Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Gimmick11 schreef:Hoi, heb net de Pavo-voedingswijzer ingevuld voor mijn twee (KWPN)paarden.
De eerste, Angie, zou wat meer bespierd mogen zijn en ook wat dikker. Haar vacht is wat dof.
Ze wordt om de dag getraind (dressuur, longeren) en is drie jaar jong.
Op dit moment krijgt ze 4 kg Hippostar en 10kg hooi op een dag, en sinds kort een emmer snijmaïs. Ook staat ze 4 uur in de wei.
Mien, mijn andere paard, is al 18. Ze wordt 6x per week ongeveer 45 min, tot 1,5 uur gereden. Ze is in een goeie conditie, niet te dik of te dun. Zij krijgt 2kg Hippostar en 10 kg hooi. En ze staat ook 4 uur in de wei.
Omdat ze wat ouder is zou ik haar wel wat extra's willen geven. Ik merk dat ze soms wat moeite heeft met herstel na arbeid.
Voor beide (verschillende) paarden werd Pavo-ConditionXtra brokken en Pavo-NatruersBest muesli geadviseerd.
Heeft er iemand hier ervaring mee, en wat kan ik verder nog voor mijn paardjes doen?
Gimmick11 schreef:Maïsvlokken, waar kun je dat halen?
Wij voeren nu kuil(snij)maïs bij, dat is eigenlijk voor de koeien.

Citaat:Jij hebt ingevuld dat Mystic op dit moment aan ruwvoer krijgt:
20 uur weidegang, 7kg ruwvoer, 0.2kg luzerne (telt ook als ruwvoer).
Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:
Geef je paard naast 20 uur weidegang:
Geen extra ruwvoer
2.5 - 3.5 kg krachtvoer
Wanneer je minder dan 4.5 kg per dag verstrekt, is het raadzaam om extra vitaminen & mineralen te verstrekken met Pavo Summerfit
De producten die het beste bij Mystic passen zijn:
Pavo Nature's Best
Pavo Liga
Ik wilde hem ook alleen maar invullen om te kijken wat voor een ''objectief'' advies eruit zou komen. Maar dat is duidelijk niet meer nodig. 
dorientjuh schreef:Tjaaaa, had ik nou écht niet gedacht.Ik wilde hem ook alleen maar invullen om te kijken wat voor een ''objectief'' advies eruit zou komen. Maar dat is duidelijk niet meer nodig.

dorientjuh schreef:Vier kg brok voor een (jong) paard is echt teveel, zeker voor het werk wat ze doet. Wat is de kwaliteit van het hooi? En hoe lang doet ze met die 10 kg hooi? Ik adviseer in ieder geval om je paarden onbeperkt ruwvoer te geven, als ze dat dus nog niet al krijgen.
Voor je andere paard: heeft ze die twee kilo echt nodig? Qua extra zou je een supplement met vitamine E kunnen geven, dit is goed voor de spieren.
Komen de paarden naast de weide wel buiten? Of staan ze de rest van de 20 uur op stal?

Gimmick11 schreef:dorientjuh schreef:Vier kg brok voor een (jong) paard is echt teveel, zeker voor het werk wat ze doet. Wat is de kwaliteit van het hooi? En hoe lang doet ze met die 10 kg hooi? Ik adviseer in ieder geval om je paarden onbeperkt ruwvoer te geven, als ze dat dus nog niet al krijgen.
Voor je andere paard: heeft ze die twee kilo echt nodig? Qua extra zou je een supplement met vitamine E kunnen geven, dit is goed voor de spieren.
Komen de paarden naast de weide wel buiten? Of staan ze de rest van de 20 uur op stal?
Hoi, dat jonge paard is nu al 1.72 en nogal aan de dunne kant. Ze is heel energiek, en moet om de dag lopen.
Ze heeft echt wel 4 kg op een dag nodig, en ze doen bij ons de hele dag over het hooi.
Naast de weidegang (ik weet dat het niet veel is, maar meer wei hebben we gewoon niet) loopt ze ook nog een paar uur in de paddock.
Die andere heeft ook echt twee kilo nodig, ze wordt bijna iedere dag flink gereden.

Paarden kunnen krachtvoer niet zo goed verteren als ruwvoer, daardoor zullen ze er ook slechter uit gaan zien en dunner worden als ze veel / steeds meer krachtvoer krijgen. De goede oplossing hierbij is dus: onbeperkt ruwvoer en het krachtvoer afbouwen en daarbij de overgangsperiode waarin je paard er misschien wat minder mooi uit ziet voor lief nemen.
Met veel krachtvoer geven werk je trouwens ook ocd in de hand. 
Gimmick11 schreef:Ja, maar het is een paard in de groei, van drie! Daarom loopt ze maar om de dag, maar ze heeft wél energie nodig om te kunnen groeien.
En Havens hebben we altijd gevoerd, maar dat vind ik nou niet zo'n goed merk.
Hartog ook niet, die schijnen toch ook BHA, BHT enzo er in te stoppen (of loop ik alweer achter)
Breghje, wat bedoel je met weidehooi?
Ze krijgen nu een superkwaliteit hooi, grofstengelig.
. Dat is namelijk de reden dat mijn paard dat krijgt, ik ben ook niet van de toevoegingen. Ook daar staat op de zak dat je meer moet voeren (ook Marstall is marketingtechnisch niet achterlijk helaas) maar als je belt voor advies wordt dat van de baan geveegd en krijg je een eerlijk advies. Wat je ook kan doen, ElCid hier op bokt heeft met behulp van de DA een eigen samenstelling laten maken van granen en die wordt nu gevoerd. Is ook een idee uiteraard, dan weet je zelf wat je geeft, wat er in zit etc. Gimmick11 schreef:Oké, hoe krijg ik haar dan dikker? Ze krijgt ook nog een kilo maïskuil op een dag.