een beetje aan de kleur van het snot. Als het doorzichtig is, vind ik het op zich nog niet zo'n drama mits het niet te veel is. Is het geel of groen, dan duidt dat toch op een ontsteking en zou ik er toch even een dierenarts bij halen. Vooral niet te lang mee wachten. Uitkijken met die vicks smeren, als de huid geirriteerd is door het snot doet dat megazeer!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 08:13

Ja het is een beetje wit / geel achtig..Niet echt doorzichtig ofzo. Bloos!
Misschien kan ik vanmiddag nog wel even een foto maken. Ik ga om kwart voor 2 naar huis. Dan bel ik eerst ff de dierenart kijken wat hij te zeggen heeft. Dan zal ik wel ff kijken o fik een foto maken kan. Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:43

joyy schreef:
DA bellen en een klein beetje vicks (of hoe schrijf je t) op t randje vn de neus smeren.

Ben je wel helemaal lekker ofzo?? Gestoord
Heb je zelf al eens vicks op/onder/rond je neus gesmeerd? dan zou je moeten weten dat dit brand!

Gezien paarden een gevoelige neus hebben, kan je beter geen vicks rond het neusje smeren, dit brand! en is nog vervelender dan snot uit een paarden neus!!

Zolang het snot wit is, kan het geen kwaad, maar is het echt geel groen, dan zit er ergens een ontsteking meestal, bel gewoon ff voor de zekerheid de DA.

Als ze verder geen koorts heeft, niet of niet vaak of veel hoest, kan je best rijden, maar GOED uitstappen, en NIET op de tocht zetten!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:46

Ik geef altijd hoestdrank.. Binnen 1 week is het weg.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:49

Somebitch schreef:
Ik geef altijd hoestdrank.. Binnen 1 week is het weg.

Is een goede oplossing, alleen moet je wel uit kijken dat je neit teveel geeft (maar geloof dat je da zelf ok snapte Haha!)

Mijn pony heb dit ook erg gehad, maar is toen helemaal van binnenstebuiten gekeerd in de kliniek, hij had groene neusvloeing, hoestte en had koorts, Scheen dat hij allergish is voor stof, hooi, stro, schimmelsporen, kortom alles waar een beetje stof in zit.
Hij krijgt van mij dagelijks foeneknof en hoestkruiden, pepermuntolie doet de trick ook, ovr het hooi heen nevelen met water

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:51

zo begon het bij mijn pony ook, en bij haar bleek het dus droes te zijn!
bij hoesten zou ik je paard op rust zetten hoor!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:54

Marigold schreef:
zo begon het bij mijn pony ook, en bij haar bleek het dus droes te zijn!
bij hoesten zou ik je paard op rust zetten hoor!

Dat zeker, maar als ze 1 keer hoest of gehoest heeft, dan is dit niet een groot drama.

Het kan ook inderdaad beginnend droes zijn maar zoals er al eerder vermeld is kan een DA je beter adviseren dan wij, Blijf haar iig wel temperaturen dat ze geen koorts krijgt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:59

Pinkybubble Ik geef zo'n 2 schepjes per dag van dat hoestdrank. Werkt super goed nog nooit problemen gehad..

Mocht het na een week nog niet over zijn zou ik de dierenarts bellen. Of als het groen snot is geworden natuurlijk!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:59

PinkyBubble schreef:
joyy schreef:

Ben je wel helemaal lekker ofzo?? Gestoord
Heb je zelf al eens vicks op/onder/rond je neus gesmeerd? dan zou je moeten weten dat dit brand!

Gezien paarden een gevoelige neus hebben, kan je beter geen vicks rond het neusje smeren, dit brand! en is nog vervelender dan snot uit een paarden neus!!

Zolang het snot wit is, kan het geen kwaad, maar is het echt geel groen, dan zit er ergens een ontsteking meestal, bel gewoon ff voor de zekerheid de DA.

Als ze verder geen koorts heeft, niet of niet vaak of veel hoest, kan je best rijden, maar GOED uitstappen, en NIET op de tocht zetten!

Vicks brand helemaal niet, wij smeren het al jaren en jaren op de neuzen en in en rondom de neus. EN als het brand laten ze het echt niet zo opsmeren. Het is geen tijgerbalsum hoor!
Wij smeren het 3x per dag erop, en je ziet dat ze dan meer snot loslaten. en makkelijker kunnen ademen, de veearts zegt het zelf ook altijd. Dat het geen kwaad kan en zelfs goed kan helpen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:03

ik geef die van mij altijd hmp door dr voor, kun je gewoon bij de ruitersport halen, werkt echt heel goed

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:04

Gedoseerde beweging, zonder in het zweet te werken is bij een verkoudheid helemaal niet verkeerd.

Maar dan moet je wel zeker weten dat het om "alleen maar" een verkoudheid gaat. In ieder geval even temperaturen en bij koorts of verhoging even dierenarts bellen en laten luisteren of het op de voorste luchtwegen of ook op de longen zit. Kleur van snot dus gelig of groenig, dikker en niet waterig duidt op een ontsteking.

Geen koorts en geen ziek, lusteloos, mat paard? Dan kun je het een paar daagjes (niet te lang) aankijken en eventueel een hoestdrank (bijv. NAF respirator boost) geven of sputolysin poeder om het slijm sneller op te lossen. Je hebt ook speciaal spul om op de borst of longgebied te wrijven net zoiets als vicks voor mensen maar dan specifiek voor paarden.

Je kunt ook even controleren of de klieren in de keel/kaak gezwollen zijn.

Frisse lucht is heel belangrijk dus niet onder de dikke dekens op stal zetten maar lekker buiten laten lopen. Alleen als het heel nat en winderig (koud) is wel binnen zetten natuurlijk Haha!

Succes ermee! Ik hoop dat je paardje snel opknapt.

Gr. Marijke

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:05

_Zsazsa_ schreef:
Vicks brand helemaal niet, wij smeren het al jaren en jaren op de neuzen en in en rondom de neus. EN als het brand laten ze het echt niet zo opsmeren. Het is geen tijgerbalsum hoor!
Wij smeren het 3x per dag erop, en je ziet dat ze dan meer snot loslaten. en makkelijker kunnen ademen, de veearts zegt het zelf ook altijd. Dat het geen kwaad kan en zelfs goed kan helpen.

Bij mij brand Vicks echt wel, Dan ga ik persoonlijk het NIET op de neus van mijn paard smeren, wie dat wel doet maar eigenlijk lekker zelf weten, niet ?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:22

ja dat is ook maar je reageerde net alsof zwaar slecht is, en veeartsen vinden het ook een goed bijmiddeltje om snot los te maken, dus als het slecht of pijnlijk zou zijn zou je het niet doen.
En het werkt dus gewoon echt, zonder dat het pijn doet.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:18

Bedankt iedereen voor de reacties. Lachen Heb de DA nog gebelt en die zegt eigenlijk het zelfde als wat jullie een beetje zeggen,Als het snot dikker en geel/groenig word..en het hoesten etc erges word..Of koorts..dan moest ik weer bellen. Lachen dan zou hhij langs komen. Dus ik ga vanvond maar is kijken hoe het gaat met rijden..Gewoon rustig rijden zodat ze niet gaat zweten. Lachen