Ervaringen gevraagd: deze operatie+narcose

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Ervaringen gevraagd: deze operatie+narcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 09:39

Al zo'n twee jaar ben ik aan het tobben met mijn paard. Ze heeft 2 peesblessures gehad, tussendoor ging het na opbouwen even goed, maar toch werd ze steeds weer kreupel. Mijn dierenarts wist niet waar het vandaan kwam en heeft ons doorgestuurd naar meneer van Muiswinkel in Emmeloord.

Maandag zijn we daar geweest en zijn er een aantal onderzoeken gedaan, ze is daar gebleven en gisteren zijn er echo's gemaakt van het been. Vanmorgen kreeg ik de uitslag..

Het blijkt zo te zijn dat er in de kogel een band (of een aantal banden) loopt om de pezen bij elkaar te houden. Nu is een van die banden verdikt en zit heel strak om de pezen heen. Dit veroorzaakt de pijn en de steeds terugkerende peesblessures.
De oplossing is nu om door middel van een operatie dit bandje door te snijden. Hierdoor staat er geen druk meer op de pezen en kan het gaan genezen. (Dit is absoluut geen zenuwsnede of doorklieving van pezen). Deze operatie wordt regelmatig uitgevoerd en heeft verder geen consquenties voor het paard. De prognose is dat na een revalidatie van 4 tot 6 maanden ik gewoon weer alles met mijn paard zal kunnen doen.

Ik had nog nooit van deze behandelswijze gehoord en ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die dezelfde operatie bij hun paard hebben laten uitvoeren. Hoe is het gegaan, hoe gaat het nu?

Ik vind het geen fijn idee dat mijn paard onder narcose moet, maarja, het zal toch moeten gebeuren, anders zal mijn paard altijd last van deze pezen houden.

Ik zou dan ook graag ervaringen horen van mensen die hun paard onder narcose hebben gehad, voor wat voor operatie dan ook.

Waarschijnlijk zal deze operatie maandag uitgevoerd gaan worden. Helaas hoor ik vrijdag pas of de verzekering groen licht geeft voor deze operatie. Volgens meneer van Muiswinkel wordt het gewoon vergoed door de verzekering, dus daar wil ik wel even op wachten, al wil ik natuurlijk het liefst dat dit zo snel mogelijk gebeurd.

elise_parq

Re: Ervaringen gevraagd: deze operatie+narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:43

het paard van een vriendin van me is ook onder narcose geweest vanwege een operatie voor koliek.

alles is super gegaan en loopt nu weer op de wedstrijden rond in het Z!

succes!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:46

Mijn vorige paard is 2 keer onder narcose geweest. Binnen 1 week. Allemaal goed gegaan.
M'n huidige is ook 1x onder narcose geweest. Ook dat is goed gegaan.
Vind wel dat ze na een narcose er slecht uitzien.
Maar goed, meestal is een narcose in combi met blessure en medicatie. Niet onlogisch dat een paard er dan niet tip top uit ziet.

Mischien een rare vraag. Maar als ze dat bandje weghalen. Zijn de pezen op die plek dan niet ook wat kwetsbaarder voor trauma van buitenaf? Ik bedoel, normaal houdt dat bandje die pezen bij elkaar en zal ze wat beschermen op die plek. (bij jouw paard helaas niet Clown )
Succes!

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:49

@Martinev.
Mijn paard, een 16 jarige ruin, is in februari geopereerd aan OCD(beide voorkogels) ook in Emmeloord. Ik zag ook wel op tegen de narcose maar gelukkig is het allemaal goed gegaan en hij heeft nadien dan ook geen hinder ondervonden van de narcose.
Ik heb ter plekke, tijdens de opname, een narcose-verzekering afgesloten in Emmeloord, bij EFO. Voor het geval dat .. Verdrietig
In ieder geval alvast heel veel sterkte Ach gut en hopelijk komt je paardje er weer helemaal bovenop. Het is en blijft nu eenmaal een hele spannende periode .. !

