OCD operatie ervaringen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

OCD operatie ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 11:16

Hallo,

Mijn paardje is pas een OCD operatie ondergaan.

Graag hoor ik meer ervaringen hierover vooral op de lange termijn. Mijn paard word einde van de maand 2.

Merkten jullie hier later nog wat van? Werd heb been snel weer dun na de operatie? Kan het paard later nog voor sport gebruikt worden? Wat waren bij jullie de kosten van het hele traject? Hoe lang duurde bij jullie paard het revalideren (boxrust, stappen etc)?

Alle tips en ervaringen zijn welkom. Lees er hier op Bokt namelijk vrij weinig over.

Casarell

Re: OCD operatie ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:30

Mijn 3 jarige is afgelopen mei geopereerd aan ocd aan de achterknie.
Herstelpercentage was 60-80% op volledig herstel omdat hij nog in de groei zit.

Zijn knie was ook dik na de operatie, dit verdween binnen 2 weken. Ik heb em 6 weken boxrust gegeven, en ben daarna gaan stappen en heb het zo opgebouwd. Nu loopt hij lekker in de wei. Na die 6 weken boxrust is zijn knie ingepoten met hyaluronzuur, en na 3 maanden weer. Dit is voor de smering van het gewricht, en dus ook voor de voeding van het kraakbeen, wat het herstel weer ten goede komt.

Nu loopt hij in de wei, en ik mag eind oktober echt weer wat met em gaan doen. Normaliter mag je eerder weer op gaan bouwen, maar omdat hij zo jong is vond de behandelend arts dat hij echt tijd nodig had, kraakbeen herstelt nl heel erg langzaam.

Mag ik je vragen waaraan hij geopereerd is, en wat je met em wil gaan doen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:34

bij mijn pensionstal is een paard aan OCD geopereerd en dit is helemaal mis gegaan. paard is nu waarschijnlijk kreupel voor het leven. operatie ging niet helemaal zoals het moet.

verder stond er eerder een paard wat hoogstwaarschijnlijk geopereerd is aan ocd. deze was gewoon in de sport te gebruiken.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:22

hallo,
je hebt helemaal gelijk dat er hier op bokt weinig te vinden is over ocd.
mijn vier jarige tuiger is half juli geopereert aan ocd in zijn sprong, na vier dagen mocht ik hem weer op halen.
toen was het advies 10 dagen absolute boxrust en dan drie weken 2 maal daags 10 min stappen.

op dit moment moet ik dit nog een week, en eerlijk gezegd denk ik dat hij eerder het land op gaat.
het stappen is vooral savonds een onmogelijk opgave, hij stuitert alle kanten op.
als het echt niet meer zou gaan(het is gewoon ook gevaarlijk voor mij) mag ik hem laten gaan op een groot recht stuk.

na deze drie weken mag ik er gewoon weer op en alles weer doen volgends de dierenarts.
zelf ben ik nog wel aan het zoeken naar een goede en rustigere manier van opbouwen.
tevens heeft hij nog een open wond op zijn andere been en de koot blijft maar erg dik.
dit doordat hij op de terug weg door de trailer is gezakt.
maandag ga ik de dierenarts vragen hoe het eigenlijk zit met de belasting van dat andere been.

tijdens de operatie hebben ze 8 splinters verwijdert en zijn er twee blijvn zitten omdat deze al ingekapselt waren.
eenmaal ingekapselt kan het geen schade meer geven en hebben paarden er geen hinder van.
de sprong is weer super dun, hopelijk blijft dit ook zo.
wel voor ik hem bij met glucosamine.
kosten 880.
ik heb er wel voor gekozen om al zijn benen eerst op de foto te zetten voordat ik overging op operatie.

heel veel succes met je paardje!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:25

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:26

Mijn paard, een 16 jarige ruin, is in februari geopereerd aan ocd in zijn beide voorkogels. Je kan er alles over lezen in mijn topic .. zie mijn onderschrift!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:38

femmefatale1 schreef:
Na die 6 weken boxrust is zijn knie ingepoten met hyaluronzuur, en na 3 maanden weer. Dit is voor de smering van het gewricht, en dus ook voor de voeding van het kraakbeen, wat het herstel weer ten goede komt.

