paard met 3 verdikte benen en mok

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chance

paard met 3 verdikte benen en mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:18

Hoi Allemaal,

Ik heb bokt al doorgespit maar kan niet echt antwoord vinden.

Ik heb een 4 jarige merrie, van 1,69 groot. Afgelopen periode (8 maanden plusminus) heeft ze dag en nacht buiten gestaan. Sinds zondag heb ik haar snachts weer binnen ivm mok.

Maar afgelopen maandag belde staleigenaresse van ze heeft een dikke plek boven der knie. Dus ik naar stal idd dikke plakaat/plek. Meteen gekoeld, het zag eruit alsof een insect haar gestoken heeft.
Toen keek ik naar het spronggewricht/achterbeen en ja hoor die ook dik. Het voelde ook warm beide plekken. Dus ik alle 2 de benen gekoeldt.

Dinsdag ik weer naar stal. Voorbeen begon de zwelling al naar beneden te zakken, achterbeen nog hetzelfde. Dus weer netjes koelen, mokplekjes goed droog gemaakt.

Vandaag woensdag: Zena staat met 3 dikke benen. Voorbenen bij de knie-en dik en warm en achterbeen nog steeds hetzelfde. Ik zag wel bij 1 voorbeen dat daar op de mok korstjes zaten.
Ze loopt er niet stokkreupel op , maar ze is wel gevoeliger op der benen. Ze draaft wel weg als een ander paard haar komt plagen.

Wat denken jullie wat het kan zijn? (da wordt morgenvroeg meteen gebeldt)

Staleigenaar denkt dat het door de zemelen kan komen die ik haar sinds 1 a 2 weken geef. Dat ze misschien daardoor vocht vasthoudt. Ik denk zelf eventueel door de mok. (huid bij de hoefballen is rose-achtig maar bij 1 voetje zitten wat korstjes)

Graag jullie tips/bevindingen/of eventuele ervaringen.

hipkippie

Re: paard met 3 verdikte benen en mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:24

Wat naar zeg... Ach gut
Mijn pony heeft in december ook erg last gehad van mok, heel erg...
Haar been was helemaal opgezwollen en liep ook kreupel, da erbij gehaald en was dus ontstoken mok.
Was er gelukkig op tijd bij anders had ze bloedvergiftiging kunnen krijgen!!
Ik wil je niet bang maken ofzo maar dit is mijn ervaring met mok en dikke benen Knipoog

Heel veel succes iig!!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:25

hipkippie schreef:
Wat naar zeg... Boos!
Haar been was helemaal opgezwollen en liep ook kreupel, da erbij gehaald en was dus ontstoken mok.
Ik wil je niet bang maken ofzo maar dit is mijn ervaring met mok en dikke benen Knipoog

Heel veel succes iig!!

Had jouw paard ook van de een op de andere dag dikke benen dan? Zena loopt overigens niet kreupel maar wel gevoelig.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:32

chance schreef:
hipkippie schreef:
Wat naar zeg... Boos!

Heel veel succes iig!!

Had jouw paard ook van de een op de andere dag dikke benen dan? Zena loopt overigens niet kreupel maar wel gevoelig.

Nee niet van de een op de andere dag maar is wel heel snel gegaan.
Ze ging wel van de een op de andere dag niet meer op dat been lopen...

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:35

Ik ga morgenvroeg meteen de da bellen. Ik krijg er nu toch wel de kriebels van. Zena loopt gelukkig wel gewoon rond en ze draaft ook wel. maar je ziet dat ze er toch wel moeite mee heeft.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:37

Kan het niet komen doordat ze opeens op stal staat? beetje stalbenen? De mijne heeft rechtsachter ook (lichte) mok, maar die blijft wel gewoon buiten zolang het weer het toelaat.

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:38

Ging denk ik wat mis... Nogmaals

Kan inderdaad ontstoken mok zijn maar bel toch morgen de DA

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:38

Bij ons is de wei helaas 1 grote modderpoel (kleigrond en lager gelegen gebied) Ze gaat nu overdag wel in de rijbak (witzand) samen met een merrie. En de reden dat ze nu minder buiten staat is omdat we aan het afspenen zijn van haar veulen.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:39

brego2003 schreef:
Ging denk ik wat mis... Nogmaals

Kan inderdaad ontstoken mok zijn maar bel toch morgen de DA

De da bel ik morgen zowiezo. Ik bel liever te vaak dan te weinig Knipoog

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:40

Dan staat ze inderdaad beter op stal ivm de mok..