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 09:53

Needje schreef:
Mijn vorige paard is 2 keer onder narcose geweest. Binnen 1 week. Allemaal goed gegaan.
M'n huidige is ook 1x onder narcose geweest. Ook dat is goed gegaan.
Vind wel dat ze na een narcose er slecht uitzien.
Maar goed, meestal is een narcose in combi met blessure en medicatie. Niet onlogisch dat een paard er dan niet tip top uit ziet.

Mischien een rare vraag. Maar als ze dat bandje weghalen. Zijn de pezen op die plek dan niet ook wat kwetsbaarder voor trauma van buitenaf? Ik bedoel, normaal houdt dat bandje die pezen bij elkaar en zal ze wat beschermen op die plek. (bij jouw paard helaas niet Clown )
Succes!

Dank je voor je reactie. Ik heb geen idee of het daarna kwetsbaarder is, zou best kunnen als ik er zo over nadenk. Ik heb speciaal gevraagd of er verder geen consequenties waren, maar hij zij dat die er niet waren.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:45

hallo jouw paardje heeft dus het zelfde als onze pony denk ik ,dat is een ringband om de pezen ,deze is te strak en blijf je problemen houden met de pezen ,
een soort tunnel syndroom.
in de eerst instantie zou onze pony ook geopereerd worden ,maar het gaat nu al een tijd goed ,als het weer gebeurd wordt onze pony ook geopereerd dan in wolvega.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:59

stroo schreef:
hallo jouw paardje heeft dus het zelfde als onze pony denk ik ,dat is een ringband om de pezen ,deze is te strak en blijf je problemen houden met de pezen ,
een soort tunnel syndroom.
in de eerst instantie zou onze pony ook geopereerd worden ,maar het gaat nu al een tijd goed ,als het weer gebeurd wordt onze pony ook geopereerd dan in wolvega.

Dat is dan inderdaad hetzelfde probleem als mijn paard heeft. Fijn voor jullie dat het weer goed gaat, hopen dat het zo blijft! Ik vind het wel fijn om te horen dat er dus nog meer paarden zijn die hetzelfde hebben, en dat daar ook gesproken is over eventueel opereren.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:16

Mijn paard is 2 keer onder narcose geweest, voor het maken van een CT scan.
De eerste keer was in Utrecht. Toen ik mijn paard daar mocht ophalen, was ze erg mager, doffe vacht, en absoluut niet happy (paard heeft ook stofwisselingsprobleem). Kreeg ook last van haar rug, omdat ze gevallen was met opstaan.

Tweede keer was in de Lingehoeve. Paard was wel wat magerder en nog een beetje verward. Maar zag er verder naar omstandigheden redelijk uit. Hier ging het opstaan ook begeleid, dmv touwen. Dus paard is gelukkig niet meer gevallen.

Ook mijn paard loopt met een peesblessure. Er is ook korte tijd gedacht dat mijn paard hetzelfde probleem zou hebben als die van jou. Toen is er ook gesproken over een operatie. Mijn Da zei ook dat het een relatief simpele ingreep is, met niet teveel risico's en een redelijk snelle revalidatie. Mijn paard bleek dit probleem toch niet te hebben, dus is ook niet geopereerd.

Succes!

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:00

Mijn paard is enkele weken geleden in Utrecht geopereerd aan koliek. Hij heeft ook een peesblessure, de dierenarts daar had het ook over 'begeleid opstaan' ( inderdaad iets met touwen ofzo). Bij mijn paard is alles goed gegaan. De middag na de operatie was hij erg suf (logisch) maar het ging elke dag beter. Hij moest ook zo snel mogelijk na de operatie weer gaan eten en is nauwelijks afgevallen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:56

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben ook het meest bang voor het opstaan na de narcose, maar ik geloof ook zeker dat dat goed begeleid gaat worden.
Ze staat voor maandag voor de operatie ingepland.
Ik ben er net even geweest, wat appeltjes gevoerd en even met haar gewandeld. Ze zetten haar van de kliniek elke dag even buiten in de paddock.
Meneer van Muiswinkel vertelde me vandaag dat we 70-80% kans op volledige genezing hebben. Het wordt afwachten, maar dit percentage is wel hoopgevend.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:07