Mag ik je vragen waaraan hij geopereerd is, en wat je met em wil gaan doen?

Hoi,

Die van mij word van de week als de hechtingen eruit zijn ook ingespoten in het gewricht met ontstekingsremmer. Het haluronzuur heb ik de arts niet over gehoord maar zal het vragen of het nodig is.

Mijn paard word vrijdag 2 en krijgt na de boxrust en het stappen (heb nog geen schema omdat ze nog op de kliniek staat) nog veel tijd om te groeien. Ze heeft sowieso de mazzel dat ze laat geboren is en dus ook laat ingereden zal worden denk niet dat de winter een beste periode is om te beleren. Denk dat dat met 3.5 jaar pas zal gebeuren dus.

Wil dit paard (fries) gaan gebruiken voor recreatie. Ze had een hele grote chip ocd in haar sprong. Er zitten 2 flinke hechtigen aan binnenzijde en buitenzijde van het been (ter hoogte vd sprong) dus moet nog ecen vragen hoe dat nu precies zit want dat dat het maar 1 chip was die op de foto te zien was....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:43

kionana schreef:
hallo,
je hebt helemaal gelijk dat er hier op bokt weinig te vinden is over ocd.
mijn vier jarige tuiger is half juli geopereert aan ocd in zijn sprong, na vier dagen mocht ik hem weer op halen.
toen was het advies 10 dagen absolute boxrust en dan drie weken 2 maal daags 10 min stappen.

op dit moment moet ik dit nog een week, en eerlijk gezegd denk ik dat hij eerder het land op gaat.
het stappen is vooral savonds een onmogelijk opgave, hij stuitert alle kanten op.
als het echt niet meer zou gaan(het is gewoon ook gevaarlijk voor mij) mag ik hem laten gaan op een groot recht stuk.

na deze drie weken mag ik er gewoon weer op en alles weer doen volgends de dierenarts.
zelf ben ik nog wel aan het zoeken naar een goede en rustigere manier van opbouwen.
tevens heeft hij nog een open wond op zijn andere been en de koot blijft maar erg dik.
dit doordat hij op de terug weg door de trailer is gezakt.
maandag ga ik de dierenarts vragen hoe het eigenlijk zit met de belasting van dat andere been.

tijdens de operatie hebben ze 8 splinters verwijdert en zijn er twee blijvn zitten omdat deze al ingekapselt waren.
eenmaal ingekapselt kan het geen schade meer geven en hebben paarden er geen hinder van.
de sprong is weer super dun, hopelijk blijft dit ook zo.
wel voor ik hem bij met glucosamine.
kosten 880.
ik heb er wel voor gekozen om al zijn benen eerst op de foto te zetten voordat ik overging op operatie.

heel veel succes met je paardje!

Die van mij is ook meteen rondom op de foto gegaan op aanraden van de arts. Zal je gebeuren dat je na helemaal klaar bent met revalidatie en je het paard na opgroei gaat inrijden en na belasting blijkt er nog meer aan de hand te zijn...

Vervelend zeg dat je paard door de trailer is gezakt Ach gut Bij twijfel idd even navragen.

Mijn paard had al een paar dagen boxrust voordat ze geopereerd werd. Nu staat ze er woensdag 2 weken. Ben benieuwd hoe lang ze daarna boxrust en stappen moet. Arm diertje zo jong en dan eenzame opsluiting Huilen Gaat echt tegen mijn natuur in om dit te doen maar ja is niet anders ivm ontsteking en overbelasting. Toch best ingrijpend dat ze in het bot bezig zijn geweest....
Bij jou best snel dan na 4 dagen al ophalen. Zat hij zeker nog in het verband of niet? De arts had het over 4 tot 6 weken revalidatie Nagelbijten / Gniffelen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:45

jalo schreef:
Mijn paard, een 16 jarige ruin, is in februari geopereerd aan ocd in zijn beide voorkogels. Je kan er alles over lezen in mijn topic .. zie mijn onderschrift!

hmm dan kom ik op de voorpagina van bokt terecht.