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:40

hallo, mijn paard heeft ook in een erge vorm mok gehad, op een gegeven moment was het naar binnen geslagen, hij liep ook op de een op andere dag kreupel met daarbij dikke benen, da bij geweest, hij heeft toen antibiotica prikken, 2 dagen achtereen gekregen en moest 2 keer per dag de mok insmeren met hydrocortiderm.

je moet inderdaad oppassen voor bloedvergiftiging.

chouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 02:57

Mijn paard heeft ook een tijd mok-achtige uitslag gehad. Het bleek uiteindelijk een soort schimmelinfectie te zijn gecombineerd met een bacteriele infectie. Het zag eruit als mok en hij had ook onzettend dikke benen.
Ik heb het behandeld met Neocutigenol zalf ( gewone wondzalf, vrij te verkrijgen bij de apotheek) en Dog eczema ( emulsie voor behanelen van huid-defecten bij honden, te verkrijgen bij dierenspeciaalzaak). Niet op eigen houtje maar op aanraden van de DA. 's Morgens het ene en 's avonds het andere smeren. Op een paar dagen tijd kwamen de korstjes er af en na 2 weken was er niks meer te zien.
Sindsdien behandel ik de meeste wondjes zo met goed resultaat.
Succes!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:55

Rodinzzz schreef:
hallo, mijn paard heeft ook in een erge vorm mok gehad, op een gegeven moment was het naar binnen geslagen, hij liep ook op de een op andere dag kreupel met daarbij dikke benen, da bij geweest, hij heeft toen antibiotica prikken, 2 dagen achtereen gekregen en moest 2 keer per dag de mok insmeren met hydrocortiderm.

je moet inderdaad oppassen voor bloedvergiftiging.

De mijne had ook antibiotica gehad, 3 dagen achter elkaar, en moest wassen met betadine shampoo en elke dag smeren met groene leem.
Ze is er helaas nog steeds niet van af, elke keer is het weg en komt zo weer terug...
Blijf aan het smeren en doen( al van alles ervoor gehad), maar denk dat ik er is een homeopaat ofzo na laat kijken zodat ik het mischien is van binnenuit kan proberen aan te pakken.

@Chance heb je de da er nog bij gehad?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 18:28

Ik heb telefonisch contact met de da gehad. Hem heel het verhaal uitgelegdt met bevindingen erbij. Temperatuur opgemeten en doorgegeven.
Da denkt dat het stalbenen kunnen zijn. Ik moest in ieder geval alle beentjes wassen met betadineshampoo.
Als morgen de zwelling niet minder is dan moet ik weer bellen en dan komt hij kijken.

Gelukkig komt de hoefsmid morgen ook dus hij kan dan ook even kijken wat er is. (onze hoefsmid weet veel van beenkwaaltjes af)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:48

Da is vandaag geweest.

Hij heeft hartslag en alles gecontroleerdt. Hartslag goed , temperatuur goed. Mok viel mee. Uiers waren ook netjes. Verder geen abnormale dingen op benen na.
Zena hefet nu een spuitje gekregen met ontstekingremmers en vochtafdrijving. Ik moet nu dit afwachten en morgen weer bellen. Dus even afwachten.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:34

Nou mooi zo dat het dus iig geen onstoken mok is Knipoog
Succes verder met je paardje!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:20

En hoe is het nu met je paard, TS?

Mijne heb ik vorige week ook van de (te natte) wei gehaald ivm mok. Wel gewoon blijven rijden, dat ging allemaal prima. Tot vorig weekend, dik been (het mokbeen) Maandag DA gebeld, die kwam meteen. AB (antibiotica) geprikt, en ik kreeg Avuloxil voor de mok. 5 tubetjes, voor 5 dagen. Elke dag kwam hij weer AB spuiten, en op de 3e dag (afgelopen woensdag) stond ze op 4 dikke benen, voorknieen vol vocht. Stalbenen, normaal staat ze immers op de wei, en nu stapte ik alleen maar met haar aan de hand. Wel een paar keer per dag, en ook stalgenoten hebben veel met haar gestapt..
Totaal is er 5 dagen lang AB geprikt, en ik heb nog een paar extra tubetjes Avuloxil gehaald, maar de mok is echt bijna WEG, en de dikke benen ook bijna!! Haha!
Vandaag heb ik haar weer op de wei gezet, in elk geval voor vandaag en zondag, want als het weer gaat plenzen is mijn werk voor niets geweest, en komt de mok misschien weer terug!
Avuloxil is een zgn. 'droogzetter', die normaal voor ontstoken koeienuiers gebruikt wordt... werkt super! Haha!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:26

Kan het afspenen er niet wat mee te maken hebben? De merrie wordt normaal gesproken leeggeslurpt, en nu (plots?) niet meer. Het lichaam is mogelijk nog gewend aan het aanmaken van melk (voedingsstoffen voor veulen) en moet nu de productie gaan verminderen. Kan soms ook voor wat extra vochtophoping zorgen. Ik denk dat (als dit het geval is) de vochtafdrijvers hun werk snel kunnen doen. Zeker als de uier ook normaal is, en niet overvuld. Dan zal het lichaam van je merrie zich weer snel herstellen.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 08:02

@irma-maandag: Nu jij dit zegt, begint er idd even een belletje te rinkelen. Want de mok viel eigenlijk nog wel mee nl. maar 1 voorbeentje met wat korstjes. Daar zou volgens de da geen 3 dikke benen van kunnen krijgen. En dikke benen bij mok begont vanaf onder. En dit begon vanaf boven.
Zena is nu wel een heel stuk slanker geworden. Dus jouw verklaring is heel logisch.

