Dikke achterbenen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 18:42

Ik heb een New Forest pony genaamd Fairrie die last heeft van dikke achterbenen.

2 Weken geleden had ze voor de eerste keer last van dikke achterbenen. Ze liep helemaal niet kreupel en had er geen last van. Het was toen redelijk warm weer. Wij dachten toen aan te veel eiwit omdat ze ook al aan de dunne was. Ze had geen verhoging. Ook had ze toen last van hoesten. Ik heb toen met haar gewandeld en haar been afgespoten en er verkoelings gel op gedaan. Ze heeft wel gewoon op de wei gelopen. Omdat we dachten dat bewegen juist goed was. Na 2 dagen was het weer weg en ben ik weer met de training begonnen.

Vandaag had ze weer dikke achterbenen. Ze liep weer niet kreupel. En het was weer best wel warm weer. Ze heeft dit keer geen dunne poep. Ze hoest wel een heel klein beetje maar dit komt denk ik door het stof. Het is ook alleen als ik ga rijden. Ze heeft gewoon de hele dag in de wei gelopen en heb haar benen net afgespoten en ben even met haar gaan wandelen. Als ik aan haar benen voel dan zijn ze dik en voelen ze warm. Ook is de ader aan de binnenkant van haar been een beetje opgezwollen. Wij dachten zelf dat het mischien te maken kon hebben met het warme weer.

Heeft er iemand nog tips of ideetjes? Post het hier maar. Het kan ook zijn dat ze iets geks in haar stal doet met haar voerbak of drinkbak.

Elise95

Re: Dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:14

Niemand een idee?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:18

vreemd,toch misschien overbelasting?
heeft ze "raar" gedaan in de wei?
eiwit kan inderdaad ook wel,staat ze in een rijke wei?
diarree is natuurlijk ook niet goed,misschien de da bellen?

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:23

Stal benen. Mijn paard nu ze weer binnen staat snachts, krijgt ook dikke benen achter. staat ze de hele dag op het land dan is het weer weg. Ik heb met de dierenarts gesproken en hij geeft aan dat hij in deze periode heel veel belletjes krijgt hierover , en dat ze eigenlijk niet weten waardoor het komt dat er nu zoveel paarden daar last van hebben. Ze denken doordat het gras door blijft groeien en dat ze daardoor, meer eiwitten en andere te rijke stoffen binnen krijgen. Je kan natuurlijk altijd een vochtafdrijver geven voor de zekerheid.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:28

Stal benen lijkt mij heel onlogish ze staat altijd overdag in de wei en s'nachts in stal. En ik heb er nog nooit last van gehad. En overbelasting is ook zo raar want bij die eerste keer had ze de dag er voor alleen maar in de wei gelopen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:30

Ik denk ook dat het stalbenen zijn.
Het kan komen door het gras, september gras bevat vaak wat meer eiwitten. ( cadeautje van de natuur zodat alle gras eters lekker gevuld de winter ingaan Knipoog ).
Sommige paarden reageren daar erg heftig op.
Ook kan het komen door de overgang van weidegang naar s'nachts op stal, samen met een beetje verminderde weerstand krijg je dat soort kwaaltjes.

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:55

ponylove1995 schreef:
Stal benen lijkt mij heel onlogish ze staat altijd overdag in de wei en s'nachts in stal. En ik heb er nog nooit last van gehad. En overbelasting is ook zo raar want bij die eerste keer had ze de dag er voor alleen maar in de wei gelopen.

Die van mij staat ook alleen snachts binnen.
Als ik haar savonds na een hele dag buiten te hebben gestaan binnen zet dan heeft ze gewoon dunnen benen. Als ik haar dan sochtends buiten ga zetten heeft ze dikke achterbenen.
Dus echt alleen van snachts binnen staan in combi met de te rijke wei. geeft dit resultaat. Ik hoorde dus van me dierenarts dat hij plat wordt gebeld met verontruste paarden eigenaren. met precies het zelfde verhaal. Ik stond er dan niet heel erg van te kijken bij mijn paard, want ze heeft het heel snel. zij is er dan wel gevoelig voor.

he Aukelizzy, jij ook hier, nog bedankt van je reactie. haha Haha!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:23

Mijn heeft er toevallig nu ook last van!! Ook dat hij wat aan de dunne is.. Niet kreupel verder, hooguit wat gevoelig als ik er in knijp.. Ze staan sinds donderdag weer een paar dagen op de wei, misschien is de overgang paddock/wei voor hem toch iedere keer te groot?

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:57

Mijn paard had het ook en mijn Da zei dat het waarschijnlijk een virus is dat in de lucht hangt (meerdere paarden bij ons op stal hebben het) en we moesten een medicijn (ik geloof dat het Buut o.i.d. heet) geven.
Nu is het 1.5 week verder en is het weer voorbij.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:31

soeboenoe schreef:
Mijn paard had het ook en mijn Da zei dat het waarschijnlijk een virus is dat in de lucht hangt (meerdere paarden bij ons op stal hebben het) en we moesten een medicijn (ik geloof dat het Buut o.i.d. heet) geven.
Nu is het 1.5 week verder en is het weer voorbij.