Hoe ben je daar nu achtergekomen na 16 jaar? Ontstaat al op de leeftijd van een jaar ofzo toch?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:57

jiehaaa schreef:
Ik heb hier ook eens een topic over geopend, weet niet of je die al gezien hebt?
[BEH] OCD operaties, ervaringen gevraagd

Nee had hem nog niet gezien OK dan! . Staan veel ervaringen in maar ook een paar slechte. Gelukkig is de operatie al achter de rug en weg terug was er sowieso niet. Moest eruit anders zou ze kreupel worden, was ze nog niet gelukkig. Zoals ik begreep was het gewricht niet echt geirriteerd ofzo. Hoop dat ik er op tijd bij was. De dierenarts dacht van wel maar ja je weet maar nooit.

Gaat het nog steeds goed met je paard trouwens?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:10

Ja, met haar linkerachterbeen gaat het goed. De operatie is geslaagd, al blijft de vochtbult zichtbaar. Maar het gewricht is "tot rust gekomen".

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:15

Echt waar dus het been blijft dicht. Ik hoopte eigenlijk dat dat weg zou gaan. Schrok na de operatie dan ook best erg dat het been veel dikker was/is dan voor de operatie Huilen

Zal het been van je paard altijd die bult blijven houden of kan de arts dat niet zeggen?

Zou het zo zonde vinden als jou paard of de mijne dit zou blijven houden. Tekent ze zo voor het leven Ach gut

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:35

Niet wanhopen.. kan nog alle kanten op gaan.

Bij mijn paard was de knie ook dikker toen hij terug kwam, veel dikker zelfs dan voor de operatie..
Ook ik schrok ervan.. en vroeg me af of het ooit nog zou slinken.
Inmiddels is deze dus heel mooi geslonken, en weer normaal.
Voordeel is dat je paard 2 is, en dus nog in de groei.
Ik zou alleen wel de DA vragen voor dat hyaluronzuur, aangezien dit het herstel bevorderd, en het gewricht smeert..

Ook geef ik mijn paard nog steeds glucosamine, elke dag. Dit wil ik nog even volhouden, 2 maanden nog, dan zitten we een half jaar na de operatie.. en mogen we ook echt wat gaan doen Haha!
(al heb ik er inmiddels al wel op gezeten, gewoon op zijn rug geklommen.. Bloos )

Ik heb deze glucosamine aangezien deze het hoogst gedoseerd is:
http://www.dochorse.nl/Gewrichten/PEGASOSPEGAFLEXNEW!/product/detail(531).aspx

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:55

Ok zal het hem vragen als ik hem spreek vraag ik ook over glucosamine. Ook een goede tip trouwens gaf dat altijd aan mijn oude paardje ivm artrose. Maar neem aan dat dat hier ook goed voor is. Zal het iig voor de winter aanschaffen heb ook al een emmer vitaminenkorrels gehaald. Ze is te dik en dat is denk ik ook niet goed voor haar jonge gewrichten. Ga even naar je link kijken bedankt voor de tips!

Edit heb je link bekeken. Schrok een beetje van de prijs Bloos Hoe lang doe je ermee en hoeveel moet je per dag geven? Mijn paard is nu 390 kg Clown
p.s. mooi paard heb je. Fijn dat het weer helemaal goed gekomen is.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:06

Horse_ schreef:
jalo schreef:

hmm dan kom ik op de voorpagina van bokt terecht.

