Waar haal je bietenpulp en hoe bereid je het?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Waar haal je bietenpulp en hoe bereid je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 12:01

Iemand enig idee?..

Als men een type brok kent wat voor paarden met fysieke achterstand (algehele conditie) wat extra ondersteuning kan geven en het paard wat doet aanzetten hoor ik het ook graag, wil combi voeren.

Bedankt!

ElCid

Re: Waar haal je bietenpulp en hoe bereidt je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:06

Bietenpulp haal je bij bijv. Welkoop/ boerenbond. Je moet het minstens een half uur laten weken in ruim water. het zal dan ongeveer verdriedubbelen in volume. Wij weekten het meestal langer. Nooit droog geven!

Lucerne is ook een prima voer om een paard te laten aankomen en mais en gerst ook. Weliswaar geen brok, maar daarom veel gezonder omdat er niet allemaal onduidelijke toevoegingen inzitten. Veel, zelfs onbeperkt, goed hooi voeren wil ook wel helpen.

detour

Re: Waar haal je bietenpulp en hoe bereid je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 12:07

Lucerne? Dat wist ik niet. Hoeveel pulp gaf je aan het dier per dag? Want mais doet eigenlijk weinig tot niks. het ene dier is de ander natuurlijk ook niet..

24/7 ruwvoer krijgt hij al.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:20

http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne-mix_nl.html

Onze paarden kregen met zijn drieen ca. 1/2 kilo pulp per dag ( dat zet uit tot bijna een volle emmer). We voeren het nu niet meer want ze zijn dik zat Knipoog .
Lucerne is een prima ruwvoer, en ca. 2 kilo erbij per dag zal je paard zeker doen aanzetten, als je veel meer zou willen voeren moet je de calcium/ fosfor in de gaten houden en bijv. granen bijgeven. Zie ook de info op de site.
Vrijwel alle granen zetten flink aan, maar gerst en tarwe het meest. Gerst kan je ook bij de Welkoop. boerenbond krijgen ( is dan meestal duivenvoer, maar gerst is gerst, dus dat maakt niet uit).
Evt. kan je ook nog pure olie bijgeven ( max. 1/2 kopje per dag, langzaam beginnen en opvoeren). Soja olie, zonnebloemolie, etc. hoge voedingswaarde, weinig energie.
Ook haver zet aan, maar veel mensen zijn bang dat hun paard dan te druk wordt, wat meestal niet zo is, maar ze krijgen wel meer energie. Vaak zie je dat als een paard een goed dieet krijgt hij zelfs rustiger wordt en bij veel ruwvoer en granen blijven de darmen goed aan het werk, wat het paard minder prikkelbaar en dus vaak relaxter maakt.

Succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:43

Thanks, ik ga hier wat mee doen!

Is halve kg bietenpulp ongeveer een volle schep?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:09

je kan het best even wegen, maar ik denk dat droog het een halve schep is
dan heb je geweekt een bijna volle emmer.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:05

pietenpulp goed laten weken!
mijn tip als het savonds wil voeren, smorgens klaar maken. dan is het super goed geweekt en weet je zeker dat er niks gaan uitzetten in je paard zijn maag Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:07

Is het dan een halve schep en een halve liter water? Ik heb echt geen idee over de verhouding. Hoop trouwens dat hij het lekker vindt.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:12

detour schreef:
Is het dan een halve schep en een halve liter water? Ik heb echt geen idee over de verhouding. Hoop trouwens dat hij het lekker vindt.

het smaakt nergens na eigenlijk( ja, ik heb het zelf geproeft Nagelbijten / Gniffelen ) in het begin vond die van mij het maar raar, maar naar een tijdje ging ze het eten.

ikzelf deed altijd ongeveer een tot anderhalve schek pulp in een emmer, en dan tot driekwart emmer vullen met water. dan zet het uit tot een hele volle emmer, vaak zelfs nog een bergje erboven op.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:15

Emmer gewoon tot net onder de rand vol met water.. Dat deden wij altijd.
We maakten het rond 4uur 's middags en dan werd het de volgende ochtend gevoerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:19

ik heb de bietenpulp in geperste brokken,iets groter dan biks,daar doe ik iets minder dan een halve voerschep op twee en een halve liter heel heet water,je ziet het dan uitzetten.
het is goed als je geen harde stukjes er meer in voelt,ook niet drijfnat voeren,dat is loodzwaar in een paardenmaag.
maar ik geloof dat jullie in nederland schilfers hebben of niet?
dan is het gewicht en verhoudingen pulp/water natuurlijk anders.