Het opstaan vond ik ook het spannends van alles!
Maar zo vaak gaat het niet mis. Als je kijkt hoeveel operaties er uitgevoerd worden elke dag, en hoe weinig het mis gaat, is dat bijna verwaarloosbaar. Echter wel een risico.
Fijn dat er een hoge slagingskans is.
Ik duim maandag!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:11

Alvast bedankt voor het duimen Needje! Ik heb trouwens door jouw vraag nog even aan de dierenarts gevraagd hoe het zit met dat bandje, of de pezen dan niet meer beschermd zijn.(beetje kromme zin)
Hij gaat het bandje niet weghalen, maar alleen doorsnijden, het blijft op zijn plek zitten en blijft de pezen dus gewoon beschermen, alleen komt er meer ruimte.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:39

Ik had hier bij paarden nog nooit van gehoord, maar het zal net zoiets zijn als bij mensen het carpaal tunnelsyndroom. Dan zit er een bandje (ik geloof) in de pols te strak waardoor je tintelende vingers krijgt.
Sterkte met de operatie en hou ons op de hoogte.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:14

Ik heb zelf heb die operatie aan 3 viners gehad. Bij mij heeft het goed geholpen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:22

Gelukkig heb ik vandaag van de verzekering te horen gekregen dat de operatie vergoed wordt! Ook ben ik verzekerd voor de narcose. Heel fijn dus!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:55

De operatie is helemaal goed gegaan! Ook is ze weer goed in de benen gekomen na de narcose, toen ik vanmiddag gebeld werd stond ze al weer lekker op stal.
De dierenarts die de operatie heeft uitgevoerd belde me en zei dat het duidelijk was dat dit echt het probleem was en dat hij het goed heeft kunnen oplossen, ben dus heel erg blij!!
Als er verder geen complicaties optreden mag ze woensdag naar huis en kunnen we gaan revalideren, helemaal top dus!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:03

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:22

Super nieuws!
Succes met de revalidatie!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:28

@kimmie1: bedankt voor de links, dat is wel een heel hoopgevend verhaal, fijn voor je dat het zo goed is gegaan allemaal!

@Needje: Dank je wel, ben ook echt heel blij met dit nieuws!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:31

Kan me voorstellen! Haha!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:01

Fijn dat de operatie allemaal goed verlopen is! Hoe lang moet je paardje nu boxrust houden? en hoe gaat de verdere revalidatie weet je dat al?

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:12

Wat een super goed nieuws! Gelukkig maar ..
Heel veel succes en beterschap voor de komende periode, .. hopelijk een voorspoedige revalidatie! *LOL*

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:39

Zo, Nikay staat weer lekker thuis in haar stalletje. Ze is heel vrolijk en lijkt helemaal geen pijn te hebben. Ze staat ook gewoon op haar been en loopt niet kreupel in stap.
Van Muiswinkel zei dacht ik dat ze maar 4 dagen boxrust hoefde te houden, maar op het behandelformulier wat we kregen staat twee weken boxrust. De assistente wist het ook niet, morgen maar even bellen dus. Na de boxrust moeten we twee keer per dag tien minuten stappen, en dan na 6 weken terug voor controle. Het verband en de hechtingen mogen er volgende week af en uit.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:36

je kan het natuurlijk verkeerd hebben verstaan. Wellicht heeft hij veertien gezegd en heb jij vier verstaan.

Mooi in elk geval dat het zo goed gaat.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:41

Misschien even raar tussen door, maar ik heb het zelfde als je paard aan mijn voet Nagelbijten / Gniffelen Bij mij is het helaas weer terug gekomen, maar goed een mens is natuurlijk anders als een paard..
Weet je hoe het komt dat die band te straks zit ? Bij mij komt het namelijk door een verkeerde stand van de voet. Zou dit bij je paard ook daardoor komen of heeft het een andere reden ?

Mijn vorige pony heeft ook een operatie gehad en de narcose ging goed. Alleen het opstaan wat minder, maar gelukkig heeft hij er niks van overgehouden. Hij is toen geopereerd in Bodegraven.