Hoe ben je daar nu achtergekomen na 16 jaar? Ontstaat al op de leeftijd van een jaar ofzo toch?
Hmmm .. ik kom via deze link zelf ook op de voorpagina van bokt terecht .. Bloos Kennelijk is dit omdat er al een poos niet meer is gepost.
Nou hier dan nogmaals de koppeling .. ik hoop dat hij werkt!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=897209
Mijn paard was van de een op andere dag onregelmatig en bleek na onderzoek op beide kogels een los fragment te hebben. Waarschijnlijk zat dit er al op jonge leeftijd maar is het uiteindelijk op de langere termijn toch klachten gaan geven. Daarom is het ook zo goed dat mensen het preventief laten verwijderen .. dit voorkomt een hoop ellende!!
Heel veel beterschap voor je paardje!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:25

De link werkt nu. Heb je verhaal gelezen. Ook al had mijn paard een grote chip achter bij de sprong heb ik wel wat tips op kunnen doen voor supplementen bedankt.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:33

Er heeft inderdaad een hele discussie plaatsgevonden in dit topic over Glucosamine supplementen, haha!
Mijn paard krijgt sinds eind maart het Joint supplement van New Marktet en hij doet het hier prima op. Dit supplement is te bestellen bij Dierenkliniek Emmeloord(diergeneeskundig centrum), een emmer van 1,5 kg kost 157,00 euro en kan via de post worden verzonden. Ik kan hier 100 dagen mee doen ..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:42

Horse_ schreef:
Ok zal het hem vragen als ik hem spreek vraag ik ook over glucosamine. Ook een goede tip trouwens gaf dat altijd aan mijn oude paardje ivm artrose. Maar neem aan dat dat hier ook goed voor is. Zal het iig voor de winter aanschaffen heb ook al een emmer vitaminenkorrels gehaald. Ze is te dik en dat is denk ik ook niet goed voor haar jonge gewrichten. Ga even naar je link kijken bedankt voor de tips!

Edit heb je link bekeken. Schrok een beetje van de prijs Bloos Hoe lang doe je ermee en hoeveel moet je per dag geven? Mijn paard is nu 390 kg Clown
p.s. mooi paard heb je. Fijn dat het weer helemaal goed gekomen is.

Ik geef mijn paard 2 schepjes per dag (50 gram), en ik doe er 30 dagen mee..
Of het duur is, is persoonlijk.. maar ik denk gewoon bij mezelf.. ok.. het is duur, net als die injecties..
Het hyaluronzuur is heel duur spul.. daar ga je ook van schrikken (ik heb ervaring Bloos )
Maar anders had ik em misschien net zo goed niet kunnen laten opereren.. het is imo alles of niets..
Stel je voor dat je jezelf straks voor de kop slaat en zegt: had ik toch maar...
Nee... nu weet ik zeker dat ik er echt alles aan heb gedaan..

Er zijn ook goedkopere versies van glucosaminesulfaat, maar die hebben minder werkzame stoffen..
En dus ben je uiteindelijk weer duurder uit..

Iig heel veel sukses, ik blijf je situatie volgen.. en mocht je tips nodig hebben, pb maar!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:21

Ik ben niet erg thuis in OCD dus hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Ik ken een hele leuke 5 jarige merrie die hoogst waarschijnlijk ocd heeft in dr voorbenen (kogels). Paard is stokkreupel maar als ze aan de dubbele longe heeft gelopen wordt ze beter.
Paard is een jaar geleden helemaal op de foto geweest en daar kwam een straalbeen2 uit, dus geen ocd.

Stel nou het ocd is.. zou het voor deze merrie te verhelpen zijn? Met een operatie of medicijnen? ivm haar leeftijd

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:34

Tuurlijk kan het verholpen zijn, maar ik vraag me af of het ocd is.. het kan ook zomaar artrose zijn en hierdoor ocd's, maar dan is opereren slechts een tijdelijke optie omdat er toch steeds weer nieuwe ocd's in komen te zitten..

Ik zou de foto's eens voorleggen aan diverse dierenartsen, en het probleem uitleggen.. wellicht brengt dit een nieuw licht op de zaak..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:50

nou het probleem is dat ik zelf de foto;s niet in handen heb.