Een virus waardoor je paard dikke benen krijgt? Nooit van gehoord!

Weet iemand trouwens of stalbenen aan een been ook bestaat?

_suna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:59

mm, mijn paard heeft ook iets gehad, zou het even opzoeken !

_suna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:00

Afbeelding
linker.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:36

Bij mijn paard is het ook ineens over! dinsdagochtend dik, dinsdagavond bijna helemaal dun!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:10

Lady_Daniels schreef:
Een virus waardoor je paard dikke benen krijgt? Nooit van gehoord!

Virussen die er voor zorgen dat je paard dikke benen krijgt bestaan wel degelijk.
Maar het paard is dan natuurlijk helemaal wat ziek of lamlendig.
Je kunt het vergelijken met spierpijn bij griep.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:13

Bij ons op stal stonden 2 a 3 weken geleden ook paarden met dikke benen, zeker een virus! Dierenarts was er maar druk mee!

Piro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:18

@ lottee_ : Dit lijkt meer een olifantenpoot (einschuss) dan een gewoon stalbeen. Waarschijnlijk veroorzaakt door een klein wondje waardoor een infectie naar binnen is geslagen. Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar ik denk dat je toch even de dierenarts moet bellen voor wat antibiotica.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:34

Mijn paard heeft ook een dik been. Ik dacht n.a.v een wondje.
Het rare is dat het been alleen dik is aan de binnenkant en aan de onderkant van het been.
Ik heb het de afgelopen dagen 3x per dag gekoeld.
En ik heb elke dag 15min op harde ondergrond recht uit aan de hand gestapt.
Ik denk dat koelen na 2dagen geen zin meer heeft...
Ik vroeg me af of iemand nog andere ideeen had?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:49

Of het zijn eiwitbenen. Ik denk dat dat bij mijn paard toch het geval was. Als ze in een keer teveel eiwit binnekrijgen (dus bijvoorbeeld weer de wei op) kunnen ze dikke benen krijgen. Dit slaat dan of op beide voorbenen of op beide achterbenen.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:30

ik ken ook mensen met pony's die ook dikke achterbenen maar niet zo dik als die benen op een foto hier ergens, maar bij ons zijn dat stalbenen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:16

Lady_Daniels schreef:
Het rare is dat het been alleen dik is aan de binnenkant en aan de onderkant van het been.

Als het been nog warm en dik is heeft koelen natuurlijk nog wel zin. Maar als je denkt dat het Einschuss is, zou ik toch ontstekingsremmers vragen - als het te lang duurt wordt het been niet meer dun (of bij het minste of geringste weer dik).

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:56

Mijn pony heeft ook stalbenen, maar om zeker te weten dat het stalbenen zijn, moet je als ze dikke benen heeft gaan rijden of iets van beweging van ongeveer een half uurtje ofzo(ligt aan paard zelf) en als het dan weer dun is zijn het stalbenen. stalbenen voelen trouwens wel koud aan. als ze nog dik blijven zal het iets anders zijn.

danciano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:42

Die van mij heeft ook dikke benen (of soms maar 1 been), en dat is na wat beweging op de wei/bak ook al weg. Vorige week in de kliniek geweest voor zijn kreupelheid, waaruit bleek dat hij scheve bekken had en OC. Maar die dikke benen kon de DA niet verklaren..het had niets te maken met de bekken of de OC, en verder was er niets te vinden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:05

Het is "dikke benen" weer geloof ik ...... Boos!
Ook mijn paard staat met 2 dikke achterbenen terwijl hij dag en nacht buiten loopt .... Geen verhoging of koorts. Beweging helpt niet. Misschien door te eiwitrijk gras ????? Alhoewel de wei waarop hij loopt niet "vet" is en hij echt maar een heel klein beetje gras bijkrijgt dmv stripbegrazing.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:14

Lady_Daniels schreef:

Toen het been van mijn paard dik werd terwijl hij ook een wondje op dat been had, heb ik de DA gebeld en antibiotica gekregen. Hielp prima, het been was in no time weer normaal. Ben altijd een beetje huiverig als er na een wondje een zwelling plaats vindt Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:28

Maris schreef:
Het is "dikke benen" weer geloof ik ...... Boos!
Ook mijn paard staat met 2 dikke achterbenen terwijl hij dag en nacht buiten loopt .... Geen verhoging of koorts. Beweging helpt niet. Misschien door te eiwitrijk gras ????? Alhoewel de wei waarop hij loopt niet "vet" is en hij echt maar een heel klein beetje gras bijkrijgt dmv stripbegrazing.

Niet alleen "dikke benen" weer, maar ook een bepaald virus zoals eerder in het topic al vermeld wordt..
Bij ons op stal en in de buurt is het raak op de stallen in elk geval!