Ik ben even op stal geweest en dit is het verslagje:

Zena's benen zijn bijna weer helemaal dun. Ik zette haar net in de bak en ze begon gek te doen. Lekker bokken en van de rare hupsjes. DAt heeft ze al heel lang niet meer gedaan. Ze heeft trouwens ook flink lopen racen. Oftewel zena voelt zich kiplekker!!! De da komt vandaag nog wel even kijken en dan 1x een enting waarschijnlijk voor de zekerheid.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:45

Hier helaas weer een minder berichtje.
Zena heeft weer een verdikking nu bij haar achterbeen ten hoogte van haar hak maar dan aan de voorkant.Ze loopt er niet zwaar kreupel op maar ook niet echt gemakkelijk.

Ik denk nu aan een paar dingen:

1: Door het heen en weer wandelen in haar stal , draaien op dat been.
2: stalbeen ( ze staat halve dag buiten ipv hele dag ivm afspenen gebeuren)
3: ze trapt vaak achteruit tijdens het eten en nu misschien een "kneuzing" ofzo.
4: Ontsteking ofzo

Morgen komt de veearts toch al dus ik laat hem er weer naar kijken. Maar weten jullie misschien of 1 van bovenstaand een mogelijk verklaring kan zijn? Want ik begin me nu toch wel druk te maken , want het is net of ik nu geen eigen paard mag hebben.Sinds ik het contract heb getekendt hebben we al een paar dingen gehad.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:00

chance schreef:
Ik denk nu aan een paar dingen:

1: Door het heen en weer wandelen in haar stal , draaien op dat been.
2: stalbeen ( ze staat halve dag buiten ipv hele dag ivm afspenen gebeuren)
3: ze trapt vaak achteruit tijdens het eten en nu misschien een "kneuzing" ofzo.
4: Ontsteking ofzo

Hoi Chance,

Van je verklaringen klinken 1 en 4 het meest logisch. Stalbeen denk ik niet, aangezien dit zich meestal in het onderbeen (dikke koten en kogel) uit. Ook het trappen zou dan eerder aan de achterkant (hak) ontstaan dan aan de binnenkant.

Bij een ontsteking moet de plek ook warmer dan normaal zijn, wat je met je hand kunt voelen. Vergelijk de temperatuur met het andere been.
Ook zou het misschien een gevolg kunnen zijn van irritatie in het (kraakbeen-) gewricht, of mogelijk OCD of spat?? Overigens hoop ik het laatste niet, ben ik geen dierenarts en weet je dit laatste pas zeker na röntgenopnamen, maar is chronisch. OCD is vaak operabel en geeft ook vaak goede kans op genezing.

Ontlast ze haar verdikte been en hoe zet ze hem neer? Zet ze dit been op rust, vóór de andere achtervoet (ipv ernaast)?

Goed dat je de DA er wel bij laat komen.
Ik wens je meer succes met het dier dan je er totnogtoe mee hebt gehad Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 12:11

@irma,

Ze heeft nu al een paar dagen antibiotica en haar been is al bijna weer helemaal dun. Ze loopt er alleen nog niet helemaal zuiver mee. Boven het spronggewricht is het nog gevoelig als ik daar aankom/druk uitoefen. En die plek is ook nog warmer als de andere been.

Ze is afgelopen november helemaal goedgekeurdt op de foto's. Dus ocd is het dan in ieder geval niet.

Ze steunt nu wel weer goed op die been. Dus het is nu nog even afwachten. Ik geef nu nog de komende 3 dagen antibiotica en dan kijken wat er gebeurt. Als het dan weer dik wordt laat ik toch maar weer foto's maken.

Ik hoop dat het nu eindelijk allemaal overgaat. Want zo wordt dit nog een duur paardje en het is voor haar ook niet leuk pijn aan der been.

Ik houd je op de hoogte Knipoog

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:22

Thx! Hoop dat de AB z'n werk doet!

Loves_xyoup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:19

Wat verveelend voor je! Ach gut

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:13

Wanneer halen jullie er een da bij? Bij mijn pony ben ik nu ongeveer een maand aan het smeren met mokzalf en wondpasta. Het leek de goede kant op te gaan, maar nu staat hij met een dik been.