Korte uitleg, paard is gekomen als manege paard (5 jarige met goede newp papieren) en heeft een paar lessen gelopen en is daarna kreupel geworden. Men dacht dat het in z'n schouder zat want ze staat continue tegen de boxdeur aan te trappen.
Heeft 2 maanden stil gestaan en nu op advies van de da aan de dubbele longe gegaan. het gekke is dat ze beter gaat lopen als ze een tijdje aan de longe loopt. (ik ben absoluut geen voorstander van kreupele paarden laten lopen)Maar omdat ze de manege te veel kost gaat ze de handel in.
Zelf dacht ik dat het een rijtechnisch probleem was want een bocht is nog rechter dan dit paard! maar nu blijkt er dus iets meer aan de hand en weet ik niet of ik dit risico durf te nemen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:06

Ladygiroc schreef:
nou het probleem is dat ik zelf de foto;s niet in handen heb.

Korte uitleg, paard is gekomen als manege paard (5 jarige met goede newp papieren) en heeft een paar lessen gelopen en is daarna kreupel geworden. Men dacht dat het in z'n schouder zat want ze staat continue tegen de boxdeur aan te trappen.
Heeft 2 maanden stil gestaan en nu op advies van de da aan de dubbele longe gegaan. het gekke is dat ze beter gaat lopen als ze een tijdje aan de longe loopt. (ik ben absoluut geen voorstander van kreupele paarden laten lopen)Maar omdat ze de manege te veel kost gaat ze de handel in.
Zelf dacht ik dat het een rijtechnisch probleem was want een bocht is nog rechter dan dit paard! maar nu blijkt er dus iets meer aan de hand en weet ik niet of ik dit risico durf te nemen

Het kan zomaar zijn dat het paard gewoon scheef is, en hierdoor kreupel loopt.
Dan is er simpelweg wat aan te doen door te gaan rechtrichten..
Wellicht heb je hier wat aan: http://www.hoefkatrol.com/
Ik zeg niet wat ze heeft, maar er staan wellicht wel tips in..
Dit even geheel off-topic.. nu weer terug naar de ocd's Knipoog

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:09

Horse_ schreef:
Echt waar dus het been blijft dicht. Ik hoopte eigenlijk dat dat weg zou gaan. Schrok na de operatie dan ook best erg dat het been veel dikker was/is dan voor de operatie Huilen

Zal het been van je paard altijd die bult blijven houden of kan de arts dat niet zeggen?

Zou het zo zonde vinden als jou paard of de mijne dit zou blijven houden. Tekent ze zo voor het leven Ach gut

Bij mijn merrie blijft het helaas. Eén arts dacht dat het weg zou trekken, maar ik zag al heel snel dat het niet minder werd. Alleen aan de binnenkant is het glad getrokken, de bal aan de buitenkant van de sprong is gebleven.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 08:13

hmm dat is balen van die bal aan de buitenkant. Maar ja is niet anders dan.

Ben gisteravond weer bij haar wezen kijken. Ze staat nu precies 2 weken op de kliniek. Been is nog erg dik en de hechtingen zitten er nog in.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:29

Mijn eerste sportpaard is op 7 jarige leeftijd geopereerd aan een 'chip'. Of het OCD was konden ze niet met zekerheid zeggen, het kon evenwel een botsplinter zijn na een trap van een ander paard. Mijn paardje heeft nl tot 3 jaar op de hengstenwei gelopen.

Cairo is in Bodegraven geopereerd door Leendert Jan Hofland. De 'chip' zat LA aan de binnenkant van de kogel. Na de operatie heeft Cairo 6 weken gerevalideerd. Daarna heb ik hem opnieuw laten keuren en is hij volledig goedgekeurd.

Daarna ook nooit last gehad. Voordien was hij ook nog nooit kreupel geweest, maar hij werd dus afgekeurd op de 'chip' in zijn achterbeen. Toen hebben we hem laten opereren, en hij is snel en goed hersteld.