uitkijken met warm weer,ik maak het gewoon per keer klaar,s'winters hebben ze dan meteen warm voer.
zomers laat ik het even afkoelen,als het warm weer is kan het uur worden als je het een dag laat staan(ik woon wel in frankrijk,het is hier soms iets warmer dan bij jullie)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:20

geerke schreef:
ik heb de bietenpulp in geperste brokken,iets groter dan biks,daar doe ik iets minder dan een halve voerschep op twee en een halve liter heel heet water,je ziet het dan uitzetten.
het is goed als je geen harde stukjes er meer in voelt,ook niet drijfnat voeren,dat is loodzwaar in een paardenmaag.
maar ik geloof dat jullie in nederland schilfers hebben of niet?
dan is het gewicht en verhoudingen pulp/water natuurlijk anders.

uitkijken met warm weer,ik maak het gewoon per keer klaar,s'winters hebben ze dan meteen warm voer.
zomers laat ik het even afkoelen,als het warm weer is kan het uur worden als je het een dag laat staan(ik woon wel in frankrijk,het is hier soms iets warmer dan bij jullie)

Hoe kan het dat je het warm voert als het uren moet staan? Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:27

zomers laat ik het even afkoelen,omdat het mij niet lekker lijkt als het buiten 40 graden is om warme pulp te eten als paard,maar misschien hebben ze het niet eens in de gaten...
en s'winters is het nog warm omdat ik het 15 minuten voordat ik het klaar maak al voer,het hele voer is dan dus warm.
of bedoelde je dat niet?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:28

geerke schreef:
zomers laat ik het even afkoelen,omdat het mij niet lekker lijkt als het buiten 40 graden is om warme pulp te eten als paard,maar misschien hebben ze het niet eens in de gaten...
en s'winters is het nog warm omdat ik het 15 minuten voordat ik het klaar maak al voer,het hele voer is dan dus warm.
of bedoelde je dat niet?

Nadat, bedoel je denk ik Knipoog . Dan maak je het dus aan met warm water. In principe is dat niet nodig, het zal dan wel sneller uitzetten en sneller te voeren zijn.
Hier hebben we ook brokjes, overigens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:16

ja,nadat natuurlijk.....oh,oh,ik moet dat toch weer eens na lezen voordat ik op plaatsen klik....of een cursus nl gaan volgen
sorry....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:56

ElCid schreef:
geerke schreef:
of bedoelde je dat niet?

Nadat, bedoel je denk ik Knipoog . Dan maak je het dus aan met warm water. In principe is dat niet nodig, het zal dan wel sneller uitzetten en sneller te voeren zijn.
Hier hebben we ook brokjes, overigens.

Bij ons zijn het ook brokjes, moeten die ook worden aangelengd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:59

ja,nooit geven zonder te weken!!en ook goed opbergen dat spul,zodat niemand de vergissing maakt een handje te geven.
zonder te weken is het levensgevaarlijk,het blijft in de slokdam zitten en zet daar uit,met alle gevolgen van dien...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:00

thanks, is duidelijk.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:18

toch maar aan de bietenpulp.

De brokjes zetten ongeveer 5 keer zoveel uit. Dus een behoorlijke sloot water mag er wel bij. Voorzichtig zijn dat het goed heeft geweekt om slokdarmverstoppingen of ander leed te voorkomen.

Je kan lucerne ook goed mengen met bietenpulp doen ze er nog wat langer over wat gunstiger is voor de spijsvertering

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:53

Zorg er wel voor dat je bietenpulp zonder melasse hebt. Dat is het beste. Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:20

Waar in moet je het laten weken? Ik las namelijk ergens dat je het tijdens het weken niet af mag sluiten dmv een deksel.. iemand die dat weet? en waarom mag dat niet? (ben bang dat er anders namelijk andere dieren van gaan snoepen; muizen, ratten, honden, noem maar op Knipoog )

Bij mij gaat het trouwens om subli senior priores, maar het weken is vanwege de bietenpulp die er in zit.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:26

Vul een emmer van ongeveer tien liter met water, kieper er een voerschep pulp bij en laat het lang genoeg weken, uurtje vind ik het minimum. Ze moeten het een beetje leren eten, het smaakt idd nergens naar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:32

Ik liet het altij een hele dag weken... Er heeft eens iemand alle paarden op de wei (niet alleen de mijne dus) droge bietenpulp gegeven a volenté. Nu, ik mag je zeggen, niet prettig! Beesten hun magen stonden op ontploffen, konden ze nog net een flinke spoeling geven.

Ik geef het liever niet, dan ga ik liever naar slobber en luzerne.

Als je het toch wilt gebruiken, in een emmer van 10 liter doe je een kleine schep en je vult het tot het water ongeveer een rechte vinger boven de brokken staat. Liefst niet afsluiten omdat het dan echt muf wordt.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:26

Iemand een idee hoeveel pulp je moet geven als je een halve schep basisbrok (qua energie) wilt vervangen door bietenpulp? (vit. en mineralen worden toegevoegd)

Edit: En hoe lang moet je pulp nou laten weken als je het laat wellen in kokend water?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 20:07

Toch krijg ik hier verhoudingen te lezen die ik best afwijkend vind.

Was is nu sde correcte verhouding met water en pulp?